Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@09:28:17 GMT

از خواص بستنی چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۹۹۵۶

جدیدترین یافته‌ها درباره تاثیر نشاط بخشی بستنی بهانه‌ای شد تا به فواید این فراورده لبنی بپردازیم.

خبرگزاری میزان - روزنامه خراسان نوشت: طبق مطالعات علمی (که به سفارش یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های بستنی اروپا انجام گرفته بود)، بستنی اثر نشاط بخشی مستقیم بر اعصاب مرکزی دارد و همان بخشی را درمغز فعال می‌کند که هنگام برنده شدن یا گوش دادن به موزیک شاد فعال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از خواندن ادامه‎ مطلب و آشنایی با فواید بستنی توجه داشته باشید مصرف بیش از حد این خوردنی محبوب به دلیل قند بسیار بالایی که در خود جای داده است، با وجود تمام فوایدش می‌تواند به چاقی، فشار خون و دیگر مشکلات سلامتی منجر شود.

فواید بی‌شمار بستنی، غنی از کلسیم   پایه اولیه بستنی، شیر و خامه است که این مواد غنی از کلسیم، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین A و D هستند. فواید ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بدن برهیچ‌کس پوشیده نیست، همچنین نتایج تحقیقات نشان داده، زنانی که روزانه یک اسکوپ بستنی کم چرب خورده بودند، ۲۶ درصد بیشتر از افرادی که بستنی را در رژیم غذایی‌شان نداشتند وزن کم کردند. دلیل این موضوع را می‌توان به کلسیم موجود دربستنی ربط داد.   علاوه بر این، کمبود کلسیم در تمام زنانی که مبتلا به سرطان سینه بودند، دیده می‌شود. همان‌طور که قبل‌تر گفته شد بستنی منبع غنی از کلسیم است و با دریافت میزان کافی کلسیم می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. کلسیم همچنین برای دندان و رشد و استحکام استخوان‌ها لازم است، با تقویت استخوان‌ها بدن را قوی نگه می‌دارد و باعث بهبود سوخت و ساز می‌شود. اگرچه همین نتیجه را با مصرف دوز مشخصی از قرص کلسیم می‌توان گرفت، ولی تا وقتی بستنی هست، چرا باید به دنبال جایگزین بود؟ همین موضوع بستنی را به یک محصول لبنی بامواد مغذی زیاد و تاثیر سلامتی‌بخش فراوان تبدیل کرده‌است.   خوشمزه فرح بخش   عصب شناسان مؤسسه روان شناسی لندن در تازه‌ترین بررسی‌های خود دریافته اند، خوردن بستنی موجب تحریک همان بخشی از مغز می‌شود که مسئول پردازش اطلاعات مربوط به شادی و سرخوشی در افراد است. محققان با بررسی عملکرد مغز افراد هنگام خوردن بستنی وانیلی مشاهده کردند به محض این‌که افراد مورد مطالعه بستنی را قورت می‎دهند، تغییر فوری در مغز به خصوص در قشر اربیتوفرانتال آن‌ها رخ می‌دهد. به این بخش از مغز مرکز شادی می‌گویند و تنها هنگامی فعال می‌شود که فرد خوشحال باشد. علاوه بر این بستنی بر تقویت عملکرد مغز هم تاثیر ویژه‌ای دارد.   این نتایج طی بررسی‌هایی که در آن دسته اول ازافراد مورد آزمایش صبح به صورت ناشتا و قبل از هر چیز دیگر، بستنی و دسته دیگر یک لیوان آب سرد خورده‌بودند، به دست آمد. یافته‌ها مبنی بر این بود که، دسته اول هوشیار‌تر از دسته دوم بودند.   متخصصان تغذیه این موضوع را با بالارفتن سطح دوپامین بعد از مصرف بستنی مرتبط دانستند. البته باید توجه داشت تاثیر این محصول محبوب روی مغز بسیار مشابه اثری است که مواد مخدر در مغز ایجاد می‌کند و باعث اعتیاد می‌شود، در نتیجه نباید بستنی خوردن را به یک روند همیشگی تبدیل کنید و به آن معتاد شوید.   افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی   از دیگر فواید بستنی می‌توان به غنی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین بودن آن اشاره کرد که سهم بالقوه‌ای در افزایش انرژی دارد. یکی دیگر از فواید بستنی که شاید تصورش را نمی‌کردید، تقویت سیستم ایمنی بدن است. بستنی نوعی فراورده لبنی تخمیر‌شده است. فراورده‌های تخمیری باعث تقویت سیستم گوارشی و تنفسی در مقابل عفونت‌ها می‌شوند. هرچه سیستم گوارش و سیستم تنفسی قوی‌تر باشد، ایمنی بدن هم بالا‌تر می‌رود.   افزایش باروری و کمک به ساخت استخوان در جنین   با مطالعه‌ای که روی ۱۸هزار خانم بین ۲۴ تا ۴۲ ساله صورت گرفت، ثابت شد که مصرف شیر کامل یا بستنی به دلیل وجود نوعی چربی، شانس باروری در زنان را افزایش می‌دهد. خوردن بستنی پس از آن یعنی در دوران بارداری هم به تأمین مواد معدنی مورد نیاز برای تشکیل و استحکام استخوان در جنین کمک می‌کند. شایان ذکر است که نباید در مصرف بستنی در این دوران زیاده‌روی کرد و ترجیح برآن است که بستنی را خودتان با استفاده از میوه‌های یخ‌زده درست کنید. بیشتر بخوانید: ۶ نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: خواص خوراکی ها بستنی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خواص خوراکی ها بستنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۹۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب

آفتاب‌‌نیوز :

آب این میوه به بهبود جریان خون کمک کرده و مانع از آن می‌شود که عروق، دچار انسداد و گرفتگی شوند.

۱. کاهش خطر بیماری قلبی

انار سرشار از ترکیبات محافظ است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. این ترکیبات برای سلامتی مفید هستند، زیرا از سلول‌های ما نه تنها در برابر آسیب‌دیدگی بلکه همچنین در مقابل ترکیباتی مانند کلسترول محافظت می‌کنند. این بدان معناست که مصرف منظم انار ممکن است در کاهش خطر تصلب شرایین موثر باشد.

۲. بهبود سلامت استخوان

یافته‌ها نشان می‌دهد که هم آب و هم عصاره دانه انار ممکن است فواید بالقوه‌ای برای استخوان‌ها به خصوص برای زنان یائسه در میانسالی داشته باشد.

۳. بهبود عملکرد ورزشی

داده‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که محتوای آنتی اکسیدانی انار و آب انار ممکن است درد عضلانی را به تاخیر بیاندازد و ریکاوری بعد از جلسات تمرین با وزنه را بهبود بخشد. داده‌های مطالعه دیگری نیز نشان داد که عصاره انار عملکرد را در عرض ۳۰ دقیقه پس از مصرف برای ورزش‌هایی که شامل دویدن متناوب است، بهبود می‌بخشد.

۴. خواص ضد التهابی

مطالعات مختلفی برای بررسی خواص ضد التهابی بالقوه انار انجام شده است. تحقیقات اولیه نشان داده است که این میوه ممکن است به مبارزه با التهاب در روده کمک کند در حالی که مطالعات دیگر به اثرات ضد التهابی بالقوه یک ترکیب آنتی اکسیدانی به نام پونیسیک اسید پرداخته اند. همچنین در یک کارآزمایی کوچک که در آن بیماران مبتلا به دیابت نوع دو هر روز آب انار مصرف می‌کردند، نشانگر‌های کمتری از التهاب را در خون خود پس از ۱۲ هفته نشان دادند.

۵. بهبود حافظه

تحقیقات در مورد اینکه چگونه انار و آب انار ممکن است بر عملکرد شناختی افراد تأثیر بگذارند هنوز در مراحل اولیه است. در یک کارآزمایی کوچک از شرکت‌کنندگانی که مشکلات حافظه مرتبط با سنشان داشتند، خواسته شد تا روزانه ۲۲۵ میلی‌لیتر آب انار بنوشند و بعد از چهار هفته، بهبودی در تمرینات کلامی و بصری آن‌ها مشاهده شد. تحقیقات روی موش‌ها نیز نشان داده که ممکن است آب انار برای آن‌ها فواید شناختی داشته باشد. با این حال انجام مطالعات بیشتری به منظور اثبات این فایده انار، مورد نیاز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D