Web Analytics Made Easy - Statcounter

حذف نظامیان سعودی در قالب اعدام یا بازداشت، از یکسو موجب می‌گردد تا مسئولیت شکست در جنگ یمن از محمد بن سلمان سلب شود و از سوی دیگر با کنار رفتن مخالفان، موقعیت ولیعهد جوان در عربستان تثبیت می‌شود. - اخبار بین الملل -

‎به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی بعد از 7 سال جنگ فرسایشی در یمن نه تنها موفق به تحقق هیچ یک از اهداف خود نشد بلکه اکنون در شرایطی قرار گرفته که تنها در جستجوی راهی برای خروج از این باتلاق خودساخته با کمترین خسارت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت کنونی جنگ یمن بسیار دورتر از آن چیزی است که ریاض در سال 2015 و همزمان با آغاز مداخله خود، پیش بینی کرده بود؛ عربستان سعودی فکر می‌کرد که با راه اندازی یک کمپین هوایی می‌تواند طی چند هفته در این جنگ پیروز شود، اما اکنون این جنگ وارد هفتمین سال خود شده و چشم اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود.

ادامه فرسایش عربستان در جنگ یمن

البته فرسایشی شدن جنگ یمن برای عربستان واقعیتی است که به فاصله کوتاهی از آغاز این جنگ فاجعه‌بار روشن شد و به عقیده کارشناسان، ریاض در همه این سال‌ها تنها تلاش کرده که دست کم بازنده رسمی جنگ نام نگیرد؛ هرچند بسیاری از ناظران سعودی‌ها را بازنده واقعی جنگ یمن می‌دانند، چرا که با وجود هزینه‌های سیاسی و نظامی بالا ناچار است دست خالی برگردد.

همانطور که اشاره شد، عربستان بهای گزافی در جنگ یمن در سطوح مختلف پرداخته است؛ اما شاید اختلافات درونی در ارتش این کشور به دنبال ناکامی‌های متعدد در میادین درگیری موضوعی باشد که کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد.

حذف مشکوک نظامیان ارتش توسط آل سعود

اخیرا وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور 3 مسئول نظامی خود را به اتهام خیانت اعدام کرده است. در بیانیه وزارت دفاع عربستان آمده است که سه نظامی به نامهای محمد بن احمد بن یحیی عکام، شاهر بن عیسی بن قاسم حقوی و حمود بن ابراهیم بن علی حازمی، جرم خیانت بزرگ را مرتکب شده اند زیرا تحقیقات از آنها ثابت کرد که با دشمن علیه عربستان و منافع نظامی آن همکاری کرده‌اند.

اما به دنبال انتشار این خبر، حزب امت اسلامی عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اعدام 3 تن از نظامیان حاضر در خط مقدم جازان در چارچوب ترساندن سربازان از فرار از جبهه‌ها به ویژه پس از قطع شدن بخش زیادی از حقوق و مزایای آنهاست.

این بیانیه حزب امت اسلامی سعودی در واقع کنایه‌ای به وخامت اوضاع نظامیان ارتش عربستان در جنگ یمن بود که باوجود شرایط نامناسب و حقوق کمی که حتی گاهی به کلی پرداخت نمی‌شود، از ترس مجازات‌هایی چون اعدام مجبور به ادامه حضور در میدان جنگ یمن هستند. البته بازداشت نظامیان سعودی توسط رژیم این کشور تنها منحصر به سربازان عادی نبوده و طی سال‌های گذشته چندین تن از افسران بلندپایه ارتش عربستان به بهانه‌های مختلف همچون رشوه خواری یا فساد مالی مورد هدف کمپین بازداشت‌های آل سعود قرار گرفته‌‌اند.

کمپین بازداشت مقامات نظامی در عربستان

در مارس 2020 ، 298 مقام نظامی عالی رتبه سعودی به اتهامات مشابه همچون فساد مالی و پولشویی بازداشت شدند. در میان این مقامات 29 نفر از مقام‌های وزارت کشور عربستان در استان «الشرقیه» از جمله سه سرهنگ، یک سرلشکر و یک سرتیپ دیده می شدند.

در سپتامبر 2020 «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در فرمانی حکم برکناری «فهد بن ترکی» فرمانده کل نیروهای ائتلاف سعودی در یمن را به اتهام «فساد» صادر کرد؛ فرمانی که به خواسته «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی از زبان پادشاه جاری شد. فهد قبل از سال 2018 هم فرمانده نیروهای ویژه عربستان بود و همچنین مدتی هم مسئولیت نظارت بر نیروی زمینی عربستان را بر عهده داشت. پدر فهد هم سال ها قبل معاون وزیر دفاع عربستان بود.

علاوه بر فهد بن ترکی، پسرش نیز به اتهام فساد از امارت منطقه «الجوف» کنار گذاشته شد و این فرامین مستقیما به خواسته محمد بن سلمان صادر شده بود و تلویزیون سعودی نیز گفت که برکناری این شاهزادگان و فرماندهان پس از آن صورت گرفت که «هیأت نظارت و مبارزه با فساد» گزارشی از تخلفات اقتصادی آنان را به ولی‌عهد گزارش داد.

بن بست بزرگ ریاض در یمن و برکناری مقامات نظامی

کارشناسان علت این اقدامات رژیم عربستان علیه مقامات نظامی این کشور را در دو سطح مورد بررسی قرار می‌دهند:

-سطح اول مربوط به آن است که نظامیان عربستان نیز در کنار سایر مسئولان دولتی و نیز شاهزادگان سعودی مورد هدف کمپین پاکسازی‌های محمد بن سلمان قرار می‌گیرند. محمد بن سلمان در کنار تشکیل «کمیته مبارزه با فساد» زیر نظر خود که اختیارات فراوانی هم به آن داده، تسلط خود بر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی عربستان را هم افزایش داده تا هرگونه مخالفی را سرکوب کند. جنجالی‌ترین تسویه حساب محمد بن سلمان در اواخر سال 2017 رقم خورد. آن زمان ولیعهد جوان دستور بازداشت بسیاری از شاهزادگان و تاجران سرشناس عربستان را صادر کرد و تمام این شاهزادگان را در هتل لوکس «ریتز کارلتون» ریاض حبس کرد. سرکوب این مخالفان از سوی ولیعهد جوان، حتی بازداشت شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز آل سعود»، یکی از برادران ملک سلمان و نیز شاهزاده «محمد بن نایف» پسر عموی محمد بن سلمان را در پی داشت.

این بازداشت‌های گسترده که در چند نوبت به دستور محمد بن سلمان صورت گرفته نگرانی دیده بان حقوق بشر را در پی داشته و این نهاد هشدار داده که در سیستم قضائی عربستان، پروسه غیرعادلانه برای محاکمه متهمان هر گونه امیدی را برای مشخص شدن حقیقت در این پرونده ها از بین می برد.

-اما سطح دوم مربوط به بن بست بزرگ عربستان در جنگ یمن است. مسئولان نظامی و عناصر ارتش سعودی طی 7 سال جنگ یمن نتوانستند عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند و با وجود هزینه‌های فراوانی که دولت عربستان در این زمینه صرف کرده، نتیجه مطلوبی برای آن به دست نیامد. در نتیجه کارشناسان بر این باورند حذف برخی مسئولان نظامی سعودی از جمله فهد بن ترکی به دلیل ناکارآمدی آنها در جنگ یمن مقابل انصارالله بوده است.

هفتمین سالگرد جنگ یمن؛ تثبیت بازدارندگی انصارالله و رویاهای بر باد رفته عربستانتنگنای پر چالش عربستان در باتلاق خودساخته "یمن" / آیا بایدن مخالف جنگ یمن است؟

 

از سوی دیگر عناصر نظامی عربستان که در خط مقدم جنگ یمن هستند در سایه ناکامی های پی در پی کشور خود در این جنگ روحیه‌ای برای ادامه حضور در آن ندارند. علاوه بر آن مزایای کمی که گاهی قطع می‌شود و مسائلی همچون عدم امکان ملاقات با خانواده، انگیزه نظامیان را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از آنها را به فکر فرار انداخته است.

بر همین اساس، ناظران مجازات‌هایی چون بازداشت و اعدام برخی مسئولان و سربازان ارتش عربستان را به منزله هشداری برای سایر نظامیان می دانند.

فروپاشی ارتش عربستان پس از شکست در یمن

در همین راستا «عبدالواحد بن عبدالمحسن العریمه الحربی» از افسران جدا شده از ارتش سعودی طی گفتگو با روزنامه الاخبار گفت: روحیه نظامیان سعودی از ماه چهارم آغاز تجاوز به یمن در هم شکسته است. المرعی که در سال 2019 به آلمان پناهنده شد، مسئول مستقیم مدیریت امور افراد نیروهای مسلح و محاکمه آنها بود. همه گزارشها درباره سختی ها و دشواری های نظامیان وزارت دفاع بن سلمان به دفتر المرعی می آمد.

وی درباره درگیری های داخلی در ارتش سعودی گفت، نافرمانی از دستورات در داخل ارتش آغاز شد و سپس تعدادی از نظامیان در منطقه مرزهای جنوبی عربستان ناپدید شدند که فرار 62 نظامی سعودی مستند سازی شده و دژبانی ارتش سعودی نیز اخیرا در زمینه جستجو برای یافتن آنها نیز بی توجهی و تعلل به خرج داده است.

در این میان، نوع دیگر فروپاشی داخلی و مخالفت با نبرد نیز به طرز قابل توجهی در درون ارتش سعودی مشاهده می‌شود. چندی قبل فرماندهان نظامی سعودی اعلام کردند که که برخی از نظامیان خودروهای نظامی خود را به آتش می‌کشند و برخی دیگر نیز در پست‌های خود آتش روشن می‌کنند تا طرف یمنی آنجا را گلوله باران کند.

در پایان به گفته تحلیلگران با حذف عناصر نظامی عربستان در قالب بازداشت یا اعدام ، از یک سو، مسئولیت شکست در جنگ علیه یمن از بن سلمان سلب می‌شود و فرماندهان نظامی مسئول این شکست معرفی می‌شوند و از سوی دیگر، محمد بن سلمان به بهانه مبارزه با فساد، مقامات را برکنار می‌کند و ضمن کسب محبوبیت در قالب شعار مبارزه با فساد، افراد وفادار و نزدیک به خود را در سمت‌های مهم منصوب می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مبارزه با فساد محمد بن سلمان ارتش عربستان ارتش سعودی جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۳۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه ۱۲ در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشار‌هایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه ۱۲ اعلام کرد نیازمند تضمین‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود: امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم. امروز ما نیازمند تضمین‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرز‌های ۱۹۶۷ تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است. ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه ۱۲ تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده، اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از ۷ اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات ۷ اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه، عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!