Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@17:17:15 GMT

بی تحرکی و خطر ابتلا به نوع شدید کرونا

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۱۶۵۷

پزشکان هشدار می دهند که عدم تحرک فیزیکی می تواند با خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن مرتبط باشد.

به گزارش ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید در ایالات متحده نشان داد: بی تحرکی و عدم فعالیت بدنی با خطر ابتلا به نوع شدیدتر بیماری کووید-۱۹ مرتبط است و می تواند خطر مرگ ناشی از این بیماری را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بررسی مشخص شد: بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در مدت دو سال پیش از شروع همه گیری، کم تحرک بوده اند نسبت به سایر بیمارانی که دستورالعمل های فعالیت جسمی را رعایت کرده اند بیشتر احتمال دارد بر اثر این بیماری در بیمارستان بستری شوند، به مراقبت های ویژه نیاز پیدا کنند و یا حتی جان خود را از دست بدهند.

فاکتورهای خطرزای متعددی در ابتلا به نوع شدیدتر بیماری کووید-۱۹ شناسایی شده است که بالا بودن سن و ابتلا به بیماری های زمینه ای از قبیل دیابت، چاقی و بیماری های قلبی از جمله آنهاست. هرچند عدم تحرک فیزیکی یکی از این موارد خطرزا نبوده اما کم تحرک بودن، فاکتور اثرگذار در بروز بیماریهای متعددی از جمله بیماریهای مرتبط با کووید-۱۹ است.

در این بررسی محققان اطلاعات ۴۸ هزار و ۴۴۰ فرد بزرگسال مبتلا به بیماری کووید-۱۹ را در فاصله ماه های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۰ مورد مطالعه قرار دادند. میانگین سنی آنان ۴۷ سال بوده، نزدیک به دو سوم از آنان زن بودند و میانگین شاخص توده بدنی آنان ۳۱ بوده است که در گروه افراد چاق قرار دارند. حدود نیمی از این افراد دچار بیماری های زمینه ای نبوده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، همچنین میزان فعالیت جسمی این افراد حداقل سه بار در فاصله مارس ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار گرفت. محققان آمریکایی مشاهده کردند انجام دستورالعمل های مربوط به فعالیت جسمی و تحرک کافی در طول روز با کاهش چشمگیر خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید-۱۹، کاهش نیاز به دریافت مراقبت های ویژه و نیز کاهش مرگ و میر ناشی از آن مرتبط است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان بهروز کمالوندی دعای روز اول رمضان بی تحرکی خطر ابتلا نوع شدید ویروس کرونا گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان بهروز کمالوندی دعای روز اول رمضان بیماری کووید ۱۹ ابتلا به نوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۱۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، تحقیقات جدید ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت را در این رابطه داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلاء به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلاء به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

کد خبر 6090455

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام