Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@23:09:56 GMT

انتخابات ریاست جمهوری 1400 چه تاثیری بر بورس دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۶۲۲۲

انتخابات ریاست جمهوری 1400 چه تاثیری بر بورس دارد؟

خبرگزاری آریا - رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تاثیرات انتخابات در بازار همیشه مقطعی و موقتی بوده و هیچ‌گاه به صورت بلندمدت بر این بازار تاثیر نداشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، «علی صالح‌آبادی» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: آنچه که همیشه بر بازار تاثیرگذار بوده، روند سودآوری شرکت‌هاست که خود تابع متغیرهای اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه روند بازار وابسته به متغیرهای مختلف است، اظهار داشت: برای ارائه پیش‌بینی دقیق بازار باید مسایل مختلف تاثیرگذار بر معاملات مانند شرایط اقتصادی، قیمت‌های جهانی، قیمت ارز و سایر موضوعات که تعیین‌کننده روند بازار هستند را مورد ارزیابی قرار داد و هیچ‌گاه ارائه پیش بینی بازار بدون در نظر گرفتن این مسایل دقیق نبوده است.
صالح‌آبادی به افت غافلگیرکننده شاخص بورس در چند روز گذشته اشاره کرد و ادامه‌داد: بازار سرمایه بازاری است که همیشه با نوسان همراه بوده و این موضوع جزئی از ذات بازار تلقی می‌شود.
وی خاطرنشان‌کرد: همیشه افت‌وخیزهای ایجاد شده در بازار طبیعی بوده است، اما روندی که در بازار سرمایه در گذشته‌ها وجود داشت و شاخص به‌طور دائم به صورت یک‌طرفه منفی یا مثبت بوده است، درست نبود.
صالح آبادی تاکید کرد: روند کنونی بازار که از چند روز گذشته وارد مدار نزولی شده به هیچ وجه درست نیست و هیچ‌گاه قرار گرفتن بازار در یک روند مثبت و منفی روندی قابل قبولی نبوده است.
رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه به نظر می‌رسد معاملات بازار سهام دیگر مثل گذشته نباشد که یک‌طرفه باشد و به صورت دائم در مدار صعودی و نزولی قرار بگیرد، گفت: به نظر می‌رسد بازار پس از آن صعود و نزول‌هایی که در یک سال اخیر تجربه کرد، اکنون شکل متعادل‌تری را نسبت به گذشته به خود بگیرد و تا حدودی هیجان‌های ایجاد شده در بازار کاهش یابد.
صف‌های خرید و فروش معیار سرمایه‌گذاری در بورس نیست
وی خطاب به سهامداران، توصیه‌کرد: با توجه به موقعیت فعلی بازار باید با احتیاط بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کنند.
صالح آبادی خاطرنشان‌کرد: افرادی که اهل تحلیل هستند و نسبت به وضعیت بازار از آگاهی لازم برخوردارند، به هیچ عنوان نباید بدون بررسی وضعیت بازار و سهام شرکت ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.
رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سهامداران نباید تحت تاثیر جو ایجاد شده در بازار تصمیم به خرید و فروش در بازار بگیرند، ادامه‌داد: سهامداران باید بدون در نظر گرفتن افت و خیزهای ایجاد شده در بازار اقدام به سرمایه گذاری کنند و به طور حتم تحلیل را معیار فعالیت خود در بازار قرار دهند.
وی خاطرنشان‌کرد: همچنین سهامداران باید ارزش ذاتی سهام شرکت‌هایی که به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند را برآورد کنند و بعد از آن به این بازار ورود کنند؛ بنابراین به هیچ عنوان صف‌های خرید و فروش ایجاد شده را معیار فعالیت خود در بازار قرار دهند.
صندوق های سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب برای افراد ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر
صالح‌آبادی با اشاره به ورود سرمایه‌های مردم به صندوق سرمایه‌گذاری، خاطرنشان‌کرد: افرادی که شناخت کمی در مورد وضعیت بازار دارند، ضرورت دارد تا در صورت ورود سرمایه‌های خود به بازار از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد این بازار شوند.
رییس اسبق سازمان بوس و اوراق بهادار، به وجود صندوق های سرمایه گذاری مختلف در بازار برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: افراد ریسک‌گریز می‌توانند در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و افراد ریسک پذیر در صندوق سهام سرمایه گذاری کنند.
وی اظهار داشت: در این زمینه هم سهامداران باید عملکرد صندوق های سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار دهند و صندوق هایی که با مدیریت ریسک و بازدهی بهتر همراه بودند را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.
به گزارش ایرنا، شاخص کل در بازار بورس دیروز (سه شنبه، 24 فروردین‌ماه) 18 ‌هزار و 457 واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و 244 هزار واحد رسید.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صندوق های سرمایه گذاری ایجاد شده در بازار صالح آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۶۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۴.۳۶ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۵.۵۴ درصدی در پله ۷۶۳ هزار و ۶۵۰ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۴.۰۲ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۱۸.۶۹ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت محصولات چرمی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت انتشار و چاپ هم با افت ۲.۶۶ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۱ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و ۷۲۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۴ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۴ هزار و ۹۷ میلیارد تومان، سه شنبه ۴ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۴ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

ورود  هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به ازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۲۵۷  میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار سهام تزریق  شد.

فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها

در ادامه وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از کاهش فضای التهاب در منطقه، خریدار نسبتا خوبی برای کلیت بازار در تابلوی معاملات مشاهده و هفته با خوشی و آرامش سپری شد البته نه به شدتی که برخی‌ها منتظر بودند، اما در مجموع قابل توجه بود. بازار برای استمرار رشد منتظر تحولات و اخبار بنیادی، گزارش‌های سالیانه، تغییر دلار نیما و.. است.

او افزود: سهم‌های شاخص ساز شروع هفته پیشرو بودند، فروش خوب در بورس کالا، امید به رشد نرخ دلار نیما نقد شوندگی بالا و.. جذابیت آنها برای پول‌های بزرگ دو چندان می‌کند. در میانه‌ هفته سهامداران این سهم‌ها بخشی، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و شناسایی سود زدند. تا فرصتی برای توجه به سهام کوچک و متوسط و جبران جاماندگی نسبت به شاخص کل ایجاد شود که برآيند تعادل در بازار را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به بازار سرمایه بودیم. ریسک اخیر که مطرح است، مساله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود که برای آن یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید (قانون سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی). شنیده‌ها حاکی از آن است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد!

وفایی گفت: ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران که با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی ۵% بهتر می‌شود. این هفته دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد ۶۰۰ تومانی همراه و بالای ۴۱ هزار رسید، نشانگر فضای ذهنی بازارساز به سمت رشد نرخ است.

او گفت: اخیرا بخشی از بدهی صنعت برق پرداخت شدکه در کنار اصلاح نرخ خرید برق می‌تواند صنعت برق را متحول کند با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • محرک جدید بورس
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری