Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:52:35 GMT

فناوری؛ ابزار کمرنگ مبارزه با کرونا در ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۶۵۵۳

فناوری؛ ابزار کمرنگ مبارزه با کرونا در ایران

در حالی‌ که در کشورهای دیگر استفاده گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها و گوشی‌های‌ هوشمند برای قطع زنجیره بیماری کووید-۱۹ می‌شود، در ایران این ماجرا به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «اپلیکیشن‌های ردیابی در سراسر دنیا با تمام نقاط ضعفی که داشته‌اند توانستند تا حدودی افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ را کنترل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی از این اپلیکیشن‌ها که مبتنی بر تشخیص موقعیت جغرافیایی افراد بودند، می‌توانستند بر خروج آنها از منطقه قرنطینه که معمولا خانه آنها بود، نظارت کنند. در ایران هم اپلیکیشن «ماسک» از این تکنولوژی بهره گرفته بود و تا مدتی این امکان وجود داشت که تردد کرونا مثبت‌ها کنترل شود. با این حال بنا به ملاحظاتی این قابلیت از «ماسک» حذف شد و رنگبندی مناطق مختلف کشور، مهم‌ترین کارکرد این اپلیکیشن شد. این در حالی است که به‌ نظر می‌رسد، اکنون که بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، آن طور که باید از فناوری و به‌ویژه اپلیکیشن‌هایی که بیماران را مجاب به ماندن در قرنطینه کنند، استفاده نشده است. با این حال نوع دیگری از اپلیکیشن‌ها هم در دنیا ظهور کرده‌اند که به افراد اعلام می‌کنند در معرض یک فرد بیمار قرار گرفته‌اند؛ بدون آن که موقعیت مکانی آنها مشخص شود. به گفته مقام‌های مسئول در نوروز ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار بیمار کرونایی در کشور اقدام به سفر کرده‌اند. این در حالی است که با استفاده از فناوری به راحتی می‌شد جلوی این سفرها و گسترش جدید ویروس کرونا و قرمزشدن مجدد اکثریت شهرهای کشور را گرفت.

سیستم هشدار تماس

یکی از استفاده‌های فناوری در کنترل کووید-۱۹ سیستم‌هایی است که به مردم اعلام می‌کنند که در معرض تماس با یک فرد بیمار (Exposure Notifications System) بوده‌اند. این برنامه از طریق سایت‌های سازمان‌های بهداشت عمومی دولت‌ها قابل نصب است. نکته قابل توجه این است که هر زمان از تصمیم دانلود منصرف شدید، به‌راحتی می‌توانید اپلیکیشن را غیر فعال کنید. اگر شخصی دچار بیماری شده است، می‌تواند با نصب این اپلیکیشن، اطلاعات لازم در اپلیکیشن را به اشتراک بگذارد تا به افرادی که با آنها در تماس بوده، هشدار دهد. همچنین اگر به‌ عنوان یک فرد سالم در نزدیکی یک فرد بیمار قرار داشته‌اید، این اپلیکیشن شما را مطلع می‌کند و دستورالعمل‌هایی را برای جلوگیری از بیمار شدن به شما ارائه می‌دهد.

کارکرد سیستم هشدار

پس از ورود به این سیستم، کدهای شناسه به‌ صورت تصادفی در موبایل شما تولید می‌شود. برای جلوگیری از ردیابی و رفع دغدغه‌های حریم خصوصی، کدهای شناسه در دستگاه شما به‌ طور تصادفی هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تغییر می‌کند. موبایل شما به‌ گونه‌ای عمل می‌کند که این شناسه‌های تصادفی را از طریق بلوتوث با موبایل‌های اطراف خود که دارای این سیستم هستند هم به اشتراک بگذارید. وقتی موبایل شما یک شناسه تصادفی را از دستگاه دیگری تشخیص می‌دهد، شناسه را در موبایل شما ضبط و ذخیره می‌کند. اگر کسی گزارش دهد که بیمار است و شناسه او در تلفن شما ذخیره شده باشد، این برنامه اقدامات بعدی را به شما اطلاع می‌دهد.

بر اساس گزارش یکی از اپلیکیشن‌های مسیریاب داخلی تردد در محورهای اصلی کشور در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به نوروز ۱۳۹۹ بیش از ۲ برابر افزایش داشته که بخش قابل‌ توجه این ترددها از مبدا تهران و کرج به مقصد شمال کشور بوده است. بر اساس این گزارش، در نوروز ۱۴۰۰، تردد در مسیرهای داخلی به ۳ استان شمالی کشور نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده و همچنین تردد در محور کرج به چالوس ۷ برابر شده است. جای خالی فناوری در کنترل کرونا در کشور آنجا احساس می‌شود که تعداد قابل توجهی از بیماران که با وسیله نقلیه شخصی به سفر رفته‌اند، با هیچ ابزاری قابل شناسایی نبوده‌اند.

چگونگی تعیین قرارگرفتن در معرض بیماری

مسئولان بهداشت عمومی یک دولت می‌توانند در این سیستم جدید هشدار تعیین کنند که چه عواملی ممکن است نشان دهد که شما در کنار یک بیمار بوده‌اید. اگر اپلیکیشن شما به‌گونه‌ای تنظیم شده باشد که گزارش کند شما در تماس با یک بیمار بوده‌اید، سیستم ممکن است اطلاعاتی ازجمله روز تماس، مدت تماس و قدرت سیگنال بلوتوث موبایل فرد بیمار را با اپلیکیشن به اشتراک بگذارد. اما اپلیکیشنی که مسئولان رسمی بهداشتی هر کشور در اختیار شما قرار داده‌اند مجاز به استفاده از موقعیت مکانی موبایل شما نیست.

چگونگی محافظت سیستم از حریم خصوصی

تنها شما هستید که انتخاب می‌کنید از این سیستم استفاده کنید و داده‌های خود را به اشتراک بگذارید. این سیستم فقط در صورتی کار می‌کند که تصمیم بگیرید از آن استفاده کنید. شما کنترل می‌کنید آیا هشدارهای قرارگرفتن در معرض یک بیمار را دریافت کنید یا نه و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه زمانی داده‌های خود را به اشتراک بگذارید. اگر مبتلا به کووید-۱۹هستید، می‌توانید شناسه‌های تصادفی خود را با اپلیکیشن‌تان به اشتراک بگذارید.

هویت شما مخفی می‌ماند

نه گوگل، نه اپل و نه کاربران دیگر نمی‌توانند هویت شما را تشخیص دهند. همه موارد تطبیق «اعلان قرارگرفتن در معرض تماس» در دستگاه شما اتفاق می‌افتد. این موضوع به این معنی است که فقط شما و اپلیکیشن شما می‌دانند که بیماربودن خود را گزارش کرده‌اید یا در تماس با فردی بوده‌اید که بیماری خود را گزارش کرده است.

مکان شما ردیابی نمی‌شود

یکی از مهم‌ترین مسائل اپلیکیشن‌های ردیابی تماس این بود که موقعیت مکانی را تشخیص می‌داد. همین موضوع باعث شده بود که بسیاری از مردم، چه بیماران و چه افراد سالم رغبتی به نصب این گونه اپلیکیشن‌ها نداشته باشند. مهدی مهان، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: ما حتی اگر توانایی تولید اپلیکیشنی را داشته باشیم که بتواند به مهار کرونا و ردیابی تماس بیماران کمک کند، مهم‌ترین موضوع اقناع مردم به نصب چنین اپلیکیشنی است؛ چراکه مسئله حریم خصوصی و مشخص کردن موقعیت مکانی از موارد پرهزینه برای همه دولت‌هاست. با این حال، این سیستم جدید هشدار که فقط اعلام می‌کند شما در تماس با یک فرد بیمار بوده‌اید، موقعیت مکانی را از دستگاه شما جمع‌آوری یا استفاده نمی‌کند. این سیستم از بلوتوث استفاده می‌کند که می‌تواند برای تشخیص نزدیک بودن ۲دستگاه به یکدیگر (بدون مشخص‌کردن موقعیت مکانی دستگاه‌ها) مورد استفاده قرار بگیرد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس اشتراک بگذارید موقعیت مکانی یک فرد بیمار اپلیکیشن ها موبایل شما بوده اید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۶۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت‌های بیشتر در انتظار تیک‌تاک

ایتنا - قانون اخیر آمریکا برای فروش اجباری یا ممنوعیت اپلیکیشن چینی تیک‌تاک، تنها شامل این پلتفرم و کاربرانش نمی‌شود و خطر دامن زدن به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بیشتر توسط کشورهای دیگر را به دنبال دارد.
تیک‌تاک در تلاش برای آرام کردن واشنگتن، دو مدیر عامل عوض کرده است. اولی، کوین مایر بود که تنها چند ماه دوام آورد. جانشین او، شو زی چو، حدود سه سال است که این سمت را برعهده داشته است اما شکست او در متقاعد کردن قانونگذاران آمریکایی در خصوص امن بودن تیک‌تاک، ممکن است به دوران مدیریت او هم پایان دهد و همچنین، ممنوعیت اپلیکیشن‌های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، لایحه‌ای که ماه میلادی جاری در آمریکا تصویب شد، در بسته‌ای قرار داشت که شامل کمک به اوکراین بود و تحت آن، شرکت بایت دنس که مالک چینی تیک‌تاک است، تا اوایل سال ۲۰۲۵ فرصت دارد تا این اپلیکیشن ویدئویی را به یک شرکت آمریکایی بفروشد، در غیر این صورت با ممنوعیت روبرو خواهد شد. لحن این لایحه نشان می‌دهد که این ممنوعیت، ممکن است گسترش پیدا کند و به تهدیدهای ناشی از اپلیکیشن‌هایی اشاره کرده که توسط دشمنان خارجی کنترل می‌شوند.

اقدامات تیک‌تاک برای فرونشاندن نگرانی‌ها، پرهزینه بوده است. با این حال، ابتکار ۱.۵ میلیارد دلاری «پروژه تگزاس» برای نگه داشتن داده‌های آمریکایی در خاک آمریکا، تنها به بخشی از این مشکل پرداخته است. سیاستمداران همچنین نسبت به نفوذی که پکن می‌تواند بر محتوای درون این اپلیکیشن اعمال کند، نگران هستند.

هر دو نگرانی به حق هستند اما نگرانی نسبت به داده‌ها و نظارت بر محتوا، محدود به تیک‌تاک نیست. مقررات سخت گیرانه‌تر در هر دو طرف، یک گزینه است اما ممکن است مطلوب اپلیکیشن‌های آمریکایی نباشد. به عنوان مثال، شرکت متا در سه ماهه اول سال میلادی جاری، رقم ۷.۶۴ میلیون دلار برای لابی هزینه کرد.

فروش اجباری بی‌سابقه نیست اما به بزرگی اپلیکیشن تیک‌تاک نبوده است. درآمد تیک‌تاک در آمریکا در سال میلادی گذشته، به ۱۶ میلیارد دلار رسید. اما این اپلیکیشن ضررده گزارش شده است و پول زیادی برای بر پایی کسب و کار تجارت الکترونیکی خود هزینه کرده است. چین می‌تواند فروش فناوری اصلی این اپلیکیشن را وتو کند و مانع هر گونه تلاش برای خرید تیک‌تاک توسط یک خریدار آمریکایی شود. خود تیک‌تاک روشن کرده که قصد مبارزه حقوقی را دارد.

این ممنوعیت فقط باعث نارضایتی ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی تیک‌تاک نخواهد شد بلکه باعث می‌شود کشورهای دیگری هم از ممنوعیت‌های خاص برای محصور کردن کاربران استفاده کنند. روسیه در سال ۲۰۱۶، دسترسی به لینکدین را با اشاره به امتناع این پلتفرم از ذخیره داده‌های کاربران روسی در خاک این کشور، مسدود کرد. هند، تیک‌تاک را به دلیل نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی ممنوع کرده است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، چین امسال واتس‌اپ را به دلایل مشابه، ممنوع کرده است. اینترنت جهانی بیشتر دچار چند پارگی می‌شود.

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی یک ابزار کمکی است و جایگزین پزشک نمی شود
  • راه‌اندازی سیستم پرداخت بدون تماس در حمل‌ونقل عمومی آتن
  • تجهیز ربات‌ها به «هوش طبیعی» ممکن شد
  • مایکروسافت استفاده از ابزار هوش مصنوعی تشخیص چهره را برای پلیس آمریکا ممنوع کرد
  • هوش مصنوعی یک ابزار کمکی است و جایگزین پزشک نمی‌شود
  • بله همراه با حجاج در سرزمین‌ وحی
  • ممنوعیت‌های بیشتر در انتظار تیک‌تاک
  • نسل جدید تلفن‌های ثابت ویژه کسب و کارها
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/