سرقت ارزش را بالا میبرد!
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۲۵۶۵
به گفته گروهی از متخصصان آثار هنری، دزدیده شدن بهترین اتفاقی است که برای یک اثر هنری میافتد چرا که ارزش و بهای آن را افزایش میدهد. دکتر نواه چارنی، متخصص جرایم هنری میگوید: «از دید پرستیژ هنری، این احتمالاً بهترین اتفاق برای یک اثر هنری است. ما همین مسأله را در سال 1911 در مورد نقاشی مشهور مونا لیزا تجربه کردیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آثار هنرمندان مشهوری چون ونسان ونگوگ، پل سزان و کلود مونه، بارها هدف دزدان آثار هنری بودهاند، گرچه این اتفاق به سود این آثار بوده و بهای آن را افزایش داده است. اثر مشهوری از ونسان ونگوگ از موزه لوور پاریس دزدیده شد در حالی که بخشی از یک کلکسیون به شمار میرفت. تا زمانی که دزدان آثار را به موزه باز گردانند، این اثر به مشهورترین اثر هنری در دنیا تبدیل شد: «سرقت، ارزش این نقاشی را بسرعت برق و باد بالا برد، البته مشابه این امر در مورد آثار هنری نه چندان ارزشمند و مهم نیز دیده شده که پس از سرقت، تیتر تمام خبرگزاریها شده، شهرت پیدا کرده و ارزش بالایی یافتند.» اما فروش آثار هنری هم مسأله مهمی است: «فروش آثار هنری مشهوری که دزدیده میشوند کار آسانی نیست. سارقان برای یافتن یک مجموعه دار ثروتمند اهل خلاف که اثر هنری دزدیده شده را از آنها بخرد، تحت فشار زیادی هستند تا حدی که آثار را در ازای کالاهای غیرقانونی چون مواد مخدر، اسلحه وغیره با گروههای خلافکار دیگر مبادله میکنند.» «در این روزها سرقت آثار هنری نیز همچون بسیاری از حرفهها به علت شیوع بیماری کرونا دچار رکود و مشکل شده است.»
بهگفته دکتر چارنی، در واقع دزدها هم علاقهای به بیمار شدن ندارند پس با رعایت پروتکلهای بهداشتی از خود در برابر این ویروس محافظت میکنند. دلیل دیگر حضور ماشینهای پلیس و منع عبور و مرور در شهرهاست. آثار هنری نیز در این شرایط، تحت مراقبتهای بیشتری از جانب موزهها هستند و به علت تعطیلی مراکز فرهنگی دسترسی عموم به آنها عملاً از بین رفته است.
با تمام این تفاسیر، هنوز هم دزدان فعالی در این زمینه حضور دارند. بهگفته یورونیوز تابلوی بینظیری از ونسان ونگوگ در ماه مارس سال 2020 طی شیوع ویروس کرونا به سرقت رفت. این تابلوی شش میلیون یورویی از موزه سینگر لارن هلند در جنوب شهر آمستردام دزدیده شده است. سارقان با شکستن در ورودی موزه در ساعت 3 صبح، اثر را به سرقت بردند. مأموران پلیس و موزه با جای خالی نقاشی معروف ونگوگ با عنوان «باغ پرسوناژ در نوئنن در بهار 1884» روبه رو شدند. این اثر در اصل متعلق به موزه گرینگر در شمال هلند بوده که بهعنوان امانت به موزه سینگر داده شده بود. مسئولان موزه گرینگر از این اتفاق بسیار شوکه شده و اظهار تأسف کردند چرا که این تنها اثر از ونگوگ در مجموعه آنها به شمار میرفت. حال پس از گذشت یک سال و اندی، پلیس هلند از دستگیری مظنون این سرقت خبر میدهد. او مردی 58 ساله است که در خانهاش در 40 کیلومتری جنوب آمستردام دستگیر شده است. هویت او هنوز اعلام نشده و اثر هنری نیز پیدا نشده است. پلیس اظهار کرد جستوجوها برای یافتن آن ادامه دارد. نقاشی به سرقت رفته ونگوگ در ابعاد 25 در 57 سانتیمتر با رنگ و روغن روی مقوا کشیده شده است؛ در این اثر مردی در میانه باغی ایستاده و به ما مینگرد. برج یک کلیسا نیز در دوردست نمایان است: «مهمترین مسأله در حال حاضر بازگرداندن اثر به موزه اصلی آن است.» این نخستین بار نیست که اثری با اهمیت از موزه سرقت میشود. در سال 2007 هفت اثر از باغ مجسمه موزه به سرقت رفت که در میان آنها نسخهای برنزی از مجسمه مشهور متفکر اثر رودن وجود داشت. مجسمه مشهور پس از چند روز پیدا شد البته با یک پای شکسته! پلیس بینالمللی اینترپل در وب سایت خود از به سرقت رفتن بیش از پنجاه هزار اثر هنری خبر میدهد، البته همگی این آثار دارای هویت مشخص و اطلاعات دقیق شناسایی هستند. اینترپل پس از دریافت اطلاعات مربوط به اثر از کشورها و سازمانهای معتبر آنها را ثبت کرده و جهت تحقیق و جستوجو به متخصصان خود میسپارد. بر اساس تحقیقی دقیق تر توسط کانکلین عضو مرکز تحقیقات هنری بینالمللی در امریکا، 11 درصد از دزدی آثار هنری در جهان از گنجینه موزهها و 37 درصد از گالریها به سرقت رفته است. علت عمده این سرقتها نبود نگهبان حرفهای، عدم استفاده از تجهیزات حفاظتی پیشرفته و در دسترس بودن اثر بوده است که موجبات سرقت را فراهم کرده است.
یکی از جدیدترین سرقتها که تصویر آن هم در شبکههای مجازی همه گیر شد و مورد تعجب و حیرت همگان قرار گرفت، سرقت از گالری 5 در شهر لس آنجلس در ماه ژوئن 2020 است. این اتفاق در شلوغیهای مربوط به اعتراض مردم به کشته شدن جرج فلوید رخ داد. تعدادی مرد جوان به گالری حمله کرده و مجسمههای KAWS هنرمند مشهور معاصر را در برابر دیدگان عموم و براحتی از ویترین گالری برداشته و سرقت کردند؛ هر کدام از مجسمهها حدود هشتاد هزار دلار قیمت داشتند و گالری بسیار متضرر شد. این تصاویر با ناباوری و اعتراض مردم زیادی رو به رو شد. کاربران زیادی در حمایت از این گالری توئیت کردند و خشم خود را نسبت به دزدان ابراز داشتند. گالری 5 که اختصاصاً روی هنر خیابانی یا Street Art فعالیت میکند با هنرمندان مشهوری چون بنکسی، کاوس، تاکاشی موراکامی و جف کونز همکاری میکند. این گالری در پیامی چنین سؤالی مطرح کرد: «زمانی که دزدان در را شکستند و وارد گالری شدند، آیا آثار هنر خیابانی را دزدیدند یا خود قسمتی از یک پرفورمنس خیابانی بودند؟»
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: سرقت رفت دزدیده شد آثار هنری اثر هنری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۲۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/