Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گلستان استانی است که به نگارستان ایران زمین و سرزمین طلای سفید شهره است، استانی که نقش صنعت در آن کمرنگ‌تر از دیگر استان‌های توسعه یافته و اقتصاد آن بر پایه زمین‌های حاصلخیز کشاورزی است.

این روز‌ها به هر نقطه از گلستان سفر کنید رنگ زرد گل‌های کلزا و سرسبزی گندم‌ها چشم هایتان را و رایحه خوش شکوفه‌های بهاری شامه تان نوازش می‌دهد، اما از شمال گلستان و قلب ترکمن صحرا بوی نفت به مشام می‌رسد، آری رایحه طلای سیاه در سرزمین شهره به طلای سفید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به دنیال میدان مشترک نفت و گازی با همسایه

شهریور ماه سال گذشته بود که برای دومین بار در یک دهه گذشته موضوع اکتشاف نفت و گاز در شهرستان گمیشان مطرح شد. چراکه همجواری منطقه ترکمن صحرا در استان گلستان با میدان عظیم نفت و گاز ترکمنستان درمنطقه بَلخان‌آباد که از آن به " نبیت کوه" یا کوه نفت یاد می‌شود و فاصله‌ای حدود ۱۳۰ کیلومتری با گمیشان دارد احتمال وجود مخازن یا میدان مشترک نفتی را در این منطقه پررنگ کرده است.

در نهایت ۱۴ فروردین ماه امسال پس از مستقر شدن کامل دستگاه حفاری "فتح ۳۳" در منطقه و با حضور یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، اکتشاف نفت و گاز و حفر چاه " هیرکان یک" در منطقه سقرتپه گمیشان مجاور مرز شمال غربی این استان با ترکمنستان آغاز شد.

به گفته سیدصالح هندی عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران چاه هیرکان به عمق ۳ هزار متر و در مدت ۹ ماه و با مجموع اعتبار ۱۵ میلیون یورو و ۴۵ میلیارد تومان حفاری خواهد شد.

البته حفر نخستین چاه نفت در گلستان به سال ۱۳۳۰ بر می‌گردد و طی ۷۰ سال گذشته ۱۲ چاه نفت در این منطقه حفر شده که از این تعداد ۱۰ چاه خشک بوده و به گفته مسئولان در دو چاه دیگر ادامه حفاری مقرون به صرفه نبوده است.

هادی حق شناس استاندار گلستان در این رابطه گفت: چاه فعلی که در حال حفر است چاه ۱۳ ام بوده و طی چند روز گذشته بیش از ۱۵۶ متر حفر شده است.

حق شناس گفت: قطعا دانش و تجهیزاتی که امروز در اختیار ماست از دانش و تجهیزات دوره‌های قبل خیلی بیشتر است و امیدواریم به نتیجه برسیم و چنانچه در این چاه به نتیجه نرسیم دوچاه دیگر آماده حفاری است و تمام تمرکز ما بر این است که در این منطقه به نفت برسیم.


کشف ۳۷ تاقدیس نفت و گاز در گلستان

علی اصولی، مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر در سال ۹۴ در سفر خود به گلستان از پیدا شدن ۳۷ تاقدیس نفت و گاز در استان خبر داده و گفته بود: از۱۲ حلقه چاه حفر شده در گلستان هشت چاه با هدف شناسایی تاقدیس‌های گازی بوده و از میان سه حلقه چاه‌ها گاز مشاهده شده است.

با ورود تجهیزات اکتشاف نفت به ترکمن صحرا و آغاز فعالیت آن‌ها امید توسعه در قلب گلستانی‌ها روشن شده است، آن هم در منطقه کمتر توسعه یافته گمیشان که جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور است.

حالا چشم یک استان به سازه بلند قامتی دوخته شده که قرار است طی ۹ ماه آینده ما را به طلای سیاه برساند، شنیده‌ها حاکی از این است از زمان شروع فعالیت فتح ۳۳ در گمیشان روزانه تعدادی کارگر برای پیدا کردن کار به این منطقه می‌روند و همین امر نشان از چراغ امیدی است که در دل مردم منطقه روشن شده است.

دستمرد فرماندار گمیشان در این رابطه گفت: در حال حاضر کارگر‌های مورد نیاز از روستای مجاور محل اکتشاف نفت تامین می‌شود و برخی از مردم منطقه تصور می‌کنند کار استخراج نفت آغاز شده و به همین دلیل برای کار مراجعه می‌کنند.

او افزود:  احتمال پیدا شدن نفت در دنیا از هر سه چاه یک چاه است، اما در کشور ما از هر ۳ چاه ۲ چاه به نفت می‌رسد یعنی احتمال ۶۶ درصد، همین موضوع ما را هم به کشف نفت در این منطقه امیدوار کرده است.

استخراج نفت فرصتی است که اگر محقق شود استان گلستان را جدا از بخش کشاورزی به یکی از فرصت‌های بزرگ سرمایه گذاری در منطقه تبدیل می‌کند و چرخ خسته اقتصاد این استان را شتاب بیشتری می‌دهد.

گزارش از مونا محمدقاسمی

انتهای پیام/ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نفت استخراج نفت میدان مشترک گازی ترکمن صحرا اکتشاف نفت نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده انتشار بوی عجیب در بندرترکمن چه بود؟

روابط عمومی شرکت گاز گلستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی اطلاع رسانی مردمی مبنی بر استشمام بوی گاز در شهر بندر ترکمن و سپس روستا‌های قره‌سو و نیازآباد، گروه‌های عملیاتی و امدادی شهرستان و استان به بررسی ایستگاه و شبکه و تاسیسات گازی منطقه و ایستگاه‌های مجاور تامین کننده گاز بندر ترکمن از کردکوی و بصیرآباد گمیشان پرداختند و هیچ مشکل فنی، نشت و یا خرابی در تاسیسات مشاهده نشد.

این اطلاعیه می‌افزاید: بررسی‌ها در شهر‌های مجاور نشان داد که نیمه شب قبل حدوداً ۱۶۰ لیتر ماده بودار کننده گاز شهری به سرقت رفته و مواد باقیمانده در بشکه‌ها در شهرستان بندر ترکمن تخلیه شد و باعث انتشار بوی ماده بودار کننده (مرکابتان) شده است.

بر این اساس با توجه به اینکه این ماده به صورت مایع در صورت تخلیه بصورت تبخیر در فضا منتشر می‌شود بوی گاز را سبب شده بود که در حال حاضر نیست قطع شده و اوضاع به حالت عادی بازگشت.

طبق این اطلاعیه بحث سرقت از طریق مراجع انتظامی و امنیتی در دست پیگیری است و این شرکت ضمن عذرخواهی از شهروندان بندر ترکمن به اطلاع می‌رساند این ماده بودار کننده صرفاً برای بودار شوندگی گاز شهری، بی‌خطر و غیر سمی است.

 

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • جدیدترین عکس یسنا کوچولو بعد پیدا شدن!
  • (عکس) جدیدترین عکس یسنا کوچولو بعد پیدا شدن
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • شنبه‌های بدون دست‌فروش در محدوده مرکزی تبریز
  • توضیحات جدید پلیس از ربودن یسنا + جزئیات
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه
  • جزئیاتی تازه از دستگیری عوامل اصلی ربودن یسنا
  • جزئیات دستگیری دو عامل ربایش یسنا کوچولو | دختربچه 4 ساله 5 روز اسیر آدم‌ربایان بود
  • ماجرای انتشار بوی عجیب در بندرترکمن چه بود؟
  • پشت پرده انتشار بوی عجیب در بندرترکمن چه بود؟