Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:25:47 GMT

دانشگاه کردستان در جمع ۲۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۱۷۲۶

دانشگاه کردستان در جمع ۲۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفت

رحمت صادقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معیارهای کلی ارزیابی در این رتبه بندی در ۶ حوزه شامل آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (۲۰ درصد)، بین المللی سازی (۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات (۵ درصد)  در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این رتبه بندی، دانشگاه های جامع کشور در پنج رده یک تا ۱۰، ۱۱ تا ۲۰، ۲۱ تا ۳۰، ۳۱ تا ۴۰ و بالای ۴۱  رتبه بندی شده اند که دانشگاه کردستان با قرار گرفتن در رده ۱۱ تا ۲۰  در رده دوم رتبه بندی دانشگاههای کشور قرار دارد.

 رییس دانشگاه کردستان با اشاره به جایگاه این مرکز آموزش عالی در رتبه بندی های مختلف اضافه کرد: ارتقای جایگاه دانشگاه در نظامهای رتبه بندی معتبر ملی و بین المللی، قدرت چانه زنی ما برای جذب اعتبارات بیشتر، توسعه کمی رشته ها و اعضای هیات علمی، جذب دانشجوی بهتر، ارتقای وجه بین المللی دانشگاه، جذب گرنت و پروژه های بین المللی، استخدام، جذب دانش‌آموختگان را بالا می برد.

صادقی به جایگاه دانشگاه کردستان در نظام های رتبه بندی تایمز، وبومتریک و ISC پرداخت و اظهار داشت: مؤسسه علمی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی جهان است که هر ساله دانشگاه‌های کل جهان را رتبه‌بندی می‌کند که برای اولین بار دانشگاه کردستان با شرکت در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ میلادی، موفق به اخذ جایگاه ۸۰۱-۱۰۰۰ شد.

 وی افزود:  این جایگاه در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰۱-۸۰۰ جهانی و ۱۲ کشوری ارتقا یافت.

صادقی با بیان اینکه یکی از رتبه‌بندی‌های مهم تایمز، سنجش دانشگاه‌ها در ۱۱ حوزه‌ موضوعی مختلف است  یادآور شد:  دانشگاه کردستان در سال ۲۰۲۱ در حوزه علوم فیزیکی رتبه ۳۰۱-۴۰۰ جهانی و ۲ کشوری، در حوزه علوم زیستی رتبه ۴۰۱-۵۰۰ جهانی و یک کشوری و در حوزه مهندسی و فناوری رتبه ۵۰۱-۶۰۰ جهانی و ۱۵ کشوری را کسب کرد.

رییس دانشگاه کردستان اضافه کرد: در نظام رتبه بندی وبومتریک نیز جایگاه دانشگاه کردستان در سه سال اخیر ۵۰۰ پله ارتقا یافته و در سال ۲۰۲۱ جایگاه ۲۰۴۷ جهانی را بدست آورد که نسبت به سال قبل ۱۸۵ پله صعود داشت. 

صادقی گفت: دانشگاه کردستان در سال گذشته برای اولین بار در سیستم رتبه بندی بین المللی ISC  حضور پیدا کرد و رتبه ۱۶ مشترک در بین کل دانشگاههای کشور و ۱۱ در بین دانشگاههای جامع را بدست آورد.

وی افزود:  در رتبه‌بندی داخلی ISC که نتایج سال ۱۳۹۹ آن اخیرا منتشر شد، دانشگاه کردستان جایگاه ۱۱-۲۰ دانشگاههای جامع را بدست آورد و البته در این دسته دانشگاه ما جایگاه دوم را داشت. 

صادقی گفت: دانشگاه کردستان با زحمات اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارمندان خود با ارتقاهای ارزشمند توانسته است در ۳ سال متوالی ۹۷، ۹۸، و ۹۹ به ترتیب در رده های ۳۱-۴۰، ۲۱-۳۰ و ۱۱-۲۰ قرار گیرد.

وی اظهار داشت: نتایج منتشر شده حاکی از رشد بسیار خوب جایگاه علمی دانشگاه کردستان نسبت به سال های گذشته را دارد.

رییس دانشگاه کردستان گفت: امروزه دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان خوب به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی، جذب اعضاء هیأت علمی و محققان برجسته، اخذ گرنت‌ها و پروژه‌های درآمدزا، اعزام دانشجویان برای فرصت مطالعاتی و ادامه تحصیل با هم رقابت می‌کنند که کسب جایگاه‌های خوب در نظام‌های رتبه‌بندی معتبر جهانی میزان موفقیت و قدرت رقابت دانشگاه‌ها را در این موارد بالا می برد و علاوه برآن  فارغ التحصیلان  این دانشگاه ها در بدست آوردن فرصت های شغلی پتانسیل بهتری خواهند داشت.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی،  علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی،  ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش ۴۹۲ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

برچسب‌ها پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کردستان دانشگاه کردستان رحمت صادقی پایگاه رتبه‌بندی تایمز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کردستان دانشگاه کردستان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کردستان دانشگاه کردستان رحمت صادقی پایگاه رتبه بندی تایمز اخبار کنکور دانشگاه کردستان رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۱۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد

دانشگاه فردوسی مشهد، این رتبه‌بندی‌ها در بازه زمانی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲ میلادی و براساس رتبه و تعداد تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه Web of Science در زمینه فناوریهای سبز به دست آمده است.

بر اساس این گزارش، فناوریهای سبز به فناوریهایی اطلاق می‌شود که تهدیدهای سلامت انسانی و محیطی را به حداقل رسانده و به کاهش اثرات زیست‌محیطی حاصل از فعالیت مجموعه‌های فناورانه کمک کند.

موسسه آنکتاد (UNCTAD) وابسته به سازمان ملل متحد، فناوری‌های سبز را به فناوری‌های پنل خورشیدی، برق خورشیدی متمرکز، زیست توده و سوخت زیستی، انرژی باد و هیدروژن سبز و وسایل نقلیه الکتریکی تقسیم‌بندی کرده است.

موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نیز با اعلام این رتبه‌بندی، بر اهمیت بررسی و تحلیل جایگاه فناوری‌های سبز کشورهای پیشرو جهانی و اسلامی و نقش مؤثر آن در سیاست‌گذاری و بهبود وضعیت فناوری‌های سبز و تأثیر آن بر جامعه تأکید کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاه‌های ایران
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاههای ایران
  • افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه امام خمینی (ره) در میان دانشگاه های کشور
  • دانشگاه اراک در میان برترین‌های آسیا قرار گرفت
  • دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی آسیایی تایمز در جایگاه ۱۲۱ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت