Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر جدید ترکیه در واشنگتن تاکید کرد، کشورش با دولت جو بایدن اختلافات دو طرف بر سر خرید سامانه‌های دفاع هوایی روسیه موسوم به اس-۴۰۰ را بررسی کرده است.

به گزارش ایسنا، حسن مراد مرجان، سفیر جدید ترکیه در واشنگتن به خبرگزاری آناتولی گفت، مسؤولان دو کشور این مساله‌ را در دیدارهایی که به محض روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا انجام دادند، بررسی کردند اما مساله هنوز نیافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرجان گفت، صحبت از این‌که دو کشور تصمیم نهایی خود را در این خصوص گرفته‌اند، اشتباه است.

این سفیر بر لزوم منع اختلافات کنونی بین آنکارا و واشنگتن در خصوص مسموم کردن زمینه‌های همکاری بین دو طرف تاکید کرد.

مرجان از بین این اختلافات به پرونده نسل‌کشی ارامنه در زمان جنگ جهانی اول که ترکیه کاملا آن را تکذیب می‌کند، اشاره کرد و گفت، این مساله تاثیر منفی بر روابط دو جانبه دارد.

به گفته مرجان، بایدن تاکنون از عبارت "نسل کشی ارامنه" برای توصیف وقایع رخ داده در سال ۱۹۱۵ استفاده نکرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا تعیین‌کننده تصمیم نهایی در این باره است.

سفیر جدید ترکیه مواضع آمریکا در قبال سازمان وابسته به فتح الله گولن، روحانی مخالف در تبعید که آنکارا او را مغز متفکر کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ می‌داند، محکوم کرد و سیاست‌های آمریکا در قبال گولن را اشتباه توصیف کرد که خشم دولت و ملت ترکیه را برمی‌انگیزد.

او بر حق آنکارا در درخواست برای استرداد مسؤولان کودتای نافرجام تاکید کرد و عدم پاسخ‌گویی واشنگتن به این درخواست را بسیار تاسف برانگیز خواند.

این سفیر همچنین از مواضع حمایت‌گرانه آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه که ترکیه آن را تشکیلاتی تروریستی می‌داند، انتقاد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سامانه های اس 400 روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۴۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات

بلینکن و رئیس جمهور چین بر اهمیت مدیریت مسئولانه اختلافات بین آمریکا و پکن تاکید کرده و درباره یک سری مسائل از جمله امور جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه صحبت داشتند.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوها بین دو کشور در ماه‌های اخیر و در حالی افزایش یافته که اختلافات نیز همچنان زیاد است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین نگرانی خود را درباره حمایت پکن از روسیه و حمله به اوکراین و همچنین مسائل مربوط به تایوان و دریای چین جنوبی، حقوق بشر و تولید و صادارت مواد مورد نیاز برای تولید مواد مخدر صنعتی ابراز داشت.

بلینکن همچنین گفت در یک سری موارد همکاری دوجانبه با چین پیشرفت‌هایی داشته که شامل ارتباطات نظامی، مقابله با مواد مخدر و هوش مصنوعی می‌شود و دو طرف همچنین توافق کردند تا مذاکراتی را درباره کاهش خطرات ناشی از این فناوری هوش مصنوعی آغاز کنند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «ما به حفظ و تقویت خطوط ارتباطی برای پیشبرد در این حوزه و دستیابی به توافقی برای رسیدگی به اختلاف‌نظرها به منظور اجتناب از هرگونه سوءتعبیر، برداشت‌های نادرست و ارتباطات اشتباه ادامه می‌دهیم و متعهدیم.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین تاکید کرد: «با اینکه ما به دنبال تعمیق همکاری هستیم که به نفع دو طرف است، آمریکا درباره چالش‌هایی که توسط چین ایجاد شده، به شدت هوشیار است. واشنگتن همیشه از منافع اصلی و ارزش‌های خود دفاع می‌کند.»

وی همچنین به‌ویژه نگرانی خود را درباره تامین قطعاتی از جمله ابزارآلات و قطعات میکرو الکترونیک برای مسکو ابراز داشت و پس از دیدار با رئیس جمهور چین به خبرنگاران گفت: «روسیه بدون حمایت‌های چین برای حفظ حملاتش علیه اوکراین به مشکل برمی‌خورد. تامین صنایع دفاعی روسیه هم تهدیدی علیه اوکراین و هم تهدیدی علیه امنیت اروپاست.»

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین با شی جین‌پینگ درباره مانورهای دریایی چین در دریای چین جنوبی صحبت و بر حمایت قاطع آمریکا از فیلیپین تاکید کرد.

رئیس جمهور چین نیز تاکید کرد که چین و آمریکا باید به جای دخیل شدن در رقابتی شرورانه به دنبال همکاری در مسیری مشترک باشند.

وی افزود: «چین از دیدن یک آمریکای مطمئن، باز، موفق و پر رونق خوشحال می‌شود. ما امیدواریم که آمریکا هم به دنبال توسعه چین در مسیری روشن و مثبت باشد. این یک مساله نهادی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.»

دیدار بین بلینکن و رئیس جمهور چین در پایان سفر سه روزه وزیر خارجه آمریکا به این کشور آسیایی انجام شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • کاخ سفید: هنوز در خصوص دیدار بایدن و اردوغان برنامه‌ریزی نشده است