Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین ماهواره چوبی جهان که توسط دانشجویان ساخته شده احتمالا امسال توسط موشک شرکت "راکت لب" به فضا خواهد رفت.

وقتی به فناوری‌های کهنه در فضا فکر می‌کنیم، به یاد انگاره‌های آینده نگرانه فیلم‌های علمی-تخیلی قدیمی مانند جنگ ستارگان و بیگانه از فناوری‌ها می‌افتیم. به عنوان مثال رایانه‌های بزرگ ۸ بیتی و نمایشگرهای تک رنگ آنها در آن زمان به عنوان اوج فناوری معرفی می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا پروژه‌ای به نام "ویزا وودست"(WISA WOODSAT) می‌خواهد یک ماهواره کوچک را با پوسته بیرونی ساخته شده از تخته سه‌لا(تخته لایه) به فضا بفرستد.

تیم این پروژه در توئیتر اعلام کردند: هدف ما قرار دادن اولین ماهواره چوبی در مدار زمین تا پایان سال ۲۰۲۱ است.

این پروژه مستقر در فنلاند، با حمایت مالی یکی از تولید کنندگان تخته سه‌لا موسوم به "ویزا"(WISA) ممکن است چیزی بیش از یک ترفند تبلیغاتی باشد. با این وجود این اطمینان را می‌دهد که یک پروژه دانشجویی به فضا ارسال می‌شود.

این پروژه از قالب کوچک تاسواره‌ای به نام "کیت‌ست"(Kitsat) استفاده می‌کند که یک مکعب با ابعاد ۱۰ سانتی متر است که به طور خاص برای استفاده آموزشی طراحی شده است.

"تاسواره‌ها"(CubeSats) ماهواره‌های کوچکی هستند که می‌توانند برای طیف وسیعی از عملکردها سازگار شوند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ پروژه "لایت‌سیل"(LightSail) نشان داد که ماهواره های کوچک و سبک می‌توانند با استفاده از نوعی بادبان که توسط فوتون‌های خورشید به حرکت درمی‌آید، رانده شوند.

تاسواره‌ها امروزه معمولاً برای استقرار محموله‌ها برای آزمایش‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به خدماتی مفید در اکتشافات فضایی کاوشگرهای دور از فضا منجر شوند.

در مورد "WISA WOODSAT"، بخش عمده‌ای از آن یک آزمایش علمی است که توسط دانشجویان هدایت می‌شود و قسمت‌های مختلف این تاسواره توسط دانشجویانی از سراسر فنلاند ساخته شده است.

مدل اولیه این ماهواره دانشجویی که در ابتدا قرار بود با بالن به فضا ارسال شود، اکنون یک نسخه ارتقا یافته و به لطف حمایت مالی تولید کننده تخته سه‌لا، به یک وسیله نقلیه پرتابی با موشک به فضا خواهد رفت.

از آنجا که شرکت "ویزا" از این پرتاب حمایت مالی می‌کند، این ماهواره شامل یک لایه بیرونی از تخته سه‌لا خواهد بود. این ماده چوبی همه کاره در فضا هدف چندانی نخواهد داشت.

تیم "WISA WOODSAT" از یک فناوری ارتباطی استفاده می‌کند که به یک گیرنده کم مصرف ساده اجازه می‌دهد تا سیگنال تاسواره را دریافت کند، سپس از طریق یک فرکانس رادیویی اختصاص داده شده به رادیوی آماتور پخش می‌شود.

اگرچه در حال حاضر هیچ تاریخی برای پرتاب این ماهواره چوبی برنامه‌ریزی نشده است، اما قرار است امسال سوار بر یک موشک متعلق به شرکت فضایی "راکت لب" به مدار قطبی برسد./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ماهواره چوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۸۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می گیرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، یوسف اینانلو افزود: امسال ۲۰۷ دیزل ژنراتور در استان شناسایی شده است و صاحبان مولد‌های خودتامین برق در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و اداری و تجاری این استان برای عبور از اوج بار مصرف مشارکت خواهند داشت.

 به گفته وی، از سال گذشته کلیه مولد‌ها به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان یکی از اقدامات جهت عبور بدون خاموشی از دوران اوج مصرف تابستان را آماده به کاری و وارد مدار شدن مولد‌های سازمان‌ها و مراکز دولتی عنوان کرد و اظهار داشت: ادارات، نهاد‌ها و ارگان‌ها باید در روز‌های کاری هفته و در ساعات اوج مصرف برق، مولد‌های خود تامین (دیزل ژنراتور) را وارد مدار کنند و ارتباط را با شبکه عمومی توزیع برق، قطع کنند.

اینانلو تاکید کرد:دستگاه‌های اجرایی و دولتی باید در وقت اداری ۳۰ درصد و خارج از وقت اداری ۶۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند و تحقق این موضوع با جدیت و به صورت مستمر مورد بررسی و پایش قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • آغاز فعالیت نخستین ماهواره اندازه‌گیری باران
  • آشنایی با سیستم مرموز چشم پنتاگون در مدار زمین | از ردیابی تا کشتار موشک‌ها! +تصویر
  • ارتباط بلوتوثی با فضا برقرار شد
  • ۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می‌گیرد
  • ۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می گیرد
  • فو فایتر؛ چشم پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها!/ عکس
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • فو فایتر؛ چشم تیزبین پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها
  • موشک با سوخت موم شمع به مدار رفت
  • فو فایتر ؛ چشم تیزبین پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک ها(+عکس)