Web Analytics Made Easy - Statcounter

همواره در طول سال های گذشته، انتخابات ریاست‌جمهوری از دیگر انتخابات پرشورتر برگزار شده و با مشارکت بیشتر مردم همراه بوده است به همین دلیل بهتر است برای حضور پرشور مردم از یک طرف به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم توجه کنند و از طرف دیگر چهره‌هایی که از سابقه مدیریت «علمی»، «انقلابی» و «روحیه جهادی» برخوردار هستند، برای انتخابات نامزد شوند تا بتوانند به وعده‌ خود عمل کنند و بدون شک اگر این مسایل حل نشود، بحث مهم مشارکت مردم در انتخابات با مشکلات جدی روبه رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه‌ اعتدالی خبر آنلاین در شبانه روز گذشته در گزارشی به کاندیداتوری شدن شماری از اعضای مجلس پرداخت و همچنین در این بازه زمانی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب سخنان فائزه هاشمی در خصوص انتخابات ۱۴۰۰  را بازتاب داد. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتماد سازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند. خبرگزاری ایسنا در مطلبی آورد، نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید اشراف کامل به قوانین داشته باشد، همچنین در گزارشی دیگر بر مشارکت حداکثری مردم تاکید کرد. همچنین روزنامه آرمان ملی و شرق در مطالبی حضور یا عدم حضور محمد جواد ظریف و محسن هاشمی را در این دوره از انتخابات بررسی کردند.  خبرگزاری ایلنا در تیتری با عنوان ایجاد فضایی برای حضور کاندیداهای اصلی اصلاحات، حداقل حق این جریان است، از زاویه دیگری به این موضوع نگریست. رسانه‌های اصولگرا نیز در این بازه زمانی در مطالب خود ضمن تاکید بر مشارکت حداکثری مردم بر ضرورت شرکت آیت الله رئیسی تاکید کردند و در گفت وگو با احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی این موضوع را بازتاب دادند و دیگر خبرگزاری های این رسانه عدم کاندیداتوری سید حسن خمینی  را برجسته کردند.

رسانه‌های اعتدالی

شیفتگان رئیس جمهور شدن در پارلمان

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی به کاندیداتوری شدن اعضای مجلس پرداخت و نوشت:


*هنوز عمر مجلس یازدهم به یک سال نرسیده است اما برخی نمایندگان این مجلس اصرار بر رئیس جمهور شدن و دل کندن از پارلمان دارند؛ از آقای رئیس و نواب رئیس‌اش تا پزشکیان اصلاح طلب.

*اعلام کاندیداتوری یا گمانه ها برای حضور افراد در انتخابات ریاست جمهوری تنها به چهره‌های نظامی همچون سردار دهقان، رستم قاسمی و سعید محمد یا سیاسیونی چون عارف، مطهری، ضرغامی، جلیلی، رئیسی و... ختم نشده و شوق خدمت به «مجلس انقلابی» نیز رسیده است.

* رئیس مجلس، نواب رئیس و همچنین تعداد دیگری از نمایندگان مجلس برای شرکت در انتخاباتی دیگر اعلام حضور کرده‌اند یا به واسطه گمانه‌زنی‌ها برای حضور رقبایی از جریان متبوعشان منتظر کنش آنها هستند.

*شهردار پیشین تهران که اکنون بر صندلی ریاست بهارستان تکیه دارد، چند ماهی می‌شود از مرز شصت سالگی عبور کرده و حتی دیگر به واسطه رقبای جوانش نمی‌تواند عنوان «کاندیدای جوان انقلابی جهادی» را یدک بکشد، اما همچنان چشم به پاستور دارد.

*زمزمه ها می‌گویند قالیباف گفته که اگر رئیسی پا به میدان بگذارد او در انتخابات شرکت نمی‌کند اما تصمیم بگیرد که نیاید، این دکتر خلبان است که در چشم‌ و هم‌چشمی غریبی با محسن رضایی میرقائد برای چهارمین بار برای شرکت در انتخابات پا به وزارت کشور خواهد گذاشت.

*تنها راه قالیباف برای رسیدن به آرزوی دیرینه خود این است که نظر همه طیف‌های مختلف اصولگرایی را منسجم کند که همه اینها مستلزم این است که رئیسی پا به عرصه انتخابات نگذارد و طیف های تندروی جریان اصولگرا این بار هم با طرحی سهم خواهانه از او حمایت کنند.

احمدی نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به بازتاب سخنان فائزه هاشمی پرداخت و نوشت:

* احمدی نژاد به من پیشنهاد مناظره دادند، اما من قبول نکردم، اما ایشان را سلامت نمی دانم.

*یک سال و نیم است که به حزب کارگزاران نمی روم.

*در انتخابات به عنوان کاندیدا ثبت نام نمی کنم.

*اینکه منتظر نسل جدید اصولگرایان در شورای نگهبان و تغییر نظرشان در مورد حضور زنان در انتخابات باشیم، بعید می دانم به سن ما قد بدهد؛ اما تغییر نسلی در شورای نگهبان باعث می شود که فضا بهتر شود.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید اشراف کامل به قوانین داشته باشد

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با حسین طالع کارشناس مسایل حقوقی پرداخت و نوشت:

*نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید اشراف کامل به قوانین و مقررات داشته باشد. چرا که هیات دولت تحت ریاست رئیس قوه مجریه از لحاظ قانونی علاوه بر داشتن تکلیف اجرای قوانین، دارای اختیار تهیه لوایح قانونی جهت ارایه به مجلس یا تهیه بخشنامه ها و آیین نامه های اجرایی قوانین مصوب مجلس است.

* شخص نامزد ریاست جمهوری قبل از انتخاب شدن به عنوان ریاست قوه مجریه باید قوانین مقدماتی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را بداند و بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور وظیفه توشیح و اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتایج همه پرسی ها را براساس ماده یک قانون مدنی دارد.

*  از آنجایی که شخص رییس جمهور مسوول اصلی اجرای قوانین در سطح جامعه است، شخص نامزد ریاست جمهوری قبل از ورود به عرصه انتخابات و انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور حتما باید طرح های لازم جهت تضمین اجرای حقوق شهروندی به عنوان یکی از حقوق مکتسبه ملت را تهیه کند و ضمانت اجراهای مناسب جهت تقویت آن را تعیین کند.

* در فقدان ساز و کار قانونی جهت تعقیب وعده های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شرایط کنونی جزء یک دین اخلاقی بر ذمه نامزد ریاست جمهوری هیچ گونه ضمانت اجرای حقوقی برای عدم تحقق وعده های انتخاباتی در مجموعه قوانین کشور وجود ندارد.

ظریف ‌با ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی سازگاری‌ تام دارد

روزنامه شرق به گفت‌وگو با محمد عطریانفر ‌فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی پرداخت و نوشت:

‌*اگر اصلاح‌طلبان با یک کاندیدای توانمند و موجه و کسی وارد شوند که جامعه نسبت به آن شناخت کافی داشته باشد و رأی منفی او حداقلی باشد و بتواند نماد اجماع همه نخبگان سیاسی اصلاح‌طلب باشد و بتواند اعتماد رهبری برای حضور در انتخابات را جلب کند، یک انتخابات قطبی و دارای پیام شکل می‌گیرد.

 * اگر دچار تکثر نامزدها شدیم، ممکن است عمده نیروها ردصلاحیت شوند و یک اصلاح‌طلب فرعی تأیید صلاحیت شود که دچار آسیب می‌شویم.

*عرصه سیاست عرصه ممکنات است و باید متکی بر گمانه‌زنی درست، کارها را سامان دهیم؛ اینکه این‌طور فکر کنیم که یک نفر را انتخاب کردیم و اگر ردصلاحیت شد چه کنیم، البته به لحاظ ذهن ریاضی باید احتمال را داد اما نباید روی این احتمال ضعیف تمرکز کرد.

*مردم ممکن است گلایه داشته باشند اما درهرحال به سمت انتخاب می‌روند.

* اصلاح‌طلبان باید بدانند تا زمانی که چرخه حکمرانی بر ارابه انتخابات بچرخد، اندیشه اصلاح‌طلبی اتفاقا وزن قوی‌تری نسبت به اصولگراها در جامعه دارد.

* اگر اصلاح‌طلبان فردا پای خودشان را از صحنه بیرون بکشند، همین قصه‌هایی که برای مجلس فعلی رخ داد آن‌وقت برای ریاست‌جمهوری اتفاق می‌افتد.

پنج تمایز محسن هاشمی در انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم محمد محمودی دبیرسابق پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی منتشر کرد و به پنج محور متمایزکننده «محسن هاشمی» با دیگر نامزدها پرداخت:

*یقینا «آشتی منطقه‌ای» یکی از ضرورت‌های انتخابات ۱۴۰۰ است، چرا که در شرایط دو قطبی کنونی «ایران و عربستان»، اکثر کشورهای جهان اسلام از آسیای میانه تا شاخ آفریقا، راهی جز «همکاری‌های محتاطانه» با یکی از این دو کشور بزرگ اسلامی ندارند و به‌خاطر همین معضل مزمن، هرگز امکان برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و پایدار برای همکاری‌های مشترک در جهان اسلام میسر نمی‌شود.

* آیت‌الله هاشمی به عنوان تنها رئیس‌جمهوری که موفق شد «آشتی منطقه‌ای» را عملیاتی کند در کل جهان اسلام مورد احترام و محبوبیت خاصی است. پس محسن هاشمی در این زمینه یک قدم بلند از تمام کاندیداها جلوتر است.

 *‌تنها دوره‌ای که در آن به قول مقام معظم رهبری، «آرزوهای سازندگی» در کشور رنگ واقعیت گرفت، دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی بود. دوره‌ای که کشوری جنگ‌زده با زیرساخت‌های آسیب‌دیده- طی دورانی بسیار کوتاه- هم بازسازی شد و هم برای «اولین بار و آخرین بار» به رشد اقتصادی «دو رقمی» و نرخ بیکاری «تک رقمی» رسید.

*محسن هاشمی به عنوان یکی از نزدیک‌ترین دستیاران آیت‌الله هاشمی در دولت سازندگی تجارب بسیار ارزشمندی را در هدایت «توسعه همه‌جانبه اقتصادی کشوری جنگ‌زده» به‌دست آورده که یقینا با به‌کارگیری مجدد دو اصل بنیادین «کابینه‌کار» و «حاشیه‌گریزی» در دولت سازندگی، می‌تواند به عنوان متمایزترین کاندیدای اقتصاد محور انتخابات ۱۴۰۰ مطرح باشد و با یادآوری موفقیت‌های عملی «دولت سازندگی» در رونق اقتصادی برای مردم، راه بر طرح «شعارهای بی‌حاصل» و «برنامه‌های بلندپروازانه» و غیراجرایی را ببندد تا دوباره کشور اسیر آزمون و خطاهای ادوار اخیر نشود.

* مهمترین دلیل خارج شدن کشور از «ریل سازندگی» بعد از پایان ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی، تشکیل دو دولت کاملا جناحی بود، که طی ۱۶ سال، کشور را از «تعادل سیاسی» و بالطبع آن «هم‌افزایی اقتصادی» خارج کردند و اهداف بلندی نظیر «چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴»  را در باتلاقی از «منازعات جناحی» و «تخریب‌های باندی» گرفتار کردند.

*محسن هاشمی، تنها کاندیدای فراجناحی در میان کاندیداهای مطرح شده در انتخابات ۱۴۰۰ است که می‌تواند با اتکا به تجارب دولت سازندگی و آموخته‌های اجرایی آیت‌الله هاشمی در جایگاه ریاست‌جمهوری، کابینه فراجناحی دولت آقای روحانی را با چتر بزرگ‌تری ادامه دهد.

تشابه و تفاوت انتخابات ایران و آمریکا

روزنامه ابتکار یادداشتی به قلم امین جمشیدزاده فعال سیاسی اصلاح طلب منتشر کرد و نوشت:  

*ترکیب، آرایش سیاسی و چیدمان انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در کشور تا حدود بسیاری مشابه انتخابات سوم نوامبر۱۳آبان۹۹در ایالات متحده آمریکا شاید باشد و از اوایل ماه رمضان و شروع ماه میانی بهار تمام نگاه‌ها در جهان و به ویژه آمریکا به انتخابات خرداد ماه در ایران دوخته خواهد شد.

ایجاد فضایی برای حضور کاندیداهای اصلی اصلاحات، حداقل حق این جریان است

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با محمد سالاری رییس شورای مرکزی حزب همبستگی پرداخت و نوشت:

* امیدواریم که با توجه به فضای کنونی جامعه و مشکلات جدی معیشتی مردم و ناامیدی که در بستر جامعه نسبت به اصلاح رویه‌ها و ناکارآمدی‌ها و حل مشکلات ایجاد شده، ‌ مجموعه نظام، حاکمیت و نهادهای نظارتی فضای مشارکت همه جریان‌های سیاسی را با کاندیدای اصلی خودشان فراهم کند تا آن جریان‌ها مجبور نشوند که به طرف کاندیدای اجاره‌ای و عاریه‌ای بروند.

*حزب همبستگی ایران اسلامی یکی از اولین احزاب جبهه اصلاحات است که پس از دوم خرداد سال ۷۶ از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز اخذ کرده است و همواره نیز در طول این سال‌ها، رویکرد و استراتژی این حزب مبتنی بر رویکرد تصمیم‌گیری جبهه‌ای بوده است و تاکید دارد ضمن اینکه در فرآیندهای تصمیم‌گیری و تصمیمات جبهه اصلاحات نظرات خود را ارائه دهد اما در پروژه‌های مهمی مانند انتخابات در چارچوب تصمیمات جریانی، ‌ کنشگری کند و در این دوره نیز ما در ساختار نهاد اجماع ساز، ‌ حضور فعال و جدی داریم و البته قطعاً‌ کاندیداهایی را نیز به عنوان کاندیدای ترجیحی حزب همبستگی اعلام خواهیم کرد.

*متاسفانه انتخابات پیش‌رو از جمله انتخابات‌هایی است که علیرغم اینکه زمانی برای برگزاری نمانده اما کاندیداهای هر دو جریان اصلی مشخص نیستند.

* در خصوص فرآیند کاندیدا گزینی در حوزه ریاست جمهور باید تصمیم گیری شود و ما نیز نظرات خود را اعلام کردیم و در جلسه نیز مطرح خواهیم کرد.

*در درون جریان اصلاحات کاندیداهای بالقوه بسیاری داریم که از منظر قانون اساسی و قانون انتخابات صلاحیت حضور در عرصه انتخابات را نیز دارند که البته این موضوع بستگی به نهادهای نظارتی و مشخصاً‌ شورای نگهبان دارد که از منظر آنها این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

*ما همواره به این رویکرد انتقاد داشته‌ایم و امیدواریم که با توجه به فضای کنونی جامعه و مشکلات جدی معیشتی مردم و ناامیدی که در بستر جامعه نسبت به اصلاح رویه‌ها و ناکارآمدی‌ها و حل مشکلات ایجاد شده، ‌ مجموعه نظام، حاکمیت و نهادهای نظارتی فضای مشارکت همه جریان‌های سیاسی را با کاندیدای اصلی خودشان فراهم کند تا آن جریان‌ها مجبور نشوند که به سمت کاندیدای اجاره‌ای و عاریه‌ای بروند.

* قبل از ثبت نام در انتخابات، جبهه اصلاحات به احزاب اعلام کرد که اعضای دارای ظرفیت و توانایی لازم را برای حضور در شوراهای شهر را معرفی کنند که این کار صورت گرفت. گرچه انتظار ما این بود که بیش از آنچه که تاکنون نماینده احزاب حضور یافته‌اند، حضور پیدا می‌کردند.

برای مشارکت حداکثری باید از همه جناح‌ها کاندیدای تایید صلاحیت‌شده داشته باشیم

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و آورد:  

*یکی از راه‌های برگزاری انتخابات حداکثری این است که هم در انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری، از تمام جناح‌ها کاندیداهایی تایید صلاحیت شوند.

*از جناح اصلاح‌طلبان هنوز کسی به صورت جدی برای شرکت در انتخابات اعلام حضور نکرده است، علت این موضوع، دو مسئله نگران‌کننده‌ای است که اصلاح‌طلبان با آن مواجه‌اند. مسئله اول، نگرانی نسبت به کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو و مساله بعدی موضوع رد صلاحیت‌ها است.

*وقتی در سال ۹۲ شخصیت برجسته‌ای مانند آقای هاشمی رد صلاحیت شدند، پس برای تمام افراد می‌توان احتمال رد صلاحیت را متصور بود.

* از نگرانی‌های اصلاح‌طلبان این است که اگر مردم به شرکت در انتخابات ترغیب شوند، آیا کاندیداهای اصلاح‌طلب می‌توانند از فیلتر شورای نگهبان به راحتی عبور پیدا کنند یا خیر.

* امیدواریم هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، اشتیاق مردم به شرکت و رای دادن در انتخابات افزایش یابد.

* هیات‌های اجرایی و نظارتی نباید سخت‌گیری‌های بی‌مورد کنند و باید مر قانون اجرا شود تا از همه سلایق کاندیدا وجود داشته باشد و مردم در انتخابات شرکت کنند.

* یکی از راه‌های برگزاری انتخابات حداکثری این است که هم در انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری، از تمام جناح‌ها کاندیداهایی تایید صلاحیت شوند.

* اصولگرایان تا لحظه آخر از ائتلاف سخن می‌گویند، اما در نهایت همگی ثبت نام می‌کنند و خود را در معرض رای مردم قرار می‌دهند.

رسانه‌های اصولگرا

خبرگزاری فارس به گفت و گو با احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت:

* مردم امروز کذب بودن تبلیغات تخریبی ۴ سال قبل علیه آیت الله ‌رئیسی را درک کرده‌اند.

* تشکیل دولت به ریاست آیت الله رییسی می تواند کشور را از وضعیت فعلی خارج کرده و اداره قوه مجریه به ریل اصلی برگرداند.

* اعتماد مردم به رییسی در بالاترین حد ممکن است و وی طبق نظرسنجی ها در صدر قرار دارد.

*دولت آینده باید از بیشترین اجماع و حمایت نزد مجموعه نهادهای حاکمیتی قرار داشته باشد و خودش و برنامه هایش مورد اعتماد عموم نهادهای حاکمیتی باشد.

* ما فرصت نداریم و نیازمند تشکیل دولتی قوی، مورد اعتماد، کاربلد و پاکدست هستیم که بررسی‌های ما نشان می‌دهد شخصیتی غیر از آیت‌الله رئیسی نمی‌تواند چنین دولتی را تشکیل دهد.

*البته قوه قضاییه اهمیت بسیاری دارد؛ آیت الله رییسی هم سند تحول قوه قضاییه را تدوین کرده و در حال اجرای آن است. می شود گفت قوه قضاییه روی ریل افتاده و شخصیت های دیگری هم می توانند این حرکت را ادامه بدهند.

* قوه مجریه بسیار مهم تر است و کل بودجه و امکانات کشور در دست این قوه هست. در حال حاضر شخصیتی غیر از آیت‌الله رئیسی نمی تواند این بار را بر دوش بکشد.

* در حال حاضر و طبق نظرسنجی ها آیت الله رییسی مهمترین مولفه لازم را که رای فراگیر اقشار مختلف مردمی است، دارد. این رأی ناشی از افزایش محبوبیت آقای رییسی طی چند سال اخیر است.

*اگر آقای رییسی رییس جمهور شود، می تواند علاوه بر بازگرداندن اداره قوه مجریه به ریل اصلی‌اش، ریشه های فساد و رانت را هم بخشکاند تا نیاز به ورود همه‌جانبه قوه قضاییه نباشد. فساد و رانت را باید از ریشه و مبدا خشکاند که آیت الله رییسی این توان و انگیزه را دارد و ثابت کرده که ضد فساد است.

* وجود شخصیت‌های فراوان در جریان اصولگرایی، نشانه ای از زنده بودن و بالندگی نیروهای انقلاب و اصولگرایان در پرورش نیروهای لازم برای اداره کشور در بالاترین سطوح است. این نشانه قدرت اصولگرایی و باعث افتخار است.

*آقای رییسی از حمایت مجلس فعلی برخودار خواهد شد؛ قطعا با حمایت و اعتماد سایر نهادهای حاکمیتی مواجه شده و می‌تواند یک دولت قوی را شکل بدهد.

*کشور در حال حاضر به یک دولت قوی نیاز دارد تا بن‌بست‌شکنی کرده و تصمیمات بزرگی را اتخاذ کند.

آرامش انتخابات، انتخاب عاقلانه

روزنامه وطن امروز به بازتاب سخنان سیدیاسر خمینی در مورد کاندیداتور سیدحسن خمینی، پرداخت و در گزارشی نوشت:

* سیدحسن خمینی برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال ندارد.

* رابطه سیدحسن خمینی با رهبری، رابطه‌ای است که همانند پدر و فرزند است. در ضمن مباحث مطرح شده، طبیعی است که بحث به مسایل انتخابات و حضور مردم می‌کشد.

* سیدحسن خمینی از ماجرای انتخابات مجلس خبرگان تجربه مهمی اندوخته است. آن زمان وی به پیشنهاد اصلاح‌طلبان و نزدیکان مرحوم هاشمی‌رفسنجانی وارد عرصه شد و وقتی با سازوکارهای قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندیداها مواجه شد متوجه این نکته شد که فضای محافل و گعده‌های سیاسی با ساختار و سازوکارهای قانونی بسیار متفاوت است.

* این بار سیدحسن خمینی مسیری عقلانی در پیش گرفت. به واسطه روابط عاطفی‌ای که با رهبر انقلاب دارد و با اطلاع از نگاه پدرانه معظم‌له به خود، بحث طرح مجدد کاندیداتوری خود توسط برخی افراد و طیف‌ها را مطرح و با اصرار از رهبر انقلاب خواست ایشان در این باره نظر بدهند. رهبر انقلاب نیز در مقابل اصرار سیدحسن، صلاح و مصلحت نوه حضرت امام(ره) را توصیه کردند.

* اعلان این موضوع توسط سیدیاسر خمینی نیز بسیار مهم است. اینکه نوه امام خمینی(ره) بگوید به ملاقات رهبر معظم انقلاب رفته است، با اصرار نظر ایشان را درباره موضوع کاندیداتوری جویا شده است و تابع توصیه رهبر انقلاب است، بسیار مهم و معنادار است ...

نمی‌خواهم در انتخابات کاندیدا شوم

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد:  

‌*چون قصد فعالیت‌های انتخاباتی و کمک به جبهه انقلاب را دارم برای رعایت قانون، از هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری استعفا دادم.

 * از مردم درخواست حضور باشکوه و سرنوشت ساز در انتخابات ۱۴۰۰را دارم.

*اعلام کاندیداتوری برداشت برخی رسانه‌ها از استعفا بوده است که به نوبه خود عذر می خواهم.

سیاست‌خارجی موضوع دعوای انتخاباتی نشود

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پرداخت و آورد:

*سیاست خارجی نباید موضوع دعوای جناحی و انتخاباتی باشد،  هر دستاورد سیاست خارجی، دستاورد مردم،  کشور و رهبری است.

* دو قطبی را کسانی می‌سازند که با اتلاف میلیاردها برای تولید سریال، اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته و معیشت مردم و عزت کشور را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی می‌نمایند. ما به لطف خدا و بزرگواری مردم نیازی به ایجاد دوقطبی در جامعه نداریم.

* هشت سال است علیه دستگاه دیپلماسی با هزینه‌های سنگین تبلیغ شده است؛ ۸ سال است بهترین دستاوردهای دیپلماسی را تخطئه کرده‌اند؛ ۸ سال است به دلیل سکوت ما یک تنه به قاضی رفته‌اند؛ و ۸ سال است برای کوبیدن دستگاه دیپلماسی، عزت و اعتماد مردم را نشانه گرفته‌اند؛ اما به لطف خدا هنوز از نعمت محبت مردم دلاورمان برخورداریم.

* علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی و یا انسجام ملی هزینه کنم، نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن.

*بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد.

اصلاح‌طلبان شانس پیروزی نداشته باشند، وارد رقابت جدی نمی‌شوند

روزنامه فرهیختگان به گفت وگو با آجرلو کارشناس مسایل سیاسی پرداخت و نوشت:

* هرگاه اصلاح‌طلب‌ها ببینند در انتخابات شانس پیروزی ندارند، وارد رقابت جدی نمی‌شوند.

* البته استدلال آنها در ظاهر این بود که اکثرا افرادشان ردصلاحیت شده‌اند.

* در انتخابات مجلس دهم نیز مردم بسیاری از چهره‌های آن لیست را نمی‌شناختند، اما به‌واسطه امیدواری به رهبران اصلاحات به این لیست رای دادند.

  *به‌نظر می‌رسد که چنین تفکری یک بحران جدی در مجموعه اصلاحات است که آن را به یک مساله، معما و مشکل بزرگ در اصلاحات تبدیل کرده است، بر همین اساس ما شاهد شکاف‌هایی در مناظره اخیر تاجزاده و کرباسچی نیز بودیم؛ درواقع آنها هنوز نتوانسته اند نسبت و مسوولیت خود را درقبال حاکمیت مشخص کنند.

*شکاف بین اصلاح‌طلبان جدی است و برخی از آنها بخش دیگر همچون تاجزاده، علوی‌تبار و حجاریان را متهم می‌کنند که شما جنبش اصلاحات و دوم خرداد را رادیکال کردید و این رادیکال‌شدن موجب شده ‌حکومت اعتماد خود را به ما از دست بدهد و ما بی‌اعتبار شویم و نتوانیم پروژه‌های خود را پیش ببریم و این موجب ناکارآمدی شده است. طرف مقابل به‌عنوان طیف رادیکال معتقد است شما اهل معامله‌کردن با حکومت هستید و می‌خواهید در قدرت باشید، اما این رویکرد به‌نظر بنده انحرافی است؛ چراکه اساسا طبق قانون اگر شما جمهوری اسلامی را نپذیرید، نمی‌توانید بخشی از جریان سیاسی فعال در حاکمیت باشید.

*  اصلاح‌طلبان تندرو در ۱۴۰۰ به‌دنبال گزینه حداکثری یا تحریم انتخابات هستند.

*طیف تجدیدنظرطلب به‌دنبال این است که فقط با گزینه حداکثری وارد انتخابات شود و در غیر این صورت می‌خواهد انتخابات را تحریم کند، آنها اگر ببینید شانسی با گزینه‌های حداقلی ندارند، حتما به‌سمت تحریم می‌روند و اگر ببینند شانس پیروزی دارند، آن زمان ممکن است بازهم فرصت‌طلبی کرده و مدل سال۹۲ را اجرا کنند، اما در غیر این صورت دو طیف می‌شوند که شکاف‌شان نیز بسیار جدی است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی اصولگرایان سید حسن خمینی انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی اصولگرایان انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی اصولگرایان سید حسن خمینی انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی شرکت در انتخابات بازتاب سخنان سیاسی اصلاح طلب مشارکت حداکثری آیت الله هاشمی آیت الله رییسی هم در انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت اصلاح طلب دولت سازندگی گفت وگو سیدحسن خمینی شورای نگهبان سیاست خارجی رهبر انقلاب اصلاح طلبان قوه قضاییه محسن هاشمی رئیس جمهور قوه مجریه برای حضور رسانه ها جریان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری

محققان یکی از شرکت های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری از آن رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، پژوهشکده سامانه های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف میزبان روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی بوده است.

انجام پژوهش‌های کاربردی ـ توسعه‌ای، تجاری‌سازی ایده‌های نو و پژوهش‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالا، انجام فعالیت‌های ترویجی به منظور اعتلای نهضت نرم‌ افزاری و توسعه صنایع کشور در بستر مناسب ارتباطی صنعت و دانشگاه و با بهره‌گیری از ساختارهای چابک و پویا از ماموریت های این پژوهشکده است از این رو این مرکز تحقیقاتی چشم انداز خود را "تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین مراکز پیشرو در تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالای کشور" تعریف شده است.

یکی از شرکت های دانش بنیان این پژوهشکده که با همکاری اعضای هیات علمی و برخی از محققان ایرانی مقیم خارج شکل گرفته است، پس از ۴ سال تحقیق و توسعه به دانش فنی ساخت موتور ۶ سیلندر با ظرفیت ۴۰۰۰ سی سی بنزینی خورجینی دست یافتند.

به گزارش ایسنا، دهقانی فیروزآبادی در آیین رونمایی از موتور ۶ سیلندر بنزینی خورجینی در جمع خبرنگاران گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند.

وی با بیان اینکه این نوع موتورها همچنین دارای کاربردهای تفریحی مانند خودروهای افرود را نیز دارند، اظهار کرد: این نوع موتورها یک نیاز کاملا راهبردی است و کشور نیز در طی چند سال گذشته به آن موضوع رسید که کشور  نیازمند دستیابی به دانش فنی این نوع موتورها است.‌

دهقانی اضافه کرد: بر این اساس یکی از شرکت های دانش بنیان که با حضور چندین نفر از اعضای هیات علمی و نزدیک به ۴۰ نفر از بهترین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و محققان کشور تشکیل شده بود، و در طی ۳ تا ۴ سال گذشته با ترسیم برنامه مطالعاتی عمیق، اقدام به کسب فناوری های موتورهای ۶ سیلندر خورجینی ۴ لیتری دنیا کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این شرکت دانش بنیان امروز توانست نمونه مهندسی معکوس شده این موتور را با استانداردهای بالا تولید و رونمایی کند.

وی باتاکید بر اینکه رونمایی از این دستاورد، اثبات فناوری های موتور  خورجینی ۶ سیلندر حجم بالا است، اظهار کرد: دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش بنیان به دست امده و امیدواریم این جریان علمی قوی که از سوی محققان این شرکت ایجاد شده است، توسعه یابد و به زودی شاهد تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در کشور باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، فناوری های موتور را از فناوری های اصلی و کلیدی در هر سامانه  ای توصیف کرد و یادآور شد: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است چون این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه ها است.

دهقانی با اشاره به حمایت های معاونت علمی از این طرح گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه  را بر عهده گرفتیم. ولی یکی از خوشحالی های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت های بزرگ دنیا  فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند تا دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، "گیربکس مغناطیسی"، "طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی اسکوتر آویتا" با سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، "آب شیرین کن خورشیدی" و "رونمایی از محصول فناورانه نرم افزار ابرسازه" از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده به شمار می رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟