Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضایی از وجود ۸۰۰ گونه گیاهی دارویی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: سال گذشته سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان‌ جنوبی به جز زعفران بالغ بر پنج هزار و ۶۰۰ هکتار بود که از این سطح زیر کشت ۲ هزار و ۵۰۰ تن گیاه دارویی تولید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «عبدالرضا رضایی»صبح امروز (۲۳ فروردین) در نشست خبری آنلاین با اشاره به اینکه تولید و تنوع فراوان گیاهان دارویی و كیفیت بالای آن این استان را در جایگاه های نخست تولید گیاهان دارویی قرار داده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰۰ نوع گونه گیاهی در استان وجود دارد که از نظر کیفیت و ماده مؤثره به دلیل اقلیم خاص استان جزو  پنج استان برتر هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر امور باغبانی جهاد كشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه گیاهان دارویی استان به دلیل شرایط جوی و كویری از كیفیت ممتازی نسبت به سایر مناطق برخوردار است، گفت: در استان زیره، نعناع فلفلی، خاکشیر، زنیان، اسطوخودوس، خارشتر و آنغوزه از جمله مهمترین انواع گیاهان دارویی هستند.

 

وی با اشاره به اینکه مهمترین گیاه دارویی «زعفران» در استان کشت می‌شود، ادامه داد: سال گذشته سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان‌ جنوبی به جز زعفران بالغ بر پنج هزار و ۶۰۰ هکتار بود که از این سطح زیر کشت ۲ هزار و ۵۰۰ تن گیاه دارویی تولید شد.

 

رضایی به رویکرد سازمان جهاد کشاورزی در بحث توسعه گیاهان کم آب‌بر و گیاهان دارویی به عنوان طرح ملی اشاره کرد و افزود: امیدواریم در این زمینه گام های موثری برداریم و با توجه به اینکه اقلیم استان خشک و نیمه خشک است کیفیت گیاهان دارویی می تواند به عنوان مزیتی نسبی برای توسعه این محصولات مطرح باشد.

 

مدیر امور باغبانی جهاد كشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی یکساله و نشایی در دستور کار است، تصریح کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی یکساله در استان سه هزار هکتار با تولید یک هزار و ۶۰۰ تن بوده است.

 

وی بیان کرد: سالانه ۲.۵ میلیون نشا گیاه دارویی در استان تولید می شود و پتانسیل خوبی برای توسعه اراضی تحت کشت گیاهان دارویی و تامین کننده نشا برای سایر استان ها مطرح است.

 

رضایی با اشاره به حمایت های انجام شده برای تولیدکنندگان گیاهان دارویی، ادامه داد: سال گذشته جهاد کشاورزی از تولید نشایی گیاهان دارویی و خرید بذر آنغوزه برای بذرپاشی در مراتع طبیعی حمایت کرده است.

 

مدیر امور باغبانی جهاد كشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبار ملی سال گذشته برای کشت گیاهان دارویی را ۲۰۰ میلیون بوده است، گفت:همچنین برای نشاء گیاهان دارویی ۸۰ میلیون یارانه اختصاص یافته است.

 

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات برای توسعه کشت گیاهان دارویی و زعفران در استان، عنوان کرد: سال گذشته ۵۱۰ پرونده  به بانک با مبلغ ۳۴۲ میلیارد ریال معرفی شده استکه ۴۸ پرونده با مبلغ ۴۲ میلیارد ریال مختص گیاهان دارویی بوده که تاکنون ۱۷میلیارد رسال آن جذب شده است.

 

رضایی از پیگیری پرداخت تسهیلات و یارانه در سال جاری برای توسعه و نشا گیاهان دارویی و تداوم بحث آموزش و ترویج در این زمینه خبر داد و گفت: تنوع گیاهان دارویی در استان بسیار ارزشمند است اما مشکل برداشت بی رویه و نامناسب آن است بنابراین برداشت گیاهان دارویی مانند آنغوزه از عرصه‌های منابع طبیعی باید به صورت منطقی و معقول انجام شود.

 

مدیر امور باغبانی جهاد كشاورزی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: رویکرد ما حرکت به سمت توسعه کشت گیاهان دارویی مزیت دار و زراعی کردن و تنوع آن است تا جایگزین محصولات پر آب بر  در استان شود.

 

وی در پایان تأکید کرد: با توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، نیاز است صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز برای تکمیل زنجیره ایجاد شود که سازمان جهاد کشاورزی از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت می کند.

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: برداشت منطقی توسعه کشت گیاهان دارویی کشت گیاهان دارویی گیاهان دارویی گیاه دارویی سطح زیر کشت برای توسعه سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۴۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی

حسن دشتی نژاد مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت:دختران دانش آموز آبادان در یک کارگاه آموزشی با نحوه کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی از جمله چای ترش آشنا شدند.

در این کارگاه آموزشی خواص و ویژگی های دارویی آن، بازارپسندی ،  میزان عرضه و تقاضای این گیاهان در جامعه  و ظرفیت های اقلیمی شهرستان آبادان جهت کشت گیاهان دارویی  آشنا شدند .

در این دوره که به همت کانون بسیج مهندسین برگزار شد ،۵۰ دانش آموز  حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • گیاهان مفید برای رشد و تقویت مو‌های نازک
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟