Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: باتوجه به اینکه ویروس کرونا پدیده‌ای ناشناخته و جدید است و طبق روال طبیعی بیماری، افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند، نباید مجددا درگیر این ویروس شوند، اما ما با موارد ابتلاء مجدد به این ویروس بسیار مواجه بوده‌ایم. افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، در یک بازه سه تا ۶ ماه در برابر ویروس ایمنی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رزیتا خداشاهی در خصوص تفاوت‌های کرونا انگلیسی با کرونای قبلی اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های بین کرونای معمولی با کرونای انگلیسی در مدت زمان انتقال ویروس است.  مدت زمان ابتلا فرد در کرونای انگلیسی بسیار کوتاهتر از کرونای قبلی است.

در کرونای قبلی اگر فردی در جمع با یک فرد مبتلا تماس داشت شاید در  یک بازه زمانی  ۵ تا ۱۰ روز برای بروز علائم آن وقت لازم داشت ولی در حال حاضر در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت علائم بیماری  نشان داده می‌‎‌شود و تفاوت دیگر کرونای جهش‌یافته با کرونای قبلی این است که کرونای جهش‌یافته بسیار سریع گسترش و پیشرفت می‌کند.

خداشاهی خاطر نشان کرد: در حال‌ حاضر تنها کرونایِ جهش‌یافته در سطح کشور روبه گسترش است و  کرونای قبلی نیست. تمام گونه‌هایی که در کشور ارزیابی شده‌اند، همه از  نوع  کرونای انگلیسی است که ابتلا به کرونای  جهش‌یافته  در حال‌ حاضر خانوادگی شده و دلیل آن هم سرایت بالای این ویروس است.

وی عنوان کرد: پروتکل‌های بهداشتی که در حال حاضر برای جلوگیری از ویروس کرونا توصیه می‌شود، همان پروتکل‌های قبل است ولی با شدت بیشتر؛ یعنی همان موارد بهداشتی را که قبلا انجام می‌دادیم  مانند رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را اکنون نیز رعایت کنیم.

به‌اضافه‌ اینکه در حال حاضر توصیه می‌شود در مجامع عمومی حداقل دو ماسک استفاده شود که  یکی از ماسک‌ها جراحی باشد و دیگری پارچه‌ای، به مردم توصیه می‌‎‌شود تا حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که  اگر در یک‌ مکان شلوغ حتی با دو ماسک وارد شوید، تضمین صددرصدی برای عدم ابتلا به کرونا وجود ندارد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد تاکید کرد: باتوجه به اینکه ویروس کرونا پدیده‌ای ناشناخته و جدید است و طبق روال طبیعی بیماری، افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند، نباید مجددا درگیر این ویروس شوند، اما  ما با موارد ابتلاء مجدد به این ویروس بسیار مواجه بوده‌ایم.

افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، در یک بازه سه تا ۶ ماه ایمنی در برابر ویروس دارند که  این ایمنی در افراد مختلف متفاوت است بعضی از از افراد  ممکن است در سه ماه و برخی تا ۶ ماه ایمنی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امکان ابتلا  به کرونا در فضای باز کمتر از فضای بسته است گفت‌: اگر در فضای باز  فاصله اجتماعی رعایت نشود و ازدحام جمعیت وجود داشته باشد امکان سرایت ویروس وجود دارد؛ زیرا  امکان سرایت و انتقال ویروس جهش‌یافته به‌شدت بالا است.

خداشاهی در پاسخ به این پرسش که آیا بهبودیافتگان کرونا قادر به روزه گرفتن هستند، بیان کرد: بهبودیافتگان کرونا درگیر عوارض  تاخیری زیادی هستند که  شایع‌ترین این عوارض ضعف شدید، خستگی مفرط  وتعریق بدن است.

عوارض ابتلا به ویروس کرونا در افراد مختلف متفاوت است در برخی از افراد عوارض کرونا بسیار شدید است به طوری که برخی از  این افراد با کوچکترین فعالیتی  دچار تنگی نفس و تعریق فراوان می‌شوند و یا اگر وعده غذایی آن‌ها طبق برنامه نباشد دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین  برخی ‌از افراد مبتلا به کرونا به دلیل عوارض این بیماری نمی‌توانند روزه بگیرند./ ایسنا 

چرا بعضی‌ها دوباره کرونایی می‌شوند؟ بهبودیافتگان با ترس بازگشت کرونا چه کنند؟ آیا کرونای برزیلی و آفریقایی به تهران رسید؟ چه مشکلاتی سراغ بهبودیافتگان کرونا می‌آید؟ از هر ۳ بهبودیافته کرونا، یک نفر دچار اختلال عصبی یا روانی احتمال ابتلای مجدد به کرونا را جدی بگیرید/برای بازگشت بویایی تا یک سال صبر کنید   اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید          

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: افرادی که مبتلا کرونا شده اند کرونای قبلی ویروس کرونا جهش یافته تا ۶ ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۳۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟

 حدود ۱۰ درصد از مردم جهان ترجیح می‌دهند با دست چپ بنویسند؛ شاهدی بر عملکرد متفاوت مغز آنها که علت آن هنوز روشن نیست. با این وجود برخی تحقیقات جدید نشان داده که ترکیبی از «ژنتیک و تصادف» احتمالا عامل ایجاد این ویژگی بی‌ضرر در انسان‌ها بوده است.

قالب راست‌دست یا چپ‌دست بودن انسان، در همان هفته‌های اول بارداری ریخته می‌شود و بر اساس تحقیقاتی که گزارش آن در مجله Nature Communications منتشر شده، به نظر می‌رسد که «چند ژن نادر» در بدن چپ‌دستها حدود سه برابر بیشتر از بدن راست‌دستها یافت شده است.

دانشمندان بر این باورند که این یافته مهم می‌تواند به ما بینش جدیدی درباره مکانیسم پشت این پدیده بدهد.

کلاید فرانک، مدیر تحقیقات مؤسسه ماکس پلانک در هلند و سرپرست این تیم تحقیق می‌گوید: «ما می‌دانیم که دو نیمکره مغز در جنین انسان‌های چپ دست و راست دست، بطور متفاوتی شروع به رشد می‌کنند که البته مکانیسم پشت این پدیده هنوز مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که راست‌دست بودن نتیجه پیش‌فرض رشد اولیه مغز باشد که توسط ژنوم‌ کدگذاری شده است.»

اما چه چیزی در جنین افراد چپ‌دست وجود دارد که باعث می‌شود بدن آنها از پیش‌فرض رشد اولیه مغز پیروی نکنند؟

پاسخ را احتمالاً باید در ابزارهایی یافت که سلول برای مرتب‌سازی و مسیریابی پروتئین‌ها در اختیار دارد. دانشمندان در همین رابطه توانستند چندین توالی «دی‌ا‌ن‌ای» که تنظیم کننده رشته‌های پروتئینی به نام میکروتوبول‌ها هستند را در میان رایج‌ترین گونه‌های ژنتیکی در افراد چپ دست شناسایی کنند.

کلاید فرانک می‌گوید: «این نوع گونه‌های ژنتیکی عموماً تأثیرات کوچکی بر ویژگی‌های انسان دارند، مثلا تأثیرگذاری بر فعالیت یک ژن در یک بافت معین».

به همین دلیل در تحقیق جدید، محققان روی گونه‌های ژنتیکی تمرکز کردند که به جای تنظیم توالی رشته‌های پروتئینی، مستقیماً روی این توالی تأثیر می‌گذارند.

اگرچه این گونه های ژنتیکی نادر هستند و حدود ۱ تا ۲ درصد «دی‌ان‌ای» را تشکیل می‌دهند اما می‌توانند تأثیرات بسیار بیشتری بر ویژگی‌های انسانی در افراد معدودی که حامل آن‌ها هستند، داشته باشند.

پژوهشگران با بررسی ژنوم نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر که در پایگاه داده‌های بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا ثبت شده بود، توانستند «جهشی» را شناسایی کنند که اگرچه نادر است اما ۲.۷ برابر بیشتر در افراد چپ دست دیده می‌شود. این «جهش» که تنها یک نفر از هر هزار چپ دست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بر ژن TUBB4B تاثیر می‌گذارد.

پژوهشگران بر این باورند که عنصر «تصادف» نیز در چپ دست شدن انسان‌ها نقش دارد. کلاید فرانک می‌گوید: «ما معتقدیم که در اکثر موارد، چپ دست شدن صرفاً به دلیل تغییرات تصادفی در طول رشد مغز جنین روی می‌دهد، آنهم بدون تأثیر ژنتیکی یا محیطی خاص. به عنوان مثال، نوسانات تصادفی در غلظت مولکول‌های خاص در طول مراحل کلیدی شکل‌گیری مغز.»

بطور مثال، میکروتوبول‌های موجود در شاخک‌های ظریف سطح سلول‌ها می‌توانند منشاء حرکات نامتقارن و جریان مایعاتی باشند که به ایجاد یک محور چپ-راست در جنین کمک کنند.

محققان استدلال می‌کنند که با مشاهده این عنصر تصادفی، حتی دوقلوهای همسان ژنتیکی نیز می‌توانند دست ترجیحی متفاوتی داشته باشند (یعنی یکی چپ دست و دیگری راست دست باشد).

اما چپ دست یا راست دست بودن می‌تواند بر دیگر عملکردهای بدن نیز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، در میان افراد دچار اختلالات یا بیماری‌های روانی خاص، افراد چپ دست بیشتری یافت می‌شوند.

به گفتۀ کلاید فرانک، در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نیز احتمال اینکه فرد بیمار چپ دست یا «دو دست» باشد، دو برابر بیشتر و در افراد مبتلا به اوتیسم تا سه برابر بیشتر است.

منبع: یورونیوز

سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • چرا برخی از دوقلوها یکی چپ‌دست دیگری راست‌دست هستند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا