Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی نظام در برنامه بدون توقف که ۲۱ فروردین‌ماه پخش شد، با اشاره به اینکه اگر چین هم خواست غارت‌مان کند، همان رفتاری را خواهیم کرد که با آمریکا کردیم، گفت: زمانی مردم برای جنگ اقتصادی بسیج می‌شوند که مسؤلان هم در خط مقدم بجنگند.

وی با اشاره به اینکه در دوره تحریم‌ها حضور چین به عنوان شریک تجاری کمک حال ایران شد، عنوان کرد: اگر چین هم روزی خواست ما را غارت کند، همان رفتاری را با آن خواهیم کرد که با آمریکا کردیم، در خصوص اتفاقی که نیفتاده نظر ندهید، در سابقه ایران و چین نه تنها اثری از تجاوز و تعدی و برخورد ظالمانه دیده نشده، بلکه چین با جمهوری اسلامی اهل اخوت بوده، شما نمی‌توانید به بهانه اینکه شاید رویکرد چین در آینده تغییر کند خودتان را از این توافق محروم کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که «چرا توافقی مثل برجام که نتایج آن چند بار امتحانش را پس داده، دوباره امتحان می‌کنیم» گفت: دلیل آن این است که ما دو راه داریم یکی رفع تحریم و یکی خنثی‌سازی تحریم، این مسیر رفع تحریم را یکبار رفتیم و نشد، حالا سؤال این است که آیا مردم از این تجربه درس گرفتند؟ این راه تکیه به غرب برای رسیدن به پیشرفت بن‌بست است.

وی ادامه داد: به شرق هم نمی‌خواهیم تکیه کنیم، کشور خودش باید برنامه پیشرفت داشته باشد و روابط خارجی خود را متناسب با برنامه پیشرفتش تنظیم کند، اگر دولتی خواست با تکیه بر خارج پیشرفت کند این پروژه شکست‌خورده است، هیچ کشور توسعه یافته‌ای از طریق تکیه بر خارج پیشرفت نکرده است.

جبرائیلی در پاسخ به این مطلب که «ظاهرا ما همچنان با همان تفکر تکیه بر خارج وارد توافق با چین شدیم و در ساختار تفاوتی نکریم» نیز تصریح کرد:  یکی از چیزهایی که باید به آن توجه کنیم بازار چین است، رکود این است که محصولی که تولید کردید به فروش نمی‌رسد، چین بازار بزرگی دارد، باید دید چقدر در این توافق دنبال این هستیم که در بازار چین حضور داشته باشیم، چقدر می‌خواهیم در قالب تأسیس شرکت به دستاوردهایی برسیم و در برابر تهدیدهایی که متوجه ماست مقابله کنیم، من اصلا در رویکردهای نظام این را نمی‌بینم که چون از آمریکا ناامید شدیم به سمت چین رفتیم، اصلا سیاست نظام این نیست.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال که «چه تضمینی هست که دولت بعدی کارآمدتر باشد» اظهار کرد: افراد مشخص هستند، تیم‌های آنها نیز مشخص است، حرف‌هایی که می‌زنند هم مشخص است، به عنوان کسی که با مسائل کشور درگیر هستم می‌توانم بگویم تمام مشکلاتی که با آن مواجه هستیم راهکار دارد، مطمئن باشید با رونق گرفتن تولید اشتغال هم درست می‌شود، اما وقتی نگاهت واردات است، نهایت شغلی که فرد می‌تواند داشته باشد این است که یا استخدام دولت شود و یا توزیع‌کننده.

جبرائیلی در ادامه یادآور شد: دولتی باید بیاد که قیمت زمین را پائین بیاورد، نیاز به واردات اقلام کشاورزی را کم کند، فن‌آوری‌هایی که در زمینه آب شده فراگیر کند، اگر تولید رونق بگیرد هم درآمدهای دولت افزایش پیدا می‌کند و هم درآمد خانوار، چون تولید مولد ثروت است، متأسفانه پدیده شومی از سال ۹۲ در اقتصاد ایران حاکم شده یعنی سودآوری بدون تولید، و اهمیت سفته‌بازی و خرید و فروش‌های مالی در رأس قرار گرفته، رابطه‌ای که بخش مالی با تولید داشت قطع شده و خود بخش مالی شده تولیدکننده ثروت.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۹۲ رشد بورس در جی دی پی کشور اثر مثبت داشت اما بعد از ۹۲ اثر آن منفی بوده، عنوان کرد: این یعنی مالی شدن، یعنی اینکه تولیدکننده آسیب می‌بیند، از نظر من کاندیدایی که آمد گفت من کاری می‌کنم که سطح سود فعالیت غیرمولد بیاید زیر سطح سود فعالیت مولد به او رأی دهید، اگر کاندیدایی گفت که من جلوی پدیده مالی شدن اقتصاد را می‌گیرم به او رأی دهید، اگر کاندیدایی گفت بودجه کشور را از راه فرار مالیاتی تأمین می‌کنم به او رأی دهید.

جبرائیلی همچنین گفت: اگر ما کسری بودجه داریم، اگر بنزین و دلار را گران کردیم به خاطر این است که نمی‌خواهیم از راه درست بودجه را تأمین کنیم، من به کاندیدایی رأی می‌دهم که بگوید من وعده آنچنانی نمی‌دهم بلکه می‌خواهم چهار تا مشکل خودرو، مسکن، پوشاک و خوراک را با خود شما حل کنم.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اگر کاندیدایی به شما گفت که با چهار میلیون کارمند می‌خواهم مشکل شما 80 میلیون نفر را حل کنم باور نکنید، یادآور شد: مگر می‌شود این کار را کرد، یک رابطه متقابلی باید بین مردم و دولت وجود داشته و یک بسیج عمومی برای حل مشکلات کشور ایجاد شود، زمانی مردم برای این جنگ اقتصادی بسیج می‌شوند که ببینند مسؤلان هم در خط مقدم می‌جنگند، مسؤلی که به فکر استخر و واردات خودش است درکی از مشکلات مردم ندارد، آدم داریم از بورس ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود کرده، مسؤلی در خط مقدم این جنگ است که بگوید تا زمانی که همه مردم گوشت نخورند من هم گوشت نخواهم خورد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا تحریم اقتصاد ایران تکیه بر خارج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۱۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ضمن آروزی موفقیت و پیروزی برای کشور در عرصه‌های ملی و بین المللی ابراز داشت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – در طول دوران رهبریشان و حتی قبل از آن، به عنوان یکی از چهره‌های شاخص علاقه‌مند به پیشرفت و توسعه کشور از جنبه‌های مختلف شناخته می‌شده‌اند و هر کجا مدیریت میدانی به دست ایشان بوده و مانعی وجود نداشته، نتایج خوبی را همراه داشته است.

وی با اشاره به جایگاه برجسته رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی در دید رهبران دنیا اظهار داشت: ایشان قدم‌هایی بلندی برداشته‌اند؛ اما متأسفانه ما دچار حجاب معاصرت هستیم و این حجاب واقعیت‌ها را کم و گاهی بسیار کم تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

عملیات «وعده صادق» در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد

امام جمعه قم با اشاره به زوایای پیچیده علمی عملیات «وعده صادق» بیان داشت: پس از این عملیات نگاه کشورها به ما تغییر کرد و تا حد زیادی تحت تأثیر این عملیات پیچیده و حرکت قدرتمندانه قرار گرفتند.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: حتی برخی از افرادی که با این انقلاب همسو نبودند نیز بعد از این موفقیت به خود آمدند.

وی افزود: این موفقیت در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد و معتقدم اگر امید در نسل جوان ما جوانه بزند و نسل جوان به جای پرداختن به جذابیت‌های کاذبی که دنیای غرب برای آن‌ها ایجاد کرده است با امید به آینده تلاش کند، موفقیت و پیشرفت را در پی خواهد داشت.

از تحریم استقبال نمی‌کنیم

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری محدودیت را، علی رغم انتظار دشمنان، یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: تحریم‌ها عاملی شدند تا به خود متکی باشیم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: البته این بدان معنا نیست که از تحریم استقبال می‌کنیم؛ اما اگر این محدودیت‌ها نبود، قطعا توجه به ظرفیت‌های داخلی پیدا نمی‌کردیم و به خاطر وابستگی شدید به دیگران، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دادیم.

وی ابراز امیدواری کرد: این انقلاب با دعای پاکان و صالحان به پیروزی رسید و إن شاء الله بتوانیم این راه را استوارتر از گذشته طی کنیم و مطابق پیش بینی رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی تا ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه دهیم.

طلاب در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اهمیت ارتباط حوزه‌های علمیه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه وجود دارد و طلاب فاضل و اندیشمند زیادی داریم که امیدهای آینده حوزه هستند.

وی افزود: متأسفانه امروز به خاطر مشکلات اقتصادی کشور، طلاب نیز در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند و باید شرایطی فراهم شود که این نخبگان بتوانند بدون دغدغه بدرخشند.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیاد ریاست جمهوری، با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا ابراز داشت: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده را با خود به همراه داشت.

وی علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و اظهار داشت: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد؛ اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی خاطر نشان کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

دیگر خبرها

  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در کردستان
  • موفقیت واحدهای تولیدی در گرو کارگران ماهر و پرتلاش آن است
  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • وزیر نفت: تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود