Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@18:53:51 GMT

ظرفیت دستکندهای ۱۸۰۰ ساله شهر «خرمی» برای جهانی شدن

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۶۹۶۴

ظرفیت دستکندهای ۱۸۰۰ ساله شهر «خرمی» برای جهانی شدن

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: آن زمان که معماران با تیشه‌های سنگی و آهنی دل کوه‌ها را می‌شکافتند تا سرپناهی برای مردم بسازند و آنها را از آسیب‌های طبیعی، انسانی و حیوانی حفاظت کنند، تصور نمی‌کردند روزی می‌رسد که دستکندهایشان به آثار تاریخی منحصر به فردی تبدیل شود که قابلیت ثبت در فهرست جهانی را هم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستکندهایی که هر یک نشان از خلاقیت معماران دوره‌ای مختلف تاریخی در فارس دارد. اینجا شهر باستانی خرمی است، منطقه‌ای مملو از دستکندهایی با پیشینه هزارو ۸۰۰ ساله در نزدیکی صفا شهر واقع در شهرستان خرمبید. دستکندها نوع خاصی از معماری است که حداکثر استفاده از ابزار طبیعی در آن دیده می‌شود.

در این نوع معماری در دل کوه داخل سنگ‌ها به عمق ده‌ها متر و در ارتفاعات مختلف حفاری می‌شود و به کاربری‌های متنوع اختصاص پیدا می‌کند، این نوع معماری بیشترین همخوانی را با عناصر طبیعی مانند زلزله و آب و هوا دارد.

عموماً دستکند ها کاربری مسکونی داشتند اما آنچه که دستکندهای خرمی را از دیگر دستکندها متمایز می‌کند کاربری‌های دیگر است. برای نمونه می‌توان به دستکند هایی در این منطقه اشاره کرد که کاربری ذخیره گاهی، تدفینی، دامی و دامپروری همچنین دفاعی داشته‌اند. قدیمی ترین این دستکند ها هم به دوره ساسانیان بر می‌گردد.

تنها کافی است وارد یکی از این دستکند ها شوید تا هنر معماران را ببینید، از ستون‌های تراش خورده، اتاق‌های تودرتو با طاقچه‌ها و پنجره‌های نور گیر گرفته تا سالن‌هایی بزرگ و دو طبقه که حتی عمقشان به ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر هم می‌رسد.

پژوهشگر حوزه دستکند و مدیر انجمن آثار و مفاخر شمال فارس معتقداست: سالانه تعداد زیادی دستکند در این منطقه تاریخی در اثر فعالیت‌های عمرانی کشف می‌شود و در حال حاضر تعداد این دستکند ها به بیش از ۴ هزار سازه رسیده است.

در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مهم‌ترین چالشی که هم اکنون دستکندهای خرمی با آن مواجه اند حفاظت از آن‌هاست، گفت: متأسفانه در هفته اخیر بخشی از دستکند ها تخریب شد که باید به صورت اضطراری برای آنها چاره‌ای اندیشید.

وی ادامه داد: با اینکه طبق مصوبه و ضوابط میراث فرهنگی این آثار نباید تخریب شوند و آسیب ببینند اما گویا مالک به تخریب بخشی از مجموعه دستکند ها اقدام کرده است هر چند که مسولان مربوطه هم پای کار بودند ک تخریب نشود اما قسمت‌هایی از این مجموعه جدیداً تخریب شد.

حیدری فرد با اشاره به اینکه در تمامی منطقه شهر خرمی این دستکند ها دیده می‌شود، افزود: در قسمت‌هایی از این منطقه و درست بالای یک تپه باستانی بیش از ۶۰ دستکند با کاربری‌های متفاوت شناسایی شده است.

به گفته این فارس شناس و پژوهشگر دستکند های خرمی در دل سنگ‌های سخت که در گویش بومی فارس به‌آن ها (کرشک) می‌گویند ساخته و ایجاد می شده است.

حیدری فرد اضافه کرد: استحکام این دستکندها به حدی است که برای نفوذ در آنها روزها زمان نیاز بوده است.

او با اشاره به اینکه امنیت، مقاوم بودن در برابر سیل و زلزله در این مجموعه دستکند ها دیده می‌شود، گفت: با بررسی‌های انجام شده بر روی سفاینه های یافت شده در این دستکندها قدمت برخی از آنها به هزاره‌های ۳ و ۴ قبل از میلاد می‌رسد همچنین قدمت برخی از این دستکند ها به دوره ساسانیان و اسلامی هم برمی گردد.

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه پایگاه حفاظت مردمی دستکند های خرمی تأسیس شده است، افزود: این منطقه قابلیت جهانی شدن را دارد حتی می‌توان این دستکند ها را به عنوان یک شهر ملی دستکند ثبت کنیم چرا که از نظر تعداد وتنوع در نوع خود بی نظیر است و هنوز در خرمی پیرمردهایی هستند که می‌تواند چنین بناهایی را بسازند.

به گزارش مهر، این دستکند ها می‌تواند برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب و دیدنی باشد و با برنامه ریزی های مدون می‌توان شرایطی ایجاد کرد که یکی از قطب‌های جدید گردشگری در ایام بعد از کرونا به شمار آید.

در این مسیر حفاظت و مراقبت از این سازه‌ها بسیار ضروری است و در مرحله دوم معرفی و ایجاد زیرساخت‌هایی برای گردشگر پذیر شدن منطقه می‌تواند قطب جدیدی را برای حوزه توریسم در استان فارس به ارمغان آورد.

کد خبر 5186813

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی فارس گردشگری معماری آثار باستانی ویروس کرونا شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر انتخابات شورای شهر و روستا محدودیت های کرونایی ستاد ملی مقابله با کرونا انتخابات 1400 گرگان اردبیل وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا هفته هنر انقلاب اسلامی ماه مبارك رمضان دستکند ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۶۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکاری جوانان از مهم‌ترین معضلات آبادان است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«صادق کمایی» از حوزه انتخابیه آبادان به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین موضوعی که باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

صادق کمایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که «مهم‌ترین موضوعی که باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟» بیان کرد: با توجه به اینکه مسائل اشتغال منطقه یکی از معضلات اصلی معیشت و امنیت سال‌های اخیر بوده است قطعاً برای رفع موانع و تسریع در حوزه‌های بنگاه‌های اقتصادی و حمایت از کارآفرینان حوزه تولید، تجارت و با توجه به مغفول ماندن ظرفیت و رسالت منطقه آزاد اروند در سال‌های اخیر که می‌توانست کمک شایانی در راستای حل بخش عظیمی از جوانان منطقه داشته باشد که با فاصله گرفتن از رسالت اصلی خودش در سال‌های گذشته آنچنان که شایسته بود عمل نکرده است.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

وی در جواب به این سوال که «اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟» اظهار کرد: با توجه به ظرفیت شهرستان آبادان و منطقه آزاد اروند و نوع مسائل و مشکلات آن قطعاً کمیسیون‌هایی مانند عمران و انرژی کمیسیون‌های هستند که می‌توان با حضور در یکی از آنها در راستای رشد، تعالی و توسعه منطقه عملکرد مطلوب‌تری داشته باشم به همین منظور جزئی از برنامه‌های بنده در صورت راهیابی به مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آبادان عنوان کرد: بی برنامگی و روزمرگی مدیران، نبود تفکر متعصبانه و آینده نگری به منطقه، معضل بیکاری جوانان که در مقابل کارشکنی بخشی از مدیران نسبت به واحدهای تولیدی و کارآفرینان بوده است از جمله معضل و مشکل استان خوزستان و به ویژه شهرستان آبادان است.

وی گفت: بنده اعتقاد دارم یک نماینده و یک مدیر باید با تمام ظرفیت در کنار کسی باشد که توانایی ایجاد حتی یک شغل برای جوانان این منطقه را داشته باشد. من برای اشتغال جوانان آبادانی با تمام ظرفیت و توان در کنار کسانی خواهم بود که دوستدار واقعی آبادان و برای ایجاد فضای اشتغال بخواهند گامی بردارند.

کد خبر 6093628

دیگر خبرها

  • والیبال ساحلی زیر 19 ساله‌ ایران سهمیه جهانی گرفت
  • سهمیه جهانی زیر ۱۹ ساله‌های ساحلی ایران با صعود به جمع چهار تیم برتر آسیا
  • والیبال ساحلی زیر ۱۹ ساله‌ ایران سهمیه جهانی گرفت
  • سقوط از کوه نوجوان ۱۶ ساله را به کام مرگ کشاند
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • حل مشکل پنجاه ساله «اسناد رفسنجان قشم»
  • بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش با هدف خودکفایی مددجویان کمیته امداد
  • تخریب ساختمان‌ در منطقه جنگلی توسکستان گرگان
  • بیکاری جوانان از مهم‌ترین معضلات آبادان است
  • فعالیت حدود ۱۸۰۰ معلم بازنشسته در مدارس شهرستان‌های تهران