Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در سال‌های اخیر حضور زنان در کشور جامعه و انتخاب شغل و درآمد توسط آنها باعث شده است که این جمعیت از کشور، پای در میدان درآمد زدایی برای خود و خانواده بگذارند.

در شهرستان تربت حیدریه هستند زن‌هایی که با تلاش و اعتقاد به جمله "ما می توانیم" کاری کردند کارستان، زنانی که اطرافیان شان از هنر آنان غافل بودند و نمی‌شناختند ولی امروز پای کار آمده‌اند و دنبال رسیدن به قله‌های هدف خود هستند تا نام شهر خود را بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از دکترای حقوق تا ایجاد گالری هنری

مریم حیدری بانوی تحصیل کرده و علاقه‌مند به هنر یکی از این زن‌های توانمند است که برای دیده شدن خانم‌های علاقه‌مند دست به ایجاد گالری هنری برای فروش و نمایش آنان زده است.

حیدری از ایده این کار می‌گوید: پارسال و در شرایط محدودیت های کرونایی باعث شد به سمت نوعی سرگرمی برای خودم و به همین دلیل کار بروی سفال و سرامیک و دیوارکوب را شروع کردم.

بیشتربخوانید

دیگر پوست میوه ها را دور نریزید / از پوست میوه پول پارو کنید


او می‌افزاید: بعد چند روز انجام این کار تصمیم گرفتم از طریق فضای مجازی نسبت به نمایش و فروش کار‌ها اقدام کنم که بعد اینکار با تعجب دیدم که استقبال خوبی صورت گرفت و این شد که روز به روز به سمت طراحی کار‌های جدید رفتم.



این هنرمند تربتی ادامه می‌دهد: بعد این کار با خودم فکر کردم چرا نباید بقیه خانم‌های هنرمند شهر را در این مسیر و باهم همکار شویم این شد که بعد مدتی یک مغازه اجاره کردم و با نمایشگاه‌های خودم باعث شدم چندین نفر دیگر که تا کنون کارهایشان دیده نمی‌شد بیایند و در گالری من کارهایشان را به نمایش بگذارند و بفروشند.

حیدری بیان می‌کند: در حال حاضر ۱۰ تا ۱۲ نفر از هنرمندان گمنام شهر با من کار می‌کنند و از استان‌های مختلف نیز همکار دارم که کارهایشان را می فرستند. مثلا یک نمونه کار دارم از یک پیرزن نابینا اهل میبد یزد که حلق‌های گلیمی و سنتی درست می‌کند و با بو کردن کنف نخ‌ها رنگ آن‌ها را تشخیص می دهد.

بیشتربخوانید

حکایت سنگ های بی جانی که با دستان زوج هنرمند گوهر سنگ می شوند موسیقی مقامی خراسان، ریشه در تاریخ و فرهنگ دارد جیگی جیگی ننه خانم مدل فرضی نقاشان مشهدی شد

او تصریح می‌کند: با تعاملی که داشتم توانستم با دو گروه در مشهد ارتباط بگیرم و آثار و هنر‌های ان‌ها را هم در گالری استفاده کنم.



با هنر، ام اس را شکست می دهم

غلامی دیگر هنرمند تربت حیدریه است که تاکنون نتوانسته خود و آثارش را به مردم شهرش معرفی کند.

او می‌افزاید: با وجود اینکه بیماری ام اس و ۳ فرزند دارم این بیماری نتوانسته مرا از کار و تلاش باز نگه دارد.

این هنرمند صنایع دستی ادامه می‌دهد: خودم گاهی در یک خیریه کار می کنم و از نزدیک افراد مددجو را می بینم و این باعث شد به دنبال یک هنر و کار بروم تا بتوانم چند نفر دیگه را خودکفا کنم تا بتوانند منبع درآمدی برای خودشان به دست بیاورند.

غلامی بیان می کند: با علاقه و پیگیری‌های که داشتم توانستم چندین هنر را فرا بگیرم از جمله، سفالگری، ربان دوزی، ترمه، منجین دوزی دیوارکوب، و. برای خودم منبع درآمدی ایجاد کنم.

او تصریح می‌کند: متاسفانه تاکنون کسی من و کار مرا ندیده و این برایم سخت است و متاسفانه به دلیل عدم آشنایی به فضای مجازی نتوانستم از این مزیت استفاده کنم و امیدوارم روزی برسد که چندین نفر دیگر هم در کنار من کار کنند و مشغول درآمد زدایی برای خود شوند.



علاقه بچگی زندگی ام را تغییر داد

خانم نجاریان کارشناس تربیت بدنی دیگر سوژه گزارش زن هنرمند تربت حیدریه است، بانویی که بودن در منزل را برای خود فرصتی قلمداد کرد و دست به خلق آثار زیبایی زده است.

او می‌افزاید: از بچگی علاقه خاصی به نقاشی داشتم و این باعث شد بعد از دوران دانشگاه و شرایط کرونا و بودن در منزل و بیکاری، به سمت علاقه بچگی ام، نقاشی که دوستش داشتم، بروم.

هنرمند تربت حیدریه ادامه می‌دهد: برای شروع کار برای خودم ۲عدد قلمو و گواش خریدم و اولین کار را نقاشی بروی یک بشقاب سفالی شروع کردم.

نجاریان بیان می‌کند: از آنجا که هیچ آموزشی ندیده بودم چندین بار شکست خوردم و ناامید شدم، ولی با حمایت‌های همسرم به کار ادامه دادم و با آزمون و خطا پیش رفتم تا اینکه به اون هدف در نقاشی بروی سفال رسیدم.


او تصریح می‌کند: سفال خام مثل یک جنازه هستش که روح ندارد، ولی یک هنرمند با هنرش به آن روح می دهد و الان در حال تولید چندین دیوار کوب هستم که از طریق فضای مجازی و گالری خانم حیدری می‌فروشم و علاوه بر امرارمعاش از علاقه بچگی هم لذت می برم.

نبود مواد اولیه از جمله سفال در سطح شهرستان دغدغه اصلی این هنرمندان گمنام است که انتظار می رود میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از این کارگا‌های کوچک کمر همت ببندد و از آنان حمایت کند مشکل دیگر این زنان نبود مکان مناسب در جهت تولید و نمایش فروش آثار است که این نیز با همت مسئولین می شود حل کرد و شاهد ایجاد شغل‌های کوچک و درآمد مناسب بود.

گزارش گر: امید غفاری
انتهای پیام//ا. غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی ویروس کرونا کارآفرینی واشتغال تربت حیدریه هنرمند تربت برای خود باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۸۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه‌های آموزشی نیمه تمام تا مهرماه در تربت حیدریه تکمیل می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت صالحی، عصر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات اداره اموزش وپرورش برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مطالبه جدی مقام معظم رهبری مبنی بر توجه ویژه بر مدارس دولتی، برهمین اساس تمام برنامه ها و فعالیت های خود را معطوف به مدارس دولتی کردیم.

رییس آموزش و پرورش تربت حیدریه اولویت نظام تعلیم و تربیت در این خطه را حمایت و تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی به خصوص در مناطق کم برخوردار عنوان کرد.

وی از برقراری عدالت آموزشی شامل؛ تجهیز هوشمند کلاس‌های درسی، استفاده مناسب از دبیران و فرهنگیان در مدارس دولتی، احداث فضاهای آموزشی و ورزشی را بخشی از اقدامات انجام شده در سال جاری عنوان کرد.

صالحی افزود: رتبه بندی معلمان بعد از یک دهه که طرح موضوع شده بود در این دولت اجرایی و پرداختی‌ها و معوقات نیز برای فرهنگیان واریز شد.

رییس آموزش و پرورش تربت حیدریه بیان کرد: در حوزه ساخت و سازها تمام پروژه‌های نیمه تمام مهرماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی به اقدامات دولت سیزدهم برای فرهنگیان اشاره کرد و گفت: موضوع مهم عدالت آموزشی است که سعی شده در اولویت قرار داده شود، لذا به مدارس دولتی به خصوص در حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار توجه ویژه ای کرده ایم.

صالحی تصریح کرد: نیروهای جدید جذب شده با مساعدت اداره کل در مقطع متوسطه و ابتدایی برای شهرستان به کارگیری شدند و این در حالی بود که قبلاً به مناطق مختلف اعزام می‌شدند، در عین حال ۱۲۰ نفر در مقطع ابتدایی و ۵۵ نفر در مقطع متوسطه برای سال جدید جذب شدند.

رییس آموزش و پرورش تربت حیدریه گفت: همچنین با برگزاری آزمون های امسال در دو مقطع ابتدایی و متوسطه و سیر مراحل گزینشی به نیروی انسانی مورد نیاز در این خطه افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ مدرسه در دستور تخریب است اما هنوز در حال استفاده است.

کسب رتبه‌های برتر توسط آموزش و پرورش تربت‌حیدریه

صالحی به کسب رتبه‌های برتر اشاره کرد و افزود: در مقطع متوسطه در المپیادهای کشوری مقام‌های برتر توسط دانش آموزان این خطه کسب شده که می‌توان به مدال طلا در رشته مدیریت اقتصاد و نانو و همچنین مدال برنز در المپیاد جغرافیا اشاره‌کرد.

رییس آموزش و پرورش تربت حیدریه گفت: در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ با ۷۰ رتبه زیر هزار رتبه سوم استان و در مجموع در شاخص‌های مختلف آموزشی، آموزش متوسطه این خطه بین ۴۷ اداره استان بعد از ناحیه ۷ مشهد رتبه دوم را کسب کردیم.

وی بیان کرد: پارسال در مقطع متوسطه اول ۷ رتبه کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی و ۵۰ رتبه استانی کسب کردیم.

کد خبر 6093666

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه
  • واگذاری اراضی طرح ملی مسکن روستایی در تربت حیدریه
  • اجرای ۴۲۰ میلیارد ریال طرح مرتبط با شرکت برق تربت حیدریه
  • جریمه نقدی برای متهم پرونده قاچاق دارو در تربت حیدریه
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • پروژه‌های آموزشی نیمه تمام تا مهرماه در تربت حیدریه تکمیل می‌شود
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه