Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:17:36 GMT

آتش‌سوزی و تغییرات کمی و کیفی آن بر مراتع

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۳۴۸۵

آتش‌سوزی و تغییرات کمی و کیفی آن بر مراتع

ایسنا/لرستان یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: آتش‌سوزی کنترل شده خطرهای آتش‌سوزی مهیب را کاهش می‌دهد و مانع تخریب ساختار حیات وحش و مراتع می‌شود، حتی ممکن است در کوتاه‌مدت تأثیر اندکی مانند آتش‌سوزی‌های مخرب داشته باشد.

رضا سیاه‌منصور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آتش‌سوزی عاملی مهم و اثرگذار در اکوسیستم‌های مرتعی و ابزاری مهم و مدیریتی در سطح وسیعی از مرتع به‌منظور اصلاح ترکیب و ساختار اکوسیستم‌های مرتعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آتش‌سوزی کنترل شده خطرهای آتش‌سوزی مهیب را کاهش می‌دهد و مانع تخریب ساختار حیات وحش و مراتع می‌شود، حتی ممکن است در کوتاه‌مدت تأثیر اندکی مانند آتش‌سوزی‌های مخرب داشته باشد و به جز پوشش گیاهی افق‌های خاک را تخریب کند و مواد غذایی را از بین ببرد، سریعاً بازسازی می‌شود و تولید افزایش می‌یابد.

سیاه‌منصور تصریح کرد: پس از آتش‌سوزی ممکن است فاکتور تولید علوفه در گراس‌های پایا و پهن‌برگان علفی در سال‌های اول و دوم کاهش یابد اما در سال‌های بعد از آن تولید افزایش می‌یابد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: تاج پوشش گیاهان هم از فاکتورهای متأثر از آتش است و یک سال پس از آتش‌سوزی در گیاهان چوبی کاهش و در گراس‌های چندساله افزایش می‌یابد، که این افزایش در اولین فصل رویش پس‌از آتش‌سوزی با سوختن بوته‌ها و کاهش آن‌ها و استقرار گراس‌های از سر گرفته و باعث افزایش تولید دام‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در این میان تراکم پایه‌ها نیز تحت تأثیر آتش‌سوزی قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که گراس‌های پایا پس از دو سال مجدداً مستقر می‌شوند.

سیاه‌منصور عنوان کرد: این مطلب که آتش‌سوزی باعث کاهش تاج پوشش و اندام‌های هوایی بوته‌ای و گیاهان چوبی می‌شود قطعی است و نهایتاً این کاهش نیز در فراوانی و در تراکم آن‌ها مشاهده می‌شود و نتیجتاً محیطی مناسب برای گسترش و استقرار گراس‌ها و فورب های چندساله به واسطه کاهش رقابت برای نور و عناصر غذایی قابل دسترس فراهم می‌کند.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به این‌که اجتماعات گیاهی تأثیرپذیری شدیدی از آتش دارند، بیان کرد: آتش می‌تواند باعث افزایش دولپه‌ای‌ها شود و برخی را نیز کاهش دهد، بدین صورت که کاهش تراکم بوته‌زارها و آتش‌سوزی باعث کاهش یا حذف رقابت بین نهال گراس‌های چند ساله و بومی می شود و در اثر افزایش قابلیت دسترسی به مواد غذایی، نور و خاک اتفاق می‌اُفتد بنابراین افزایش پوشش و بیوماس در گراس‌ها و فورب‌ها مشاهده می‌شود.

وی افزود: آتش برای سلامت مرتع و پایداری آن لازم است و اگر چرخه آتش متوقف شود سلامت و غلبه گراس‌های پایا و گیاهان مرغوب به خطر می‌اُفتد این در حالی است که خیلی از گیاهان می‌توانند با آتش سازگاری یابند.

سیاه‌منصور با اشاره به این‌که آتش‌سوزی باعث تولید علوفه تازه و خوش خوراک می‌شود، عنوان کرد: آتش‌سوزی در زاگرس و ازجمله لرستان به طور سهوی و عمدی و مکرر هر ساله در تابستان و هنگامی که گیاهان مرتعی چرخه رویشی خود را تکمیل کرده اند و خشک می‌شوند به وقوع می پیوندد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: این واقعیت بسته به شرایط اقلیمی وقوع و نوع پوشش گیاهی غالب آثار متفاوتی بر اکوسیستم دارد.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی آتش سوزی مراتع مراتع زاگرس ایسنا آتش سوزي آتش سوزی لرستان ايسنا آتش سوزی سیاه منصور گراس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۳۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلسله قطب تولید کلزای لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ شهرستان سلسله از میزان سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزای لرستان با یک هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت مقام اول این محصول استراتژیک را دارد و به عنوان قطب محصول کلزای استان معرفی شده است. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت:کاشت محصولات استراتژیک همچون کلزا ضرورت امروز جامعه است و  تنها راه بالا رفتن بهره وری در مزارع و افزایش راندمان و توجیه محصولات کشاورزی برای کشاورزان در تحقیق و آموزش است.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان هم با اشاره به شعار امسال گفت:تناوب کشت یکی از راه‌های افزایش تولید است که هم در جهت کاهش آفات بیماریها، کاهش مصرف سم، غنی سازی تولید زمین و افزایش تولید نقش مهمی دارد.
 شرفی فرماندار سلسله با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تولید کلزا ۹۳ درصد در این شهرستان رشد داشته است ، افزود:بیش از ۷۰۰ هکتار کلزا سال گذشته کاشته شد و امسال بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار درشهرستتن سلسله کاشته شده است 
منصوری مدیر جهاد کشاورزی سلسله هم توجه کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان را موجب بالا بردن راندمان تولید است، افزود: عملکرد در این شهرستان بالای ۶ تن در هکتار ثبت شده است.

پیش بینی می‌شود امسال در مزارع شهرستان سلسله چهار هزار تن دانه روغنی کلزا تولید شود

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • جدیدترین قیمت رمزازها در جهان : ۸ ارديبهشت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • جوی آرام و پایدار در لرستان