زمینه حضور مردم در صنعت بانکداری هموار شود
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۴۷۹۵
به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام محمد مادرشاهی دبیر حلقه بانکداری اقتصاد مقاومتی، عصر روز شنبه 21 فروردین 1400 در دومین نشست حلقههای علمی اقتصاد مقاومتی که با موضوع بررسی شیوه های طراحی بانکداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت روش تحقیق در مورد نظام اقتصادی اسلام اظهار داشت: روش تحقیقی که محققان در مساله بانکداری اتخاذ میکنند، در حل مشکلات این عرصه بسیار تأثیرگذار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه لازم است از فقه نظام برای حل این مسئله استفاده کرده است، افزود: توجه کنیم که روش عدم مغایرت کارآیی لازم را ندارد. تاکنون تلاش های مختلفی در این راستا صورت گرفته و پیشنهادهای متفاوتی از سوی افراد مختلف نیز ارائه شده است؛ به طور مثال گروهی از اندیشمندان تشکیل فقط یک بانک دولتی را به عنوان راه حل مطرح کرده اند و گروهی دیگر نیز گفته اند بانک ها باید فقط به پرداخت قرضالحسنه بپردازند.
دبیر دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام گفت: اگر کسی با نظامهای اقتصادی آشنایی داشته باشد، به خوبی میداند هم نظامهای دولت محور محض شکست خوردهاند و هم نظامهای سرمایه داری عاجز هستند. نظام اقتصادی اسلام هیچ کدام از نظام های اقتصادی موجود نیست و نظامی مستقل است.
وی گفت: نظام اقتصادی سرمایه سالار، مالکیت فردی مطلق و ارزش شدن سود شخصی حداکثری را پذیرفته و انحصارات بزرگ و تولید انبوه متمرکز را به دنبال داشته است. محصول نظام اقتصادی سرمایه سالار ایجاد اختلاف طبقاتی شدید، بحران های اقتصادی گسترده و فقر بوده است. نظام اقتصادی دولت سالاری یکی دیگر از نظام های تجربه شده است که مالکیت دولت و سلب مالکیت از اشخاص را پذیرفته است.
حجت الاسلام محمد مادرشاهی گفت: به دلیل عدم کارآمدی دو نظام مذکور نظامهای اقتصادی مختلط به وجود آمد که ترکیبی از نظام های سرمایه سالار و دولت سالار بودند. جنبه مشترک بین هر سه نوع نظام اقتصادی «انباشت ثروت» است و این همان چیزی است که اسلام آن را نفی میکند.
وی گفت: با توجه به آیه کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ، لازم است از تمرکز ثروت در جامعه جلوگیری کنیم و بانکها میتوانند ثروت را در جامعه به صورت عادلانه توزیع کنند.
حجت الاسلام مادرشاهی 5 اصل را به عنوان اصول اقتصادی اسلام عنوان کرد و گفت: در طراحی بانک نباید از این اصول عدول کنیم. این 5 اصل عبارتند از آزادی اقتصادی، عدالت، مالکیت و حفظ آثار آن، حاکمیت ارزشهای اخلاقی و حاکمیت ولیّ خدا.
دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام افزود: عموم فعالان اقتصادی در نظام سرمایه داری نظام دولتسالاری به عنوان اجیر به کار گرفته شدند و عدم نقش عموم مردم در مالکیت منابع جامعه نتیجه آنها بوده است.
وی گفت: اصلیترین عاملی که منجر به تولید انبوه متمرکز شده است، این است که سمت و سوی اقتصاد به گونهای است که احتیاج به سرمایهگذاری کلان وجود دارد و علم هم در این مسیر پیشرفت کرده است.
حجت الاسلام مادرشاهی بیان کرد: امروز فقط افراد خاصی می توانند بانک ایجاد کنند و عموم مردم از نقش آفرینی در این زمینه محروم هستند و این انحصار در تضاد با آزادی اقتصادی و عدالت است. میتوان با تفکیک مسئولیتها و مأموریت ها، راه را برای حضور عموم مردم در صنعت بانکداری هموار کرد. عموم مردم میتوانند بانکهای کوچک با ماموریت های متفاوت ایجاد کنند.
وی افزود: دولت در نظام اقتصادی اسلام بیشترین امکانات را در اختیار دارد، اما کمترین دخالت را در امور اقتصادی اعمال میکند و از این جهت با دولت در نظام های اقتصادی سرمایه سالار و دولت سالار متفاوت است.
دبیر علمی حلقه بانکداری در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در نظام سرمایه داری مردم مجبور میشوند، اجیر شوند ولی نظام اقتصادی اسلام با توجه به اصل آزادی اقتصادی، به دنبال از بین بردن «اجبار» برای مردم در اجیر شدن آنان در امور اقتصادی است.
دبیرحلقه بانکداری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد از منابع بانکی فقط در دسترس ۲ درصد از مردم قرار دارد و این تمرکز ثروت که توسط بانکها بوجود میآید با عدالت در تضاد است. متاسفانه بانک از همان 2 درصد هم سود کمی دریافت میکند، در حالی که باید امکانات بانک بصورت عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد و سود آن نیز بین همه مشتریان به صورت عادلانه توزیع شود.
وی افزود: نظام بانکی موجود به گونهای طراحی شده است که آرام آرام پول را در نقطهای جمع کرده و ایجاد انحصار میکند.
حجت الاسلام مادرشاهی عنوان داشت: کاهش وابستگی دولت به منابع بانکی نیز یکی دیگر از مشخصههای بانکداری اسلامی است.
دبیر علمی حلقه بانکداری در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: مدیریت و کنترل نقدینگی که به معنای کنترل خلق پول و جهت دهی نقدینگی است، یکی از اهداف نظام بانکداری اسلامی است.
وی گفت: شفافیت اطلاعات و جلوگیری از فساد، جدا نشدن جریان پولی از جریان واقعی اقتصاد، قابلیت اجرا و نظارت و نیز تأمین اهداف نظام اسلامی، صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی از دیگر اصول راهبردی بانکداری اسلامی است.
دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: در طرح بانکداری اسلامی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی از تمام ظرفیتها و ابزارهای موجود اعم از فقه، اخلاق و فلسفه اسلامی استفاده شده است.
براساس این گزارش، ارائه مدل علمیاتی بانکداری بر پایه این طرح در سومین نشست حلقههای علمی اقتصاد مقاومتی مطرح خواهد شد.
انتهای پیام/ب
منبع: فارس
کلیدواژه: بانکداری پژوهشگاه فقه نظام نظام اقتصادی اسلام نظام های اقتصادی بانکداری اسلامی اقتصاد مقاومتی حلقه بانکداری سرمایه سالار حجت الاسلام دولت سالار عموم مردم فقه نظام بانک ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۴۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد یک مقام سابق از عروسی مجلل دختر شمخانی
به گزارش «تابناک»، حجت الاسلام یدالله حبیی نماینده پیشین ولی فقیه در وارت دفاع در یادداشتی که در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده است نوشت:
امیر دریابان علی شمخانی از بقیةالسلف سپاهیان و مجاهدان و امتحان دادههای جبهه و جنگ است و کارنامه پرباری از جهاد و خدمت در بخشهای اجرایی و راهبردی نظام دارد.
شجاعت در میدان، شهامت در بیان، ذهن تحلیلگر، صداقت و گریز از نمودها و تأکید بر بودها یعنی بینقش وتکلف، نگاه جامع به مسائل، رفیق نواز، خطرپذیر، سعه صدر در مدیریت، تحمل پذیر، مدیرپرور، مسجدساز و مسجد دوست و... از خصوصیاتی هستند که من از او سراغ دارم وامیدوارم امروز که بعنوان یک کهنه سربازومشحون از تجارب است این خصوصیات فرایند ومراحل کمال وتمام خودش را طی کرده باشد.
شاید در ذهن کثیری از مردم او همچنان رزمنده بسیجی، سپاهی و امیر باشد و شناختی از سایر فعالیتهای او نداشته باشند و خاطره فرماندهی نیروی زمینی سپاه و حضور در نیروی دریائی ارتش و وزارت دفاع را در ذهن خود مجسم کنند.و کسانی او را بواسطه مسئولیتهای ستادی خارج از نیروهای مسلح بشناسند ولی امروز جمع کثیری از مردم بواسطه فضای مجازی آقای شمخانی را در جبهه اقتصادی میشناسند اگرچه حضور او همانند تعداد قابل توجهی از صاحب منصبان ارشد نظام در بخش اقتصادی در سایه است و فرزندان و خویشان حضور مستقیم آنان را غیر ضرور نموده است.
این از آثار عصر اطلاعات و انفجار اطلاعات است که کره زمین را به مثابه یک خانه با دوربین مدار بسته، تصویر نگاری میکند و لحظاتی بعد به نمایش میگذارد که در نوع خود بسی مطلوب است اگرچه بدور از آسیب و تهدید نیست.
آقای شمخانی از جمله افرادی است که حضور خود و فرزندان جبهه وجنگ را در فعالیتهای اقتصادی ضروری، شرعی و یک عمل انقلابی میداند یعنی اینکه کشورگرفتارجنگ اقصادی و تحریمهای ظالمانه است (صغرای قضیه) وکسانی توانائی و شایستگی حضور در این جبهه را دارند که امتحان داده و کشور را از جنگ تحمیلی نجات دادهاند و به نظام و انقلاب باور دارند نظیر ما (کبرای قضیه) پس ما نسبت به حضور در این جبهه وظیفه داریم (نتیجه). بنابراین حضور در جبهه اقصادی نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح ومشکور است چراکه با همه وجود درک میکنیم مشکلات اقتصادی وتحریمها چه بلائی برسر مردم آورده است و فقر بر گروههای زیادی از مردم چنان مجسم نموده است که خوف فتنه کفر وعصیان میرود پس آقای شمخانی و پسران وامثالهم کار بزرگی انجام داده و میدهند وبجای سرزنش باید مشکور باشند.
اما و صد اما که خود آقای شمخانی زیرک نیز میداند چرا بازتاب اجتماعی عمل مجاهدانه آنها گونهای دیگر است، چرا مردم بجای تشکر باید سرزنش کنند ودر هر محفل ومجلس باید صحبت ایشان و فرزندان وی و سایرین باشد؟
حقیقت این است که مردم اولا در جریان درست اطلاعات و اطلاعرسانی نیستند وتاکنون ندیده ونشنیدهاند فعالان اقتصادی کلان، گزارشی از نقطه آغاز وفراز و فرود خود را به مردم ارائه دهند ومدیریت در ابهام وانتظار اینجا هم اثر بد خود را گذاشته است واز طرفی برای مردم قابل قبول نیست به هر دلیل مسئولین وفرزندانشان فعالیتهای اقتصادی بکنند.
شاید مفروضشان این است که بدون رانت محال است به این سطح از ثروت برسند. پس راهکار چیست؟ راهکار این است که بین دو کار یکی را قبول کنند حضور در ساختار نظام بدون فعالیت اقتصادی ویا حضور در بازار وبخش خصوصی و بدون داشتن مسئولیت. شاهد زنده این مقوله رفتار و آداب مقام معظم رهبری است. مگر ما مدعی اطاعت از او نیستیم! حوزه اطاعت شامل قول، فعل و تقریر رهبری است و از این حیث حجت را بر همه تمام کرده است.
من به برادر عزیز شمخانی عرض میکنم فعالیت اقتصادی الزامات والتزامات خود را دارد چون خود را اولی از دیگران به نصیحت میدانم به ایشان و همردیفان ایشان درکشوری ولشکری توصیه میکنم تکلیف خود را از حیث فعالیت اقتصادی روشن کنید وافکارعمومی را با اصلاح امور اقناع کنید.
برای مردم قابل پذیرش نیست وقتی چندین دهک تا پایان عمر امکان تهیه مسکن ندارند، بیش از شصت میلیون نفر یارانه بگیر هستند، مشکلات اقتصادی از جمله پاشنه آشیلهای نظام است، سن ازدواج بالا رفته است ودهها مشکل وآسیب ذهن مردم را مشغول کرده است مشاور بالاترین فرد کشور مجلس عروسی خود را در هتل کذائی برگزار کند و ما را در پاسخگوئی به این مقولات ناگزیر به نوشتن این نصیحت نامه بکند.
اگر این مجالس را ثروتمندان بخش خصوصی برگزار کنند که میکنند مگر اشکالی دارد؟ مهمترین پشتوانه ما در حدوث وبقاء انقلاب اسلامی، مردم بوده و هستند واین توصیه امام خمینی(ره) نیز هست، پس هوای مردم را داشته باشیم. امیدوارم برادر عزیزم علی شمخانی از نصیحت دوست خود نرنجد و این نوشته را تذکری بداند که دلسوزانه تقدیم او میشود .