Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@11:05:24 GMT

حفظ محیط‌ زیست با بسته بندی‌های پِنوپَک

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۶۶۷۵

حفظ محیط‌ زیست با بسته بندی‌های پِنوپَک

 در پاسخ به این پرسش‌ها، اگر متوجه شدید فردی دغدغه‌مند و نگران محیط‌زیست هستید، قطعا آشنایی با شرکت‌هایی که به محیط‌زیست توجه می‌کنند و محصولات‌شان دوستدار محیط‌ زیست است، برایتان بسیار جالب خواهد بود.

شرکت خلاق «زیبا سلامت ماندگار» یکی از همین شرکت‌هاست که به طراحی و تولید بسته‌ بندی‌های زیست‌ تخریب‌پذیر با قابلیت گل‌دهی مشغول است و با همین رویکرد، به‌زودی محصولاتی را در زمینه کشاورزی روانه بازار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش عمده این محصولات، گلدان‌های بندانگشتی برای کاشت بذر گیاهان گران‌قیمت و گلدان‌های سایز شش برای پنج برگی شدن گیاهان هستند که آنها هم زیست‌تخریب‌پذیرند و تقریبا از ۲۰روز دیگر به بازار عرضه خواهند شد.

آیدین آذری، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت زیبا سلامت ماندگار، در خصوص نحوه شکل‌گیری این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «ما در سال ۹۳ شرکت را به‌طور رسمی ثبت کردیم ولی تجاری‌سازی برند پنوپک و گسترش فعالیت‌های ما در سال ۹۷ اتفاق افتاد.

ما در ابتدا از ایده خام یک شرکت خارجی به‌نام «هَپی‌اِگ» (Happy Egg) الهام گرفتیم و آن را بومی‌سازی کردیم. شرکت هپی‌اگ اقدام به تولید بسته‌بندی‌هایی با استفاده از کاه کرده بود. ولی پس از شش ماه، به‌دلیل گران بودن رزین مصرفی‌اش مجبور به توقف تولید شد و دیگر هرگز مسیرش را ادامه نداد ولی ما توانستیم در تولید محصولاتمان از نوعی رزین ارزان‌قیمت با پایه نشاسته استفاده کنیم که این کار نهایتا منجر به خلق برند پِنوپَک (Penopack) شد.»

وی می‌افزاید: «درواقع رزین مصرفی ما قابلیت خوراکی دارد و هیچ آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند.
ما موفق شدیم با استفاده از افزودنی‌های پلیمری، فرمولاسیون این رزین پایه نشاسته‌ای را بهبود ببخشیم و آن را به عامل اصلی موفقیت برند پنوپک تبدیل کنیم.»

انواع محصولات «پنوپک»

بسته‌بندی کنفی
الیاف کنف از مقرون‌به‌صرفه‌ترین الیاف طبیعی است و بعد از پنبه در میزان تولید و تنوع، رتبه دوم را دارد. مهم‌ترین استفاده از این الیاف در صنعت نساجی بوده است ولی امروزه به کمک دانش بومی، از الیاف کنف در تولید بسته‌بندی‌های لوکس و زیست‌تخریب‌پذیر استفاده می‌شود.

از مزایای این نوع بسته‌بندی‌ها می‌توان به متمایزبودن آنها اشاره کرد؛ اما جالب است بدانید علاوه بر ظاهر خاص و متفاوتی که این بسته‌بندی‌ها دارد، قابلیت چاپ روی آنها وجود دارد که این هم یکی دیگر از ویژگی‌های بسته‌بندی کنفی به‌شمار می‌رود. همچنین این‌گونه از بسته‌بندی‌ها، مانند همه محصولات پنوپک، خاصیت زیست‌تخریب‌پذیری دارد که از این جهت هم دوستدار محیط‌زیست به‌حساب‌می‌آید.

بسته‌بندی کاهی
کاه از اصلی‌ترین تولیدات کشاورزی است که از ساقه گیاهان گندم، جو و یونجه به‌دست می‌آید. مهم‌ترین استفاده‌ای که از کاه می‌شود در خوراک دام است ولی امروزه به کمک فناوری‌های نوین، می‌توان از آن برای تولید بسته‌بندی تخم‌مرغ یا سایر مواد غذایی استفاده کرد. بسته‌بندی‌های کاهی پنوپک نیز علاوه بر ظاهر زیبا و متمایزی که دارد، خاصیت زیست‌تخریب‌پذیری را نیز داراست.

بسته‌بندی کوکوپیتی
یک محصول فرعی که از الیاف نارگیل به‌دست می‌آید، کوکوپیت نام دارد.کوکوپیت از مواد دور ریختنی و ضایعات پوست نارگیل تولید می‌شود که پنوپک آن را با استفاده از تکنیک‌های مهندسی موفق، به جعبه‌های شکلات یا شانه‌های تخم‌مرغ صددرصد زیست‌تخریب‌پذیر با قابلیت گل‌دهی تبدیل می‌کند.

گلدان «جی‌فی»
گلدان جی‌فی، نوعی گلدان آماده است که از خاک غنی و حاصلخیز تولید می‌شود و برای رشد و پرورش بذرها و گیاهان کمیاب مناسب است. برای استفاده از این گلدان، تنها کافی است بذر را داخل آن بگذارید و آن را در محل از پیش تعیین شده‌ای بکارید تا بذر شروع به رشد و جوانه زدن کند. گلدان‌های فشرده جی‌فی پات از مواد خام شناخته شده‌ای تولید می‌شود که متشکل از حداقل ۵۰ درصد خزه تورب یا پیت‌ماس، الیاف چوب و آهک (به منظور تنظیم پی‌اچ) هستند. این مواد با هم ترکیب شده و تحت فشار قرار می‌گیرند تا به شکل گلدان‌های جی‌فی دربیایند. یکی از مزایای این گلدان‌ها این است که می‌توانند به آسانی در تمام طول سال مورد استفاده قرار بگیرند و برای بهبود و افزایش احتمال موفقیت در جوانه‌زنی بذرها مناسب است. همچنین استفاده از آنها باعث جلوگیری از ایجاد شوک ناشی از انتقال گیاه می‌شود و به ریشه گیاهان نیز آسیبی نمی‌رسد. گلدان‌های جی‌فی صدرصد ارگانیک و قابل تجزیه است که این ویژگی آنها را مانند سایر محصولات پنوپک، کاملا سازگار با محیط‌زیست کرده است. از این گلدان‌ها می‌توان برای کشت صیفی‌جات و سبزی‌جات، کشت بافت و همچنین ریشه‌دارشدن قلمه‌های گیاهان به‌شکلی کاملا تمیز، آسان و با سرعت بالا استفاده کرد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد «پنوپک»

بنیانگذار پنوپک درباره ویژگی‌هایی که آن را خاص و متمایز کرده است، می‌گوید: «می‌توان گفت ما تنها شرکت در دنیا هستیم که با این ابعاد در حوزه ساخت محصولات زیست‌تخریب‌پذیر فعالیت می‌کنیم و تنوع محصولات بالایی هم داریم. علاوه بر زیست‌تخریب‌پذیربودن و قابلیت گل‌دهی که مشخصه اصلی محصولات ما هستند، یکی دیگر از قابلیت‌هایی که موجب خاص‌بودن محصولات ما می‌شود این است که می‌توانیم بسته به سفارش مشتری‌ها، از هر بذری که بخواهند در بسته‌بندی‌هایمان استفاده کنیم؛ برای مثال در شانه‌های تخم‌مرغ، معمولا بذر سبزیجاتی مانند ریحان یا شاهی جاگذاری می‌شوند یا در جعبه‌های شکلات اغلب از بذر گل جعفری استفاده می‌شود.»

او در ادامه می‌گوید: «مشتریان ما معمولا به‌دلیل شکل خاص و کاربرد منحصربه‌فردی که محصولات ما دارند، از آنها در بخش صادراتی خودشان استفاده می‌کنند. همچنین قیمت محصولات ما تقریبا یک‌سوم قیمت جهانی است و همین ارزان بودن، از ویژگی‌های دیگر تولیدات ما به‌حساب می‌آید.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نشان ایرانی 2

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۶۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فیلم سینمایی زندگی شهید محیط زیست، «هوشنگ نصیری» در راستای ترویج فرهنگ ایثار، میهن‌دوستی و توجه به محیط‌زیست تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نورالله مرادی اظهار کرد: زندگی شهید هوشنگ نصیری با هدف اشاعه فرهنگ شهادت و توجه به مقوله محیط زیست در قالب یک فیلم ساخته خواهد شد.

وی افزود: این فیلم سینمایی با همکاری معاونت استان‌های سازمان صداوسیما، مرکز صداوسیمای استان خوزستان و اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان و با راهبری معاونت آموزش و مشارکت‎‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‎ زیست ساخته خواهد شد.

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: شهید نصیری از اولین شهدای محیط زیست در جنگ تحمیلی هستند که با توجه به ویژگی های فردی و اخلاقی نیازمند توجه ویژه به‌عنوان الگوی فرهنگی و محیط زیستی بودند.

مرادی با اشاره به اهدای یک جلد کلام‌الله مجید به خانواده شهید محیط‎ زیست، هوشنگ نصیری توسط مقام معظم رهبری تأکید کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نشانه تکریم و احترام به شهدای محیط زیست، سال گذشته در کنگره بزرگداشت شهدای محیط‌زیست در اهواز یک جلد مصحف شریف را به خانواده این شهید بزرگوار اهدا کردند که توجه جدی افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرد و این امر باعث شد تا ایده اولیه تهیه این فیلم در معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی ایجاد شود.

وی تهیه فیلم، مستند، کتاب و سایر محصولات فرهنگی از زندگی شهدای محیط‌بان را از راهبردهای اصلی معاونت آموزش و مشارکت‎های مردمی در سازمان حفاظت محیط‌زیست دانست و اضافه کرد: شهدای محیط‌‎بان در خط مقدم ترویج فرهنگ ایثار و وطن دوستی قرار دارند و ما باید به‎ عنوان متولیان حوزه فرهنگ و آموزش در انعکاس سبک زندگی، باورها و تلاش‌های این عزیزان در حفاظت از محیط‌زیست کشور تلاش بیشتری داشته باشیم.

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بودجه این فیلم سینمایی مستند توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأمین خواهد شد، گفت: در تهیه این فیلم از عوامل درجه یک و حرفه‌ای سینمای کشور استفاده خواهد شد تا تأثیرگذاری و ماندگاری این مجموعه سینمایی در اذهان عمومی جدی و عمیق باشد.

کد خبر 749130

دیگر خبرها

  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • گام بلند پتروشیمی پردیس در تامین امنیت غذایی جهان و حفظ محیط زیست
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»