Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@23:02:30 GMT

چالش‌های اجرای مصوبات جدید حقوق ورودی گمرک

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۰۶۳۲

چالش‌های اجرای مصوبات جدید حقوق ورودی گمرک

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران: با مصوبات جدید درصد حقوق گمرکی کم شده، اما درصد سود بازرگانی ثابت مانده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در برنامه 18/30 شبکه خبر با موضوع مصوبات جدید هیئت مقررات زدایی و تسریع در روند ترخیص کالاها گفت:مساله‌ای که در این مصوبه مطرح شده، تغییر مبنای محاسبه ارزش کالاست و این مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس آنچه در قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده است، مبنای محاسبه قیمت کالا‌های وارداتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار حاشیه بازار که در سامانه ETS برآورد می‌شود، تغییر یافته است.
وی افزود: حقوق ورودی از طرف مجلس وضع و به گمرک اعلام می‌شود که تا چندی پیش ۴ درصد بود. دومین مورد سود بازرگانی است که از طرف دولت مشخص می‌شود. سود بازرگانی متغییر است؛ برای کالا‌های اساسی یک درصد و برای کالا‌های واسطه‌ای بیشتر است.
جمال ارونقی افزود: پیش از این، حقوق گمرکی برای تمامی کالا‌های وارداتی ۴ درصد بود و سود بازرگانی نیز برای کالا‌های مختلف، متغیر و متفاوت بود. وی گفت:حقوق ورودی گمرکی کالا‌های غیراساسی بر اساس این قانون، ۲ درصد تعیین شده است. یعنی از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش یافته است. اما در سود بازرگانی تغییری حاصل نشده است. ارونق گفت: مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی، حقوق ورودی کالا‌ها را تشکیل می‌دهد. در مصوبه جدید درصد حقوق گمرکی کم شده، اما درصد سود بازرگانی ثابت مانده است. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره کالا‌های پزشکی هم افزود: در خصوص این کالا‌ها ابهام وجود دارد. نرخ ارز ۴ هزار و دویست برای شش قلم کالا تعیین شده است، اما کالا‌های اساسی ۸۰۶ قلم اعلام شده است و به نظر می‌رسد باید این ملاک عمل قرار بگیرد.
جمال ارونقی درباره کالاهای ترخیص شده هم گفت: کالا‌هایی که ترخیص شده نباید مشمول افزایش حقوق گمرکی باشد.
وی گفت: وزارت صنعت و معدن و تجارت پیش نویس دیگری را ارائه داده است. مصوبه‌ای که اخیراً ارئه شده سود بازرگانی با تخفیف ۷۵ درصدی را در نظر گرفته که اگر این مبنای محاسبه باشد تولید آسیب بیشتری خواهد دید.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: بر اساس مصوبه جدید تعهد صاحبان کالا هم لغو می‌شود. این شاید مشکلاتی را ایجاد کند.
مهرداد جمال ارونقی گفت: ۱۲ مانع مشخص شده است. اگر این ۱۲ مانع بررسی و ابلاغ شود هیچ مشکلی در ترخیص بهنگام کالا در گمرک وجود نخواهد داشت. برچسب ها: گمرک ، مصوبات جدید ، ارونقی ، حقوق ورودی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: گمرک مصوبات جدید ارونقی حقوق ورودی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران سود بازرگانی جمال ارونقی مصوبات جدید حقوق ورودی حقوق گمرکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۰۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳

مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان به جدول شماره ۷ برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور با موافقت نمایندگان اضافه شد.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با الحاق یک ردیف به جدول شماره ۷ با ۱۰۶ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بنابر روایت ایلنا، ردیف الحاق شده به جدول شماره ۷ به شرح ذیل است:

مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان به جدول ۷ با دسته هزینه- عمومی با عنوان ردیف ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور براساس نامه ۱۳۴۴۶۸ مورخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ معاون اول رئیس جمهور اضافه می گردد و از جدول ۹ از دسته هزینه متفرقه ردیف ۵۵۰۰۰۰۰۵۰ با عنوان وزارت کشور جبران تلاش کارکنان دارای عملکرد برجسته وزارت کشور و سازمان ها و نهادهای تابعه و وابسته از طریق پرداخت های غیرمستمر کسر می گردد.

پیشنهاد یک نماینده درباره حقوق کارکنان وزارت کشور

در این میان، مالک شریعتی نماینده تهران در تشریح پیشنهاد خود مبنی بر الحاق یک ردیف به جدول شماره ۷ برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور گفت: موضوع بهینه سازی انرژی و حل ناترازی انرژی ضرورتی است که مورد تائید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور بوده است اما متاسفانه سازمان برنامه اتفاق دیگری را رقم زده است، ما در بودجه ۱۴۰۲ و در برنامه هفتم حساب بهینه سازی ایجاد کردیم و مقرر شد یک درصد از فروش منابع نفت کشور به این حساب واریز شود.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با وجود تصویب نمایندگان این موضوع را حذف کرده است و برخلاف آئین نامه ردیف مربوطه در بخش اول هم در منابع و هم در مصارف حذف شد و به عبارتی ۵ هزار و ۸۰۰ از حساب بهینه سازی کسر شده است. این موضوع باید در جدول ۵ در منابع و هم در جدول ۹ در مصارف می آمد اما آقای منظور آن را حذف کرد.

وی اضافه کرد: آقای منظور من برای شما احترام قائل هستم اما در مقابل قانون همه ما هیچ نیستیم شما چکاره بودید که این یک درصد را حذف کردید؟ با چه جراتی در مصوبات مجلس و احکام دست بردید؟ این موضوع باید برگردد.

حاجی بابایی گفت: بر اساس تفسیری که ما کردیم این اعتبار ۵۸۰۰ بود که برای تحقق این موضوع ردیف درآمد هزینه پیش بینی کردیم و دولت را مکلف کردیم به این ردیف یک درصد را واریز کند. آقای رئیسی نیز به این موضوع به شدت تاکید داشته بنابراین ما این موضوع را در حد قانون انجام دادیم.

دیگر خبرها

  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • آخرین وضعیت محموله ترانزیتی افغانستانی در گمرک
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • خبر جدید سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بازنشستگان/ حقوق‌ها قرار است چه تغییری کند؟