Web Analytics Made Easy - Statcounter

«منقبت خوانی» گونه ای از آئین های مذهبی و نمایشی است که از دیرباز در ستایش خداوند و پیامبر و ائمه اطهار با زبان شعر و آواز ایرانی از سوی منقبت خوانان در شب های ماه مبارک رمضان و لیالی قدر اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،«ماه رمضان» نهمین ماه از ماه‌های قمری، ماه نزول قرآن و ماهی مبارک است  که در آن روز بر مسلمانان واجب است، این ماه آئین ها  و آداب مختص خود را دارد که مسلمانان روزه دار با آن یکماه را سپری می کنند، نقاره زنی، سحری‌خوانی، دم دم سحری، منقبت خوانی، نوحه‌خوانی، اذان، قرائت قرآن  به عنوان معروف ترین آئین های ماه رمضان  درمناطق مختلف ایران شناخته می شود که می شود به آنها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از آئین های  مرسوم در ماه مبارک رمضان «منقبت خوانی» یا مناقب خوانی است،  منقبت خوانی گونه ای از ستایشگری مذهبی و روایات حماسی، آئینی، مذهبی و هنری است که در مقام ستایش خداوند  و پیامبر و ائمه اطهار اجرا می شود.

 

قدیمی ترین و مهمترین  نمونه در باب مناقب خوانی و فضایل خوانی از« عبدالجلیل رازی» صاحب کتاب «النقص» است. در کتاب« النقص» که در نیمه قرن ششم هجری تالیف شده، تصریح شده است که مناقب و فضایل خواندن قاعده ای نو نیست و سابقه ای طولانی دارد.

 

معنی لغوی «منقبت» که جمع آن مناقب میباشد عبارت از هنر، ستودگی و کار نیک  است و منقبت خوان یعنی کسی که صفات و نیکویی های پیامبر و آل پیامبر را با شعر و آواز می سراید.

 

 منقبت خوانی که با شکوفایی شعر پارسی در بین ایرانیان رواج یافته سابقه آن به قرن ششم هجری برمی گردد، در واقع  و به زبانی دیگر منقبت خوانان همان  مداحان  شیعی هستند که در مجالسی كه در مساجد یا تكایا برپا می شد به منقبت خوانی می پرداختند.

 

منقبت خوانان با مدح امام علی(ع)  و مدح رشادت های شهدای کربلا، جوانمردی های حضرت عباس(ع) و شخصیت حضرت امام حسین (ع)  به منقبت خوانی می پرداختند .


«منقبت خوانی» و آیین «مناقب خوانی» از دوران صفویه بر مبنای قیام  و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش شکل گرفت ؛ اما روایت های منقبت خوانان پس از توسعه و گسترش مفاهیم شیعی به  امام علی (ع) به عنوان امام نخست شیعیان تغییر کرد و منقبت خوانان در مراسم و آیین‌های مذهبی دیگر و بویژه آیین های ماه مبارک رمضان و لیالی قدر   به  ایشان  پرداختند . از همان زمان آئین «منقبت خوانی» به عنوان بخشی از آیین های نمایشی و نیایشی ماه مبارک رمضان در میان مردم  مرسوم شد.

 

نمونه ای از اشعار منقبت خوانی را در زیر مشاهده می کنید:

 

*******

بی علی دین در مثل باشد حباب

پوچ و تُو خالی حبابی در سراب

تازه آن را هم ببیند بین خواب

مستِ مجنونی به حال اضطراب

دین کامل با علی پیدا شود

دین فقط در عشق او معنا شود

عشق مولایم علی عشق خداست

عشق او بر هر غم و دردی دواست.....

 

*******

امشب این شمع فروزان و پس از آن سحر است

ای بشر از چه گریزی که زمان در گذر است

از کدامین گذر آیی که بلایت نرسد

راه بی بیم و خطر بین که یکی در نظر است

مرکب عافیت از راه تشیع گذرد

غیر از این بین همه بیراهه و در آن خطر است

*******

تو گر دنیا بخواهی از علی(ع) خواه

جنان را هم تو از دست ولی خواه

که حضرت می کند هر جا کفایت

ببینی هر زمان از او عنایت

کسی گر سوی جنات نعیم است

علی(ع) تنها صراط مستقیم است

 

منقبت خوانی به عنوان یکی از غنی ترین آیین ها در میان مسلمانان  و بویژه شیعیان کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان مرسوم است  و ماه مبارک رمضان تجلی دوباره اجرای این آئین در میان روزه داران است.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: آئین های ماه مبارک رمضان منقبت خوانی ماه مبارک رمضان منقبت خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۰۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک بانک سرمایه به مناسبت دهه فجر

فرارسیدن دهه مبارک فجر و سالگرد بازگشت امام امت به میهن و نیز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به هم‌وطنان عزیز و تمامی حق‌طلبان در سراسر گیتی تبریک عرض نموده، از درگاه حق‌تعالی برای روح مطهر امام راحل و شهدای گران‌قدر این انقلاب علو درجات را مسألت دارم. ناطقان: فرج اله قدمی، مدیر عامل بانک سرمایه در پیامی به شرح زیر ایام الله دهه مبارک فجر را تبریک گفت:

به جوش آمده است خون درون رگ گیاه...


بهمنی دیگر و فجرِ انقلابی دیگر از راه رسیده است و این فرصت خجسته‌ای است برای مرور و گرامی‌داشت خاطره قهرمانی‌های یک ملت؛ ملتی بزرگ که شجاعانه و بالغانه آزادی را انتخاب کردند و خودرأیی و استبداد را شایسته خویش ندانستند.

بی شک خاطره این قهرمانی‌ها تا همیشه الهام‌بخش ما در حفظ عزت و آزادی و استقلالمان خواهد بود.

فرارسیدن دهه مبارک فجر و سالگرد بازگشت امام امت به میهن و نیز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به هم‌وطنان عزیز و تمامی حق‌طلبان در سراسر گیتی تبریک عرض نموده، از درگاه حق‌تعالی برای روح مطهر امام راحل و شهدای گران‌قدر این انقلاب علو درجات را مسألت دارم.

امید که همه ما امانت‌دارانی شایسته برای این امانت بزرگ و ارزنده باشیم. ان‌شاءاله.


فرج الله قدمی
مدیر عامل و عضو هیأت مدیره

دیگر خبرها

  • مصحف شریف «قرآن مبارک» رونمایی می‌شود
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • روز ماما ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تبریک midwife day
  • رجز خوانی رژیم صهیونیستی در آستانه نشست قاهره
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • پیام تبریک بانک سرمایه به مناسبت دهه فجر