Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:27:59 GMT

ولایت و رسالت مهمترین مقدمات ماه مهمانی خداست

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۷۵۴۹

ولایت و رسالت مهمترین مقدمات ماه مهمانی خداست

حجت الاسلام سعید اصفهانیان روز دوشنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: اگر قرار باشد برای ورود به ماه مبارک رمضان «مقدماتی» را مدنظر داشته باشیم و با قلبی آماده وارد این ماه شویم، باید نگاه کنیم ببینیم که خداوند چه مقدماتی را برای این ماه تدارک دیده است. اولا این ماه، «ضیافت الله» و مهمانی خدا نام گرفته و زمانی که ضیافت الله مطرح است، همه آن چه در این ماه شکل می گیرد، متاثر از این عنوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چیزی نیز به عنوان مقدمات ماه رمضان باید مشخص شود، مقدماتی در راستای ضیافت و مهمانی پروردگار است.

وی افزود: خدا دو ماه رجب و شعبان را مقدمه ماه رمضان قرار داده است. ماه رجب ماه بسیار پربرکتی با مختصات «رحمت»ی است که در روایات آمده است، همچنین ماه شعبان ماه «مغفرت» است. این سه ماه در امتداد هم بوده و اگر هر کدام از این سه ماه را یک سرزمین بدانیم، در نهایت باید بگوییم قرار است انسان در سرزمین «ضیافت» و مهمانی الهی مستقر شود. 

اصفهانیان اضافه کرد: اگر تصور کنیم که از یک فضای خشک و بی آب و علف به سمت ارتفاعات و یک قله مطلوب حرکت می کنیم و یا از یک سرزمین کویری به سمت یک فضای با طراوت جنگلی در حرکتیم، حتی اگر چشم هایمان بسته باشد، هنگام عبور از کویر حس فضای گرم و کویری را داریم و تغییر شرایط آب و هوایی را در حین این حرکت متوجه می شویم. حکایت این سرزمین ها، حکایت ماه های رجب، شعبان و رمضان است. یعنی این مثال، فهم مناسبی برای ما از عبور ماه های قبل از رجب به ماه های رجب و شعبان و رمضان ایجاد می کند.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین (ع) افزود: بر این اساس، همانگونه که هنگام عبور از یک دشت به سمت یک فضای با طراوت، باید «توشه» به همراه داشته باشیم، برای ورود به مهمانی پادشاه عالم نیز می بایست طهارت داشته و از توشه «رحمت» و «مغفرت» بهره مند باشیم. البته ممکن است انسان بدون طهارت و توشه نیز وارد این ماه شود و این ها را در ماه مبارک رمضان جستجو کند. این موضوع در خطبه پیامبر اکرم (ص) در جمعه آخر ماه شعبان نیز ذکر شده است. با این حال خوشا به حال کسی که این مقدمات را پیش از ماه رمضان و نه در طول این ماه طی کند!

وی افزود: در مثال دیگر، اگر کسی بخواهد وارد قصر یک پادشاه شود و پاک نباشد، اول او را به حمام می فرستند، بعد به او می گویند لباسی مناسب بپوش و مناسب با فضای میزبانی در گوشه ای بنشین. بنابر این هر کسی را با توجه به آمادگی به نزد پادشاه می فرستند. از وجه دیگر، اگر یک نگاه باطنی به این ماه ها داشته باشیم، باید بگوییم ماه رجب، «ماه ولایت» است، ماه شعبان «ماه رسالت» و ماه رمضان «ماه ضیافت» خداوند است.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: در هسته مرکزی ماجرا، ولایت در یک شعاع وسیع قرار دارد، رسالت و نبوت در یک فضای وسیع تر و ماه خدا نیز در یک دایره بسیار گسترده تر قرار گرفته است. بنابراین کسی که با ولایت آغاز کند و وارد بهره مندی از نبوت و رسالت پیامبر شود، به گونه دیگری وارد میزبانی خدا می شود.

وی افزود: اگر فرض کنیم در هنگام ورود به قصر پادشاهی پروردگار، اعلام کنند کسانی که با رحمت و مغفرت وارد شده اند و یا کسانی که با اتصال به ولایت ائمه معصومین (ع) و بهره مندی از رسالت پیامبر وارد ماه رمضان می شوند، از یک درگاه ویژه وارد شوند و کسانی که بهره شایسته ای نبرده اند از دری دیگر وارد ماه رمضان شوند، مشخص است که جایگاه گروه اول بسیار مقرب تر خواهد بود.

اصفهانیان اضافه کرد: در یک جمع بندی می توان گفت: مهم ترین مقدمات برای ماه «ضیافت الله»، بهره مندی از «ولایت» و «رسالت» است که اجزای این مقدمات از جمله رحمت و مغفرت را می توان در دعاهای رجب و شعبان دید؛ که دعای رجبیه در ماه رجب و صلوات شعبانیه و مناجات شعبانیه در ماه شعبان از جمله این ادعیه است. 

برچسب‌ها ماه شعبان اخلاق مناسک دینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه شعبان اخلاق مناسک دینی ماه شعبان اخلاق مناسک دینی اخبار کنکور ماه شعبان ماه رمضان یک فضای ماه رجب ماه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۷۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان ظهر شنبه با هدف بررسی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون تشکیل جبهه فرهنگی و مأموریت‌های این نهاد انقلابی برگزار شد.

«زهرا ایمان پور» فعال فرهنگی در این نشست با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در راستای وجود یک جبهه‌ی هماهنگ در مقابل ما، اظهار کرد: ما متوجه این قضیه هستیم که دشمن از اوایل انقلاب تا کنون با تمام قوای جسمی و فکری و مالی خود در مقابل ما ایستاده تا برای ملت ما موانعی ایجاد کند که بیش از این اسلام در خاورمیانه گسترش نیابد زیرا مهمترین قاعده اسلام، ایستادگی در مقابل استکبار دشمن است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه ما نیازمند به یک پشتوانه‌ی فکری و فرهنگی در تشکیلات هستیم، افزود: ما نباید با نسل جوان طبق برنامه و کتاب‌های چندین سال قبل پیش ببریم، ما باید با یک شناسایی جدیدی از نیازهای جوانان امروزی پیش رویم تا بتوانیم با این نسل ارتباط بگیریم.

وی ادامه داد: در راستای خود سازی ما باید در قدم اول از خودمان بگذریم و قدم بعدی در این راستا این است که باید گفتار درست و حق را بشناسیم و طبق آن گفتار پیش رویم برای متواضع شدن و مقابله با نفس خودمان باید تقوا پیشه کنیم.

ساجده قادری نیز در این نشست با بیان به اینکه سقوط فرهنگی یک شبه ایجاد نمی‌شود، تصریح کرد: اغتشاشات سال گذشته یک بزنگاهی بود برای ما، که متوجه شویم یک مسئله دروغین می‌تواند جامعه ما را تحت تأثیر قرار دهد، ما نیازمند به یک آگاه سازی متداوم هستیم برای نسل جدید تا در چنین مواقعی جامعه دچار لغزش نشود.

این مشاور و فعال حوزه سبک زندگی با اذعان به اینکه اگر ما در مسائل توحیدی قوی باشیم دیگر در بزنگاه‌ها دچار لغزش نمی‌شویم، اظهار کرد: شیطان همیشه ما را به مسائل سرگرم کننده اغوا می‌کند اما اگر ما به مضامین قرآنی مراجعه کنیم به تفکر و تعقل وا می‌دارد و جامعه‌ای می‌تواند سقوط کند که فکر و فرهنگ آن جامعه گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند به اتاق فکرهای تخصصی در گروه‌های فرهنگی خودمان هستیم، بیان کرد: ما باید هم سطح دشمن در فضاهای مجازی مقابله کنیم، مثل خبر حمله ایران به اسرائیل که دشمن این حمله را کاملاً یک چیز کوچک نشان داد و فضای مجازی هم پر شد از نظرات دشمن در راستای همین قضیه پس ما نیازمند به یک سری جهادگری در این فضا هستیم تا با جان و مالشان تمام قد در این فضا کار کنند.

کد خبر 6089903

دیگر خبرها

  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • رسالت معلم ،‌ارتقاء علمی و معنوی دانش آموزان است
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • دانشجویان و اساتیدِ ایرانی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت اصلی خود بدانند
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»