Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام شهامت گفت: ماه رمضان ماهی است که خداوند همه چیز را برای سعادت و مغفرت ما و زدودن ویروس گناه از تن و جان در آن فراهم کرده است.

حجت الاسلام حسین شهامت استاده حوزه و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسب آغاز ماه مبارک رمضان به بیان فضیلت این ماه پرداخت گفت: همه روزها یوم الله و همه ماه ها شهر الله است، اما ماه مبارک رمضان ویژگی خاصی دارد؛ در این ماه قرآن کریم نازل شده و برکات خداوند برای مؤمنین از آسمان فرو می ریزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام شهامت افزود: در ماه رمضان زمینه ها برای بندگی و رسیدن به فیوضات به آسانی فراهم است و بخشی از کار را خود خدا انجام داده است و از همه بندگان دعوت کرده است و فراخوان رحمت، بخشش، مغفرت، قرب الهی و مزد چندبرابری داده و بهترین سفره از کرامت های مادی و معنوی را برای ما پهن کرده است.

استاد حوزه با اشاره به اینکه جامع ترین سخن در مورد فضیلت ماه مبارک رمضان، آن چیزی است که پیامبر اکرم(ٌص) در خطبه شعبانیه فرموده، توضیح داد: ایشان در این خطبه می فرماید که ماه خداوند با رحمت، برکت و مغفرت به شما رو کرده است. این ماه پر از برکت است برای مؤمنین. مردم اغلب برکات مادی را می بینند، اما برکات معنوی بسیار مهم است که این ماه از آن سرشار است.

وی گفت: پیامبر می فرماید که شما در این ماه به میهمانی خدا دعوت شده و مورد تکریم او قرار گرفته اید. خداوند فقط انسان ها را به این ماه دعوت کرده است و دیگر موجودات لیاقت این سفره را ندارند، بنابرین کسی که از سفره ماه رمضان بهره مند نشود، خود را تنزل داده است. پیامبر(ص) فرموده بدبخت کسی است که از غفران خدا محروم باشد؛ اکنون همه چی مهیاست تا غفران الهی را شامل حال خودمان کنیم.

حجت الاسلام شهامت تصریح کرد که دستور است تا ما در این ماه مهربان باشیم، با ادب باشیم، به نیازمندان کمک کنیم، به بزرگترها احترام بگذاریم و گوش و زبان خود را حفظ کنیم. کمک مؤمنانه در این شرایط بسیار مهم است؛ به نظر می رسد با گذشت زمان مقداری اینگونه مساعدت ها کاهش یافته است، اکنون که ماه رمضان آمده و فرصت بی نظیری فراهم شده، چه خوب است که این حرکت را پویا کنیم تا هم مشکلات نیازمندان برطرف شود و همین که از فرصت بهره مندی از پاداش چندبرابری و غفران الهی استفاده کیم.

این کارشناس مسائل دینی در مورد اینکه چه کسانی در روز آخر ماه رمضان حسرت ایام گذشته را خواهد خورد، گفت: پیامبر(ص) فرموده است که نفس کشیدن شما در این ماه تسبیح، خواب شما در این ماه عبادت و اعمالتان هم مقبول و دعایتان مستجاب است. وقتی شرایطی اینچنینی فراهم است، کار برای انسان بسیار آسان است؛ فقط شرط آن این است که نیات صادقانه داشته باشیم و دل را از پلیدی پاک کنیم. همین که ما خود را به انجام واجبات الهی مکلف کنیم و به بندگی و اطاعات خداوند تن بدهیم، از اشتباهات گذشته عذرخواهی کنیم و حق دیگران را بپردازیم، فرصت سعادت برایمان فراهم است. اما اگر کسی کلا به فکر بازسازی و پالایش خود نیست و در حالی که طبیب در خانه او را زده ولی در را باز نمی کند و می خواهد مریض باقی بماند و میکروب و ویرس گناه را با خود حمل کند، او همان فرد شقی است و آخرین روز که همه مؤمنین می خواهند عید بگیرند، او روز بدبختی خود را باید به عزا بنشیند. خداوند برای ما آسان خواسته و همین تحمل و تشنگی در روزه ماه رمضان هم برای تقویت خود ماست و خواسته ما قوی شویم. کسی که نتواند چند ساعت گرسنگی و تشنگی را به خاطر اطاعت از فرمان خدا با این همه مزد تحمل کند، سست عنصری است که نمی تواند در کارهای دیگر خود مصمم و با اراده باشد.

وی با اشاره به اینکه روز اول ماه مبارک رمضان، مصادف با روز تفویض ولایتعهدی از سوی مأمون عباسی به امام رضا علیه السلام است گفت: مأمون خواست تا با تفویض ولایتعهدی به امام رضا(ع) و دخیل کردن ایشان در امور حکومت، از طرفی خود را به عنوان یک حاکم مشروع قلمداد کند و از طرف دیگر امام(ع) را تحت کنترل خود قرار دهد و از مقام معنوی ایشان بکاهد. او می خواست امام رضا(ع) را به دنیا زدگی متهم کند و همچنین با آوردن فرزند پیامبر در کنار خود، مخالفان را آرام کند و محبوبیت خود را در نزد مردم افزایش دهد.

حجت الاسلام شهامت ادامه داد: اما امام علیه السلام با سیاست الهی به گونه ای عمل کرد که عکس تمام اهداف مأمون تحقق یافت و شرایط برای ایشان فراهم شد تا رسالت الهی امامت خود را ابلاغ کند و اگر امروز در هرجای دنیا صدای اسلام بلند است، این را مدیون مشهد الرضا و قم است و صدای اسلام از این شهرهاست که در اقصی نقاط دنیا منتشر می شود. مأمون نمی خواست اینها محقق شود، اما شد؛ «ومکروا و مکر الله، والله خیرالماکرین».

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام رضا ع ولایتعهدی ماه مبارك رمضان حجت الاسلام شهامت حجت الاسلام شهامت ماه مبارک رمضان ما در این ماه امام رضا ع ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۳۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامی‌داشتن یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد به‌حدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، ریشه آن در تلاش معلم‌های نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهده‌دار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، به‌عنوان پیچیده‌ترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را به‌دست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بوده‌اند که وظیفه داشتند انسان‌ها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آن‌ها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسل‌های بعد را آموزش دهند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار داده‌اند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت می‌رساند و جنود جهل او را تا پایین‌ترین درجات، تنزل می‌دهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.

وی افزود: جایگاه تعلیم و تربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.

حجت‌الاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب به‌دست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم و تربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که به‌همان اندازه که تعلیم و تربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: می‌شود گفت که معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانت‌هایی که به‌دست معلم سپرده می‌شود در عالم هستی بی‌نظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهده‌دار این عنوان شده‌ایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن به‌کارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومت‌ها می‌پردازند صرفاً حق‌القدم معلم است و ارزش آموزه‌های معلم به‌هیچ‌عنوان قابل قیمت‌گذاری نیست.

کد خبر 6091332

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • دستگیری قاتل زباله گرد در سلسله
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها