Web Analytics Made Easy - Statcounter

قناعتیان گفت: گیاه دارویی با ارزش «مورینگا» در مزرعه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه پیام نور جهرم زیر کشت رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «محمد قناعتیان»، امروز (چهارشنبه ۲۵ فروردین) در جمع خبرنگاران گفت: در ادامه توسعه کاشت گیاهان دارویی در دانشگاه پیام نور جهرم، با نظارت مسئول توسعه و تحقیقات کشاورزی این دانشگاه، تعداد ۲۰۰ اصله درخت دارویی با ارزش «مورینگا» در مزرعه تحقیقاتی پیام نور جهرم کشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس دانشگاه پیام نور جهرم با اشاره به اینکه این گیاه علاوه بر ارزش غذایی بالا، دارای ارزش اقتصادی نیز است، افزود: گیاه «مورینگا» را درخت معجزه می شناسند و با توجه به اهمیت زیاد دارویی، درکشورهای دیگر سرمایه گذاری خوبی روی کاشت این درخت انجام می دهند.

 

وی بیان کرد: طرح بلند مدت کاشت گیاهان دارویی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ماه گذشته با کاشت گیاه دارویی آویشن آغاز شد و با کاشت دیگر گیاهان ارزشمند دارویی در آینده نزدیک  ادامه می یابد.

 

قناعتیان ادانه داد: علاوه بر درآمد زایی، برگزاری  دوره های آموزش عملی در خصوص کاشت گیاهان دارویی و بسترسازی برای کارهای پژوهشی از جمله اهداف این طرح است.

 

به گزارش شبستان، درخت «مورینگا اولیفیرا» شناخته شده ترین گونه از خانواده مورینگاسه است؛ «مورینگا والیفیرا» بومی هندوستان و جنوب نپال بوده که قرن هاست که در آفریقا، آمریکا و نواحی مختلف آسیا بومی شده است.

 

نیازمند شرایط آب و هوایی نیمه خشک با حداقل بارش ۳۰۰ میلی متر سالیانه است و بقای آن به نور آفتاب بستگی زیادی دارد؛ رشد «مورینگا والیفیرا» در مناطق مناسب رشد بسیار سریع بوده و تا ۳ متر در سال اول نیز می رسد.

 

مورینگا اغلب در کشورهای مختلف در میان مردمان با نام هایی همچون: درخت ترب کوهی (به خاطر ظاهر ریشه) درخت طبل (بخاطر ظاهر میوه) شناخته می شود.

 

هزاران سال است که برای درمان بیماری ها و مراقبت های بهداشتی از «مورینگا» استفاده می شود؛ در ایران و کتب سنتی درخت بان اشاره به درخت «مورینگا» دارد که توسط حکمای بزرگی همچون «زکریای رازی»، «اسماعیل جرجانی» و دیگر حکما به خواص و مفاد آن اشاره شده است.

 

در مصر باستان و رومیان و همچنین یونانیان برای ساخت عطر و درمان بیماریهایی استفاده می شده است؛ در طب آیرودا برای درمان ۳۰۰ بیماری از مورینگا استفاده می کنند.

 

 در بین ایرانیان برای مراقبت های بهداشتی و درمان بیماری ها از این درخت معجزه مورینگا استفاده می شده و در کشورهای آسیای شرقی به عنوان سبزی خوردن از برگ ها بهره می برند.

 

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: مورینگا جهرم دانشگاه پیام نور جهرم کاشت گیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۰۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور تمدید شد

به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه پیام نور اعلام کرد: با عنایت به درخواست های مکرر دانشجویان و موافقت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، زمان ثبت درخواست تغییر محل آزمون در تاریخ‌های ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه به مدت دو روز تمدید شد.

بر این اساس دانشجویان دانشگاه پیام نور می‌توانند در تاریخ های یاد شده با مراجعه به سایت گلستان نسبت به تغییر محل آزمون خود اقدام کنند.

مهلت اعلام شده به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود. برای تغییر محل آزمون در ابتدا ضروری است که دانشجویان نسبت به پرداخت شهریه اقدام کنند تا گزینه تغییر محل آزمون برای آن‌ها فعال شود.

اگر دانشجویی قصد تغییر محل آزمون خود را ندارد و می‌خواهد در همان مرکز محل تحصیل امتحان دهد، نیازی به انجام این عملیات ندارد.

کد خبر 6099056

دیگر خبرها

  • مهلت تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور تمدید شد
  • ادغام ادویه و داروی گیاهی برای تجربه یک طعم تازه
  • تفاوت بوته با درخت
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم
  • تجلیل از اساتید دانشگاه پیام نور ایلام
  • سبزتر شدن فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان تهران
  • حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران؛ باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی؟
  • باز کردن باب «درخت‌کشی» به چه قیمتی | حرکت تانک‌وار شهرداری زاکانی علیه پارک‌های قدیمی تهران!
  • چرا شهرداری می‌خواهد با تانک از روی پارک‌های تهران بگذرد؟