برای نهادینه کردن هر فرهنگی باید خودمان عامل بدان باشیم
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۲۹۴۵
حجت الاسلام اباذر بیگی گفت: برای جاری و ساری ساختن هر فرهنگی باید خودمان با جان و دل عامل به آن فرهنگ باشیم تا بتوانیم به عنوان یک رهبر در این مسیر حرکت کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، وجود یک امر فطری در انسان کافی است که گفته شود او در برابر محیط انسانی و اجتماعی یا طبیعی و غیره موجودی منفعل نیست، بلکه درون خود، معرفتها و گرایشهایی را نهفته دارد که در شخصیّت او تأثیر بسزایی دارد و اصولاً سیستم زندگی اجتماعی انسان در نظام آفرینش، متّکی به فطرت اوست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گاهی لازم است فرهنگ دینی مورد توجه افراد جامعه قرار گیرد، به طور مثال فرهنگهای سنتی ما منافاتی با دین ندارد، بنابراین اشکالی ندارد که بتوان آنها را ترویج و به فرزندان و اطرافیان خود فرا داد، از طرفی باید پدران و مادران نخست اینگونه تربیت که بر پایه فرهنگ سنتی است در فرزندان خود نهادینه کنند که لازمه نهادینه کردن چنین تربیتی، علم و دانش پدر و مادر است.
گفتگوی کوتاهی داریم با «حجت الااسلام اباذر بیگی» مسئول ستاد هماهنگی کانونهای مساجد آذربایجان غربی:
شبستان: چگونه میتوانیم فرهنگ های دینی و قرآنی را در جامعه نهادینه کنیم؟
جواب: برای نهادینه کردن هر فرهنگی چه دینی و چه غیر دینی باید خودمان عامل به آن باشیم به گونه ای که اگر پدری در خانواده نماز اول وقت را به جا نیاورد هیچ وقت نمی تواند به فرزندان خود در رابطه با اقامهی نماز اول وقت پند و نصیحت دهد، پس به این نتیجه می رسیم که برای جاری و ساری ساختن هر فرهنگی باید خودمان به آن فرهنگ و باید و نبایدهای پیرامون آن عمل کنیم تا فرزندان ما نیز با مشاهده مکرر این رفتار آن را در زندگی خود نهادینه کنند.
شبستان: چگونه می توانیم از فرهنگ های دینی و مذهبی صیانت کنیم؟
جواب: اهمیت مقوله فرهنگ بر همگان کاملاً آشکار است، این فرهنگ است که به تصمیم گیری و جهت گیری ها تاثیر می گذارد؛ در مجموع هر فرهنگی تاثیر بسیار عمیقی در جهت گیری مسیر یک ملت و نجات آن جامعه خواهد داشت، بنابراین تک تک افراد یک جامعه در صیانت از فرهنگ دینی و قرآنی خود مسئولیت دارند، اما در این میان افرادی وجود دارند که مسئولیت آنها صد چندان است که می توان به معلمان، روحانیون و متولیان فرهنگی اشاره کرد که باید با جان و دل در راستای صیانت از فرهنگ دینی و قرآنی تلاش بی وقفه داشته باشند.
شبستان: کانونهای مساجد تا چه حد توانستند در نهادینه کردن فرهنگ های دینی و مذهبی در جامعه مهم باشند؟
جواب: کانون های فرهنگی هنری مساجد چون در جوار مساجد در فعالیت هستند بدون شک گرهی ناگسستنی با فرهنگ و مذهب و قرآن دارند و خوشبختانه در دهه اخیر نقش و جایگاه کانون های مساجد بر تمام متولیان فرهنگی آشکار شد و امروز همگی توافق نظر دارند که کانونهای مساجد یکی از الزامات مهم فرهنگ دینی بود که به دستور مقام معظم رهبری پایه گذار شدند و با برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی و هنری که وابسته به مذهب و دین است به خوبی توانسته اند در مسیر رشد و اعتلای فرهنگ دینی و قرآنی گام بردارند.
شبستان: کانون های فرهنگی و هنری مساجد تا چه حد توانسته است جایگاه خود را در جامعه فرهنگی تثبیت کند؟
جواب: کانون های فرهنگی هنری مساجد چون به دست تعدادی از جوانان ولایی و مسجدی اداره می شوند با توجه به نیاز سنجی هایی که در منطقه صورت می گیرد اقدام به برگزاری برنامه های فرهنگی هنری و مذهبی می کنند، مثلاً در مناطق حاشیه نشین که آسیب های اجتماعی به وضوح دیده می شود تلاش برای کاهش این آسیب ها به حداکثر میرسد و در برخی از مناطق که خلاء برنامه های مذهبی و فرهنگی به چشم می خورد کانون های مساجد اقدام به برگزاری برنامه های فرهنگی با مضامین دینی می کند و خوشبختانه تا امروز توانسته است یکی از پیشگامان امر اشاعه فرهنگ دینی و مذهبی در جامعه باشد و در واقع جایگاه خود را در بین دستگاه های فرهنگی تثبیت کرده است.
شبستان: به نظر شما چه موانع و محدودیت های فراروی دستگاههای فرهنگی است؟
به لحاظ گستردگی و استنباط کلی از مقصود فرهنگ ورود دستگاههای اجرایی بضی وقتها موازیکاری و یا ابهاماتی در اولویت گذاری دستگاهی با اولویت گذاری استانی مشاهده می شود که عملا باعث هدر رفتن موقعیت ها و کاهش کارایی جمعی می شود و در پاره ای از موارد نیز اقدامات ملی و تبعات فرهنگی ناشی از آن در استان ها هم مانعی در هماهنگی های استان ایجاد می کند. به ظر میرسد دستگاههای اجرایی به لحاظ وظایف تعیین شده از انعطاف قدرت تصمیم گیری استانی در برخی موارد برخوردار نیستند و باید تبعیت دستگاههای اجرایی از اولویت گذاری شورای فرهنگ عمومی استان به یک وظیفه ساختاری پذیرفته شده تبدیل شود.
پایان پیام/322منبع: شبستان
کلیدواژه: ترویج فرهنگ دینی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی کانون های مساجد نهادینه کردن دینی و قرآنی فرهنگ دینی باید خودمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/