Web Analytics Made Easy - Statcounter

خراسان جنوبی جزو استان های معدنی و نوپای کشور است که ظرفیت های انسانی و طبیعی زیادی در این استان وجود دارد که در صورت حمایت و رفع موانع پیش روی آنها می تواند استان را متحول کند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ نامگذاری‌ سال‌ها به طور رسمی از سال ۱۳۷۸ به فراخور شرایط زمانی و با توجه به اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور و با هدف جلب توجه مردم و مسئولان کشور به یک ارزش یا نقیصه و مشکل در کشور و تلاش برای حل و رفع آن با توجه به اشرافی که مقام معظم رهبری به مسائل کلان کشور دارند، از سوی ایشان صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ایشان از سال 89 تاکنون با توجه به برخی مشکلات اقتصادی در کشور شعارهایی با محوریت اقتصادی و تلاش و کار را برای کشور انتخاب می کنند و امسال نیز با توجه به مشکلاتی که در چند سال اخیر گریبان برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور را گرفته است در راستای حمایت از تولید داخل، نام « تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را انتخاب کردند.

 

ایشان در خصوص نامگذاری امسال در پیام نوروزی 1400 خود فرمودند: «براساس گزارشهای متعدد مردمی و دولتی، جهش تولید تا حدّ قابل قبولی در بخش‌هایی از کشور تحقق یافت. البته این میزان جهش در حدّ انتظار نیست چراکه با وجود تحقق در کارهای زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد، در حالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به‌وجود آورد. تحقق جهش تولید هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور از جمله در مسئله ارزش پول ملی دارد و هم موجب اعتماد به‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است. چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌جانبه‌ی قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.»

 

ایشان، ورود مواد اولیه یا تجهیزات مورد نیاز تولید را ضروری خواندند و افزودند: «افزایش قدرت خرید مردم، قطع دست واسطه‌ها، مبارزه با فساد و اصلاح نظام بانکی و گمرکی از دیگر اقدامات لازم برای تحقق شعار سال است که اگر این کارها با جدیت دنبال شود، یقیناً امسال تحولی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود. کسانی که سرمایه لازم را دارند و آحاد مردم که می‌خواهند مانند کمک مؤمنانه به کمک تولید بیایند، می‌توانند در این زمینه فعال شوند که خیریه‌های مردمی، نهادهای انقلابی و امنای مساجد فعال باید برای ساماندهی این مسئله مهم برنامه‌ریزی کنند.»

 

خراسان جنوبی جزو استانهای معدنی و نوپای کشور است و ظرفیت های انسانی و طبیعی زیادی در این استان وجود دارد که در صورت حمایت و رفع موانع پیش روی آنها می تواند استان را متحول کند، از محصولات استراتژیک مانند زرشک، زعفران، عناب و گیاهان دارویی که به صورت فله ای از کشور خارج می شود گرفته، تا معادنی که به صورت قالب پنیر در دل خاک بیرون می آورند و بدون هیچ فراوری و ارزش افزوده ای به خارج کشور می فرستند، مقصد بیشتر این سنگ ها هم کشور چین است، چینی ها بعد فراوری همین سنگ های زیبای خودمان را با چندین برابر ارزش افزوده، دوباره به کشور بر می گردانند.

 

در خصوص زرشک و زعفران هم همین روند ادامه دارد، بیش از 16 هزار هکتار از مزارع استان زیرکشت محصول زرشک است که تنها بخش اندکی آن فراوری و مابقی به صورت فله ای، خام فروشی می شوند، زعفران و سایر محصولات خاص خراسان جنوبی هم شرایط بهتری ندارد و در سایه بی تدبیری مدیران، سال‌هاست که خام فروشی می شوند.

 

طی این سال‌ها کارگاهها و کارخانه های زیادی در شهرک های صنعتی استان راه اندازی شدند که متاسفانه موانع بسیار زیاد پیش روی آنها از یک طرف، سخت گیری های برخی دستگاه‌های دولتی و عدم حمایت از طرف دیگر باعث شد تا خیلی از این سرمایه گذاران قید سرمایه گذاری در این استان را بزنند.

 

اصلاح برخی قوانین قدیمی و دست و پاگیر مانع تولید

«مصطفی نخعی» نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه پیرو تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب در سنوات گذشته در مباحث اقتصادی داشتند، امسال را هم سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری کردند که دقیق و هوشمندانه است، گفت: تنها راه چاره برای حل مشکلات مختلفی که در کشور در مباحث اقتصادی داریم، توجه به تولید، ظرفیت ها، پتانسیل ها و قابلیت های داخل کشور است.

 

وی با اشاره به قابلیت های فراوان خراسان جنوبی در بحث سرمایه گذاری، ادامه  داد: نهبندان و سربیشه بهشت معادن ایران هستند که فعلیت بخشیدن به این قابلیت ها نیازمند توجه خاص از سوی مدیران است.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه مسئولان در چند ماه باقی مانده از این دولت و مسئولانی که در دولت جدید روی کار خواهند آمد، باید با تمرکز بر شعار سال، بر روی قابلیت های درون کشور تمرکز کنند و به معنی واقعی از تولید و سرمایه گذاری حمایت کنند، افزود: متاسفانه بعضا شاهد شعارزدگی از سوی برخی مسئولان هستیم، حرف خوب می زنند اما در مقام عمل کاری انجام نمی دهند، همان طور که رهبر جامعه محکم و با تمام توان پشتیبان تولید هستند و در هر فرصت و محفلی بر حمایت از تولید تاکید دارند، انتظار می رود که مسئولان هم توجه ویژه ای به توان داخل داشته باشند و این نباشد که همین اول سال، شاهد چند شعار از مسئولان باشیم و بعد هم فراموش شود.

 

 

نخعی ادامه داد: همان طور که در نهبندان و سربیشه پتانسل های زیادی برای شکوفا شدن وجود دارد، در تمام نقاط کشور پتانسیل های فراوانی داریم که اینها تبدیل به فعلیت نشدند و آن طور که باید و شاید در خدمت رفاه و آسایش مردم قرار نگرفته اند، چنانچه مسئولان با خلاقیت و تمرکز به سمت فعلیت بخشیدن این ظرفیت ها بروند، کمک بزرگی برای حل مشکلات اقتصادی کشور خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه رفع مشکلات کشور نیازمند هماهنگی کلی بین دولت و مجلس است، اظهارداشت: شعار سال فقط متوجه سیستم اجرا نیست، بلکه ما هم در مجلس خود را مکلف می دانیم که قدم هایی را برای این موضوع برداریم چراکه بسیاری از مشکلات به قوانین دست و پا گیر برمی‌گردد.

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با بیان اینکه برخی قوانین قدیمی داریم که متناسب با شرایط روز نیست و باید اصلاح شود، افزود: مجلس سال قبل قدم هایی خوبی در این خصوص برداشت و که تشکیل کمیسیون ویژه رونق تولید از جمله آن بود.

 

صف مرغ و گوشت نتیجه عدم تحقق اقتصاد مقاومتی است

«سلمان اسحاقی» نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه چندین سال است که رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرر شعار سال ها را موضوعات اقتصادی نامگذاری می کنند، گفت: این تشخیص درست ولی امر مسلمین است که اقتصاد اگر درست شود، فرهنگ مردم هم شکل می گیرد و رو به تعالی می رود.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ و اقتصاد دو رکن اصلی تعالی یک کشور هستند، تصریح کرد: بیش از یک دهه است که رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند که اگر این تحقق پیدا کرده بود امروز مشکل نهاده های دامی و صف مرغ و گوشت در کشور را نداشتیم، این ها را مقام معظم رهبری 10 سال قبل دیدند که روزگاری با این بحران مواجه می شویم.

 

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مسئولان بعد از تعیین شعار سال، آن را توئیت می کنند و طی سخنانی اعلام آمادگی برای تحقق شعار می کنند اما بعد از گذشت زمان کوتاهی، تمام اینها به فراموشی می رود، گفت: امسال دیگر نباید اجازه دهیم که این شعار به فراموشی سپرده شود و دولت آن را پشت گوش بیندازد؛ چراکه اگر مثل گذشته بخواهیم عمل کنیم اعتماد مردم خدشه دار خواهد شد.

 

اسحاقی با بیان اینکه همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ مشکلات کشور با تکیه بر جوانان و در داخل حل می شود، مشکلات خراسان جنوبی هم در درون استان قابل حل است، گفت: استاندار باید به همه دستگاه‌ها ابلاغ کند که جواب استعلام سرمایه گذارها در کمترین زمان ممکن انجام شود و یا منابع طبیعی بحث واگذاری زمین به سرمایه گذار را طوری انجام دهد که دیگر سرمایه گذارها هم به سرمایه گذاری در خراسان جنوبی تشویق شوند.

 

 

وی با بیان اینکه آب، برق، گاز و تلفن که حق تولید کنندگان است در مناطق مرزی قوانین و مقررات این اجازه را داده که از تخفیفات استفاده کنند، تاکید کرد: شهرها و نقاط مرزی استان در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری باید از بخشودگی و کاهش مالیات برخوردار باشند.

 

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال، پیشنهاد کردیم که دبیرخانه ای با حضور نمایندگان مجلس، استاندار و امام جمعه در مرکز استان تشکیل شود و هر جلسه مرتبط با بررسی مشکلات یک حوزه وزارتی و مدیریتی باشد، گفت: ما نمایندگان موظف هستیم که موانع را جمع آوری کنیم و در این جلسه مطرح و در همین جلسه دستورات لازم برای رفع موانع پیش روی تولید صادر شود، منتظر مرکز نباشیم.

 

مدیری که مانع جهش تولید باشند برداشته می شوند

اسحاقی با اشاره به اینکه امسال نظارت مجلس سخت تر خواهد شد، گفت: مدیرانی که در جهت مانع زدایی حرکت نکنند و حرکت و تصمیم آنها خود مانع باشد ضمن نام بردن اسامی و مطرح کردن عملکرد منفی آنها به مدیران بالادستی، قطعا مردم را هم در جریان خواهیم گذاشت.

 

وی با بیان اینکه گاها در استان شاهدیم که عدم جسارت برخی مسئولان باعث شده که برخی مدیران ضعیف سرکار بیایند، گفت: باید مردم را به عنوان جابجایی مدیران نالایق و غیرارزشی پای کار بیاوریم، امسال اسم مدیرانی که در این مسیر حرکت نکنند را به مردم معرفی خواهیم کرد و مدیری که مانع جهش تولید باشد با حمایت مردم از جایگاه برداشته خواهد شد.

 

اسحاقی این را هم گفت که امسال خبرنگاران اگر به صورت مستند و شایسته نسبت به نظارت بر عملکرد مدیران قدم بردارند ما از آنها حمایت خواهیم کرد.

 

سخن پایانی، مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال خود، میزان تحقق شعار سال 99 را براساس گزارش های متعدد دولتی و مردمی در حد قابل قبول ذکر کردند و گفتند: «چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایت‌های همه‌جانبه‌ی قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.» با توجه به اینکه امسال حدود 5 ماه تا مستقر شدن دولت جدید، دولت فعلی روی کار خواهد بود و این زمان اندکی هم نیست، به نظر می رسد مسئولان استان و کشور باید تمام تلاش خود را برای برداشتن موانع پیش روی تولیدکنندگان داشته باشند تا شاهد شکوفایی مجدد خیلی از واحدهای نیمه تعطیل و یا تعطیل در شهرک های صنعتی باشیم.

 

 

 

 

پایان پیام/404

منبع: شبستان

کلیدواژه: تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها تحقق شعار سال مجلس و دولت خراسان جنوبي نهبندان و سربیشه مقام معظم رهبری موانع پیش روی نماینده مردم سرمایه گذاری خراسان جنوبی رفع موانع تحقق شعار قابلیت ها جهش تولید شعار سال ظرفیت ها چه دولت سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۷۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است

به گزارش خبرآنلاین البرز، مجتبی عبداللهی در مراسم شورای اطلاع رسانی استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش های اصحاب رسانه در راستای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، افزود: همه به این باور رسیده ایم که دولت محترم سیزدهم برای جبران کاستی ها، ارتقا زیرساخت ها و سرانه ها و کسب رضایتمندی مردم، مصمم است و تلاش می کند.

وی ادامه داد: امسال بنا بر منویات حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی ) سال جهش تولید با مشارکت مردم، نام گرفت.

عبداللهی گفت: بر این اساس باید تمامی ظرفیت های خود را در راستای تحقق این هدف بزرگ متمرکز کنیم و بسترهای مشارکت مردم را فراهم کنیم.

وی افزود: در انتخابات اسفند ماه گذشته، دست در دست هم دادیم و با آگاهی بخشی و امیدآفرینی، مردم را از حق و تکلیف خود در انتخابات آگاه کردیم که مانع تحقق اهداف برنامه ریزی شده دشمنان شد.

استاندار البرز گفت: براین اساس از اصحاب محترم رسانه انتظار می‌رود همچنان در کنار ما باشند تا دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز با سربلندی برگزار کنیم.

وی همچنین شرایط البرز بعنوان استانی که از سال ۸۹ استقلال یافت تشریح کرد و در ابعاد مختلف به نیازها، مطالبات، ظرفیت ها، سرانه ها و زیرساخت های آن پرداخت.

عبداللهی ادامه داد: البرز مهاجرپذیر ترین و متراکم ترین استان کشور است در حالی که تنها نیم درصد از مساحت خاک کشور را داراست.

وی گفت: یکی از مهمترین مصوبات سفر اول رییس جمهور محترم و همچنین سفر رئیس محترم قوه قضائیه به استان، انتقال زندانیان و تخلیه زندان رجایی شهر بود که محقق شد و این زندان بزرگ و ملی از بافت شهری کرج خارج شد.

استاندار البرز افزود: مجموعه ساختمان های زندان بزودی به یک مکان فرهنگی تبدیل می شود و اراضی مربوط به استان نیز در راستای مولدسازی در عمران و آبادانی استان صرف می شود.

وی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی در کشور ۱.۸ درصد و در البرز حدود ۹ دهم به ازای هر هزار نفر است، گفت: ۲۰ بیمارستان شامل ۱۲ تا دولتی و ۸ تا خصوصی با ۲ هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی در البرز مستقر هستند و برای رسیدن به میانگین کشوری و جمعیت استان به بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی دیگر نیز نیاز داریم که با توجه به تسریع در روند پیشرفت پروژه ها تا پایان دولت سیزدهم محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه البرز در سرانه های آموزشی و پرورشی، محروم ترین استان کشور است، گفت: این استان ۵۲۰ هزار دانش آموز و ۵۰ هزار معلم دارد و تمامی مدارس استان دوشفیته و کلاس ها با جمعیت بالای ۳۲ نفر تشکیل می شود و اگر بخواهیم همه مدارس یک شیفت و کلاس ها ۳۰ نفره شود به حدود هزار مدرسه نیاز داریم.

عبداللهی افزود: خدا را شاکریم که اکنون به تعهدات خود عمل کرده و ۱۲۰ مدرسه با مشارکت دولت و خیرین به آموزش و پرورش استان تحویل داده و تا پایان دولت سیزدهم این رقم از ۲۰۰ مدرسه نیز عبور خواهد کرد.

در پایان این نشست از اعضای شورای اطلاع رسانی دولت در استان و اسماعیل حیدرپور سرپرست خبرگزاری خبرآنلاین در استان البرز نیز تقدیر شد

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899399

دیگر خبرها

  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • در شرایط تحریمی مهندسان ایرانی در سریلانکا سد ساختند
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو