Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:38:17 GMT

کاهش قابل توجه ذخیره برفی در حوضه آبریز سدهای تهران

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۴۸۱۶

کاهش قابل توجه ذخیره برفی در حوضه آبریز سدهای تهران

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، "محمدرضاخانیکی" افزود: به جز حوضه آبریز سد لار که توانست سهم مناسبی از آب معادل برف نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشد، در سایر سامانه‌های تامین کننده منابع آب استان وضعیت نگران کننده‌ای از کاهش آب معادل برف و افزایش دما، ثبت شده است.
وی ادامه داد: در حوضه آبریز سد لتیان، ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلند مدت به ترتیب به میزان ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۱ و ۱۲.۴۸ سانتی‌متر کاهش داشته که بر این اساس شاهد کاهش ۳۶.۲ درصدی حجم آب معادل برف برآورد شده نسبت به سال گذشته هستیم.
خانیکی با اشاره به اینکه در حوضه سد امیرکبیر ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلندمدت به ترتیب به میزان ۱۳.۴۴ و ۲۲.۵۸ سانتی‌متر کاهش داشته، خاطرنشان کرد: حجم آب معادل برف برآورد شده به میزان ۷۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: در حوضه سد طالقان ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلندمدت به ترتیب به میزان ۸.۳۶ و ۶.۵۵ سانتی‌متر کاهش داشته که حجم آب معادل برف برآورد شده به میزان ۸۴.۸۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی ادامه داد: بر خلاف دیگر حوضه‌ها، در حوضه سد لار ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته با افزایش ۶.۲۳ سانتی‌متری مواجه بوده در حالی که نسبت به دوره آماری بلندمدت به میزان ۴.۳۶ سانتی‌متر کاهش داشته است. در همین راستا حجم آب برآورد شده به میزان ۴۲.۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.
خانیکی خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به کاهش قابل توجه حجم آب معادل برف در حوضه آبریز سدها نسبت به متوسط دوره آماری ضروری است این موضوع مد نظر متولیان برنامه‌ریزی منابع آب قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، معاون آب و آبفای وزیر نیرو اول فروردین امسال با اشاره به کاهش هشت درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور، گفته بود: موجودی آب مخازن سدهای کشور در آخرین روز اسفندماه به بیش از ۲۸ میلیارد متر مکعب رسید.

«قاسم تقی زاده خامسی» پیش از این در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، خاطر نشان کرده بود: حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهر۱۳۹۹ تا انتهای شهریور۱۴۰۰) تا ۲۹ اسفند به ۲۸ میلیارد و ۶۲ میلیون متر مکعب رسید.

به گفته وی: حجم آب موجود در سدهای کشور درحالی به این رقم رسیده که پارسال در همین بازه زمانی ۳۱ میلیارد و ۱۷ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدها موجود بوده که نشان از کاهش ۸ درصدی دارد.

برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای تهران بارندگی بارش برف شرکت آب منطقه ای برف و یخ قاسم تقی زاده خامسی سرانه مصرف آب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای تهران بارندگی بارش برف شرکت آب منطقه ای تهران بارندگی بارش برف شرکت آب منطقه ای برف و یخ قاسم تقی زاده خامسی سرانه مصرف آب اخبار کنکور حوضه آبریز سد سدهای کشور برآورد شده دوره آماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۴۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب، فراز رابعی، رییس حوضه آبریز کارون بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران با تشریح چگونگی مدیریت و کنترل سیلاب‌های هفته گذشته در جنوب کشور اظهار داشت: با توجه به آبگیری سد دز در بارش‌های فروردین‌ماه، مدیریت سیلاب در این مقطع از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وی افزود: به همین سبب، به محض پیش‌بینی بارش در حوضه کارون بزرگ، جلسه ستاد مدیریت سیل به ریاست محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تشکیل و مقرر شد به‌منظور مدیریت بهینه و جلوگیری از هم‌افزایی پیک‌ها در پائین‌دست، رهاسازی ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از سد دز قبل از وقوع بارش‌ها به منظور ایجاد ظرفیت ۲۰ میلیون مترمکعبی در مخزن، اقدام شود.

رابعی گفت: با فروکش کردن جریان حوضه میانی و با وقوع بارش‌ها با شدت زیاد در بالادست مخزن سد، ورودی ساعتی سد دز به بیش از ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه رسید که با پایش لحظه‌ای شرایط سیلاب و پذیرش ریسک‌های معقول در مدیریت مخزن، رهاسازی از سد بر اساس میزان تاب‌آوری رودخانه صورت گرفت.

رییس حوضه آبریز کارون بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: در نهایت با فروکش جریان ورودی در شامگاه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، سیلاب اخیر در مخزن تسکین یافت و سد دز در شرایط متعادل قرار گرفت.

گفتنی است، طی بارندگی‌های اخیر ۸۱ درصد از ذخایر سدهای استان خوزستان آبگیری شده و مجموع ذخیره سدهای استان به ۱۷۲۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

کد خبر 6097040 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • بهره‌برداری از دو طرح آبی در تابستان/از ماهیت سدچمشیر دفاع میکنیم
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل
  • سد دز پر شد/ وضعیت سدهای خوزستان چگونه است؟