Web Analytics Made Easy - Statcounter

انرژی خورشیدی، در حال حاضر کم هزینه‌ترین منبع خورشیدی در جهان به حساب می‌آید که البته کمبود فضا، استفاده گسترده از آن را محدود کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مزارع خورشیدی متفاوت با ایستگاه‌های سوخت‌های فسیلی، به فضای زیادی نیاز دارند تا به تولید انرژی به میزان لازم بپردازند و نیاز کاربران را تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب مزارع خورشیدی از پنل‌های زمینی تشکیل شده که نصب آن‌ها مستلزم استفاده از فضای پرورش محصولات کشاورزی یا محل سکونت حیات وحش است. بنابراین، همین مسئله کمبود فضا، استفاده از مزارع خورشیدی به عنوان منبعی بسیار ارزشمند برای تولید انرژی را با محدودیت مواجه کرده است. استفاده از فضای سطح آب‌ها برای نصب پنل‌های خورشیدی، استراتژی بسیار کارآمدی است که اخیرا بسیاری از برنامه‌ریزان شهری در گوشه و کنار جهان به منظور حل مسئله کمبود فضا برای این منابع مفید بهره گرفته‌اند.

وجود پنل‌های سیار خورشیدی روی آب‌ دریاها و رودخانه‌ها امری به ظاهر خطرناک در نظر گرفته می‌شود که هر لحظه ممکن است به یک اتفاق منجر شود. با این حال، تحقیقات اخیر حاکی است که نصب این منابع انرژی به صورت شناور می‌تواند بسیار بیشتر از پنل‌های روی پشت بام منازل یا سایر فضاهای زمینی، انرژی تولید کند. این امر می‌تواند در نتیجه وجود آب زیر پنل‌ها اتفاق بیافتد که خود در تولید الکتریسیته نقش مهمی بر عهده دارد.

بدیهی است که رودخانه‌ها و سدها منابعی بسیار ارزشمند برای ساکنان زمین و خود کره خاکی به شمار می‌رود که البته تنها یک درصد کل سطح زمین را پوشانده است. متاسفانه طی چند دهه اخیر، در واقع از سال ۱۹۸۵ به بعد، تغییرات اقلیمی طی هر ۱۰ سال دمای سطح آب‌های زمین را به میزان ۳۴. ۰ درجه سانتی‌گراد افزایش داده که در صورت کنترل نشدن آن، سطح آب‌ها به طور قابل توجهی پایین خواهد رفت و از طریق جلوگیری از ادغام سطوح مختلف آب، مانع از ترکیب آن‌ها با یکدیگر می‌شود که در نهایت نرسیدن اکسیژن به لایه‌های زیرین آب را در پی دارد. شاید ایجاد مزارع سیار خورشیدی روی سطوح آب‌های جهان یکی از بهترین رویکردها برای تولید انرژی مورد نیاز شهری و کاهش دمای سطح آب‌ها باشد.

نصب پنل‌های سیار خورشیدی روی آب، سپری در مقابل افزایش دمای رودخانه‌ها و دریاها

بسیاری از محققان نحوه اثربخشی پنل‌های سیار خورشیدی بر کاهش دمای آب دریاچه‌ها و رودخانه‌ها را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده‌اند که این پنل‌ها از رسیدن نور خورشید و باد به سطوح زیرین آب‌ها خودداری می‌کنند و از این طریق مانع از گرم شدن آن می‌شوند. ویندرمر، بزرگترین دریاچه طبیعی در انگلستان، یکی از فضاهای آبی کره خاکی به حساب می‌آید که بیشترین تحقیقات در مورد آن صورت گرفته است. دانشمندان در مطالعات خود برای ارزیابی پیامدهای نصب پنل‌های خورشیدی بر اثرات جزایر گرمایی، این دریاچه را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که در هر قسمتی از آن، که با پنل‌های خورشیدی پوشیده شده است، دمای آب در کمترین حد ممکن خود وجود دارد.

گروهی از محققان بریتانیایی پس از انجام پژوهش‌های متعدد در مورد اثرات ناشی از نصب پنل‌های سیار خورشیدی بر دمای آب به این نتیجه شگفت‌انگیز دست یافتند که تغییرات حاصل از این پنل‌ها بر دمای آب، با اثرات جزایر گرمایی برابری می‌کند. در واقع، هر پنل خورشیدی نصب شده روی آب، سرعت باد و اشعه‌های خورشیدی را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد که این امر به جلوگیری از گرم شدن آب‌های اطراف خود، به مدت حداقل ۱۰ سال می‌انجامد. چنانچه طراحی مزارع سیار شناور به گونه‌ای صورت گیرد که سطح بیشتری از آب را زیر سایه خود قرار دهد و از رسیدن نور خورشید به آب خودداری کند، آنگاه بیشترین اثر را بر خنک‌سازی آب به جای خواهد گذاشت.

پتانسیل جهانی

اگرچه تا کنون اغلب مطالعاتی که در مورد تاثیر مزارع سیار روی آب‌ها بر میزان کاهش اثرات جزایر گرمایی انجام شده، پیامدهای مثبت این اقدامات را به تصویر کشیده، با این حال همیشه تبعات ناخوشایندی نیز در پی داشته است. البته طراحی درست این پنل‌ها می‌تواند از وقوع پیامدهای ناخوشایند آن‌ها خودداری به عمل آورد و بیشترین تاثیر را در کاهش دمای آب‌های کره خاکی به عهده داشته باشد.

طی چند سال اخیر، بسیاری از شهرهای جهان از پنل‌های سیار خورشیدی روی آب‌های خود بهره گرفته به طوری که تنها در ۳۵ کشور جهان، ظرفیت نصب این منابع ارزشمند به بیش از ۶. ۲ رسیده است. محققان چنین استدلال کرده‌اند که اگر تنها یک درصد از سطح آب‌های زمین با پنل‌های خورشیدی پوشیده شود، آنگاه در هر سال بیش از ۴۰۰ گیگاوات انرژی تولید خواهد شد که این میزان انرژی، می‌تواند تعداد ۴۴ میلیارد لامپ ال ای دی را روشن نگه دارد.

علاوه بر این، مزارع سیار خورشیدی نقش مهمی در حذف کربن از منابع انرژی جهانی ایفا می‌کند چرا که از طریق تولید انرژی پاک، نیاز به انرژی شهری، را که خود منبع مهمی از انتشار کربن به حساب می‌آید، به حداقل می‌رساند.     

                                                                                                                                                                                       

کد خبر 486812

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان بریتانیا انگلستان انرژی خورشیدی انرژی تجدیدپذیر پنل خورشیدی جزایر گرمایی تغييرات آب و هوايي گرم شدن زمین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پنل های سیار خورشیدی اثرات جزایر گرمایی پنل های خورشیدی تولید انرژی نصب پنل رودخانه ها سطح آب ها دمای آب روی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۴۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ولایت آیت الله مصباح یزدی اثرات عمیقی در جوانان داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش یاد استاد بررسی آرا و اندیشه‌های آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در حوزه تعلیم و تربیت در مجتمع شهدای سرچشمه برگزار شد.

سردار سرتیپ بسیجی «محمد شیرازی» رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا در همایش «یاد استاد» که صبح امروز در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی شخصیتی شایسته و برجسته بود؛ به نحوی که در حوزه‌های دینی نظیر ندارد؛ علاوه بر این خوش‌فکری، بلندنظری، آینده‌نگری، عمیق بودن در مسائل علمی و قوی بودن در مبانی را می‌توان از دیگر خصوصیات ایشان دانست.

سردار شیرازی افزود: در خصوص آیت الله مصباح یزدی و مجاهدت‌هایی که از وی قابل ذکر است، می‌توان به کسب دانش، علم و معرفت و نیز پذیرش امر ولایت اشاره کرد؛ به همین دلیل مرکز تربیتی و آموزشی خاصی با رویکرد نو ایجاد کرد و برای اجرایی کردن فرمان ولی فقیه در جهاد تبیین وارد میدان شد و با جوانان حشر و نشر داشت.

رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه طرح ولایت استاد مصباح یزدی اثرات عمیقی در جوانان داشت، عنوان کرد: آیت الله مصباح یزدی در دوره‌های طرح ولایت شخصاً حضور پیدا می‌کردند و حضور این استاد برجسته بالاترین اثر را برای جوانان کشورمان داشت؛ بنابراین انسان باید ببیند در هر شرایطی تکلیفش چیست و چه کاری باید انجام دهد.

وی افزود: فرمانده معظم‌کل قوا از سال‌ها قبل امر به ایجاد خودکفایی و تولید در نیروهای مسلح داشتند؛ زیرا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تقریباً هیچ تولیدی در حوزه نظامی و دفاعی از خودمان نداشتیم؛ یعنی در حقیقت نگذاشتند که داشته باشیم و از سوی دیگر جوان‌های ما را بر این باور نگاه می‌داشتند که ما این توان خودکفایی و استعداد آن را نداریم و دیگران باید بسازند و تولید کنند تا ما استفاده کنیم؛ در واقع این فرهنگ غالب آن زمان بود

سردار شیرازی ادامه داد: ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوره دفاع مقدس، چون به شدت محتاج یک سری تجهیزات بودیم که آن‌ها را در اختیار نداشتیم، به دنبال ساخت ملزومات مورد نیاز رفتیم و تولید کردیم؛ به شکلی که به واسطه همین خوداتکایی در طول این چند دهه به توانمندی دفاعی دست یافتیم که این توانمندی‌ها در بازدارندگی دفاعی کشور مؤثر هستند.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در نیروهای مسلح دنبال می‌کنیم، آموزش مدیران در قالب مدرسه حکمرانی است؛ در این مدرسه دوره‌های کوتاه‌مدتی برای تربیت مسئولان برگزار می‌شود و طی آن مسئولان کشوری و لشکری برای آشنایی با مدیریت حکمرانی در دوره‌های پیش‌بینی شده حضور می‌یابند.

سردار شیرازی با تأکید بر اینکه فرمانده معظم کل قوا از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند، عنوان کرد: اخیراً در سطح نیروهای مسلح حرکت خوبی برای معرفی دستاوردهای دفاعی مانند آنچه در نمایشگاه هوافضای سپاه وجود دارد، آغاز شده است به نحوی که بعضاً علاوه بر بازدیدکنندگان داخلی، برخی سیاسیون خارجی هم تقاضا دارند تا از نزدیک آنچه را که در این نمایشگاه قرار داده شده است، ببینند که می‌آیند و می‌بینند و وقتی لاشه پهپاد آمریکایی ساقط‌شده توسط پدافند هوایی کشورمان را می‌بینند، در خصوص توانمندی نیروهای مسلح کشورمان در زمینه پدافندی سوالاتی را مطرح می‌کنند.

وی همچنین به عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: عملیات وعده صادق که بر اساس فرمایش فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت، موجب آشکار شدن دست برتر ایران شد. این اقدام، مبارزه نظامی سخت با رژیم صهیونیستی بود؛ لذا به نظر می‌رسد بعد از ضربه نیروهای فلسطینی در عملیات طوفان‌الاقصی به ارتش رژیم صهیونیستی که اگر تَرکی بر پیکره این رژیم وارد شده بود، عملیات وعده صادق ضربه سنگین‌تری زد و شکافی بزرگ در بدنه آن‌ها ایجاد کرد.

کد خبر 6083777

دیگر خبرها

  • مبارزه علیه سن مادر در ۱۸ هزار هکتار از مزارع رزن
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • کاهش ناترازی انرژی با نصب پنل‌های خورشیدی در اصفهان
  • طرح ولایت آیت الله مصباح یزدی اثرات عمیقی در جوانان داشت
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • خراسان شمالی آماده سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است
  • هرمزگان بارانی می‌شود