Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:32:55 GMT

اقتصاد مبتنی بر فرهنگ نیاز اصلی کردستان برای آینده است

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۷۴۳۲

اقتصاد مبتنی بر فرهنگ نیاز اصلی کردستان برای آینده است

فردین سعیدی روز چهارشنبه در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان و جمعی از فعالان فرهنگی با اشاره به لزوم توسعه بیش از پیش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری به عنوان طلایه‌داران رشد و توسعه پایدار هستند و پارک علم و فناوری کردستان با توجه به اینکه یکی از جوان‌ترین پارک‌های کشور است، در این مدت کوتاه توانسته با جذب و حمایت از نخبگان و فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی نقش به سزایی در ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مطالعات آینده پژوهی اضافه کرد: با توجه به کمبود زیرساخت‌های صنعتی در کردستان، باید به سمت اقتصاد خلاق که مبتنی بر فرهنگ، گردشگری، هنر و علوم انسانی حرکت کنیم.

رییس پارک علم و فناوری کردستان افزود: کشورهای توسعه‌یافته با سرمایه‌گذاری بر فرهنگ و هنر، سیاست‌های اصلی خود را پیش می‌برند و ما نیز با تولید محتوای فرهنگی و هنری نه تنها می‌توانیم باعث ایجاد ثروت شویم بلکه می‌توانیم فرهنگ و هنر بومی ناب خود را در سطح ملی و بین‌المللی عرضه کنیم.

سعیدی، هم‌افزایی سازمان‌های اجرایی و نهادهای مردمی را در ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر خلاقیت و نوآوری ارزشمند برشمرد و گفت: باید با کمک دولت و سازمان‌های اجرایی و نیز استفاده از ظرفیت نیروی اجتماعی، با تشکیل نهادهای مردمی بتوانیم ایده‌های محلی را به پدیدهای بین‌المللی تبدیل کنیم و پارک علم و فناوری می‌تواند به عنوان هسته اصلی این تعاملات انجام وظیفه کند.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در حوزه‌های مختلف با استفاده از کارشناسان خبره افزود: باید مسوولان با اهدای محصولات فرهنگی و صنایع‌دستی استان در مراسم‌های مختلف به جای سایر کالاهای تولیدی سایر استان‌ها اقدام و  در زمینه معرفی و حمایت از تولیدات فرهنگی استان تلاش کنند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان به آمادگی همکاری پارک در زمینه‌ رویدادهای استانی، ملی و بین المللی با اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اشاره کرد و اظهار داشت: از موارد دارای اولویت در پارک علم و فناوری اقدامات بنیادین در بخش صنایع‌دستی، حفاظت از آثار تاریخی و توسعه صنعت‌گردشگری استان است.

لزوم ورود فناوریهای نوین در صنعت گردشگری و میراث فرهنگی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان هم در این نشست گفت: استفاده از فناوری اطلاعات IT و تکنولوژی‌های نوین، بهترین گزینه برای حفاظت از آثار تاریخی، معرفی بهتر صنایع‌دستی و جاذبه‌های گردشگری استان است.

یعقوب گویلیان اضافه کرد: آینده متعلق به فناوری‌های نوین در زمینه اطلاعات است و اگر در این حوزه‌ها ورود پیدا نکنیم عقب ماندگی بیش از پیش را در پی خواهد داشت.

وی کردستان و به ویژه شهر سنندج را دارای بناهای تاریخی زیاد اعلام کرد و افزود: کردستان نسبت به استان‌های همجوار در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین کمتر بهره برده و نیاز است بصورت علمی و تخصصی در استفاده از فناوری‌های نوین در بخش های مختلف اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان ثبت جهانی هورامان را گامی مهم برای معرفی و توسعه استان و منطقه غرب دانست و اضافه کرد: پارک علم و فناوری استان می‌تواند در راستای ثبت جهانی هورامان و حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگ، هنر این منطقه نقش موثری داشته باشد.

گویلیان حفاظت از آثار تاریخی و درست معرفی کردن آنها را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: معرفی درست آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان موجب رونق بیشتر و اصولی این حوزه‌ها می‌شود.

وی برند سازی در زمینه صنایع‌دستی را برای جلوگیری از ورود تولیدات غیربومی از جمله اقدامات مشترک با پارک علم و فن آوری استان عنوان کرد و گفت: نباید به هر قیمتی دنبال جذب گردشگر بود چرا که حضور گردشگران بدون برنامه‌ریزی صحیح موجب صدمات جبران ناپذیر به آثار تاریخی و فرهنگ استان خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان شیوع و گسترش ویروس کرونا را علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به اقتصاد استان موجب بروز صدمات جبران ناپذیر به رویدادهای فرهنگی استان برشمرد و افزود: جای بسی خرسندی است که میراث ناملموس استان شهرت جهانی پیدا کرده و علاقه‌مندان زیادی از اقصی نقاط جهان دارد، امید است با غلبه بر ویروس کرونا بتوان این حوزه را نیز دوباره فعال کرد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی بوده که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول است.

برچسب‌ها کردستان میراث فرهنگی پارک علم و فناوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان میراث فرهنگی پارک علم و فناوری کردستان میراث فرهنگی پارک علم و فناوری اخبار کنکور حفاظت از آثار تاریخی گردشگری و صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی پارک علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۷۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است

ایسنا/اردبیل مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

حسن محمدی ادیب ۷ اردیبهشت در دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان گفت: جشنواره کوچ عشایر که یازدهمین دوره آن برای دومین سال متوالی به صورت بین‌المللی برگزار شد نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: علاوه بر عشایر غیور استان اردبیل که به صورت گسترده در این جشنواره حضور دارند، اقوام عشایری استان‌های مختلف کشور و میهمانان خارجی نیز در این جشنواره حاضر هستند و ما با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سطح استان به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایری این جشنواره را برگزار کردیم.

وی بیان کرد: گردشگری عشایری، صنایع‌دستی این جامعه و حمایت از آن‌ها اولویت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل است که در همین راستا اقدامات متفاوتی انجام داده‌ایم.

محمدی ادیب ادامه داد: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده‌ایم و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از میراث گران‌بهای عشایر استان پاسداری کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل خاطرنشان کرد: همچنین لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل تحت عنوان «تومان کوینک» و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»