Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا، در پنجمین برنامۀ «رادیونوفل» که به شکل زنده از عمارت نوفل‌شاتو پخش می‌شود، موضوع «بررسی اقدامات اداره‌کل هنرهای نمایشی جهت حمایت از بخش خصوصی» به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد. در این برنامه که شامگاه شنبه (۲۱ فروردین) پخش شد و اجرای آن را علی جعفری به عهده دارد، محسن حسن‌زاده، مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، شاهین چگینی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران و امید طاهری به‌ عنوان نویسنده، منتقد و کارشناس تئاتر حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوع برخورد با تئاتر خصوصی از پایه و اساس اشتباه است

امید طاهری در این برنامه، نوع برخورد با تئاتر خصوصی را از پایه و اساس اشتباه خواند و گفت: از تئاتر خصوصی همانند تئاتر دولتی باید حمایت شود زیرا تئاتر خصوصی به معنی حقیقی وجود ندارد. نباید با عنوان خصوصی بودن آن را به حال خود گذاشت. زیرا از تئاتر خصوصی انتظار می‌رود رو پای خود بایستد در حالی که یک صنف نوپاست.

تئاتر خصوصی هنوز عنوان تعریف شده و شفافی نیست. در غرب هم منظور از تئاتر خصوصی، اغلب تئاتری است که استقلال اندیشه، فرم و محتوا دارد و معمولا جایگزین جریان مسلط تئاتر است.هیچ جای دنیا تئاتر خصوصی را با منظور تئاتری که استقلال مالی داشته باشد و نیازمند منابع و حمایت‌های دولتی نباشد به کار نمی‌برند. برای همین در سال‌های اخیر بین نهاد دولتی و تماشاخانه‌داران خصوصی، تفاهم و ارتباط روشن و قاعده‌مندی به وجود نیامده. 

تسهیلات، از صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود

در ادامه، شاهین چگینی به عنوان نماینده و عضو هیئت مدیره صنف تماشاخانه‌های خصوصی ایران و محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی در برنامه حاضر شدند و درباره پرداخت نشدن کمک هزینه به هنرمندان و سالن‌های خصوصی در دوره کرونا همچنین ادعای تلاش دولت برای از بین بردن تئاتر، گفتگو کردند.

شاهین چگینی با طرح انتقادی در زمینه عدم حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی و به ویژه تماشاخانه‌داران متضرر شده در بیش از یک سال گذشته به سبب شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کار آنها  که پیش از این در فضای مجازی خطاب به دولت مطرح کرده و بهانه این گفتگوی دو سویه نیز شده بود، تاکید کرد: در این مدت به‌جای رسیدگی به مشکلات و تسهیل روند آن برای هنرمندان و سالن‌های خصوصی، شاهد مانع‌تراشی‌های بسیاری بودیم؛ موانعی مانند مراجعه و ثبت‌نام اینترنتی در چند سایت مختلف برای دریافت تسهیلات، فقدان پاسخ‌گویی مناسب و در نهایت سردرگمی سالن‌های خصوصی برای دریافت کمک هزینه که بودجه آن تصویب شده است.

محسن حسن‌زاده هم در پاسخ به پست اینستاگرامی چگینی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: آنچه چگینی در پست خود عنوان کرده در واقع درست نیست؛ زیرا در آن پست نه انتقاد، بلکه صراحتا عنوان شد دولت (اداره‌کل هنرهای نمایشی) در راستای از بین بردن تئاتر تلاش کرده است. طرح چنین اتهامی از منظر من، یک خیانت محسوب می‌شود. زیرا ما برای این حضور داریم تا مشکلات را رفع کنیم و در همین راستا رایزنی‌های مختلفی هم انجام شده است.

در حال حاضر این تسهیلات، از صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود و رابط بین اداره‌کل هنرهای نمایشی و صندوق کارآفرینی امید، صندوق اعتباری هنر است. تمام موارد در این راستا انجام شده و این ارتباط باید بین این دو اداره شکل بگیرد.

هیچ‌چیز جای گفت‌وگو را نمی‌گیرد

امید طاهری هم در ادامه مطرح کرد: تاریخ ما متاسفانه یک تاریخ تکه تکه و چندپاره است. به همین دلیل نمی‌توان بررسی کاملی، با یک نگاه پیوسته داشت و یک بازه زمانی اثرگذار در وضعیت کنونی را مطرح و بررسی کرد. برای بررسی عملکرد اداره‌کل هنرهای نمایشی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باید به زمانی که قادر آشنا به سمت مدیریت این اداره‌کل انتخاب شد بازگردیم. اما متاسفانه افرادی که قبل از وی در سمت مدیریت بودند دیگر مسائل مربوط به نفرهای قبلی را قبول نمی‌کنند و همین‌ها مشکلات را چند برابر می‌کند.

در ادامه برنامه و در همین منظر، موارد متفاوتی از نظرهای مهمان‌ها و کارشناسان برنامه مطرح شد و در نهایت این گفت‌وگو هر دو طرف به این نتیجه رسیدند که باید کنار هم به صورت مشترک عمل کنند تا درخواست مطالبات به نتیجه بیانجامد.

علی جعفری هم در پایان‌بندی این برنامه با اشاره به درس‌هایی که از این برنامه گرفته است، گفت: هیچ‌چیز جای گفت‌وگو را نمی‌گیرد؛ وقتی دو طرف بیش از امتداد سوءتفاهم، بر اصل گفت‌وگو می‌کوشند قطعا نتیجه قابل قبول‌تر از اصرار بر تکرار سوءتفاهم‌هاست. خانواده تئاتر و اداره‌کل هنرهای نمایشی دو سوی یک مخاصمه نیستند، شیوع کرونا اگرچه همه ما را در شرایط بسیار سختی قرار داده است، پذیرش این نکته که فعالان و هنرمندان تئاتر و مسئولان دولتی تئاتر نباید رودرروی هم قرار بگیرند می‌تواند منجر به پیگیری و احتمالا به نتیجه رسیدن مطالبات صنفی تئاتر شود.

برچسب‌ها تماشاخانه‌های ایران تئاتر تئاتر خصوصی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تماشاخانه های ایران تئاتر تئاتر خصوصی تماشاخانه های ایران تئاتر تئاتر خصوصی اخبار کنکور اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر خصوصی گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۲۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی

احمد شانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدامات حوزه صمت در استان همدان اظهار کرد: باتوجه به سیاست گذاری های دولت و تکلیفی که به صورت قانونی برای ادارات تعریف شده، در این موارد سعی شد تا تمام موارد و مسائل طرح جوانی جمعیت به صورت مناسب به انجام رسد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع باید بتوانیم با ایجاد اشتغال و بسترسازی حوزه واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی که هرکدام به نوبه خود ارزش افزوده بسیار خوبی را در استان به صورت غیرمستقیم در حوزه جوانی جمعیت ایجاد خواهند کرد.

مدیرکل صمت استان همدان تصریح کرد: همچنین ایجاد اشتغال و کارآفرینی که افراد منجر با این می شوند که نسبت به اقتصاد خانواده که یکی از ارکان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

شانیان با بیان اینکه اشتغالزایی بسیار خوبی را در استان شاهد هستیم، افزود: در استان همدان امروز، کار هست اما کارگر و کارمند در بخش خصوصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه نیازهای مردم ما در حوزه بازار در شهرستان های همدتن متفاوت عمل می کنند اما در مجموع اگر بخواهیم مرکز استان را ملاک قرار دهیم، در دسترس بودن اقلام و کالاهای که باید برای ابتدای زندگی را شاهدیم.

شانیان با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف و تخفیفات متعدد نیز از افزایش قدرت خرید مردم سخن گفت.

وی افزود: استان همدان یکی از استان های است که تورم کمتری را نسبت به سایر استان ها تجربه کرده که این امر به صورت مستقیم با سفره و معیشت مردم و خانواده ها و تشکیل خانواده برای افراد موثر خواهد بود.

وی در تشریح این موضوع اظهار کرد: اقلام اولیه مانند شیرخشک، پوشک و سایر موارد که برای فرزندان باید در دسترس باشد، در دسترس مردم است و نرخ آنها نیز در سیاست گذاری های وزارت صمت گنجانده شده است.

کد خبر 6092915

دیگر خبرها

  • نمایش قهرمان اسکیت ایران به مناسبت روز خلیج فارس
  • فراخوان حمایت از فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای منتشر شد
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت