Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس صندوق نوآوری از اعطای بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خدمات مالی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: طی دو سال قبل بیش از ۸ بانک در حوزه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور فعالیت کردند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم بهره‌برداری از صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت که با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک تجارت برگزار شد، به تداوم استفاده صنعت نفت از توان بالای شرکت‌های دانش بنیان این حوزه تاکید کرد و گفت: شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان با ۸ سال گذشته قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امروز ۵۸۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در کشور داریم

وی افزود: فضای هدایت شرکت‌ها در کل کشور با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت ICT تغییر کرده است. قانون شرکت‌های دانش‌بنیان اگرچه در سال ۸۹ امضا شد، اما در عمل در سال ۹۲ کار اجرایی آن آغاز شده است. بعد از تصویب قانون، دولت حدود ۵۵ شرکت را احصا کرد که شرایط شرکت دانش بنیانی داشتند، اما امروز ۵۸۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در کشور داریم.

 

وحدت بیان کرد: در حال حاضر زیست‌بوم نوآوری در کشور شکل گرفته که در کنار شکل‌گیری آن، نظام تامین مالی نوآوری نیز تشکیل شده است. صندوق نوآوری به عنوان متولی این قسمت تلاش کرده اجزای نظام تامین مالی نوآوری را به وجود بیاورد. بر این اساس بانک‌ها را برای شرکت‌های تجاری بزرگ که قابلیت تعامل با بانک‌ها داشتند فعال کردیم و بانک‌ها نیز به ارائه تسهیلات و خدمات به این حوزه علاقمند شده‌اند.

 

توسعه نظام تامین مالی نوآوری در کشور

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: در دو سال گذشته بیش از ۸ بانک کشور در این حوزه فعالیت کردند و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان با واسطه‌گری صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرده‌اند که بین آن‌ها بانک تجارت، کارآفرین و صادرات بیشتر فعال بودند.

 

وحدت در مورد دیگر اقدامات صورت گرفته برای توسعه نظام تامین مالی نوآوری در کشور گفت: دسته دیگر نوآوری‌های تامین مالی صندوق نوآوری، استفاده از امکانات بورس بود. در حال حاضر ظرفیت‌هایی ایجاد شده و اوراق نوآوری برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان در بورس تصویب شده و به‌زودی اجرا می‌شود. در این زمینه ۵ پرونده آماده ارائه در بورس داریم که صندوق نوآوری نقش رکن ضامن این شرکت‌ها را ایفا می‌کند. علاوه بر آن ۸ صندوق جسورانه بورسی نیز با سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومانی با مشارکت صندوق نوآوری برای حمایت از استارت‌آپ‌های کوچک تشکیل شده است.

 

مجموع سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی و تخصصی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان است

وی در ادامه ضمن اشاره به توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی و تخصصی در کشور گفت: هم‌اکنون ۶۰ صندوق پژوهش و فناوری در کشور وجود دارد و مجموع سرمایه این صندوق‌ها نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان است. در همه استان‌ها و در کنار همه دانشگاه‌های مادر، صندوق پژوهش و فناوری و همچنین در حوزه‌های تخصصی مثل نفت، بایو و نانو صندوق پژوهش و فناوری داریم. این صندوق‌ها کمک می‌کنند در زیست‌بوم تحرک بیشتری ایجاد شود. اگرچه نظام تامین مالی نوآوری در کشور نوپا است، اما کمک‌های بزرگی خواهد کرد.

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد قرارداد LC بانک تجارت و شرکت ملی نفت ایران نیز خاطرنشان کرد: این قرارداد که از آن رونمایی شد با تامین مالی صندوق نوآوری و شکوفایی همراه است. در دو سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خدمات مالی ارائه کرده و سبب رشد شرکت‌های دانش‌بنیان شده است. در تلاش هستیم که خدمات مالی را به جای طرف عرضه به سمت طرف تقاضا نیز ببریم یعنی با وجود اینکه عمده تسهیلات صندوق با نرخ ۱۱ درصد است، اما در تسهیلات لیزینگ نرخ را ۸ درصد در نظر گرفتیم؛ به عبارت دیگر جدا از تامین مالی شرکت، به بهانه استفاده از تسهیلات لیزینگ، طرف خریدار نیز تامین مالی می‌شود.

 

تفاهمنامه ۲ هزار میلیارد تومانی خرید از شرکت‌های دانش بنیان

وحدت به تفاهمنامه ۲ هزار میلیارد تومانی خرید از شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم تفاهمنامه امروز با شرکت ملی نفت ایران راهگشا باشد، زیرا چنانچه شرکت‌ها بتوانند یک‌بار مشتری شرکت نفت باشند و استاندارد‌های مورد نیاز را پشت سر بگذارند می‌توانند برای قرارداد‌های مجدد بین آن‌ها ایجاد جذابیت و انگیزه شود. این تفاهمنامه با شرکت‌های دیگر مانند همراه اول و صنایع دفاعی نیز اجرا شده است.

 

وی در ادامه همچنین به طرح استفاده از ظرفیت ساخت بار اول اشاره کرد و گفت: این طرح ابزاری قانونی در خدمت اکوسیستم نوآوری کشور است به این شکل که محصول مورد نیاز کشور که هنوز تولید نشده می‌تواند بدون گذر از تشریفات و به سرعت دانش‌بنیان شود. این امتیاز برای مدتی باقی می‌ماند و بعد از تولید محصول دانش بنیانی ادامه می‌یابد و این کار به صندوق نوآوری و شکوفایی کمک می‌کند تا محصولاتی استراتژیک را نیز تامین مالی کند.

 

برآورد ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی از فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، بر عملکرد آن‌ها در حوزه سلامت در ایام مواجهه با ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت در ایام کرونا خود را اثبات کردند به‌طوری‌که در این ایام هیچ نیازی به واردات ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز و اقلام مصرفی نداشتیم. صنعت نفت که یک صنعت مادر در کشور است نیز با نگاه رو به جلویی که به تولید داخل دارد می‌تواند حوزه اصلی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را شامل شود. برآورد ما از فروش شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به آمار‌های پیشین رشد بالایی را نشان می‌دهد.

 

وحدت در پایان از وزیر نفت خواست تا در مورد تفاهمنامه‌های امضا شده در رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه صنعت نفت از شرکت‌های زیر مجموعه گزارش بخواهد و گفت: در بهمن ۹۸ رویداد صنعت نفت برگزار و نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه منعقد شد و دستمزد کارگزار نیز منوط به تبدیل تفاهمنامه‌ها و عقد قرارداد است لذا امیدواریم با دستور شما این تفاهمنامه‌ها هرچه سریعتر به قرارداد تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صندوق نوآوری و شکوفایی علی وحدت محصولات دانش بنیان خدمات مالی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت صندوق نوآوری و شکوفایی صندوق پژوهش و فناوری شرکت های دانش بنیان هزار میلیارد تومان رییس صندوق نوآوری میلیارد تومانی نوآوری در کشور خدمات مالی سال گذشته صندوق ها صنعت نفت دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۱۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین

با انتشار فراخوان مشترک از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور دعوت شد تا جهت رفع چالش‌های حوزه‌های توانبخشی با هدف کاهش چالش‌های معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی ایده‌های خود را ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه برنامه ملی آبادیران از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، اساتید و نخبگان برای ارائه راه‌حل‌های فناورانه و نوآورانه در راستای رفع نیازهای فناورانه سازمان بهزیستی کشور دعوت به عمل آورد.

در این فراخوان از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور خواسته شده است تا در حوزه‌های ۴۲ گانه طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند.

برخی از این حوزه‌ها به این شرح است:

۱-نوآوری و فناوری‌های روزآمد و کاربردی تجهیزات توانبخشی و کمک توانبخشی مانند پانسمان‌های مرطوب، ویلچر، بالابر، تخت، عصا، سمعک، دستگاه‌های برجسته‌نگار، پروتزهای دست و پا و پنجه کربنی، تشک‌های طبی، پوشاک بهداشتی برای استفاده معلولان جسمی حرکتی، نابینا، ناشنوا و سالمندان.؛

۲-نوآوری و فناوری‌های نوین روزآمد و کاربردی برای بهبود کیفیت انواع معلولیت‌ها با استفاده از اینترنت اشیاء؛

۳-تجهیزات هوشمند مدرن برای مسکن معلولین مانند بالابرها، دستگیره‌ها، وسایل آشپزخانه و حمام متناسب با معلولان جسمی حرکتی؛

۳-تجهیزات ویژه و خاص وسایل نقلیه چون مناسب‌سازی تجهیزات اتومبیل شخصی، اتوبوس، مترو، قطار و کشتی معلولین جسمی، حرکتی، ناشنوا و نابینایان؛

۴-نرم و سخت افزارهایی با قابلیت هوشمندسازی استفاده از موبایل، رایانه برای معلولین ناشنوا، نابینا؛

۵-وسایل و تجهیزات نرمشی و ورزشی و تفریحی؛

۶-وسایل، تجهیزات و تکنولوژی‌های آموزشی برای ارائه خدمات آموزشی و مهارت آموزی؛

۷-نوآوری و فناوری‌های نوین، روزآمد و کاربردی، وسایل، تجهیزات، تکنولوژی و نرم‌افزارهای بازی‌های فیزیکی و مجازی؛

۸-نوآوری و فناوری‌های مراقبتی و حفاظتی چون سنسور، دوربین‌های هوشمند؛

۹-خلق نوآوری‌های اجتماعی که به اشتغال و کارآفرینی جامعه هدف بینجامد؛

۱۰-بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در زمینه شناسایی و توسعه ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه اشتغال خانگی جامعه؛

۱۱-تجمیع، شبکه‌سازی محصولات تولیدی بانوان سرپرست خانواده و تجاری‌سازی ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه اشتغال کوچک و متوسط؛

۱۲-بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در کمک به ترسیم و استعدادیابی مسیر برنامه رشد دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی؛

۱۳-بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در شناسایی، ایجاد و تقویت ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه تولید محصولات محلی جامعه تحت ‌پوشش سازمان بهزیستی؛

۱۴-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت شناسایی، ایجاد و تقویت ظرفیت‌های مکانی؛

۱۵-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در ترسیم و استعدادیابی مسیر برنامه دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی؛

۱۶-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت شناسایی، ایجاد و تقویت ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه تولید محصولات محلی جامعه تحت پوشش بهزیستی؛

۱۷-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت ایجاد و تقویت نمایشگاه‌های فصلی و دائمی؛

۱۸-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در تجمیع و ساماندهی محصولات کسب و کارهای کوچک و متوسط جامعه تحت پوشش بهزیستی؛

۱۹-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت خلق و ایجاد شتابندهنده نوآورانه در حوزه اشتغال و کارآفرینی؛

۲۰-ایجاد نوآوری، فناوری‌های نوین و خلاقانه شتابدهنده دانش‌بنیان؛

۲۱-بهبود کیفیت و نحوه ساخت مسکن و ساختمان و اماکن؛

۲۲-الگو و مدل جدید و جایگزین نوآورانه و فناورانه تهیه و تعمیر و ساخت سازه‌های مدرن مسکن و اماکن؛

۲۳-نوآوری و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی موبایلی، تبلت و لپ‌تاپ؛

۲۴-نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان مورد استفاده حضوری و غیرحضوری در کتابخانه‌های عمومی و موزه‌ها؛

۲۵-نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان مورد نیاز مناسب‌سازی شده ایاب و ذهاب اماکن و معابر خصوصی؛

۲۶-نوآوری در ایجاد طرح‌های اشتغال پایدار خرد و خانگی جامعه؛

۲۷-نوآوری و فناوری‌ شتابدهنده پذیرش و اقدامات حقوقی و قضایی.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی