Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب اولیایی رژیم‌شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای بسیاری از افراد سوال است که آیا در شرایط کرونا و اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن روزه‌داری توصیه می‌شود یا خیر؛ به طور کلی موضوع روزه‌داری برای کسانی که مشکل سلامتی دارند و از نظر پزشکی منع روزه داری تجویز شده است؛ تحت هیچ عنوان نباید برای روزه گرفتن اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید به این نکته مهم توجه داشت اگر روزه داری به واسطه وجود بیماری زمینه ای؛ برای بدن مشکل ساز شود، اصلا توصیه نمی‌شود؛ بنابراین قاعده این است که اگر افراد مشکل سلامتی ندارند؛ می‌توانند روزه بگیرند، اما به شرطی که اصول روزه داری را رعایت کنند. در صورتی هم که منع پزشکی وجود دارد؛ به خصوص در ایام کرونا و اهمیت سیستم ایمنی نباید اقدام کنند.

شرایط لازم برای روزه داری افراد سالم

او در ادامه افزود: در صورتی که فاکتور‌های صحیح تغذیه‌ای در ایام ماه مبارک رمضان رعایت شود، هیچ مشکلی را برای افراد ایجاد نمی‌کند. یکی از فاکتور‌های مهم، زمان مناسب غذاخوردن است. در دوران ماه مبارک با سه وعده اصلی رو به رو هستیم؛ این سه وعده اصلی سحری، افطار و شام است. بعضی افراد متاسفانه خود را با حذف وعده ‌های غذایی به خصوص سحری رو به رو می‌کنند. نخوردن سحری یا حذف هر کدام از وعده‌های غذایی می‌تواند در نهایت به وضعیت تغذیه آسیب بزند.

این مشاور تغذیه گفت: از دیگر فاکتور‌های مهم تغذیه‌ای در ایام ماه مبارک می‌توان به میزان غذا خوردن اشاره کرد. توصیه می‌شود وعده‌های غذایی متناسب با نیاز بدن مصرف شود. بسیاری از افراد معتقدند روزه داری در ماه مبارک باعث لاغری آن‌ها می‌شود؛ در حقیقت عکس این اعتقاد رخ می‌دهد. در واقع این افراد در وعده‌های غذایی، میزان بسیار زیادی غذا میل می‌کنند و در پایان ماه با اضافه وزن رو به رو می‌شوند؛ بنابراین توجه به حجم غذا براساس نیاز هر فرد بسیار مهم است. همچنین باید طوری زمان بندی غذا خوردن تنظیم شود که نیازی به سریع خوردن نباشد. به عنوان مثال بیشتر افراد در وعده سحری خواب می‌مانند و در زمان کم مجبور می‌شوند سریع و نجویده غذا بخورند. تسریع در روند غذا خوردن و همچنین افزایش حجم غذا باعث مشکلات گوارشی خواهد شد.

انتخاب نوع غذا در ماه مبارک رمضان

اولیایی گفت: انتخاب نوع غذا‌ها در ایام ماه مبارک باید متعادل و متنوع باشد. در واقع باید از همه گروه‌های غذایی مانند نان و غلات، پروتئین، چربی، میوه، سبزیجات و لبنیات به طور متعادل و متنوع استفاده تا تمام ریز و درشت مغذی‌های بدن تامین شوند. یکی دیگر از فاکتور‌های مهم این ماه مبارک توجه به سحری خوردن مناسب است. بعضی افراد به دلایل مختلف مانند خوابیدن یا عدم احساس گرسنگی؛ سحری خوردن را از دست می دهند. اما باید به این نکته مهم توجه داشت که حذف وعده سحری می‌تواند از نظر جسمی مشکلات زیادی را به خصوص در دوران کرونا و تضعیف سیستم ایمنی را بوجود بیاورد. در واقع باید در طول روز نیاز انرژی بدن تامین شود و وعده‌ای که این انرژی را پوشش می‌دهد؛ وعده سحری است.

او در ادامه مطرح کرد: سحری نخوردن مشکلات زیادی را از جمله عدم انرژی کافی، افت قندخون و سردرد‌ها را ایجاد می‌کند. همچنین خالی بودن سیستم گوارش برای مدت طولانی می‌تواند عوارض زیادی از جمله سردرد، سرگیجه، بی حوصلگی، زخم معده، سوزش سر دل، ترش کردن و عصبانیت را ایجاد کند. توصیه می‌شود در وعده سحری غذا‌های حاوی پروتئین زیاد را مصرف نکنید. در واقع این امر باعث ایجاد حس تشنگی و عطش در طول روز می‌شود؛ بنابراین غذا‌هایی مانند کباب، کتلت، گوشت‌های سرخ شده و خیلی چرب و فست فود‌ها را در وعده سحری استفاده نکنید. بهترین وعده‌ها برای سحری انواع خورشت‌ها و برنج توصیه می‌شود. همچنین غذا‌های برنجی مخلوط مثل لوبیاپلو و عدس پلو مناسب است. از مصرف میوه و سبزیجات در وعده سحری غافل نشوید؛ چرا که هم فیبر و هم آب مورد نیاز روزانه بدن را تا حدی تامین می‌کنند.

متخصص تغذیه درباره دیگر اصول تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان بیان کرد: سعی کنید از مصرف غذا‌های خیلی شور، شیرین، تند و پرادویه پرهیز کنید. توصیه می‌شود مصرف چای زیاد و پررنگ را تا حد امکان کاهش دهید. در واقع چای، قهوه و نسکافه باعث دفع آب و کم آبی بدن می‌شوند که در نهایت تشنگی را ایجاد می‌کنند. مصرف غلات و حبوبات بسیار حائز اهمیت است.

اولیایی در خصوص نکات افطاری مطرح کرد: اصلی‌ترین نکته در وعده افطاری این است که به دلیل خالی بودن سیستم گوارشی، حجم وعده غذای زیادی را یک مرتبه وارد معده نکنید. بهترین انتخاب برای این وعده یک غذای کم حجم و سبک است. برخی افراد سوال می‌کنند که آیا ممکن است شام و افطار را باهم مصرف کنیم؟ در واقع می‌توان با هم مصرف کرد، اما توصیه بهتر این است که با دو ساعت اختلاف میل کنید که حجم زیادی از غذا یک مرتبه وارد معده نشود و سیستم گوارش تحت فشار قرار نگیرد. البته باید به این نکته مهم توجه داشت که فاصله شام تا زمان خواب هم در نظر گرفته شود. در واقع زمان خوردن شام نباید به زمان خواب نزدیک باشد.

او در ادامه افزود: یکی از مشکلات شایع در دوران ماه مبارک رمضان، وقوع یبوست است. برای پیشگیری از این مشکل سعی کنید آب به مقدار کافی در فاصله افطار تا سحر مصرف شود. سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار منبع خوبی از فیبر هستند که کمک مهمی به رفع این مشکل می‌کنند. همچنین خیسانده آلو یا انجیر خشک برای رفع یبوست مفید است. خوردن چای پررنگ، قهوه و کاکائو می‌تواند یبوست را افزایش دهد. آرامش روانی و رفع استرس و عصبانیت در رفع یبوست کمک دهنده هستند.

این مشاور تغذیه در ادامه مطرح کرد: با توجه به شرایط اپیدمی کرونا سعی کنید حتما از منابع ویتامین c استفاده شود. در صورتی که مستعد سنگ‌های کلیوی نیستید، می‌توانید از مکمل‌های این ویتامین هم از ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم روزانه استفاده کنید. همچنین مصرف چای سبز می‌تواند در این شرایط کمک دهنده خوبی باشد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند ورزش در این ماه تعطیل می‌شود؛ در صورتی که ورزش سبک ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل افطار به سلامت کلی و آمادگی بدن شما کمک می‌کند.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا چه اقداماتی انجام دهیم؟

اولیایی گفت: در واقع مهم‌ترین نکته، خود مراقبتی و رعایت همه دستور العمل‌های بهداشتی است. در مرحله دوم تقویت سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت است که همه نکات را به طور کامل مطرح کردیم. در واقع با فرارسیدن ماه مبارک اختلال در خواب ایجاد می‌شود که این اختلال افزایش استرس و در نهایت تضعیف سیستم ایمنی را در پی خواهد داشت. توصیه می‌کنیم حداقل ۶ ساعت خواب با کیفیت را داشته باشید. همچنین سعی کنید از هرگونه استرس به خصوص در این ماه پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه از سوء هاضمه در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟ چگونه در ماه رمضان سلامت مو‌ها را حفظ کنیم؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان تغذیه سالم ماه مبارک رمضان وعده سحری توصیه می شود سیستم ایمنی روزه داری سعی کنید وعده ها غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۱۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو

الهه جعفرزاده: وقتی عجله داریم، ترجیح می‌دهیم غذای خود را در مایکروویو گرم کنیم، زیرا این کار سریع و راحت است و زحمت ما را کم می‌کند. با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که چرا نباید این روش را تبدیل به یک عادت غذایی کنیم، چرا که می‌تواند برای سلامتی ما مضر باشد. مطالعات بسیاری به نتیجه رسیده‌اند که قرار دادن و گرم کردن مواد غذایی در مایکروویو، مقادیر بسیاری از ارزش خوراکی آنها را از بین می‌برد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که گرم کردن طولانی مدت کلم بروکلی در مایکروویو، ۹۷ درصد از ترکیبات فلاونوئیدی این ماده غذایی را از بین می‌برد. این در صورتی است که فلانوئیدها نوعی ترکیبات گیاهی با خاصیت ضدالتهاب هستند و دریافت آنها برای بدن ضروری است.

چرا نباید غذا را در مایکروویو گرم کرد؟

۵ دلیلی که عنوان می‌کند مایکروویو چگونه به سلامت شما آسیب می‌رساند:

۱) مواد مغذی ضروری را کاهش میدهد

مایکروویو مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا را از بین می‌برد. در نتیجه، هرگاه غذایی که در مایکروویو گرم شده را می‌خورید، فواید تغذیه‌ای مهمی را که قبل از گرم کردن غذا در مایکروویو وجود داشت، از دست می‌دهید.

۲) سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد

خوردن غذای گرم‌شده در مایکروویو می‌تواند تأثیر جدی بر خون و غدد لنفاوی شما داشته باشد و بر نحوه عملکرد سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد. غذاهای گرم‌شده مایکروویو پتانسیل ایجاد مشکلات سیستم ایمنی را دارند.

۳) خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

وقتی سبزیجات را در مایکروویو قرار می‌دهید، مواد معدنی ضروری به رادیکال‌های آزاد تبدیل می شوند و این مسئله می‌تواند منجر به تشکیل سلول‌های سرطانی در بدن شود. توصیه می‌شود سبزیجات را در مایکروویو گرم نکنید زیرا دمای بالا برای پختن سبزیجات می‌تواند خطرات جدی ایجاد کند.

۴) بر روند رشد تأثیر منفی می‌گذارد

خوردن غذای گرم‌شده در مایکروویو ممکن است به مرور زمان باعث آسیب طولانی‌مدت و دائمی مغز شود. تداوم در مصرف غذاهایی که از این طریق گرم می‌شوند، رشد هورمون‌های مردانه و زنانه را مختل می‌کند.

۵) فایده چندانی ندارد

حتی اگر سالم‌ترین غذاها را هم در مایکروویو گرم می‌کنید و می‌خورید، باید بدانید که این کار فایده چندانی برای بدن شما نخواهد داشت؛ بلکه باعث آسیب بیشتر می‌شود و شما را دچار برخی مشکلات جدی خواهد کرد. همیشه سعی کنید غذا را روی گاز گرم کنید، زیرا در این صورت می‌توان ارزش غذایی آن وعده را حفظ کرد و تا حدی جلوی آسیب‌های احتمالی ناشی از گرم کردن مجدد غذا را گرفت.

بیشتر بخوانید:

تغذیه چطور بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟/ غذاهای شیرین شما را افسرده می‌کنند آخرین وعده غذایی را چه زمانی بخوریم؟/ اعلام ۵ دلیل علمی با افزایش متابولیسم، سریع‌تر لاغر شوید/ ۵ عادت غذایی برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن بدن خود را با این شش ماده غذایی پاکسازی کنید

منبع: india

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894297

دیگر خبرها

  • راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!
  • (عکس) قبرستان ممنوعه تهران، کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟
  • «قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟ (+عکس‌)
  • (تصاویر) «قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با کیست؟
  • (تصاویر) «قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟
  • تهران قدیم | «قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟ / عکس‌
  • گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو
  • چه نوع آبی برای سلامتی مفید است؟
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست