Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نفت ضمن تأکید بر ضرورت همکاری با جهان برای تقویت توان ملی گفت: با توجه به ظرفیت فناور مطمئنم ایران می‌تواند حرف‌های بااهمیتی بیش از خود نفت و منابع طبیعی برای گفتن در منطقه داشته باشد. خبرگزاری میزان - بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه) در آیین گشایش صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با بیان اینکه قرارداد‌هایی که امروز امضا می‌شود حاصل ماه‌ها تلاشِ تعداد زیادی از مدیران و کارشناسان برای توسعه فناوری با توجه به ظرفیت دانش‌بنیان است، تصریح کرد: هیچ شکی نیست که آینده کشور نه در گرو تولید‌های سنتی، بلکه در گرو توجه به ظرفیت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری ملی است که البته این کار جز در همکاری با جامعه جهانی اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تأکید بر اینکه همکاری‌های جهانی سبب تقویت توان ملی می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم تیم ملی فوتبال قوی داشته باشیم به‌طور حتم باید با تیم‌های درجه نخست جهان مسابقه دهیم، اگر هم می‌خواهیم کشتی‌گیران تراز نخست در سطح جهانی پرورش دهیم باید چنین مسابقاتی داشته باشیم. بیشتر بخوانید: زنگنه: گازرسانی به‌ منطقه سیستان به‌زودی تکمیل می‌شود وزیر نفت افزود: بدون حضور در جریان رقابت‌های طبیعی جهان ما نمی‌توانیم از یک سطح ملی فراتر و به سطح جهانی برویم. امروز همکاری با جهان یک اصل است و ما به‌طور حتم باید به آن توجه کنیم.

موانع را از سرراه استارت‌آپ‌ها برمی‌داریم

زنگنه با اشاره به اینکه وزارت نفت سال‌هاست به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان (پیش از آنکه با نام دانش‌بنیان شناخته شود) توجه داشته است، یادآوری کرد: شرکت پتروپارس، مپنا و فرآب دانش‌بنیان‌هایی هستند که آثاری شگرف و تعیین کننده در توسعه صنایع برق و نفت برجای گذاشتند و امروز خیلی‌ها به حق به این شرکت‌ها افتخار می‌کنند.

وی به نهادسازی‌سازی در دانشگاه‌ها و امضای قرارداد‌های متعدد با دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته با هدف حمایت از ظرفیت فناور اشاره کرد و گفت: ساخت ۱۰ قلم خانواده کالایی برای حمایت از ظرفیت سازندگان داخلی همانند مته، لوله‌های بدون درز، تجهیزات درون چاهی و سرچاهی و ... برنامه ریزی و اجرا شده است.

وزیر نفت با اشاره به شعار امسال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اظهار کرد: نشست‌های متعددی برای تحقق این شعار برگزار شد که بر اساس آن تصمیم گرفتیم از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها حمایت کنیم و موانع را از سر راه آن‌ها برداریم.

۲ اقدام مهم وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

زنگنه با بیان اینکه صنعت نفت برای حمایت از شرکت‌های فناور دو کار مهم را انجام داده است، ادامه داد: نخستین آن تاسیس پارک فناوری و نوآوری نفت بوده، اساسنامه‌اش تائید، ارکان آن مستقر و مکانش مشخص شده و در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: تاکنون چند پارک فناوری و نوآوری با همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شده، اما پارک نفت جزو نخستین مواردی تاسیس شده ازسوی بخش تقاضاست.

وزیر نفت دومین اقدام وزارت نفت را تاسیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت برشمرد و گفت: این صندوق هم جزو نخستین صندوق‌هایی است که ازسوی تقاضا ایجاد شده بدان معنا که شکار به دنبال شکارچی بوده است و طرف تقاضا با طرح تقاضای خود طرف عرضه را به فعالیت و حضور در صحنه تحریک می‌کند.

زنگنه افزود: این بسیار مهم است، به‌ویژه در صنعت نفت که بزرگترین سرمایه‌گذاری کشور در آن انجام می‌شود و می‌تواند بزرگترین محرک برای اقتصاد در بخش مهمی از فناوری باشد.

وی گفت: همیشه تاسیس پارک یا صندوق ازسوی عرضه بوده است و صنعتگران یا دانشگاه‌ها آن را تاسیس کردند.

وزیر نفت به تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که به شرکت‌های تابعه وزارت نفت اجازه داده است ۸۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی برای پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استار هزینه کند اشاره و تصریح کرد: با این مجوز ما می‌توانیم باز هم به صندوق پژوهش و فناوری نفت کمک کنیم.

خرید تضمینی کالا و حمایت از سازندگان داخلی

زنگنه با بیان اینکه امسال طرح‌های پرشماری برای اجرا از طریق پارک فناوری و نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری نفت با کمک دیگر اجزا اجرا خواهد شد، گفت: احیای چاه‌های کم بازده و ایجاد تقاضا برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید خدمات از شرکت‌های فناور برای نمک‌زدایی از طریق ساخت واحد فرآورش سیار (Skid Mounted)، طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و خرید تضمینی کالا (یک رکن آن همان گواهی کیفیت است که انجمن نفت محور آن شده است)، حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها، مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها و ... بعضی از این کارهاست.

وی با بیان اینکه ایده خرید تضمینی کالا بیش از یکسال است که مطرح شده و خوشبختانه در حال به نتیجه رسیدن است، یادآوری کرد: شرکت ملی نفت ایران مطابق قانون مناقصه‌ها و قوانین در صورتی می‌تواند اقدام به خرید کالا کند که مطمئن باشد سازنده توانایی ساخت دارد و کیفیت و زمانبندی هم در ساخت کالا رعایت شده است.

وزیر نفت ادامه داد: در خرید تضمینی کالا رابطه بین کارفرما یا خریدار نهایی با سازنده قطع شده است و یک سازنده با تائید یک گروه خبره می‌تواند در صورت داشتن توانایی کالا تولید کند و اگر این کالا توانست گواهی کیفیت را بگیرد ما تضمین می‌کنیم آن را بخریم و جلو واردات آن را هم می‌گیریم.

زنگنه تاکید کرد: هر شرکتی در کشور که ادعا می‌کند می‌تواند کالای مورد نیاز صنعت نفت را بسازد بدون اینکه نیاز به کارفرما داشته باشد می‌تواند در سامانه‌ای که در صندوق پژوهش و فناوری نفت طراحی شده مراجعه کند و قرارداد ببندد، بانک تجارت هم وام می‌دهد. امیدواریم صنعتگران از این این کار مهم استقبال کنند.

وی در پایان با قدردانی از بانک تجارت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، معاون مهندسی و پژوهش و فناوری، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت و دستیار ارشد وزیر نفت گفت: امضای قرارداد‌های امروز را به هم طرف‌های تفاهم‌نامه و قرارداد‌ها تبریک می‌گویم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم، امیدوارم این طرح‌ها به‌موقع به نتیجه برسد و سبب افزایش قدرت ایران و سربلندی مردم شود.   انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی وزارت نفت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نفت صندوق پژوهش و فناوری شرکت های دانش بنیان خرید تضمینی کالا دانشگاه ها قرارداد ها وزارت نفت وزیر نفت صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی توان دفاع از خود را هم ندارد

ایسنا/کرمانشاه یک فعال سیاسی اجتماعی، گفت: زمانی رژیم صهیونیستی تامین‌کننده منافع آمریکا و غرب در منطقه بود، اما امروز این رژیم توان دفاع از خود را هم ندارد.

جهانبخش زنگنه تبار در نشست بصیرتی جهادتبیین با عنوان آخرین تحولات منطقه غرب آسیا با محوریت جمهوری اسلامی ایران که با حضور جمعی از مدیران و کارکنان جهاد کشاورزی کرمانشاه برگزار شد، عملیات طوفان الاقصی را پاسخ به ۷۵ سال ظلم، تجاوز، آوارگی و کشتار مردم مظلوم فلسطین دانست و گفت: این عملیات هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست و آبروی این رژیم جعلی را برای همیشه برد.

 وی به تحلیل عملیات افتخارآمیز وعده صادق و دستاوردهای آن پرداخت و گفت: اخلاقی بودن، شجاعانه بودن، تمام توان رژیم صهیونیستی و همپیمانان او را به مبارزه طلبیدن، تحمیل اراده ملت بزرگ ایران و نظام اسلامی بر دشمن، پاسخ پشیمان‌کننده، عقب نشینی رژیم صهیونیستی و آمریکا در پاسخ دادن به این عملیات سهمگین و ناامید کردن کشورهایی که روزی به استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورشان می‌بالیدند، بخشی از مشخصات و دستاوردهای این عملیات بود.

 زنگنه تبار گفت: زمانی رژیم صهیونیستی تامین کننده منافع آمریکا و غرب در منطقه بود، اما امروز این رژیم توان دفاع از خود را هم ندارد و هزینه‌های حمایت از این رژیم غاصب از نظر اقتصادی، امنیتی، نظامی و حیثیتی آنقدر برای غرب بالا رفته که بهتر است آمریکا و انگلیس به فکر جمع‌آوری و انتقال این رژیم جعلی به جای دیگری باشند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه وضعیت منطقه غرب آسیا برای حضور رژیم صهیونیستی، قرمز است، افزود: اگر حکام آمریکا  سالانه میلیاردها دلار به حساب رژیم صهیونیستی واریز کنند، سرویس‌های جاسوسی خود را برای حمایت از آن بکار گیرند، رسانه‌های خود  را برای پوشش عملکرد ننگین آن فعال کنند و ماهی یک بار به آنجا سفر کنند، نتیجه نخواهد داشت و عمر فرزند نامشروع آنها رو به پایان است.

 زنگنه تبار همچنین به توطئه‌های ۴۵ ساله اخیر دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که انقلاب اسلامی یک نهال نوپا بود، توطئه‌های آمریکا و همپیمانان او نتوانست آن را از پای درآورد و امروز که آن نهال نوپا به درخت تنومندی تبدیل شده، توطئه‌های دشمنان در مقابل آن نسیمی بیش به حساب نمی‌آید.

 زنگنه تبار گفت: برخلاف آنچه که دشمنان می‌گویند، جمهوری اسلامی به دنبال کشورگشایی، تشکیل امپراتوری و صدور تسلیحات به دنیا نبوده است، اما آنچه که از صدور انقلاب اسلامی مد نظر امامین انقلاب بود، در دنیا اتفاق افتاده و می‌توان گفت امروز تمام دنیا پیام این انقلاب الهی را دریافت کرده و تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند.

 وی گفت: تشکیل تمدن اسلامی و زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت مهمترین اهداف نظام اسلامی است که به کوری چشم دشمنان، محقق خواهد شد و کسی نمی‌تواند مانع آن شود.

زنگنه تبار با بیان اینکه امروز دوستان و دشمنان یکصدا می‌گویند که قدرت اول و تعیین کننده در منطقه غرب آسیا جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در مقابل قدرت آمریکا در منطقه رو به افول است. در گذشته اگر ناو آمریکایی از مبدا به سمت منطقه غرب آسیا حرکت می‌کرد کشورهای منطقه دچار اضطراب می‌شدند، اما امروز همان ناو و کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی توسط حوثی‌های قهرمان مورد هدف قرار می‌گیرند و غرق می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • رژیم صهیونیستی توان دفاع از خود را هم ندارد