دعای امام صادق (ع) در شب آخر ماه شعبان
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۳۶۷۷
خداوند در این ساعات پایانی ماه شعبان همچنان فرصتی را برای بندگان مؤمن خویش فراهم آورده تا با حجابهای کمتر و با طهارت بیشتر وارد حریم ماه رمضان شوند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در آخرین لحظات ایام ماه شعبان و در آستانه ماه مهمانی خدا قرار داریم؛ ماهی که خداوند از همان ابتدا برات آزادی از آتش را برای بسیاری از بندگان در بند گناه را صادر میکند و برای بندگان مخلص خویش هدایای فراوانی را از ارزاق معنوی فراهم میکند؛ سفرهای پر نعمت و گسترده به وسعت عالم که گناهکار و مخلص در آن میتوانند حضور داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی دیگر از ادعیه ساعات آخر ماه شعبان دعایی صادره از امام صادق علیهالسلام است. از حارث بن مغیره نصرى از یاران امام باقر و امام صادق (ع) روایت شده که امام صادق علیهالسلام در شب آخر شعبان و شب اول ماه رمضان میخواند:
اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ الْمُبَارَکَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ
خدایا این ماه مبارک (رمضان) که در آن قرآن نازل شد
وَ جُعِلَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ قَدْ حَضَرَ
و مقرر شد براى هدایت مردم و ادله روشن براى راهنمایى و جدا ساختن حق و باطل اینک فرا رسید
فَسَلِّمْنَا فِیهِ وَ سَلِّمْهُ لَنَا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ
و ما را در این ماه و ماه را براى ما سلامت بدار و براى ما این ماه را آسایش و عافیت مسلم دار
یَا مَنْ أَخَذَ الْقَلِیلَ وَ شَکَرَ الْکَثِیرَ اقْبَلْ مِنِّی الْیَسِیرَ
اى آنکه طاعت اندک ما بندگان را اخذ کرده و مقابلش پاداش بسیار عطا مىکنى از من هم این قلیل طاعت بپذیر
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَجْعَلَ لِی إِلَى کُلِّ خَیْرٍ سَبِیلاً وَ مِنْ کُلِّ مَا لاَ تُحِبُّ مَانِعاً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
اى خدا از تو درخواست مىکنم که به هر کار خیرى مرا راه نشان دهى و از هر چه محبوب تو نیست مرا مانع شوى اى مهربانترین مهربانان عالم
یَا مَنْ عَفَا عَنِّی وَ عَمَّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّیِّئَاتِ
اى کسى که از من و از بدیهایى که از شرم خلق پنهان داشتم درگذشتى
یَا مَنْ لَمْ یُؤَاخِذْنِی بِارْتِکَابِ الْمَعَاصِی عَفْوَکَ عَفْوَکَ عَفْوَکَ یَا کَرِیمُ
و اى کسى که مرا به ارتکاب گناهان مؤاخذه نفرمودى عفو تو عفو تو عفو تو شامل حالم باد اى ذات بزرگوارى
إِلَهِی وَعَظْتَنِی فَلَمْ أَتَّعِظْ وَ زَجَرْتَنِی عَنْ مَحَارِمِکَ فَلَمْ أَنْزَجِرْ فَمَا عُذْرِی فَاعْفُ عَنِّی یَا کَرِیمُ عَفْوَکَ عَفْوَکَ
خداى من تو مرا موعظه کردى (در کتابت) و من نشنیدم و از هر حرام انزجار دادى و من ترک ننمودم چه عذر به درگاهت آورم از من درگذر اى خداى با کرم و بخشش عفو تو عفو تو شامل حالم باد
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ
اى خدا از تو درخواست مىکنم راحتى در وقت مرگ و آمرزش هنگام حساب
عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِکَ فَلْیَحْسُنِ التَّجَاوُزُ مِنْ عِنْدِکَ
اگر گناه از بنده بزرگ است عفو و بخشش از تو نیکو است
یَا أَهْلَ التَّقْوَى وَ یَا أَهْلَ الْمَغْفِرَةِ عَفْوَکَ عَفْوَکَ
اى که تقوا و آمرزش سزاوار توست عفو تو عفو تو شامل حالم باد
اللَّهُمَّ إِنِّی عَبْدُکَ ابْنُ عَبْدِکَ وَ ابْنُ أَمَتِکَ ضَعِیفٌ فَقِیرٌ إِلَى رَحْمَتِکَ
اى خدا من بنده تو فرزند بنده و کنیز توام ضعیف و ناتوانم و به رحمت بى پایانت محتاج و تویى که ثروت و برکت نازل بر بندگانت مىکنى
وَ أَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنَى وَ الْبَرَکَةِ عَلَى الْعِبَادِ قَاهِرٌ مُقْتَدِرٌ أَحْصَیْتَ أَعْمَالَهُمْ وَ قَسَمْتَ أَرْزَاقَهُمْ
تو قاهر و مقتدرى تو اعمال خلق به شمار آورده و روزیشان تقسیم کردهاى
وَ جَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَلْوَانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ
و زبانهاشان مختلف و رنگهاشان گوناگون ساختى خلقتى پس از خلقتى دیگر آفریدى
وَ لاَ یَعْلَمُ الْعِبَادُ عِلْمَکَ وَ لاَ یَقْدِرُ الْعِبَادُ قَدْرَکَ وَ کُلُّنَا فَقِیرٌ إِلَى رَحْمَتِکَ فَلاَ تَصْرِفْ عَنِّی وَجْهَکَ
بندگان از علم تو آگاه نیستند و به قدر و مقامت پى نتوانند برد و همه ما خلایق به رحمتت محتاجیم پس تو به کرم و بزرگوارى خود روى از من مگردان
وَ اجْعَلْنِی مِنْ صَالِحِی خَلْقِکَ فِی الْعَمَلِ وَ الْأَمَلِ وَ الْقَضَاءِ وَ الْقَدَرِ
و قرار ده مرا از شایستگان خلقت در مقام عمل و آرزو و در قضا و قدر
اللَّهُمَّ أَبْقِنِی خَیْرَ الْبَقَاءِ وَ أَفْنِنِی خَیْرَ الْفَنَاءِ عَلَى مُوَالاَةِ أَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِکَ وَ الرَّغْبَةِ إِلَیْکَ
خدایا مرا با بهترین حال باقى بدار و در بهترین حال بمیران که آن حال دوستى با اولیای توست و دشمنى با اعدایت و شوق لقایت
وَ الرَّهْبَةِ مِنْکَ وَ الْخُشُوعِ وَ الْوَفَاءِ وَ التَّسْلِیمِ لَکَ وَ التَّصْدِیقِ بِکِتَابِکَ وَ اتِّبَاعِ سُنَّةِ رَسُولِکَ
و ترس از قهر و جلالت و حال خشوع به درگاهت و وفاى به عهدت و به تسلیم و رضایت و با تصدیق به کتابت و پیروى از سنت پیغمبرت
اللَّهُمَّ مَا کَانَ فِی قَلْبِی مِنْ شَکٍّ أَوْ رِیبَةٍ أَوْ جُحُودٍ أَوْ قُنُوطٍ أَوْ فَرَحٍ أَوْ بَذَخٍ أَوْ بَطَرٍ أَوْ خُیَلاَءَ
اى خدا آنچه در دلم از شک و ریب و انکار و یأس و نومیدى و شادى و سرکشى و عیاشى و اسراف یا تکبر و خود پسندى
أَوْ رِیَاءٍ أَوْ سُمْعَةٍ أَوْ شِقَاقٍ أَوْ نِفَاقٍ أَوْ کُفْرٍ أَوْ فُسُوقٍ أَوْ عِصْیَانٍ أَوْ عَظَمَةٍ أَوْ شَیْءٍ لاَ تُحِبُ
یا ریا کارى و خودنمایى یا شقاوت و نفاق و دورویى یا کفر و فسق و گناه یا بزرگى نخوت یا هر چه تو نپسندى
فَأَسْأَلُکَ یَا رَبِّ أَنْ تُبَدِّلَنِی مَکَانَهُ إِیمَاناً بِوَعْدِکَ وَ وَفَاءً بِعَهْدِکَ وَ رِضًا بِقَضَائِکَ
از تو درخواست مىکنم که همه این اوصاف را بدل کنى به ایمان به وعدههاى خود و وفاى به عهدت و رضا و خوشنودى به قضایت
وَ زُهْداً فِی الدُّنْیَا وَ رَغْبَةً فِیمَا عِنْدَکَ وَ أَثَرَةً وَ طُمَأْنِینَةً وَ تَوْبَةً نَصُوحاً أَسْأَلُکَ ذَلِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ
و زهد در دنیا و شوق و رغبت به آنچه نزد توست و آگاهى و اطمینان خاطر و توبه نصوح که من از تو مىطلبم این امور را اى پروردگار عالم
إِلَهِی أَنْتَ مِنْ حِلْمِکَ تُعْصَى وَ مِنْ کَرَمِکَ وَ جُودِکَ تُطَاعُ فَکَأَنَّکَ لَمْ تُعْصَ (تَرَ)
اى خداى من تو بس با حلم و بردبارى خلق که تو را معصیت مىکنند گویا نمىبینى و بس با جود و کرمى اطاعتت که مىکنند گویا هیچ معصیت نکردهاند
وَ أَنَا وَ مَنْ لَمْ یَعْصِکَ سُکَّانُ أَرْضِکَ فَکُنْ عَلَیْنَا بِالْفَضْلِ جَوَاداً وَ بِالْخَیْرِ عَوَّاداً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
و من با هر که معصیت نکرده است همه ساکنان زمین توایم پس با ما به فضل و رحمتت کرم فرما و به عادتت که خیر و احسان است رفتار کن اى مهربانترین مهربانان عالم
وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلاَةً دَائِمَةً لاَ تُحْصَى وَ لاَ تُعَدُّ وَ لاَ یَقْدِرُ قَدْرَهَا غَیْرُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
و درود بر محمد (ص) و آلش درودى پیوسته که جز تو کسى آن را به حد و شمار و قدر و اندازه در نیاورد اى مهربانترین مهربانان
احکام ماه رمضان | راهکاری ساده برای تشخیص اول ماههای قمریانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه شعبان ماه مبارک رمضان ماه شعبان ماه شعبان ماه رمضان امام صادق اى خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۳۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اندیشه امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه مشهد گفت: امام اندیشهای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا میکند.
آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز هفتم اردیبهشت در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر رضوی(ع)، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق، اظهارکرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این مورد توجه قرار میگیرد که چقدر از این موشکها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما مهمتر از همه، اراده قوی و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی که حکام آنها افراد دستنشانده، سرسپرده و بیلیاقت وابسته به جهان استکبار بودند را شاد کرد.
وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریمهای پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشستهاند، بلکه امروز در این منطقه پربلا میدانداری میکنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان، خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس میکنید اما پیش از اینها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانیها هرگز در فتحالمبین و خیبر عقبنشینی نمیکنند.
علمالهدی ادامه داد: یک عده افراد کوتهفکر بودند که از همان روزهای اول به امام(ره) میگفتند شما با چه قدرتی میخواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست. اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیدهایم، یکبار دیگر در خیابانهای مشهد، تهران، تبریز، قم و اصفهان تکرار شود. امام اندیشهای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا میکند.
نیازمند تجدید حیات فرهنگی هستیم
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابیگری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینشهای انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشمها متوجه زرق و برق جریانهای مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی امام جمعه مشهد، وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهتگیریهای انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتریمداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
علمالهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتریمداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست، بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدانداری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینههای اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمیشود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامهریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ شود.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمیشود، زیرا جهتگیری انقلاب در جامعه ما با میدانداری مردم محقق میشود.
وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود، ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. کسانی که در بعضی حرکتها و جریانهای مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه دهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاههای حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، میتواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصههای مختلف شود.
انتهای پیام