Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:58:56 GMT

خیز مشاغل آزاد برای شورای روستاهای مازندران

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۱۷۳۶

خیز مشاغل آزاد برای شورای روستاهای مازندران

به گزارش ایرنا ، از آغاز نام نویسی شورای روستاها در مازندران تاکنون در مجموع هشت هزار و ۵۱۲ نفر داوطلب نامزدی شوراها شده اند که از این تعداد چهار هزار و ۷۵۳ نفر معادل ۵۶ درصد را افرادی تشکیل می دهند که در باره وضعیت شغلی خود « شغل آزاد » را تیک زده اند.

این در حالی است که تعداد افرادی ثبت نام شده ای که خود را کشاورز معرفی کرده اند به ۸۹۹ نفر رسیده است که  معادل ۱۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد کل ثبت نام شدگان است.

خیز مشاغل آزاد برای در اختیار گرفتن کرسی های شورای اسلامی روستاهای مازندران نشان می دهد که این مناطق سکونتی با گذشت زمان از جمعیت مولدی که اتکای اصلی درآمدشان به مشاغل حوزه کشاورزی باشد ، کاسته می شود و ترکیب جمعیتی آن نیز به نفع افراد خوش نشین در حال تغییر است.

خوش نشین به آن دسته از افراد روستایی فاقد زمین گفته می شود که معاششان از طریق کار کشاورزی تامین نمی شود. علت اطلاق خوش نشین به آنها هم این است که « لازم نیست نگران دشواری‌های معمول کار کشاورزی باشند » و دارای زندگی بی دردسر به دور از مشقت کشاورزی و زمین داری هستند. خوش نشینی که تا چند دهه پیش تنها در چند شغل مانند چوپانی ، دشتبانی ، بنایی ، نجاری ، بقای ، معامله گری ، دست فروشی و کارگری خلاصه می شد ، در حاضر طیف گسترده ای از مشاغل را شامل می شود که از آنها با عنوان « مشاغل آزاد » یاد می شود.

مشاغل  آزاد به مشاغلی گفته می شود که فرد در آن نوعی خود اشتغالی دارد ، به این معنی است که برای خودش کار می‌کند و محصولات یا خدمات خود را به مشتری ارائه می‌دهد. در این گونه شغل‌ها دیگر نیازی به برقراری روابط کاری طولانی مدت وجود ندارد. با این تعریف ، مشاغل  آزاد به کار کشاورزی ، باغداری ، دامداری و دیگر کارهای زیرمجموعه بخش کشاورزی اطلاق نمی شود در حالی که هویت شغلی ساکنان روستاها بویژه در مازندران کشاورزی و مشاغل زیرمجموعه این بخش است.

یکی از وظایف مهم شوراهای روستایی طبق قانون ایجـاد زمینـه مناسـب بــرای توسـعه اشـتغال و جلـب مشارکت های عمومی در جهت گسترش فعالیت های تولیدی است و به همین دلیل هم اعضای شورا نقش مهمی در توسعه فعالیت های بخش کشاورزی و بهینه سازی وضعیت روستاها و آبادانی آن برای رونق تولید محصولات این حوزه دارند.

پررنگ شدن نقش دانش آموختگان دانشگاهی 

آخرین آمار ستاد انتخابات مازندران نشان می دهد که در دوره ششم تمایل دانش آموختگان دانشگاهی در تمامی مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا برای رقابت در انتخابات شورای روستایی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این آمار ، تا پایان روز گذشته از مجموع افرادی که نام نویسی کردند ، یک هزار و ۴۵۱ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند که نسبت به دوره پنجم رشد ۲۰/۱ درصدی داشته است.

با وجود اینکه در دوره پنجم ۲۲۲ تحصیل کرده مقطع فوق لیسانس ثبت نام کرده بودند، اما در این دوره تاکنون ۳۶۴ داوطلب دارای مدرک کارشناسی ارشد نام نویسی کردند که رشد ۶۴ درصدی را نشان می دهد.

همچنین تاکنون ۱۴ نفر دارنده مدرک دانشگاهی دکترا برای شوراهای روستای مازندران نام نویسی کردند که نسبت به دوره گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی دارد.

با این وصف ، در این دوره آمار داوطلبان با مدارک و تحصیلات حوزوی کاهش ۹۸ درصدی دارد و تنها ۵۷ نفر برای شورای ششم روستاها ثبت نام کردند در حالی دوره پنجم در همین دوره زمانی شوراها سه هزار و ۱۹۷ نفر داوطلب نامزدی شده بودند.

طبق این آمار ، تا  پایان روز ششم یکهزار و ۹۰۳ نفر با مدرک دیپلم و ۶۰۲ نفر با مدرک فوق دیپلم برای شورای ششم روستاهای مازندران ثبت نام کردند که در بخش تحصیل کردگان دارای دیپلم آمار کاهش ۱۳/۱ درصدی دارد در حالی که برای فوق دیپلم ها افزایش ۱۱.۳ درصدی ثبت شده است.

مهم ترین اتفاقی که در تفکیک داوطلبان به لحاظ ت تحصیلات در این دوره رقم خورده ، افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی ثبت نام افرادی است که مدارکشان زیر دیپلم است. آمار این افراد چهار هزار و ۱۱۹ نفر اعلام شده است که معادل  ۴۸ درصد کل ثبت نام شدگان است.

کفه سنگین بی‌سابقه‌ها

نکته قابل توجه دیگر در ترکیب ثبت نام شدگان شورای ششم مازندران کاهش ۴۵ درصدی نام نویسی افراد دارای سابقه عضویت در شورا و افزایش ۴۷ درصدی آمار افراد فاقد سابقه  فعالیت در این نهاد است. در پایان روز ششم مشخص شده است که پنج هزار و ۹۹۲ نفر از ثبت نام شدگان فاقد سابقه عضویت در شورا هستند و آمار افراد با سابقه هم ۲ هزار و ۵۲۰ نفر اعلام شده است.

ثبت نام ۶ روزه داوطلبان نامزدی شورای ششم روستاها در مازندران همچنین حاکی از تداوم اقبال خوب زنان برای نام نویسی است و در مجموع ۴۸۹ زن تا پایان روز ششم  ثبت نام کردند که نسبت به دوره پنجم افزایش حدود ۲۳ درصد دارد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات مازندران ، برای ششمین دوره  انتخابات شوراهای اسلامی ۲ هزار و ۴۹۶ روستای مازندران واجد شرایط برگزاری انتخابات هستند که  از این تعداد ثبت نام داوطلبان در یکهزار و ۷۷ روستا به حد نصاب رسیده و برای ۲۵۶ روستا هم کسی داوطلب نشده است.

ثبت‌نام داوطلبان نامزدی ششمین دوره شورای اسلامی روستاها از صبح دوشنبه ۱۶ فروردین ماه آغاز شد و تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۲ همین ماه ادامه خواهد داشت. 

بر اساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تعداد اعضای شورای در روستاهای دارای تا یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل و در روستاهای دارای بیشتر از یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت هم پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل است .

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و تیره های عشایری روز ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ روستائیان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مازندران پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ روستائیان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر انتخابات ۱۴۰۰ روستائیان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مازندران اخبار کنکور ثبت نام شدگان شورای اسلامی ششمین دوره پایان روز شورای ششم نام نویسی دوره پنجم نفر عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۱۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است

ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با اشاره به ظرفیت‌های این استان،گفت: همه تلاش واحدهای دانشگاهی و استان در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است.

  سید عبدالله میرغیاثی ۱۰ اردیبهشت در حاشیه اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ که به میزبانی چالوس برگزار شد با اشاره به اینکه حرکت دانشگاه آزاد مازندران بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد کشور است، اظهار کرد: این سند با اهتمام سازمان مرکزی و رویکرد ارزشمند ریاست دانشگاه آزاد کشور تدوین شده است.

وی افزود: به عنوان یک سند بالادستی همه ما مسئول هستیم تا همه تحولات و رویکردهای تعالی دانشگاه آزاد استان مازندران را طبق این سند پیش ببریم.

وی با بیان اینکه مازندران یک استان حاصلخیز و با ظرفیت بسیار بالا است،تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ۱۳ واحد دانشگاهی و یک مرکز در محمودآباد درصدد شناسایی ظرفیت‌ها و منابع واحدهای مختلف دانشگاه آزاد هستیم تا بتوانیم برای درآمدزایی غیر شهریه‌ای اقدام کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: اولین گامی که در استان مازندران و در راستای سند تحول برداشتیم سعی شد در اواخر سال ۱۴۰۲ تمامی واحدهای دانشگاهی را برای یک بار به عنوان هیأت رئیسه داشته باشیم همچنین با رؤسای واحدهای دانشگاهی و کارشناسان حوزه‌های مربوطه نشستی در راستای شناسایی ظرفیت‌ها برگزار شد.

میرغیاثی یادآور شد: بر اساس ظرفیت هر یک از واحدهای دانشگاهی برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا بتوان وضعیت معیشتی و اقتصادی کارکنان و هیأت علمی دانشگاه آزاد استان مازندران به درجه مطلوب و مقبول برسد.

وی گفت: اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی به منظور تشکیل جلسات گروه‌های مختلف آموزشی مانند گروه هنر و رسانه، تعلیم و تربیت و علوم اجتماعی برگزار شد.

این مسئول تاکید کرد: رئیس دانشگاه آزاد کشور این اجلاسیه را با مدیران گروه‌های کشوری علوم اجتماعی برگزار کرد تا در زمینه مباحث تخصصی و آسیب شناسی در رشته‌های مختلف بحث و تبادل نظر صورت بگیرد تا با ایجاد ساز و کارهای مناسب، کسری و کمبود دانشجو در دانشگاه را جبران کنیم.

میرغیاثی ادامه داد: اقبال کم دانشجویان و خانواده‌ها به دانش‌های علوم اجتماعی جای نگرانی دارد زیرا در جامعه‌ای که علوم انسانی رشد نکند و مبانی دانش انسانی مورد خدشه وارد شود، می‍‌تواند بر روی دیگر رشته‌ها هم تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه تهران سابقه‌ نمایندگی دارند؟+ جدول
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند
  • فعالیت ۶۲ شعبه سیار در دومین مرحله انتخابات گنبد
  • تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود