Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:54:25 GMT

۹ اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۲۳۴۳

۹ اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

 به‌گزارش روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار داشت: این آثار شامل مهارت تهیه شیرینی محلی کله‌کنجی، مهارت پخت نان پپگ، مهارت ساخت هیزه(محل نگهداری روغن حیوانی)، آواهای مشک‌زنی و بازی محلی کلاوروان، ساخت و موارد استفاده چالگ و میه‌کوت (هاون بزرگ چوبی) نحوه برداشت نمک، نحوه برداشت شوکه و کاربرد گژگ کاو در زندگی (مهره‌ آبی) است که در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شنبه‌زاده افزود: به دلیل وجود فرهنگ‌های مختلف با زبان و گویش متفاوت در ایلام، آثار شاخص فراوانی در حوزه میراث ناملموس در استان قابل شناسایی و مستندسازی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام یادآور شد: ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد به‌وجود آمده و به عنوان یکی از مهدهای حیات بشری مملو از آثار، محوطه‌ها و بناهای دوره‌های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخ است.

شنبه زاده ادامه داد: ثبت آثار منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی موجب حفاظت بیشتر، تخصیص اعتبار برای حفاظت، مرمت، بازسازی و نگهداری بهتر آثار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام در بخش دیگری از سخنانش گفت: همچنین سال گذشته ۱۰۰هزار اقلام تبلیغاتی شامل بروشور، کتابچه، پوستر، کارت پستال، ساک‌دستی، کتاب معرفی استان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، نقشه و سی دی و همچنین نقشه راهنمای گردشگری برای معرفی هر چه بهتر استان تهیه و چاپ شد.

شنبه زاده با بیان اینکه صنعت گردشگری به‌عنوان شاخه‌ای پویا از بخش خدمات بیش از هر فعالیت اقتصادی دیگر نیازمند معرفی و بازاریابی است، افزود: هدف از چاپ اقلام تبلیغاتی معرفی استان به گردشگران و زائران به ویژه در ایام اربعین در زمان پساکرونا که شامل پیشینه تاریخی، جغرافیا، صنایع‌دستی، سوغات محلی، موسیقی بومی، مردم‌شناسی، یادمان‌های دفاع مقدس و مشخصات دفاتر، مهمانپذیرها و هتل‌های استان وهمچنین معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و مذهبی، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، مجتمع‌های بین‌راهی، زائرسراها، پمپ بنزین‌ها و دیگر اطلاعات استان در شناساندن و معرفی استان ایلام به عموم گردشگران ضروری است.

شنبه‌زاده این اقدام را در راستای هدایت گردشگران و زائران اربعین و همچنین معرفی آثار توریستی و گردشگری استان دانست و اضافه کرد: استان ایلام با بهره‌مندی از تاریخ و میراث ۱۰ هزارساله از زندگی اجتماعی بشر، گردشگری دفاع مقدس و گردشگری مذهبی از ظرفیت بالایی برای جلب گردشگران برخوردار است.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

برچسب‌ها ایلام میراث ناملموس میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام میراث ناملموس میراث فرهنگی ایلام میراث ناملموس میراث فرهنگی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۲۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد

ایسنا/آذربایجان غربی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی باید در اولویت قرار بگیرد چرا که بسته‌بندی نقش مهمی در جذب مشتری دارد.

جواد واحدی ۱۱ اردیبهشت در بازدید از مدرسه هدایت که تبدیل به موزه صنایع‌دستی شده است با اعلام این مطلب اظهار کرد: مدرسه هدایت ارومیه پس از تحویل به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و مرمت آن به یک بنای پویا تبدیل شده است.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی در این مکان نیز یک ایده جالبی بوده که هنر اصیل مردم این دیار در این بنای تاریخی به نمایش درآمده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای معرفی هر چه بیشتر صنایع‌دستی آذربایجان غربی می‌توان یکی از میادین ارومیه را به‌ نام صنایع‌دستی نام‌گذاری کرد و در طراحی میدان از تعدادی از آثار فاخر صنایع‌دستی استفاده کرد.

محمدرضا طنابی، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در این بازدید گزارشی از عملکرد معاونت صنایع‌دستی در سال گذشته ارائه کرد و گفت: سال گذشته طبق اعلام گمرک میزان صادرات صنایع‌دستی استان ۱۷.۵ میلیون دلار بوده است و در سال ۱۴۰۱ در تولید صنایع‌دستی چوبی رتبه سوم و در مجموع تولیدات صنایع‌دستی رتبه پنجم را کسب کردیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس