Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-29@17:24:20 GMT

افراد علامت‌دار کرونا به کجا مراجعه کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۵۹۵۱

افراد علامت‌دار کرونا به کجا مراجعه کنند؟

تین نیوز

با آغاز خیز چهارم کرونا وزارت بهداشتی‌ها و متخصصان حوزه سلامت معتقدند که حالا کوچک‌ترین علائم و حتی علائم یک سرماخوردگی ساده را هم باید کرونا قلمداد کرد. بر این اساس باید اقدامات مراقبتی و احتیاطی را برای سلامت خود و اطرافیان‌مان انجام دهیم، اما سوال این است که اگر علامتدار شدیم، به کجا مراجعه کنیم؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، تنها چند روز بعد از تعطیلات نوروزی بود که کرونای جهش‌یافته با قدرت و سرعت سرایت بالاتر مهمان تمام استان‌های کشور شد و نقشه ایران را آتشین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۹۵ شهر قرمز در کشور وجود دارد و تمام مراکز استان‌ها نیز قرمز شده‌اند. همچنین دکتر علیرضا زالی- فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران نیز چندی پیش اعلام کرد که استان تهران برای اولین بار به صورت کامل قرمز شده است.

سرعت بالای شیوع بیماری در کشور آن هم با غلبه کرونای انگلیسی، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان همچنان بالا خواهد رفت. در عین حال افزایش میزان بستری و به دنبال آن روند صعودی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری نیز طی هفته‌های آتی قابل پیش‌بینی است.

هنوز می‌توان در مقابل کووید-۱۹ ایستاد؟

با این حال اما، باید توجه کرد که هنوز چند راهکار برای در امان ماندن از شر کرونای انگلیسی وجود دارد؛ اولین و مهمترین راهکاری که تمام متخصصان و دانشمندان حوزه سلامت در دنیا مطرح می‌کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حداقل یک‌ونیم تا دو متر، شست‌وشوی دست‌ها، عدم برگزاری و شرکت در تجمعات، دورهمی‌ها، مهمانی و... است. هرچند که متاسفانه به گفته وزیر بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، طی روندی کاهشی به 56 درصد رسیده و این موضوع ارتباط مستقیمی با تعداد ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر دارد، اما هنوز هم می‌توان جلوی این طوفان ایستاد.

در عین حال راهکار دیگری که برای حفاظت از خودمان در مقابل بیماری داریم، این است که وضعیت سلامتی خود را ارزیابی کرده و تحت نظر بگیریم. با آغاز خیز چهارم کرونا وزارت بهداشتی‌ها و متخصصان حوزه سلامت معتقدند که حالا کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی را هم باید بیماری کووید-۱۹ تلقی کنیم و بر این اساس باید اقدامات مراقبتی و احتیاطی را برای سلامت خود و اطرافیان‌مان انجام دهیم؛ به طوری که حتی اگر دچار عطسه، سرفه، آبریزش بینی و... به صورت محدود هم شدید، ابتدا خود را قرنطینه کنید تا سایر اعضای خانواده از احتمال درگیری با ویروس در امان بمانند، مایعات به میزان کافی بنوشید، تغذیه مناسب و متنوع داشته و درمان علامتی را آغاز کنید. در عین حال علائم خود را رصد کنید. در صورتی که علائم ادامه‌دار شد یا پیشرفتی در آن‌ها مشاهده کردید، حتما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.

بر همین اساس هم وزیر بهداشت چندی پیش تاکید کرد که مراکز سرپایی ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته را در کشور فعال کردیم تا مردم به این مراکز مراجعه کنند. بنابراین اگر علائمی دارید، بی توجهی نکنید. امروز باید قبول کنیم که هر عطسه و سرماخوردگی کروناست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. بنابراین مردم اگر علائم داشتند به مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته  مراجعه کنند.

مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته چه می‌کنند؟

باید توجه کرد که با شروع اپیدمی کرونا در کشورمان، وزارت بهداشت تغییراتی را در ساختار ارائه خدمات خود اعمال کرد. به طوری که برای شناسایی سریع‌تر و سیستماتیک و همچنین ارائه خدمات بهتر به مبتلایان به کرونا، حدود ۱۲۰۰ مرکز جامع خدمات سلامت را تحت عنوان مراکز منتخب کووید- ۱۹ با ۱۶ یا ۲۴ ساعت فعالیت تجهیز کرد و به مردم اعلام کرد که از این مراکز برای بررسی علائم کرونا استفاده کنند تا علاوه شناسایی سریع‌تر بیماران، در عین حال از ازدحام و همچنین مراجعات بی‌مورد به بیمارستان‌ها جلوگیری شود. در سیستم نظام سلامت، این مراکز به عنوان سطح ارجاع برای سطوح بالاتر تعیین شدند.

بر این اساس دکتر جعفرصادق تبریزی- رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، در این زمینه به ایسنا، گفت: این مراکز چهار کار اصلی را انجام می‌دهند؛ شامل غربال، ویزیت، دارودرمانی سرپایی و انجام تست تشخیصی کرونا.

همچنین اگر فردی با علائم شدید بیماری به این مراکز مراجعه کرد نیز به بیمارستان‌های منتخب کووید۱۹- ارجاع داده می‌شود و البته کسانی که در خانه امکان ایزولاسیون و جداسازی از سایرین را ندارند به اقامت‌گاه‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است معرفی می‌شوند.

آدرس مراکز جامع سلامت ارایه دهنده خدمات کووید

وزارت بهداشت لیست مراکز جامع سلامت منتخب بیماری کووید-۱۹ را اعلام کرده است. بنابراین اگر علامت‌دار شدید، حتما به این مراکز مراجعه کنید.

می‌توانید لیست،  آدرس و شماره تماس مراکز منتخب کووید-۱۹ را با کلیک بر روی لینک مشاهده کنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: کرونا وزارت بهداشت عین حال کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۵۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی

حساسیت در فصل بهار از بزرگترین چالش‌هایی است که افراد در این فصل تجربه می‌کنند و شناختن محرک‌های حساسیت‌زا و راهکارهای بهبود علائم می‌تواند کمک موثری به افراد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آلرژی بهاره، حساسیت بهاره، رینیت آلرژیک فصلی و تب یونجه دیگر اسامی هستند که برای حساسیت فصل بهار عنوان می‌شوند؛ با شروع فصل بهار درختان، گل‌ها و علف‌های هرز شروع به گرده‌افشانی در هوا می‌کنند و استنشاق این گرده‌ها در برخی افراد می‌تواند باعث ایجاد علائم حساسیت فصل بهار شود.

در طول فصل بهار درختان و گل‌ها شروع به آزاد کردن گرده در هوا می‌کنند. استنشاق این گرده‌ها می‌تواند باعث بروز علائم آلرژی شود.

علائم آلرژی به دو شکل ظاهر می‌شود:

فصلی: علائم در فصل بهار و تابستان و در پاسخ به گرده گیاهان یا اسپور قارچ‌ها ایجاد می‌شود. دائمی: علائم در تمام طول سال وجود دارد، علل ایجاد کننده آن می‌تواند گرد و غبار، حیوانات خانگی، قارچ وسوسک‌ها باشد.

دلیل اینکه به آلرژی بهاری، تب یونجه می‌گویند، این است که در گذشته در ماه‌های گرم سال، یعنی همان زمانی که علائم آلرژی ظاهر می‌شود، کشاورزان یونجه‌ها را درو می‌کردند؛ مقدار گرده گیاهان به طور مشخصی در روزهایی که باد می‌وزد، در هوا بیشتر است، اما این مقدار در روزهای بارانی کمتر می‌شود.

علائم آلرژی بهاری

علائم حساسیت فصلی از خفیف تا شدید متغیر و بعضی از شایع‌ترین علائم آن شامل موارد زیر است:

عطسه گرفتگی یا آبریزش بینی چشمان اشک آلود و قرمز خارش گوش، بینی، دهان، چشم‌ها احتقان گوش ترشحات پشت بینی سرفه تنگی نفس سردرد تنفس صدادار نشانه‌های حساسیت فصل بهار

در بدن افراد مبتلا به حساسیت بهاری آنزیمی ترشح می‌شود که باعث متورم شدن بافت‌ها و گشاد شدن عروق خونی می‌شود، این آنزیم باعث بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی است و علت همه واکنش‌هایی که در نتیجه حساسیت فصلی به وجود می‌آید همین آنزیم است، که میزان این آنزیم در زن‌ها بیشتر از مردها است‌.

در بدن این افراد هیستامین نیز ترشح می‌شود که علت اصلی آبریزش بینی و آبریزش چشم است و با توجه به اینکه چه ماده‌ای باعث به وجود آمدن آلرژی یا همان حساسیت فصلی شده است علائم آن می‌تواند متفاوت باشد؛ به طور کلی واکنش‌های آلرژیک می‌تواند در سینوس‌ها، راه‌های هوایی، پوست، روده، چشم و بینی رخ دهد و باعث تولید بیش از اندازه موکوس، عطسه کردن، آبریزش بینی، آبریزش چشم، تحریک گلو، کاهش تمرکز، سیاهی زیر چشم، خارش چشم، گوش و بینی، سرفه، کهیر (موارد نادر)، نوسانات خلقی و فشار خون پایین شود.

حساسیت پوستی فصل بهار

یکی از انواع آلرژی، حساسیت پوستی است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، حساسیت پوستی سه نوع دارد که هرکدام علائم متفاوتی دارند.

اگزما

آتوپیک درماتیت یا اگزما یکی از انواع حساسیت‌های پوستی است، که بیشتر بین کودکان شایع است، علائم آن شامل قرمزی، خارش و خشک شدن پوست است و زمانی که یک عفونت در پوست اتفاق بیفتد ممکن است به شکل جوش‌های کوچک که یک مایع سفید رنگ یا زرد درون آن است روی پوست بدن ایجاد شوند.

کهیر

تاول‌های متورم و قرمز رنگ از علائم کهیر است، کهیر حاد در کمتر از شش هفته برطرف می‌شود، اما اگر بیشتر از شش هفته زمان ببرد کهیر مزمن است.

درماتیت تماسی

علائم این نوع از حساسیت پوستی شامل سوزش، خارش، قرمزی و ایجاد تاول روی پوست است، در زمان تماس با یک ماده حساسیت‌زا ایجاد می‌شود شامپو، تماس پوست با صابون و یا بیش از حد قرار گرفتن در معرض آب می‌تواند درماتیت تماسی را ایجاد کند.

درمان آلرژی و حساسیت فصلی

مهم‌‎ترین قسمت در درمان آلرژی، یافتن علت و به عبارتی پیدا کردن آن مواد آلرژی‌‎زا است، در درمان خانگی حساسیت فصلی توصیه می‌شود:

در و پنجره‌های محل زندگی خود را ببندید. تا حد امکان مدت زمان کمتری را خارج از خانه سپری کنید. زمان خارج شدن از منزل از ماسک استفاده کنید. از هرگونه دود دوری کنید. از میوه، سبزیجات و غذاهای مناسب برای آلرژی استفاده کنید.

راهکارهای متعددی در جهت درمان حساسیت فصلی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به استفاده از میوه و سبزیجات تازه و دوری از آلودگی اشاره کرد.

در صورت شدت علائم حساسیت‌های فصلی و درمان نشدن توسط روش‌های خانگی، لازم است به پزشک مراجعه و درمان دارویی را آغاز کنید، درمان دارویی می‌تواند شامل استفاده از داروهای زیر باشد:

استفاده از داروی آنتی‌هیستامین قرص ایروکاست که ‬ برای حساسیت‌های فصلی و آسم تجویز می‌‎شود. داروی هیدروکسی زین که بیشتر برای خارش و آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی کتوتیفن، این دارو برای سرماخوردگی و حساسیت‌ها به‌کار برده می‌شود. غذاهای تشدیدکننده آلرژی

اگر آلرژی دارید، از مصرف این غذاها آلرژی‌زا اجتناب کنید:

الکل کافئین لبنیات شکلات، قند و شیرین کننده‌های مصنوعی بادام زمینی غذاهای فراوری شده خربزه موز خیارها دانه‌های آفتابگردان حلزون صدف‌دار آب‌میوه بطری بابونه گندم، سویا درمان خانگی حساسیت بهاری

علاوه بر مواردی که گفته شد، می‌توان اقدامات زیر را برای بهبود علائم آلرژی در منزل انجام داد:

شست‌وشوی بینی با محلول سالین: با خارج کردن موکوس اضافی در مجرای بینی، احتقان و گرفتگی بینی را کم می‌کند. بخور گرم: با نرم کردن راه هوایی بینی باعث رفع گرفتگی آن می‌شود. طب سوزنی: برخی تحقیقات نشان داده طب سوزنی می‌تواند در برطرف کردن علائم مؤثر باشد. کد خبر 748657

دیگر خبرها

  • سایپا فراخوان داد / این افراد به سایت سایپا مراجعه کنند
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟