Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@03:17:56 GMT

رشد 80 درصدی معاملات اوراق تسهیلات مسکن

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۱۷۱۰

رشد 80 درصدی معاملات اوراق تسهیلات مسکن

طبق آمار معاملات فرابورس ایران، ارزش معاملات گواهی تسهیلات مسکن در فرابورس ایران طی سال گذشته 80 درصد افزایش یافت.

 ‌اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن یا همان اوراق حق تقدم مسکن که در نمادهای «تسه» در بازار معاملات ثانویه فرابورس ایران معامله می‌شود، یکی از راههای تأمین مالی برای تهیه مسکن به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ناشر و انتشاردهنده این اوراق بانک مسکن است، اما محل معامله این اوراق گواهی حق تقدم مسکن در بازار فرابورس تعیین شده است.

براساس گزارش عملکرد فرابورس ایران، ارزش معاملات گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس ایران در سال گذشته 20 هزار و 405 میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به رقم 11 هزار و 343 میلیارد ریالی سال 98 از رشدی معادل 80 درصد برخوردار بوده است.

طی سال 99 در مجموع 90 میلیون ورقه اوراق گواهی مسکن در فرابورس ایران معامله شده که نسبت به 27 میلیون ورقه در سال 98 از رشدی معادل 14 درصد برخوردار بوده است.

همچنین براساس این گزارش، تعداد دفعات این معامله برای اوراق تسهیلات مسکن در سال گذشته یک میلیون و 618 هزار فقره معامله بوده که نسبت به سال قبل از خود با رشد 2 درصد برخوردار بوده است.

یکی از راه‌های تأمین برای خرید مسکن اوراق حق تقدم خرید مسکن است که ناشر این اوراق بانک مسکن و محل معاملات آن بازار ثانویه فرابورس است.

روش دیگر سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بانک  مسکن است که هر شش ماه یک برابر موجودی وام داده می‌شود که برای زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها به ازای هریک از زوجین حداکثر 80 میلیون تومان برای خرید هر واحد مسکونی تسهیلات پرداخت می‌شود، اما برای کسانی که پولی برای پس‌انداز کردن مسکن ندارند، آسانترین روش خانه دار شدن، از طریق خرید اوراق حق تقدم مسکن است که ارزش هر ورقه از این اوراق طبق معاملات روزانه در فرابورس مشخص می‌شود.

براساس آخرین معاملات قیمت هر ورقه از این تسهیلات به حدود 53 هزار تومان رسیده است و متقاضیان با پرداخت وجه نقد این اوراق را خریداری کرده و بعد از تنظیم مبایعه نامه در بنگاه و گرفتن کد رهگیری در هنگام انتقال سند در محضر این تسهیلات توسط نماینده بانک به خریدار پرداخت می‌شود که او هم این مبالغ را با امضایی به فروشنده مسکن منتقل می‌کند.

معمولا نرخ سود تسهیلات که با اوراق گرفته می‌شود یک‌درصد بیشتر از نرخ تسهیلات همراه با سپرده محسوب می‌شود. زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن معمولاً بین 12 تا 15 سال برآورد می‌شود و مهلت استفاده از این اوراق حق‌تقدم معمولاً دو سال در نظر گرفته می‌شود که اگر ظرف دو سال این اوراق استفاده  نشود این حق‌تقدم باطل می‌شود، بنابراین کسانی که اوراق را خریداری می‌کنند، باید در اسرع وقت آن را در خرید مسکن استفاده کنند. آخرین قیمت هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن برای اسفندماه 58 هزار و 998 تومان بوده است. 

//فارس

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فرابورس ایران اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۱۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مساله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش‌های متعدد اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره مسکن در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس گفته برخی از کارشناسان فعال این است، تعداد معاملات بیش از هر چیز وابسته به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری و به‌ویژه نرخ ارز بود، با افزایش قیمت دلار حجم معاملات مسکن افزایش می‌یافت و با افزایش حجم معاملات مسکن نهایتاً قیمت‌ها در بازار املاک و مستغلات روند صعودی به خود می‌گرفت.

روند معاملات در سال ۱۴۰۲، متفاوت از همیشه شکل گرفت؛ زیرا در بسیاری از ماه‌های سال ۱۴۰۲ تعداد معاملات رسمی کمتر از ۲۰۰۰ یا بعضاً کمتر از ۱۰۰۰ معامله در ماه بود. حتی افزایش قیمت دلار در ماه های پایانی سال نتوانست تکانه جدی در حجم معاملات ایجاد کند.

کاهش قدرت خرید مسکن و افزایش مداوم قیمت‌ها در صنعت ساختمان موجب تعمیق رکود در بازار شده است.

یک آپارتمان ۸۲ متری دوخوابه در منطقه ۱۹ محله «خانی‌آباد نو» تهران با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۳ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۳۸۲) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۰ متری دوخوابه، ۲ سال ساخت در همین منطقه در محله «عبدل‌آباد» تهران، نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه خواهید بود.

قیمت رهن واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۹)

متراژ ساختمان

قیمت اجاره (تومان)

قیمت رهن (تومان)

اسفندیاری - بوستان ۶۳ ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بهمن‌یار ۶۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی‌آباد نو ۸۲ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌خواه ۸۰ _ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل‌آباد ۸۰ _ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت‌آباد ۸۲ ۳,۵۰۰,۰۰۰ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک شریعتی ۸۵ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کد خبر 6092329 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • رشد ۴۴ درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود