Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباسی با بیان اینکه برجام در پی گشایش در کشور نیست بلکه هدف آن مجازات ماست تا امتیازات بیشتری به غربی‌ها بدهیم، تصریح کرد: مناقشات ما با غربی‌ها به مانند کوه یخی است که صنعت هسته‌ای در نوک آن قرار گرفته و اگر سر این کوه قطع شود دیگر دستاورد‌های ما در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای نیز باید قطع شوند در واقع هدف این است که این کوه یخ وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در نشست بررسی عملکرد هشت ساله سازمان انرژی اتمی در رویکرد‌های مورد انتظار که به همت بسیج دانشجویی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مجلس تولید ۲۰ هزار مگا بایت برق هسته‌ای را مصوب کرده با این وجود در قانون بودجه سال ۹۰ تنها هفت میلیارد تومان برای توسعه راکتور‌ها اختصاص یافته و این یعنی اینکه ما مفهوم این اقدام راهبردی را نفهمیده ایم.

وی با بیان اینکه از پیش از سال ۸۸ تاکنون کسی برای تولید ۲۰ هزار مگابایت برق هسته‌ای در کشور برنامه ریزی نکرده تصریح کرد: وزارت نیرو در سال ۹۰ طی یک چشم انداز بیست ساله پیش بینی کرده که حدود ۱۰ هزار مگابایت برق هسته‌ای را تا سال ۱۴۱۰ نیاز داریم با این وجود در این شرایط که ما هیچ برنامه‌ای برای توسعه راکتور‌ها نداشته ایم اگر در سال ۱۴۱۰ بتوانیم ۳۰۰۰ مگابایت برق هسته‌ای هم تولید کنیم خوب است.

وی با بیان اینکه برجام موجب محدودیت کشور در غنی سازی اورانیوم شد، گفت: ما اگر بخواهیم سوخت تولید کنیم نیازمند اورانیوم غنی سازی شده هستیم با این وجود اگر می‌خواستیم راکتور بسازیم باید فکر تامین سوخت آن را هم می‌کردیم البته در گذشته برای تامین سوخت چاره اندیشی شده بود مثلا ایران در معدن نامیدیا ۱۰ درصد سهم دارد، اما انگلیسی‌ها در پی آن بودند که ارزش سهام این معدن را کاهش دهند و ما را از این معدن بیرون کنند البته باید ببینیم که سازمان انرژی اتمی یا وزارت اقتصاد در رابطه با این معدن چه اقداماتی کرده اند. همچنین ایران از غنی سازی اورانیوم در فرانسه ۱۰ درصد سهم داشته، اما بعد از پیروزی انقلاب نه تنها فرانسوی‌ها سهم ما را ندادند بلکه پول آن را هم به ما پرداخت نکردند از این رو ما برای اینکه مستقل باشیم در داخل غنی سازی را شروع کردیم به همین دلیل به دنبال پیدا کردن معادن داخلی و خارجی رفتیم و اقداماتی هم انجام شد، ولی برجام همه آن‌ها را محدود کرد.

عباسی با بیان اینکه برجام در پی گشایش در کشور نیست بلکه هدف آن مجازات ماست تا امتیازات بیشتری به غربی‌ها بدهیم، تصریح کرد: مناقشات ما با غربی‌ها به مانند کوه یخی است که صنعت هسته‌ای در نوک آن قرار گرفته و اگر سر این کوه قطع شود دیگر دستاورد‌های ما در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای نیز باید قطع شوند در واقع هدف این است که این کوه یخ وجود نداشته باشد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ما برای مصرف داخلی برجام بیمارستان هسته‌ای می‌سازیم و شتاب دهنده بیمارستانی تهیه می‌کنیم، افزود: ما هیچ گاه برای برخورداری از شتاب دهنده بیمارستانی محدودیت نداشتیم، اما ما پول‌های خود را در خارج به اتریشی‌ها می‌دهیم تا به ما شتاب دهنده بیمارستانی بدهند.

این نماینده مجلس گفت: بیشترین محدودیتی که برجام برای ما ایجاد کرده این است که موجب خارج شدن نیروی فکری و ژن هوشمند از کشورمان می‌شود در واقع برجام مورد انحراف صنعت هسته‌ای در بخش قدرت و اقتداری آن شده و این در حالی است که ما باید زمینه ارضای علمی جوانان را در چنین حوزه‌هایی فراهم کنیم؛ البته نباید خیلی نگران اتفاقاتی که در فردو و نطنز افتاده باشیم، چون ما هم جوانانی مانند شما دانشجویان و هم تجاربی که در کشور اندوخته شده اند در اختیار داریم.

وی تصریح کرد: اگر نظام به درستی در خصوص راهبرد هسته‌ای کشور تصمیم گیری کند دیگر احزاب سیاسی حق ندارند دستاورد‌های این صنعت را به چالش بکشند و این اتفاقی است که در کشور‌هایی مانند هند و پاکستان هم افتاده است به گونه‌ای که با وجود تغییر دولت‌ها و یا کودتا در این کشور کسی با صنعت هسته‌ای و موشکی کاری ندارد، اما فقط در ایران است که احزاب سیاسی در زمان انتخابات یقه سانتریفیوژ را می‌گیرند.

عباسی با بیان اینکه از نظر بنده برجام هیچ فرقی با جنگ تحمیلی ندارد، گفت: اینکه دولتی پس از ۸۶ درصد پیشرفت راکتور اراک آن را با خاک یکسان می‌کند معنایش این است که ما راهبردی در صنعت هسته‌ای نداریم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به گفته غربی‌ها در خصوص بازطراحی راکتور اراک گفت: راکتور اراک به سفارش آمریکا و توسط نروژی‌ها ساخته شده با این وجود در یک مقاله‌ای با وقاحت گفته شده که اجرای این راکتور برای حفظ آبرو به ایرانی‌ها واگذار شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه محدودیت‌های برجام بیشتر حوزه فکری کشور را در برمی گیرد و موجب تخریب در تولید مواد استراتژیک می‌شود، اضافه کرد: سطح آمادگی تکنولوژی یا TRL عددی بین یک تا نه است با این وجود در برجام اشاره‌ای به IR۱ و IR۲M نشده، چون سطح آمادگی تکنولوژی آن‌ها ۸ یا ۹ است و آمریکایی‌ها این مسائل را به خوبی بلدند.

وی افزود: دلیل اینکه بعد از برجام اجازه ندادند تا ما IR۱ یا IR۲M داشته باشیم این بوده که ما خود به این تکنولوژی‌ها دست یافته و آن‌ها را بومی کرده بودیم به همین دلیل به جای آن ما تکنولوژی را به کار گرفتیم که تحقیقات آن هم به درستی انجام نشده است مثلا سطح آمادگی تکنولوژی‌ها و دستاورد‌هایی که امروز رونمایی می‌شود در حد TRL یک یا دو هستند و دستاورد‌های تولید محسوب نمی‌شوند از این رو ضایعات این محصولات هم بیش از هفتاد درصد است یعنی اگر صد ماشین سانتریفیوژ از این طریق ساخته شود هفتاد ماشین آن در حین کار از بین می‌روند و نابود می‌شوند.

عباسی تاکید کرد: ما نباید شعار‌های برجامی را قبول کنیم، چون این شعار‌ها در راستای فریب ما هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فریدون عباسی برجام بسیج دانشجویی سازمان انرژی اتمی صنعت هسته ای برق هسته ای هسته ای غنی سازی غربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۶۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

به گزارش خبرآنلاین،‌ دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است.

در همین‌باره مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

براساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

گفتنی است در صورت موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی با تخفیف مجازات و طی همه فرایند قانونی، حکم توماج صالحی با یک درجه تخفیف به حبس طول المدت تبدیل و مجازات‌های تکمیلی در مورد متهم اجرا خواهد شد.
قابل ذکر است سایر اتهامات این متهم نیز در حال رسیدگی قضایی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899327

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام
  • محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
  • موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست
  • وزیر کشور: عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی مذهبی ماست
  • رفع ترافیک هسته مرکزی شهر کرج با گشایش ادامه بزرگراه ماهان
  • وزیر ورزش: امروز در تاریخ ورزش بهترین است
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم