Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:02:39 GMT

درخواست اردوغان برای حمایت بین المللی از انتخابات لیبی

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۵۳۷۱

درخواست اردوغان برای حمایت بین المللی از انتخابات لیبی

رئیس جمهوری ترکیه از جامعه بین المللی خواست از لیبی در برگزاری انتخابات سراسری در موعد خودش صادقانه حمایت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی در آنکارا بابت میزبانی از الدبیبه و وزیران دولتش در آنکارا ابراز خوشبختی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت، نخستین نشست از شورای همکاری ترکیه و لیبی با موفقیت برگزار شد که به دلیل ناآرامی ها در این کشور از زمان تاسیسش در سال ۲۰۱۴ نشستی برگزار نکرده بود.

اردوغان گفت، دو طرف در جریان گفتگوها بر افزایش همبستگی و همکاری میان دو کشور تاکید کردند.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: روابط مستحکم و ریشه داری میان دو کشور با بیش از ۵۰۰ سال قدمت وجود دارد. ما به عنوان دو ملت دوست و برادر که پیوند خویشاوندی دارند قرن‌ها مانند یک جسم واحد علیه کسانی که حاکمیت ما را هدف گرفتند، مبارزه کردیم.

اردوغان گفت: آینده خود را با نیرویی که از تاریخ مشترک خود دریافت می کنیم، می سازیم.

وی در ادامه به حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی و پشتیبانی از آن در مقابله با حملات شبه نظامیان ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی در طرابلس اشاره کرد و گفت، هنگامی که حملات به طرابلس ابعاد خطرناکی پیدا کرد، ترکیه در پاسخ به درخواست دولت وفاق که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده بود، به کمک مردم لیبی شتافت.

اردوغان افزود، ترکیه تنها کشوری بود که درخواست کمک این دولت از جامعه بین المللی را پاسخ داد. در حالی که ترکیه از دولت مشروع حمایت کرد دیگران به حمایت از حفتر کودتاگر و تجهیز وی به تسلیحات ادامه دادند.

وی ادامه داد، حمایت ترکیه از لیبی مانع از سقوط طرابلس و ارتکاب قتل عام های جدید شد و آتش بس را تضمین کرد. کسانی که به جای حق و عدالت و مشروعیت از کودتا و کودتاگران در لیبی حمایت کردند، در این قتل عام ها شریک هستند. جنایت های ضد بشری و جنگی که کودتاگران مرتکب شدند یکی پس از دیگری با گذشت زمان فاش می شوند و گورهای جمعی که در شهر ترهونه پیدا شدند گواهی بر این جنایات هستند.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: هدف اصلی ما حفظ حاکمیت ارضی، وحدت سیاسی لیبی و رفاه ملت این کشور است. ترکیه همانطور که از دولت مشروع سابق لیبی حمایت کرد از دولت وحدت ملی لیبی هم حمایت خواهد کرد.

اردوغان گفت: اولویت ما از این پس گسترش اقتدار و حاکمیت دولت وحدت ملی در سراسر لیبی است.

وی گفت، حمایت ترکیه مسیر را برای برگزاری کنفرانس برلین هموار و روند سیاسی را برای حل بحران لیبی احیا کرد.

رئیس جمهوری ترکیه بر لزوم اتحاد نهادها و گروه های مسلح و اقدام به آشتی ملی تاکید کرد و از جامعه بین المللی خواست از لیبی برای برگزاری انتخابات سراسری در موعد خودش که قرار است ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شود، صادقانه حمایت کند.

وی ابراز امیدواری کرد که مرحله  سوءاستفاده از درگیری ها در لیبی با هدف دستیابی به دستاوردهایی مغایر با منافع لیبیایی ها که از طریق حمایت از احزاب غیرقانونی صورت می گیرد، پایان یابد.

رئیس جمهوری ترکیه در این نشست خبری به پرونده مدیترانه شرقی هم پرداخت و گفت، ترکیه همواره به دریای مدیترانه مانند محل صلح و آسایش نگریسته است. تفاهم نامه ای که درباره مناطق اختیارات دریایی میان ترکیه و لیبی امضا شده، منافع ملی دو طرف را تضمین کرده است.

اردوغان گفت، الدبیبه در این دیدار که راههای تقویت روابط دوجانبه تجاری و اقتصادی به ویژه سرمایه‌گذاری ها بررسی شد، بار دیگر تاکید کرد که این تفاهم نامه با منافع ملی لیبی همسو است.

وی گفت: ما باید از این پس به ترمیم زخم ها در لیبی، بازسازی، توسعه و آسایش برادران خود در لیبی بپردازیم. ترکیه حمایت های مختلفی از لیبی در زیرساخت ها و بازسازی این کشور ارائه خواهد کرد.

اردوغان گفت، دو طرف در خصوص تسریع در بازگشت بخش خصوصی ترکیه به لیبی چشم انداز واحدی دارند و این موضوعات در نشست الدبیبه با بازرگانان ترکیه ای مفصل بررسی خواهند شد.

وی گفت: ما به سرعت در جهت ارتقا هرچه بیشتر همکاری بین دو کشور در زمینه های انرژی، بهداشت، امور مالی، ادارات محلی، آموزش و فرهنگ گام هایی خواهیم بر داشت.

اردوغان گفت، ترکیه از امروز سه شنبه ۱۵۰،۰۰۰ دوز واکسن کرونا را به لیبی تحویل می دهد. 

وی افزود، آنکارا به سرعت تجربیات خود را در زمینه مقابله با کرونا از جمله در حوزه داروها به لیبی به اشتراک می گذارد و بیمارستانی را برای بیماری های اپیدمی در طرابلس احداث خواهد کرد.

وی در ادامه از برنامه ریزی ترکیه برای بازگشایی کنسولگری خود در بنغازی در شرایط مناسب خبر داد و گفت، کشورش از تلاش ها برای بازسازی صنایع دفاعی لیبی و سرویس های امنیتی و نظامی آن بی وقفه حمایت خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در پایان گفت: در کنار هم برای لیبی در صلح و ثبات و شکوفایی تلاش خواهیم کرد.

نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی روز دوشنبه در رأس هیأتی عالی‌رتبه‌ که شامل ۱۴ وزیر است، وارد ترکیه شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران لیبی رجب طیب اردوغان عبدالحمید الدبیبه رئیس جمهوری ترکیه دولت وحدت ملی اردوغان گفت بین المللی ملی لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۵۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز :

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است.

بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در عین حال، چین را متهم کرد که با تداوم ارسال اقلامی که روسیه می‌تواند از آن‌ها در ساخت تسلیحات استفاده کند، به این کشور در ادامه حملات به اوکراین کمک می‌کند.

او مدعی شد: چین با تامین ریزتراشه‌ها و قطعات مکانیکی که می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شود به روسیه در این جنگ کمک می‌کند.

بلینکن در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز در پایان این سفر گفت که از دیدار خود برای مطرح کردن نگرانی‌های دولت بایدن در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه استفاده و تاکید کرده است که در صورت حمایت، اقدامات بیشتری از سوی واشنگتن مانند گسترش تحریم‌های موجود علیه بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد چینی انجام خواهد شد.

آمریکا ادعا می‌کند که حمایت چین، روسیه را قادر می‌سازد تا تولید تانک، مهمات و خودرو‌های زرهی را افزایش دهد و به حمله خود به اوکراین ادامه دهد.

بلینکن افزود: «ما به چین گفتیم که اگر این حمایت متوقف نشود، اقدامات را افزایش خواهیم داد و احتمالا سایر کشور‌ها نیز این کار را خواهند کرد. ما به دنبال این هستیم که آن‌ها این حمایت را متوقف کنند، و اگر این کار را نکردند، ما اقدام خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا از ارائه جدول زمانی برای اقدامات بیشتر خودداری کرد و گفت که همتایان چینی او نقش این کالا‌ها را در جنگ اوکراین بی اثر دانسته اند، اما این کالا‌ها را تجارت با روسیه توصیف کرده و گفته اند که موفقیت مسکو به چین بستگی ندارد.

پکن پیش از این از آمریکا به عنوان «اتهامات بی اساس» درباره «تجارت و مبادلات عادی اقتصادی» بین چین و روسیه انتقاد کرده بود.

چین مدت‌ها اعلام کرده است که در جنگ اوکراین بی طرف است و همچنان خود را به عنوان یک میانجی بالقوه صلح در مناقشه معرفی می‌کند، درحالی که از زمان آغاز جنگ روابط اقتصادی، استراتژیک و دیپلماتیک خود را با روسیه تقویت کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است