Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@18:17:23 GMT

جزییات غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۵۸۱۰

جزییات غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم

فرارو- رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌هاست.

 علی‌اکبر صالحی به ایسنا گفت: «اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد را به عنوان سوخت راکتور تهران نمی‌خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت Targetهای U۳O۸ است که اورانیوم (U) آن ۶۰ درصد غنا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین با اورانیوم ۶۰ درصد «هدف» یا Target درست می‌کنیم.»

او گفت که این Targetها در راکتور (تهران) قرار می‌گیرند و بعد از مدتی که در مقابل تشعشات اتمی قرار گرفت، در آن ماده‌ای به نام مولیبدن تولید می‌شود که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن آن را خارج کنیم. این مولیبدن ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیوداروهاست.

صالحی اظهار کرد که مولیبدن ماده‌ای است که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می‌کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که این اقدام همسو با برجام است؟ خاطرنشان کرد که «انجام این فرایند تحت عنوان فیژن مولی (مولیبدنی که از شکافت هسته‌ای به وجود می‌آید) در چارچوب برجام پیش‌بینی شده است.»

او افزود: «ما تحقیقات مربوط به این فرایند را مدت‌هاست که آغاز کرده‌ایم و ظرف یکی دو هفته آینده از Targetهای ۲۰ درصد برای تست استفاده خواهیم کرد، ولی هرچه جلوتر می‌رویم غنا را بالاتر می‌بریم چون هرچه با غنای بالاتر کار را انجام دهیم تولیدات‌مان راندمان و کیفیت بالاتر در مدت زمان کوتاه‌تری خواهد داشت.»

بر اساس ماده ۱ قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها، در راستای تأمین شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران مؤظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد (۲۰٪) اقدام و سالانه به میزان حداقل یکصد و بیست کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور مؤظف است نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز اورانیوم با غنای بالای بسیت درصد (۲۰٪) را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی اظهارنظرها درباره میزان خسارت و صدمه وارد شده به سانتریفیوژها در سایت نطنز گفت: "اینکه سانتریفیوژها صدمه دیدند درست است اما اینکه چه تعداد و با چه کیفیتی صدمه دیده‌اند در حال بررسی است."

صالحی تاکید کرد: "مقدمات اجرای ۶۰ درصد را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده و مقدار غنی‌سازی هم قابل توجه است. فقط یک سالن ما دچار اشکال شده است و در اسرع وقت و ظرف حداکثر دو روز آینده برق اصلی‌اش متصل می‌شود و آغاز فرایند جایگزینی سانتریفیوژها آسیب دیده با دقت و سرعت انجام خواهد گرفت."

او در پاسخ به این که افزایش هزارتایی سانتریفیوژها به ۵۰۶۰ سانتریفیوژی که وجود داشت در چه چارچوبی انجام می‌شود گفت: «این اقدام در راستای گام‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی و بر اساس ماده ۲۶ و ۳۶ برجام انجام می‌شود.»

ایران روز سه‌شنبه در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که هزار سانتریفیوژ جدید در نطنز نصب خواهد شد و این میزان جدای از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ موجود در نطنز است که ممکن است تعدادی از آن‌ها در اثر اقدام تروریستی روز یکشنبه در سایت نطنز صدمه دیده باشند.

ایران گفته است که هزار سانتریفیوژ جدید از نوع IR-۱ خواهد بود اما راندمان این ماشین‌های جدید که نصب می‌شوند ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

هم چنین در نامه ایران به آژانس آمده است که به دستور رئیس جمهوری ایران، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز شده است. در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: علی اکبر صالحی غنی سازی اورانیوم سازمان انرژی اتمی سازمان انرژی اتمی ۶۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۵۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات پرونده های فساد جنسی پروژه کینگ، چَتِر بِیت و لِوِل آپ دنس

سردار سعید منتظرالمهدی با تشریح گوشه‌ای از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه ای تاکید کرد: پلیس به عنوان آخرین و مهمترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیتِ زیر پوستِ شهر مطلع بوده و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات و مأموریت‌های پلیس به ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقای امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود؛ افزود: در یکی از این جرایم بینِ بخشی (نیمه آشکار و نیمه پنهان) به پروژه سرویسِ اسکورت و انهدام شاخه خارجی باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آن ها به خارج از کشور می‌ کردند اشاره کنم که از نقاط درخشان کارنامه کاری همکارانم در پلیس امنیت عمومی فراجا است.

به گفته وی در فاز نخست این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده که پرونده آن ها در دست اقدام و پیگیری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه به «پروژه کینگ» که شبکه ای سازمان یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان بود، اشاره کرد و گفت: ارتباطات آن ها با باندهایِ تجارتِ مستهجن و غیر اخلاقیِ خارج از کشور مشخص و در نهایت اعضای اصلی را در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر و تحویل مراجع قضائی دادند.

سخنگوی پلیس با اشاره به پرونده «چَتِر بِیت» که اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروج فساد به صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشر کننده محتوای غیر اخلاقی می‌نمود، گفت: متأسفانه برخی از دخترانِ کم سن و سال و جوان (۱۵ تا ۲۶ سال) در دام سرکرده شبکه «چَتِربِیت» که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه و … تبلیغ می‌ کرد گرفتار آمده و پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی، انگلیسی و… می کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی "رافائل" که با هدف تغییر ذایقه فرهنگی مردم به سوی ابتذال و حیا زدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، گفت: پلیس توانست با انواع اقدامات فنی ۲ سر شبکه اصلی، ۵ پل ارتباط داخل و خارج، ۸ عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتیِ آنان را مسدود کند.

وی خاطر نشان کرد: البته کار بر روی این پرونده به پایان نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکنِ کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشاء و سایت‌های شرط بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهایِ مبتذلِ ایرانی و سطحِ یک این پرونده که به خارجِ کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و به طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایرِ راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.

سخنگوی پلیس در ادامه به سراغ پرونده «لِوِل آپ دنس» که به بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناساییِ دختران برای اهداف غیر اخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاقِ انسان و تشکیل شبکه‌های فحشاء و … می‌نمودند، رفت و گفت: پشت پرده برخی از تبلیغات به ظاهر مفرح و کم خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  • کریمی قدوسی : برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • جزییات پرونده‌های قاچاق دختران/ ماجرای پروژه کینگ چیست؟
  • کریمی قدوسی: برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • جزییات پرونده های فساد جنسی پروژه کینگ، چَتِر بِیت و لِوِل آپ دنس