«فیلترینگ» و «ممیزی های سختگیرانه» سد راه صنعت گیم
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۸۱۹۴
روزنامه ایران دوشنبه ۲۳ فروردین در گفت وگویی با بازی سازان نوشت: در پی صدور این بیانیه، روزنامه ایران به سراغ فعالان و کارشناسان این حوزه رفت تا بداند مشکل این قشر در سالی که باید موانع تولید از پیش روی صنایع، حتی از نوع صنعت گیم برداشته شود، چیست؟
جنگ برای فیلتر نشدن
امین شهیدی مدیرعامل استودیو مکعب مشکی و تدوین کننده بیانیه بازی سازان معتقد است هم اکنون بازی سازان صنعت گیم با دو مشکل فیلترینگ و ممیزیهای سختگیرانه بنیاد ملی بازیهای رایانهای روبهرو هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهیدی گفت: از یک سو دنیا ما را تحریم کرده است و از سوی دیگر با خودتحریمی مواجه هستیم. بهعلت تحریم امکان استفاده از موتورهای بازیسازی را نداریم. از نرم افزارهای مدیریتی نمیتوانیم استفاده کنیم. امکان نشر بازیها و فروش آن را در مارکتهای خارجی نداریم و مجبوریم با هزار راه دور زدن از این امکانات استفاده کنیم تا بازیها را مطابق با فرهنگ ایرانی ساخته و صادر کنیم. از طرف دیگر هم به دلایل ممیزیها و نظارتهای سختگیرانه، گیمهای تولید شده در داخل فیلتر میشوند.
وی افزود: مدیریتی که خود باید حامی تولید گیم در داخل با فرهنگ و عرف ایرانی باشد و در صادرات آن به دیگر کشورها ما را یاری دهد، خود به مانع جدی برای این صنعت تبدیل شده بهطوریکه بزرگترین حامی در حال ضربه زدن به صنعت گیم است.
این فعال گیم با اشاره به اینکه در بخش نظارت هیچ قانون صریح و شفافی وجود ندارد و ممیزیها سلیقهای انجام میشود، گفت: ممیزی شفاف و دقیق نیست حتی بابت یک آیکون، بیرون بودن چند تار موی یک کاراکتر بانو از مقنعه یا روسریاش، بیرون بودن مچ دست و حتی دیالوگها، بازیها فیلتر میشود. بازی سازان بهعلت شفاف نبودن مصادیق، سردرگم هستند و باید این مصادیق، را منتشر کنند تا تکلیف بازی سازان مشخص شود.
شهیدی افزود: از سوی دیگر قبل از اینکه برای فیلترینگ اطلاعرسانی شود و بازی سازان بتوانند مشکلاتی را که از نظر مسئولان وجود داشت، تعدیل کنند، گیم فیلتر میشود. این در حالی است باید قبل از آن به بازی سازان اطلاع میدادند و اگر رفع نمیشد اقدام به فیلتر میکردند.
این فعال گیم در ادامه گفت: بازی سازان با هزاران مشکل بازیها را میسازند و کاربر جمع میکنند. این قشر در تلاش هستند با تولید بازیها مخاطبان خود را در داخل نگه دارند تا از بازیهای مطابق عرف ایرانی استفاده کنند ولی وقتی یک بازی داخلی با ۵ میلیون کاربر ناگهان فیلتر میشود، کاربران بهسمت بازیهای خارجی گرایش پیدا میکنند.
وی معتقد است: تعامل با بازی سازان هم بهحداقل رسیده و حتی نماینده کافه بازار را دیگر در جلسات راه نمیدهند. اگر پیش از این برای صادرات بازی میجنگیدیم الان باید در داخل برای فیلتر نشدن بازیها بجنگیم.
شهیدی افزود: بنیاد ملی بازیهای رایانهای پلتفرمی را راهاندازی کرده تا بازی سازان بازیهای خود را ثبت کرده و بعد از ۷ تا ۱۵ روز مجوز دریافت کنند. این درحالی است که ماهها میگذرد و بازیها مجوز نگرفتهاند. با ادامه این روند اکوسیستم گیم زمین میخورد.
این تولیدکننده گیم اعتقاد دارد نهاد حمایتی که هزینههای زیادی برای آن میشود باید از صنعت گیم حمایت و با نیروی انسانی محصولات بهتر با سرعت بیشتری تولید کند و به درآمدزایی برسد و انجام این کارها ابتدا با تعامل و حضور افراد متخصص در ساختار تصمیمگیری میسر میشود. باید افرادی در سیستم گیم باشند که این صنعت را درک کنند و سابقه بازیسازی داشته باشند و دغدغه و مشکلات این قشر را بدانند و مشکلات را حل کنند نه اینکه خود مانعی برای تولید باشند.
کاربران در دام گیمهای غربی
حسن مهدی اصل مدیر عامل استودیوی سورنا نیز اعتقاد دارد در مدیریت جدید بنیاد ملی بازیهای رایانهای تغییراتی ایجاد شد که بعد از این تغییرات به جای حمایت تنها با ممیزیهای سختگیرانه مانع از تولید گیم در کشور شدهاند و با اقدامهایی چون فیلتر بازیها مانند همیشه تنها بهدنبال پاک کردن صورت مسأله هستند.
مهدی اصل گفت: معمولاً وقتی محتوایی مشکل فرهنگی و عرفی و حتی اسلامی داشته باشد کل محتوا را حذف نمیکنند، بلکه به تولیدکننده محتوا اعلام میکنند تا تعدیل کند، این در حالی است که بسرعت کل محتوا را فیلتر و حذف میکنند.
این بازی ساز با بیان اینکه نظارت سختگیرانه در بازیها عواقب بسیار بدی برای اکوسیستم گیم دارد، گفت: دهها هزار نفر با اکوسیستم گیم (تولیدکننده بازیها، فروشگاهها، فروشندههای تجهیزات گیم و کاربران) بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط هستند و چندین میلیون کاربر ایرانی از محصولات تولید داخل استفاده میکنند بنابراین با انجام نظارت و اعمال سیاستهای شتابزده کل این اکوسیستم دچار اشکال میشود و با اقدامهای نسنجیده یک اکوسیستم را برای فعالیت در سالی که باید مانع زدایی صورت بگیرد، دلسرد میکنیم.
این فعال حوزه گیم اعتقاد دارد وقتی به دلایل بسیار سختگیرانه گیمهای تولید داخل را از دسترس کاربران ایرانی با فیلترینگ حذف کنیم براحتی کاربران خود را با استفاده از فیلترشکنها بهسمت گیمهای خارجی که معمولاً دارای صحنههای مستهجن و نابهنجار هستند، سوق میدهیم.
وی در ادامه گفت: برخی از مسئولان دغدغه و تعهد خود را فراموش کردهاند که کار آنها سوق دادن کاربران بهسمت محصولات داخلی است اما گویا از تبعات ممیزیهای سختگیرانه خود خبر ندارند که عملاً کاربران را به دامن گیمهای خارجی میاندازند. آیا خطرات چند تار موی کاراکتر زن ایرانی در بازی یا فانتزی بودن انیمیشنها طبق عرف ایرانی تحریکآمیز است یا بازیهای سراسر برهنه غربی!؟
این بازی ساز هشدار داد سیاستی که در پیام رسانها جواب نداد و کاربران را به سمت پلتفرمهای خارجی سوق داد هم اکنون با مقررات سختگیرانه در حوزه گیم در حال رخ دادن است. مهدی اصل معتقد است با این شرایط سختگیرانه بازی سازهای چند تا شرکت تولیدکننده گیم هم که در کشور باقی ماندهاند، مهاجرت خواهند کرد تا کاربران بهصورت کامل از محصولات نابهنجار غربی استفاده کنند.
نبود یک تعامل
عماد رحمانی مدیرعامل شرکت بازی سازی رسانا شکوه کویرهم معتقد است نظارت سفت و سختی که بخش نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در نظر گرفته باعث شده که تولیدکنندگان بازیها نتوانند در کار خود بدرستی برنامهریزی کنند.
رحمانی گفت: بازی سازان به ممیزی نقدی ندارند بلکه نقدی که وجود دارد به معیارها و فرایند بررسی بازیهاست و با این کار، تر و خشک در حال سوختن هستند. در یک برههای بدون پروانه و نظارت بازیها تولید و روانه بازار شد که بعضی از آنها با فرهنگ ایرانی سنخیتی نداشت اما در عین حال بازی سازان زیادی هم بودند که بهصورت جدی و با توجه به عرف جامعه بازیهایی را ساخته و وارد بازار کردند که اکنون با ممیزیهای سختگیرانه به مارکت این حوزه بخصوص تلفن همراه لطمه زیادی وارد شده است.
این بازی ساز اعتقاد دارد در سالی که باید از تولید پشتیبانی شود و مانع زدایی صورت بگیرد بدون مشورت و تعامل با بازی سازان در حال اجرای ساختاری هستند که فقط به ضرر تولید است در صورتی که با تعامل و مشورت با فعالان این بازیها براحتی میتوان موانع را برداشت و با ممیزیهای سختگیرانه سد راه تولید نشد.
ایمان گلکار مدیرعامل استودیو بازیسازی کاریزما نیز معتقد است بنیاد ملی بازیهای رایانهای با فلسفه کمک به بازی سازها و کمک به رشد صنعت بازی در ایران تأسیس شد و در دورههای مختلف، کمکهای خوبی هم به بازی سازها کرد اما اجرای سیستم ممیزی دست و پا گیر و تاریخ گذشته، مانع جدیدی برای بازی سازها ایجاد کرده است.
گلکار گفت: بازی سازان با مشکلات زیادی از جمله تحریمها و... دست و پنجه نرم میکنند و رفتارهای این چنینی از سوی نهاد حمایتی نه تنها باعث دلسردی بازی سازهای فعلی میشود، بلکه باعث توقف رشد این صنعت و خروج سرمایههای انسانی این حوزه خواهد شد.
وی افزود: مشکلات اقتصادی و نبود حمایت از بازی سازها، به خودی خود کار بازی سازان را مشکل کرده، حال عدم اعتماد و داشتن پیشفرض نامناسب نسبت به این حوزه، ضربه محکمی به بازی سازها وارد خواهد کرد که ممکن است به نابودی این صنعت در کشور منجر شود. گلکار با بیان اینکه مطمئناً تعامل با بازی سازها و حمایت از آنها میتواند بسیار کمک کننده باشد، گفت: اگر قانونگذار با دغدغهها و زاویه دید بازی سازها آشنایی بیشتری داشته باشد و از حضور و کمک آنها در مشخص کردن موانع تولید استفاده کند، مطمئناً نتایج و خروجی قوانین بسیار بهتر خواهد شد.
گفتنی است روزنامه ایران با روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای گفتوگو با «عقیل منصوری» معاون نظارتی این بنیاد تماس گرفت تا حرف های این بخش را نیز منعکس کند اما با وجود پیگیریها، معاونت حاضر به گفتوگو نشد.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فیلترینگ ایران بنیاد ملی بازی های رایانه ای فیلترینگ ایران بنیاد ملی بازی های رایانه ای روزنامه ایران اخبار کنکور بنیاد ملی بازی های رایانه ای روزنامه ایران بازی سازها بازی سازان ممیزی ها صنعت گیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۸۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهبوددهندههای آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
علی مرجوی، مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان تولیدکننده محصولات پروبیوتیک و آنزیم، درباره آخرین فناوری و جدیدترین خط تولیدی که در این شرکت راهاندازی شده است، به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: بهکارگیری فناوری مهندسی سویه در تولید آنزیم «مالتوژنیک آمیلاز» یا آنزیم مخصوص آرد و نان، جدیدترین خط تولیدی افتتاح شده در این شرکت است.
مرجوی ادامه داد: بومیسازی فناوری مهندسی سویه در تولید آنزیمهای آرد و نان، از صفر تاصد توسط متخصصان داخلی انجام شده است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان افزود: پروژه مهندسی سویه در تولید آنزیمهای آرد و نان یک فرآیند زمانبر و ادامهدار محسوب میشود که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است.
کاربرد آنزیمهای «مالتوژنیک آمیلاز»
این فناور حوزه تولید آنزیم و محصولات پروبیوتیک با اشاره به کاربرد آنزیمهای مالتوژنیک آمیلاز گفت: این آنزیمها بیشتر درصنعت آرد و نان، کاربرد دارند، اما به صورت محدود در صنایع غذایی دیگر نیز مورد استفاده قرار میگیرند. از سویهها بهعنوان یک بهبوددهنده برای افزایش کیفیت آرد، استفاده میشود.
مرجوی درخصوص انحصاریبودن خط تولید آنزیم این شرکت در کشور توضیح داد: درحال حاضر تولید صفر تا صد داخلی بدون مونتاژ آنزیم در انحصار این شرکت در ایران است.
این فناور تولیدکننده آنزیم و محصولات پروبیوتیک در ادامه به فناوری مهندسی سویه و توسعه آن در صنایع غذایی کشور اشاره کرد و گفت: توسعه خط تولید فناوری مهندسی سویه، تقریبا مبحث جدیدی در صنعت کشور است که شرکتهای معدودی به آن ورود کردهاند یا قصد ورود به آن را دارند. اما در حال حاضر، تنها شرکت تولیدکننده آنزیمهای فرآوریشده با مهندسی سویه، همین مجموعه است.
مرجوی به نحوه اجرا شدن فرآیند مهندسی سویه اشاره کرد و ادامه داد: در این فرآیند، سویه بهصورت مصنوعی در آزمایشگاه توسط فناوران ایجاد میشود. بهطورکلی، استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی در صنعت و تکنولوژی را «مهندسی سویه»، میگویند.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان درباره تجاریسازی این محصول توضیح داد: تا قبل از تولید این بهبوددهندههای آنزیمی، اکثر شرکتهای تولیدکننده آرد از بهبوددهندههای وارداتی استفاده میکردند.
انتهای پیام/