Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@16:47:44 GMT

امامزاده پیرمراد(ع)؛ رونق‌بخش امور فرهنگی در استهبان

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۸۵۵۲

امامزاده پیرمراد(ع)؛ رونق‌بخش امور فرهنگی در استهبان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شهر زیبا و قرآنی استهبان مرکز یکی از پررونق‌ترین شهرستان‌های استان فارس است که از جهات مختلف شناخته شده است.

این شهرستان با وجود، مرکزیت بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به عنوان یک مرکز قرآنی موفق و بزرگ در سطح کشور و سوغات معروف آن یعنی انجیر، از شهرت خاصی برخوردار است اما این شهرت نتوانسته‌ جایگاه امامزاده پیرمراد(ع) را تحت الشعاع قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بقعه زیبایی که در۱۰۰ قدمی مرکز این شهر جلوه‌گری می‌کند؛ متعلق به محمد ابن علی ابن ابراهیم ابن موسی ابن جعفر معروف به پیرمراد است.

این امامزاده در باختر استهبان و به فاصله ۱۰۰۰ قدمی از مرکز شهر قرار دارد که سندی قدیمی که در مورد این امامزاده وجود دارد نیز این گفته را تایید می‌کند.

 این امامزاده دارای بنایی زیبا و بی‌نظیر، با گنبد کاشی سفید و مزین به نقوش طرح‌ لوزی و دو مناره کوچک و ایوانی در جلوی آن که حوضی مستطیل شکل نیز در راستای آن در محوطه قرار دارد است.

بر اساس اطلاعات موجود، این بقعه در ابتدا گنبد بسیار کوچک و گلی داشته است که در اثر بارندگی شدید پیاپی هفت روزه و راه افتادن رودخانه پیر مرداد، آب از اطراف بقعه عبور می‌کرده ولی صدمه‌ای به قبر وارد نشده، اما در مسیر آن شن‌هایی جمع شده که گنبد آن به همت حاج میرزا بابا (۱۲۰۰تا۱۲۸۲ هجری قمری) فرزند حاج آقا محمد فرزند آقا علی فرزند محمد علی بیگ ذوالقدر جهرمی از سلسله خواجه‌ها که در زمان سلطنت زندیه به حکومت بلوک اصطهبانات رسیده بود، مرمت و بازسازی و پس از چند سال دوباره گنبد و ایوانی که تزیین به کاشی‌کاری بود ساخته شد.

در کناره دیواره قدیمی که قطر هر پی آن حدود ۱/۵ تا ۲گز بوده، یک سنگ قهوه‌ای به خط کوفی وجود دارد که هم اکنون زیر خاک است.

در سال ۱۳۶۲ خورشیدی جهت گسترش و احداث گنبد و بارگاه جدید تصمیم گرفته شد که ساختمان موجود را خراب کنند، علیرغم تمام مخالفت‌های محلی سرانجام در شب تاسوعا دوم مهر ۱۳۶۲ قسمتی از آن را با لودر خراب کردند.

سرانجام در سال ۱۳۶۸ پس از ویرانی تدریجی ساختمان قبلی کلنگ احداث ساختمان جدید با زیربنای ۱۱۰ متر به زمین زده شد.

در حال حاضر ساختمان پیرمراد دارای چهار رواق و یک مسجد است. محوطه داخل حرم ۱۴۴ مترمربع می‌باشد که دارای یک عرق چین که روی آن گنبدی به ارتفاع تقریبی ۲۸متر و قطر ۱۳ متر می‌باشد که همگی با آهن آلات و سیمان و به دست کارشناسان و معماران مجرب محلی بدون استفاده از هرگونه جرثقیلی ساخته شده است. می‌باشد، چنین گنبدی از نظر ارتفاع در استان‌های مجاور مشاهده نشده و بی‌نظیر است.

ضریح آن به عرض ۳ و طول ۴ متر و ارتفاع ۲۸۰ متر در سال ۱۳۷۲ ساخته شد. یک سال بعد دو مناره به ارتفاع تقریبی ۴۰متر و قطر ۲ متر از آهن و آجر و سیمان ساخته شد، که زیبایی بنا را چند برابر کرد. ظاهر گنبد و معماری این بنای زیبا شباهت زیادی به بنای حرم شاهچراغ(ع) دارد.

علاوه بر معماری زیبا و وجود گلزار شهدا که آرامش و معنویت این فضا را دوچندان کرده است، در این امامزاده کتابخانه بزرگی با بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب وجود داردکه مرکزی مهم برای مطالعه و کسب معلومات گوناگون نیز به شمار می‌رود.

بقعه امامزاده پیرمراد استهبان، علاوه بر یک مرکز گردشگری زیبا و بی‌نظیر، یکی از مهمترین مراکز فرهنگی استهبان است که محور برگزاری بسیاری از برنامه‌های کلان در این شهرستان و در سطح استان نیز می‌باشد.

پیش از کرونا و تغییر شرایط گشت و گذار، سالانه تعداد زیادی زائر و توریست از این مکان دیدن می‌کردند که در حال حاضر به زائران محلی محدود شده است.

این امامزاده علاوه بر امکاناتی چون کتابخانه و زائرسرا و... محل برپایی خیمه‌های معرفت شامل غرفه‌های کودک، پاسخ گویی به شبهات مذهبی، مشاوره وقف، عفاف و حجاب و تولیدات چند رسانه‌ای است، که با حضور جوانان مومن و انقلابی استهبان رونق مادی و معنوی ویژه‌ای به این شهرستان داده است.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری مرکز فرهنگی ساخته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۸۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم موسوی متقی، مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد اقدامات معاونت فرهنگی این سازمان و اولویت‌ها برای سال جدید بیان کرد: نمایشگاه دستاورد‌های وقف، خود را در سه حوزه معرفی می‌کند. ابتدا بحث تثبیت و حفظ موقوفات است که با اخذ سند و مباحث حقوقی و اوقافی این کار انجام می‌شود. مسئله دوم، بهره وری از موقوفات و درآمدزایی آن هاست که با معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات این کار حاصل می‌شود. بخش سوم، اجرای نیات است که درواقع، شاید این بخش مهم‌ترین بخش کار باشد؛ یعنی ثمره آن دو بخش خود را در اجرای نیات نشان می‌دهد. 

مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر موقوفات به بهره وری برسند و تثبیت شوند ولی نیات اجرا نشوند هدف اصلی واقف محقق نشده است. چون واقف مال خود را به نیت و هدف و آمال و آرزویی وقف کرده است تا اجرا شود. این اجرای نیت متفاوت هستند. بخشی از آن، مباحث خیریه هستند و بخش دیگر شامل مباحث قرآنی می‌شوند و بخشی هم مرتبط با مباحث اجتماعی و مذهبی است و هر کدام از این اجرای نیات به دست یکی از بخش‌های سازمان وقف صورت می‌گیرند؛ به طوری که نیات قرآنی را مرکز امور قرآنی و نیات خیریه را مرکز امور خیریه انجام می‌دهند و نیات فرهنگی و اجتماعی را معاونت فرهنگی و امور اجتماعی انجام می‌دهند و هر یک از بخش‌های سازمان موظف هستند درآمدی که از تثبیت موقوفات بهره وری و بهره مندی و ایجاد درآمد‌ها حاصل شده است به شکل درست و صحیح و مطابق وقف نامه‌ها اجرا کنند. 

حجت‌الاسلام موسوی متقی ادامه داد: در بحث اجتماعی، نیات مختلفی داریم. مثلاً مهر تحصیلی برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت درنظر گرفته شده است یا اعزام زائران به حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و یا کمک به نیازمندان برای تهیه دارو و انجام درمان آن‌ها و کمک به آزادی زندانیان و ایتام و... نیت‌هایی هستند که سازمان اوقاف، منابع آن را احصا می‌کند و سعی می‌کنیم به نحو شایسته و آبرومندانه اجرا کنیم و در اجرای نیت، کرامت انسانی برای سازمان بسیار مهم است تا جایی که هیچ موقع، این اجازه را به خودمان نمی‌دهیم در راستای فرآیند اجرای نیت کرامت عزیزانی که قرار است از موقوفات بهره‌مند شوند، خدشه دار شود و همه این موارد مورد ملاحظه قرار می‌گیرند.

او افزود: بسته‌های مهر تحصیلی که تولید می‌شوند به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم روی آن‌ها برچسب اوقاف نصب شود در حالی که شاید اگر جایی دیگر باشد این اجازه داده شود. زیرا تبلیغ برای آن‌ها به شمار می‌آید. دلیل انجام ندادن این کار توسط سازمان اوقاف به این خاطر است که بچه دانش آموز کیف و وسایل و دفتر را برمیدارد و به مدرسه می‌برد و کنار همکلاسی هایش می‌نشیند. به همین دلیل، نمی‌خواهیم اشاره کنیم این بسته از محل موقوفات مرتبط با کمک به نیازمندان است تا احساس خجالت به او دست ندهد و نباید این طور باشد. چون فرزندان میهن هستند و ما باید امانت دار درستی باشیم.

مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما در نمایشگاه به ارائه گزارش این اقدامات مردمی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و... می‌پردازیم. درواقع، نمایشگاه ارائه عملکرد خود مردم، هیئت امنا و واقفین است و ما در سازمان اوقاف فقط در بخش موقوفات امانت داری کرده و در زمینه بقاع متبرکه هدایت کردیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی متقی افزود: ویکی فقه جزء مجموعه‌های حمایتی سازمان اوقاف و دارای منابع عظیم حوزه‌های علمیه است که هم متن و هم صوت این درس‌ها به صورت بسیار عالی در آن جا دیده شده و استفاده شده است و ویکی فقه، تمام فروعات فقهی و بخش‌های فقه را مدنظر قرار داده و به طور مفصل، کار کامپیوتری و تحقیقی صورت گرفته است و می‌توان گفت یک دانشنامه‌ی بسیار کاملی در حوزه فقه است و در حوزه علمیه به آن بسیار توجه می‌شود و دفاتر مراجع عظام، بسیار به ویکی فقه علاقه‌مند هستند و به ما هم سفارش می‌کنند تا دست حمایتی خود را برنداریم. زیرا به حمایت بسیار سنگینی نیاز دارد و درس خارج همه اساتیدی که در قم و مشهد و اصفهان و در خارج از کشور؛ لبنان و عراق و حتی سوریه و کشور‌های دیگر است به صورت روزانه در این سایت بارگذاری می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام
  • تصاویر | ایران زیبا؛ چهارمحال و بختیاری
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم (ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه‌ای انجام می‌شود