Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@01:25:59 GMT

کشتار کاتین

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۶۶۹۷

مقامات شوروی هم همراه با دیگر دولت‌ها با وقاحتی که فقط از خودشان برمی‌آمد، انگشت اتهام را به سمت نازی‌ها می‌گرفتند و حتی مدعی احقاق حق این قربانیان می‌شدند. اما لهستانی‌های در تبعید با همراهی چند سازمان بین‌المللی مثل صلیب سرخ و عده‌ای خبرنگار شریف و جسور، حقیقت را کشف و افشا کردند که معلوم شد آمار کشته‌ها نه ۲۲ هزار نفر که احتمالا عددی بیشتر از ۲۵ هزار نفر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «سرنوشت این چند هزار نفر تا مدتی معلوم نبود و کسی اطلاع دقیق از آن چه بر سرشان آمده بود، نداشت. تا این که نازی‌های اشغالگر، آوریل ۱۹۴۳ در چنین روزی اجساد گروهی از آنان را در گوری دسته‌جمعی در جنگلی نزدیک به کاتین (ناحیه‌ای روستایی در غرب روسیه) کشف کردند و گفتند این هم جنایتی از جنایت‌های حکومت شوروی است. آن زمان کسی حرف‌شان را باور نکرد - یا نخواست که باور کند - چون آلمانی‌ها «دشمن بزرگ» بودند و شوروی دشمنِ این دشمن بزرگ و در واقع یکی از متفقین. حتی بعد از جنگ در دادگاه نورنبرگ که برای محاکمه سران حزب نازی برپا شد همچنان همه این جنایت را کار آلمانی‌ها و به دستور هیتلر می‌دانستند. هیتلر هیولای بدنامی بود که هر جنایتی هر چقدر هم بزرگ -  حتی بدون سند و مدرک کافی - به او می‌چسبید. اما ماجرا واقعا چه بود؟

زمانی که سربازان شوروی مرزهای لهستان را زیر پا گذاشتند و این کشور را اشغال کردند تقریبا همه افسران ارتش به اضافه نیروهای پلیس و بسیاری از روشنفکران و تحصیلکردگان این کشور را دستگیر و زندانی کردند. آن زمان تعداد این زندانیان را ۲۲ هزار نفر می‌دانستند که همگی آنان را گویا گروه‌گروه سوار کامیون‌های بزرگ به جنگل‌های حوالی کاتین بردند و کشتند. هدف‌شان از این جنایت این بود که لهستان را از مردان و زنان مستقل و قوی «پاک» (یا در واقع محروم) کنند و هر کسی را که شاید روزی قدمی در مخالفت با سلطه شوروی بردارد، حذف کرده باشند. این جنایت به دستور استالین و زیر نظر لاورنتی بریا انجام گرفت و از این ‌رو حداقل در این یک مورد نازی‌ها مجرم اصلی نبودند. (هر چند هیتلر به خاطر معاهده‌ای که پیش از شروع جنگ با استالین امضا و در آن لهستان را با او تقسیم کرد شریک جرم بودو) بریا در نامه‌ای به استالین نوشته بود این مردان و زنان همگی «دشمنان خلق» و «ضد انقلاب» هستند. اگر ما بخواهیم حرفش را درست معنی کنیم منظورش این بود که آنان زیر بار زور شوروی نمی‌روند، خودشان را به آن راه نمی‌زنند، چشمان‌شان را روی کجی‌ها نمی‌بندند و خلاصه این که برای خوردن ایدئولوژی شوروی اشتهایی از خودشان نشان نمی‌دهند.

البته مقامات شوروی هم همراه با دیگر دولت‌ها با وقاحتی که فقط از خودشان برمی‌آمد، انگشت اتهام را به سمت نازی‌ها می‌گرفتند و حتی مدعی احقاق حق این قربانیان می‌شدند. اما لهستانی‌های در تبعید با همراهی چند سازمان بین‌المللی مثل صلیب سرخ و عده‌ای خبرنگار شریف و جسور، حقیقت را کشف و افشا کردند که معلوم شد آمار کشته‌ها نه ۲۲ هزار نفر که احتمالا عددی بیشتر از ۲۵ هزار نفر بوده است که گروهی از افسران انگلیسی هم واقعیت این ماجرا را می‌دانستند و بنا به «مصالح سیاسی» یا «دستور از بالا» سکوت کرده بودند. این افشاگری به‌تدریج انجام شد و تصویر رویداد از کنار هم گذاشتن قطعات پراکنده (روایت‌های برخی شاهدان، تحقیقات میدانی، بررسی موشکافانه جریان جنگ در لهستان و ... ) ساخته شد اما حکومت شوروی همیشه نقش خود در را در آن انکار می‌کرد تا این که در خود روسیه هم در دو مقطع اسنادی درباره کشتار کاتین منتشر شد.

اولین‌ بار به دستور میخائیل گورباچف و دومین بار با امضا و تایید دمیتری مدودف. کشتار کاتین یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ لهستان است هر چند این کشور - امروزه ۳۸ میلیونی واقع در شرق اروپا - در تاریخ خودش فاجعه و تراژدی کم ندارد. همچنین ناگفته نماند که دو فیلم سینمایی، یکی «کاتین» (۲۰۰۷) و دیگری «آخرین شاهد» (۲۰۱۸) از این ماجرا ساخته شده که هر کدام‌شان فاجعه کاتین را از منظری متفاوت روایت  می‌کنند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ژوزف استالين جنگ جهانی دوم آدولف هيتلر هزار نفر نازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۶۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسطوخودوس یا ماشین قیامت اسراییلی/ نقش هوش مصنوعی در جنایات غزه

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب احمدزاده رمان‌نویس، مستندساز و نویسنده در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و استفاده از هوش مصنوعی شرکت گوگل برای کشتار مردم بیگناه غزه یاداشتی با عنوان «اسطوخودوس یا ماشین قیامت اسراییلی» منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است:

«هشداری برای امنیت جانی همه ما ساده دلان شرقی که از گوشی همراه و نرم افزارهای گوگل استفاده می‌کنیم.

در زمان جنگ ایران و عراق، تک خمپاره اندازهای محدودخودی در شهر محاصره شده آبادان با وضعیت دشواری روبه‌رو شدند بدین شکل که با هر شلیک برای جلوگیری از آتشباری دشمن بر مردمان محاصره شده شهر مورد اصابت بسیار نزدیک و دقیق توپخانه سنگین ارتش بعثی قرار می‌گرفتند که بعدتر مشخص شد این برتری دشمن به واسطه استفاده از رادار موقعیت یاب شلیک بسیار پیشرفته‌ای به نام (سامبلین) صورت می‌گرفت که به‌وسیله غرب در اختیار صدام قرار گرفته بود که خاطره اش را به‌صورت داستانی در کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» آوردم.

بعد از گذشت دهه‌ها، این گزارش را دیدم که در کشتار وحشتناک و فجیع مردم غزه، ارتش اسراییل با دهشتناکی به‌جای سخت افزارهای قدیمی از ماشین قیامت خاص نرم افزاری خود با استفاده از هوش مصنوعی شرکت گوگل رونمایی کرده که بسیار جنایتکارانه‌تر و غیرمردمی تر از رادار سامبلین بعثی‌هاست و آن اینکه به جای قبضه شلیک کننده، تمامی آدم های غزه را بی هیچ ترحمی رتبه بندی و به صورت اتوماتیک و با هر تعداد خانواده در منزل دستور کشتار می‌دهد. این خصیصه تصمیم گیری سیستم موسوم به (اسطوخودوس) به‌ جای عامل انسانی قاتل، باعث شده تا خونسردی کامل در کشتار برای نظامیان اسراییلی ایجاد و بار گناه عاطفی کشتار زنان و کودکان در غزه را از روان خود در لحظه تصمیم گیری برداشته و به گردن هوش مصنوعی بیاندازند.

لازم به ذکر است که در زمان جنگ ویتنام نیز ارتش امریکا با مهمات های موسوم به (شلیک کن و فراموش کن) سعی در فرار عاطفی برای خلبان های رها کننده موشک از کیلومترها دورتر بر مواضع ویت کنگ ها در روستاهای منطقه داشت که با فراگیری تصاویر تلویزیونی و دیده شدن جنجالی این کشتارها توسط مردم کشورشان، باعث خنثی شدن این ترفند و تظاهرات های ضدجنگ در آمریکا و در نتیجه سقوط دولت لیندون جانسون شد.

و اکنون این اسراییل است که به روش پیچیده تر تصمیم گیری نهایی نرم افزار و ماشین به جای عامل انسانی برای کشتار رسیده است.»

گزارش «پایگاه شنود» در شبکه الجزیره را که در صحبت با تعدادی خبرنگار و محقق ابعاد این ماجرا را بررسی کرده است اینجا ببینید.

کد خبر 6086118 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • کشف مقادیری مهمات و نارنجک و سلاح در شوروی زاهدان
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • آغاز انجام اطلاحات مرزی از سوی آذربایجان و ارمنستان
  • فیلم| همدستی واتس‌اپ با اسرائیل برای کشتار مردم غزه!
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • پلمب یک واحد قصابی در شهرستان آوج
  • همدستی واتساپ با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین
  • اسطوخودوس یا ماشین قیامت اسراییلی/ نقش هوش مصنوعی در جنایات غزه
  • آگوست لندمستر، کارگری که به هیتلر سلام نازی نداد / مِیِر لانسکی، حسابدار مافیا / دولیتل واکنش آمریکا پس از حمله به پرل هاربر / مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین