Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - کارسازی و درآمدزایی به عنوان مولفه پایه در توسعه اقتصادی هر جامعه بسترساز سایر امور شده و از اهمیت بالایی در مناسبات تصمیم‌سازی کلان و پیشبرد اهداف توسعه محور برخوردار است.
با وجود حاکمیت شرایط خاص اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی، با تلاش و تدابیر خاص دولت اشتغالزایی و کارسازی در عرصه اقتصادی همچنان به عنوان یک اولویت دنبال شده و ایجاد بیش از 100 هزار شغل شناسنامه‌دار در هشت سال اخیر را می‌توان رهاورد با ارزش و ماندگار دولت نام برد که در کارنامه اقتصادی حلقه مدیریتی استان مرکزی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان مرکزی با حدود سه هزار واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک به پایتخت صنعت کشور شهرت دارد و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و معادن فعال ایران نیز محسوب می‌شود و اکنون که دولت تدبیر و امید واپسین سال خدماتش را می‌گذراند با ارزیابی کوتاهی بر عملکرد بخش‌های اقتصادی می‌توان اثرات تصمیم‌سازی و برنامه‌محوری را در بهره‌گیری از پتانسیل‌ها ، اشتغالزایی و رونق تولید مشاهده کرد.
راهبرد اشتغال روستایی و فراگیر راهی برای افزایش کارسازی در جامعه
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: دولت تدبیر و امید با اجرای راهبرد و برنامه اثربخش اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و عشایر در مدت فعالیت هشت‌ساله خود توانسته نتایج خوبی را رقم بزند و در شرایطی که تحریم‌، خشکسالی و سایر چالش‌های اقتصادی دست و پای مسئولان برای اشتغالزایی را گرفته بود طرحی نو در افکنده و عاملی در درامدزایی و بهبود معیشت به‌ویژه روستائیان شود.
«محمدتقی آبایی هزاوه» افزود: با توجه به لزوم توسعه اشتغال در مناطق روستایی، هر سال بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، استان مرکزی تلاش کرده تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هر منطقه و برجسته کردن این ظرفیت ها و عمل بر اساس آن از یک سو و توجه به صنایع دستی فراموش شده از سوی دیگر در زمینه اشتغال در مناطق روستایی کمک کند و گام‌ها بلندی تاکنون برداشته شده است.
وی بیان کرد: طرح اشتغال روستایی از سال 96 در استان مرکزی کلید خورد که در این راستا 2 هزار و 499 تقاضای ایجاد شغل با منابع درخواستی بالغ بر سه هزار و 968 میلیارد و 677 میلیون ریال برای ایجاد پنج هزار و 178 شغل ارایه شد که 2 هزار و 388 مورد از این درخواست‌ها منابع مالی سه هزار و 589 میلیارد ریال مصوب شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: 2 هزار و 276 طرح اشتغال روستایی با منابع مالی درخواستی سه هزار و 200 میلیارد و 448 میلیون ریال و ایجاد اشتغال چهار هزار و 649 نفر به انعقاد قرارداد رسیده و 2 هزار و 374 طرح با اعتبار سه هزار و 44 میلیارد و 66 هزار ریال و ایجاد چهار هزار و 646 شغل پرداخت شده است.
آبایی هزاوه گفت: در سیاستگذاری بخش اقتصاد باید نسبت به جریان تحولات و دینامیک رشد کسب و کارهای بخش کشاورزی، صنعت و خدمات شناخت داشت تا ضمن بهبود بهره‌وری برای ایجاد ساز و کارهای رشد تولید و اشتغال در زمینه فعالیت‌هایی که علاوه بر ارزش افزوده از ظرفیت مناسبی برای ایجاد اشتغال مولد نیز برخوردار است، هدفگذاری شود که در این راستا با ابلاغ دستورالعمل طرح اشتغال فراگیر در استان مرکزی و شهرستان های تابعه اقدامات لازم صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: از اواخر سال 96 که طرح اشتغال فراگیر در استان کلید خورده تاکنون 17 نشست به‌منظور تشریح و تبیین این طرح برای دستگاه‌های اجرایی تشکیل و با ابلاغ شیوه‌نامه، تعیین رسته‌های «بند الف و ب» تبصره 18 قانون بودجه و ثبت نام در سامانه کارا بتوان متقاضیان استفاده از این طرح مورد حمایت قرار گرفته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: رهاورد این طرح در استان تاکنون 160 تقاضا با منابع درخواستی یک‌هزار و 675 میلیارد و 658 میلیون ریال و زمینه اشتغالزایی یک‌هزار و 869 نفر بوده که با عاملیت بانک‌های بانک تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، صادرات، ملت، ملی و کشاورزی پیگیری شده و 80 طرح با رقم 300 میلیارد و 458 میلیون ریال و اشتغال 343 نفر به تصویب رسیده است.
آبایی هزاوه عنوان کرد: 76 طرح اشتغال فراگیر با منابع مالی درخواستی 280 میلیارد و 208 میلیون ریال با زمینه شغلی 306 نفر در استان مرکزی به عقد قرارداد رسیده که 74 طرح با اشتغال 198 نفر موفق به دریافت 278 میلیارد و 160 میلیون ریال شده‌ است.
وی گفت: در هشت سال اخیر برای 52 هزار و 706 نفر در استان مرکزی اشتغال از طریق فعالیت کاریابی‌های غیردولتی و مراکز خدمات اشتغال ایجاد شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: 16 کاریابی غیردولتی داخلی اکنون در استان مرکزی فعال است که سه مرکز در اراک، پنج مرکز در ساوه، زرندیه و محلات هرکدام 2 مرکز بخشی از این فعالیت است و در شازند علاوه بر یک مرکز دایر ، پایگاه دیگری نیز در دست راه‌اندازی است.
وی خاطرنشان کرد: در خمین , دلیجان و آشتیان هرکدام یک مرکزغیردولتی کاریابی فعالیت می‌کند و سه مرکز خدمات اشتغال و کاریابی دولتی نیز در شهرستان‌های،تفرش، فراهان و کمیجان وجود دارد و خنداب نیزاز داشتن مرکز خدمات اشتغال دولتی و کاریابی غیردولتی محروم است.
آبایی هزاوه اظهارکرد: عملکرد این استان در قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز در این استان مطلوب است و در این راستا از سال 92 تا پایان سال 99، هفت هزار و 310 مجوز با اعتباری بالغ 541 میلیارد و 90 میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شده که چهار هزار و 325 طرح به مبلغ 376 میلیارد و 850 میلیون ریال موفق به دریافت تسهیلات خود شده‌اند.
وی عنوان کرد: برای ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استادشاگردی بین اعضاء خانواده و قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که در سال 1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تاکنون در حال اجرا است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: طرح کارورزی نیز از راهبردهای مهم اجرایی دولت تدبیر و امید است که از سال 96 برای آشنایی فارغ التحصیلان با محیط کار، تبدیل علوم تئوری به کاربردی، مهارت آموزی و انتقال دانش فرد دانش‌آموخته به بنگاه یا واحد مربوطه با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا دکتری کلید خورده است.
آبایی هزاوه بیان کرد: ردیف اعتباری در بودجه سالانه برای طرح کارورزی در نظر گرفته شده و در این راستا و برای تبیین و تشریح این طرح 15 نشست در استان مرکزی تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: 518 واحد پذیرنده ثبت‌نام کننده برای این طرح در استان مرکزی در این مدت ایجاد شده که 6 هزار و 784 دانش آموخته دانشگاهی استان مرکزی در این خصوص ثبت‌نام کردند که تنها یک‌هزار و 554 نفر دارای شرایط بودند و برای 537 نفر از دانش آموختگان ثبت نام کننده در این طرح قرارداد منعقد شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: کارگروه طرح تکاپو به عنوان کارگروهی ذیل کارگروه اشتغال این استان به‌صورت کارشناسی برای تحلیلی از دینامیک اشتغال تشکیل شده که هدف از آن شناسایی رسته‌های شغلی است که در استان تاثیرگذار است و یا به توسعه بخشیدن به رسته های شغلی منجر می‌شود.
آبایی هزاوه یادآور شد: 78 نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید در استان مرکزی برگزار شد که هر نشست منجر به اقدامات عملیاتی محور شده است.
صادرات 95 هزار و 409 دلاری تعاونی‌های استان مرکزی در دولت تدبیر و امید
سرپرست امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: شرکت‌های تعاونی این استان در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید 95 هزار و 409 دلار صادرات داشتند که با وجود شرایط دشوار اقتصادی آماری رضایت‌بخش است.
«وحید دانش دوست» افزود: صادرات شرکت‌های تعاونی این استان در سال 92 به هشت هزار و 400 دلار رسیده بود اما این میزان در سال 99 و با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها به 13 هزار و 495 دلار رسید.
وی بیان کرد: 544 شرکت تعاونی در استان مرکزی در مدت هشت ساله دولت روحانی با ایجاد 9 هزار و 764 فرصت شغلی فعالیت کردند و در این بازه زمانی 18 هزار و 949 نفر نیز به عضویت این شرکت‌ها درآمدند.
سرپرست امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در این مدت، پنج هزار و 196 نظارت بر مجامع تعاونی‌ و پنج هزار و 813 نظارت عمومی بر تعاونی‌های این استان صورت گرفته است.
دانش دوست اظهار کرد: 275 هزار و 67 نفر ساعت آموزش عمومی و تخصصی نیز در این مدت به تعاونگران استان مرکزی ارایه شده که رقمی قابل توجه است.
وی عنوان کرد: 2 هزار و 330 شرکت تعاونی فعال با گرایش‌های مختلف در استان مرکزی وجود دارد.
73 هزار و 255 بازرسی در حوزه مدیریت روابط کار استان مرکزی
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: 73 هزار و 255 بازرسی در حوزه مدیریت روابط کار این استان در بازه زمانی سال 92 تا پایان سال 99 انجام شده که بیانگر جدیت در بهبود کیفی مناسبات کار و اشتغال است.
«علیرضا مداح موحدی» افزود: بازرسی‌های مدیریت روابط کار در استان مرکزی در سال 92، هشت هزار و 845 مورد بوده که پارسال به 10 هزار و 300 مورد رسیده است.
وی بیان کرد: در این مدت سه هزار و 584 نشست کمیته حفاظت فنی در این استان تشکیل و به 98 هزار و 445 نفر از کارگران آموزش ایمنی و ویژه ارایه شده است.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: یک هزار و 214 مورد درخواست متقاضیان اخذ تایید صلاحیت ایمنی و 26 هزار و 410 درخواست کمیته بدوی سخت و زیان آور هشت سال اخیر در استان بررسی شده است و 6 هزار و 326 اعتراض نیز در کمیته تجدید نظر رسیدگی شده است.
مداح موحدی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت 39 هزار و 553 آرا در هیات تشخیص و 11 هزار و 501 آرا در هیات‌های حل اختلاف استان مرکزی صادر شده است.
وی گفت: مرجع بدوی رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی مشمول قانون کار شامل یک نفر نماینده دولت، یک نفر نماینده کارفرمایان، یک نفر نماینده کارگران مشمول قانون کار است و مرجع تجدیدنظر رسیدگی به دعاوی کارگری وکارفرمایی مشمول قانون کار شامل سه نفر نماینده دولت، سه نفر نماینده کارفرمایان، سه نفر نماینده کارگران مشمول قانون کار است.
افزایش 2 برابری کارآفرینان برتر استان مرکزی در دولت تدبیر و امید
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: شمار کارآفرینان برتر این استان در جشنواره‌های سراسری هشت سال فعالیت دولت روحانی افزایش 2 برابری داشته است.
«نگین براتی» افزود: کارآفرینی یکی از مهمترین راهکارهایی است که می‌تواند با تکیه بر سرمایه عظیم نیروی انسانی متخصص، اهداف توسعه کشور را پوشش داده و مسیرگذار از اقتصاد مبتنی بر منابع را به اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی را تسهیل کند.
وی بیان کرد: کارآفرینی فرآیندی است که از طریق آن فرد کارآفرین ضمن شناسایی فرصت‌ها از طریق نوآوری و پذیرش مخاطره، ارزش جدید در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به وجود می‌آورد و به دلیل تغییر تحولی که در شیوه‌های متداول ایجاد می‌کند، نقش مهمی در پایدارسازی اقتصاد کشور ایفا می‌کند.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: با عنایت به نقش پر اهمیت کارآفرینی در پیشبرد برنامه‌های مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، یکی از برنامه‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انجام فعالیت‌های بنیادی و ترویجی درخصوص توسعه کارآفرینی است.
براتی بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر ساله با اهداف شناسایی و انتخاب کارآفرینان برتر به عنوان الگوهایی برای جامعه و آحاد مردم بویژه جوانان، ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، ایجاد فضای تعامل همکاری میان فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و هم‌افزایی و مشارکت کارآفرینان در توسعه اقتصادی کشور، اقدام به برگزاری جشنواره ملی کارآفرینان برتر می‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه دولت تدبیر و امید کارآفرینان برتر مشمول قانون کار اشتغال روستایی اداره کل تعاون استان مرکزی استان مرکزی اشتغال فراگیر مدیرکل تعاون آبایی هزاوه نفر نماینده میلیون ریال برای ایجاد طرح اشتغال هشت سال روابط کار سه هزار یک هزار ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۷۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به کارگیری ۵۲۱ نفر از کارجویان ثبت‌نام شده در سامانه جستجوی شغلی توسط مراکز کاریابی

مختار احمدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در خصوص فعالیت مراکز دفاتر شغلی و کاریابی‌های سطح استان، گفت : مراکز مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی (خصوصی و تعاونی) توسط اشخاص صالح برای راهنمایی و مشاوره شغلی به جویندگان کار و کارفرمایان، شناسایی فرصت‌های شغلی در داخل و انجام خدمات مورد نیاز تحکیم‌کننده روابط سه جانبه کارگر، کارفرما و دولت تأسیس شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ و با آغاز رسمی سامانه جستجوی شغلی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد ۵۲۱ نفر از کارجویان ثبت‌نام شده در سامانه توسط مراکز کاریابی در استان در بنگاه‌های اقتصادی به کار گمارده شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تصریح کرد: تاکنون ۲ هزار و ۷۷ نفر از جویای کار در استان در این سامانه ثبت‌نام کرده و تعداد ۳۹۲ بنگاه اقتصادی درخواست خود را برای بکارگیری افراد جویای کار ثبت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۲ مرکز مشاوره شغلی و کاریابی استان کرمانشاه برتر کشوری شدند، گفت: براساس ارزیابی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مراکز دفاتر شغلی و کاریابی‌های سراسر کشور در راستای تعداد ثبت‌نام شدگان، تعداد بکار گمارده شدگان، تعداد افراد فارغ التحصیل بگارگماری در طول سال گذشته، ۲ مرکز کاریابی در استان کرمانشاه برتر کشوری شدند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا
  • بیش از ۳۰۰ برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود
  • گرامیداشت هفته کارگر در مازندران با ۳۰۰ برنامه
  •  اخبار رسمی کالابرگ‌ فقط از مراجع رسمی وزارت رفاه پیگیری شود
  • هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
  • به کارگیری ۵۲۱ نفر از کارجویان ثبت‌نام شده در سامانه جستجوی شغلی توسط مراکز کاریابی
  • پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان مشاغل خانگی در همدان
  • وجود ۱۴۸ هزار و ۷۴۲ کارگر دارای بیمه اجباری در استان
  • اعتلای ورزش کارگری با استفاده از ظرفیت‌های موجود
  • رتبه اول و دوم استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی