Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه، با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم این کشور، اظهار کرد: روابط دو کشور بر پایه دوستی و صمیمیت بنا شده و توسعه همکاری‌های دو کشور می‌تواند به تحکیم مناسبات دوستانه و ایفای نقش بهتر در منطقه کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری بیست و هشتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه در اردیبهشت ماه سال جاری، از کمیسیون مشترک به عنوان نقشه راه روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور نام برد و ابراز امیدواری کرد با برگزاری موفق این نشست، زمینه ارتقا همکاری‌ها در زمینه انرژی، حمل و نقل و مبادلات تجاری و کالایی میان دو کشور بیش از پیش فراهم شود.

روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی بخش خصوصی و شرکت‌های اقتصادی فعال در دو کشور را برای تحقق این هدف مورد اشاره قرار داد.

وی با اشاره به شیوع گسترده موج جدید بیماری کووید ۱۹ در کشورها از جمله ایران و ترکیه، بر همکاری دو کشور برای مقابله با ویروس کرونا و به اشتراک گذاشتن تجربیات و توانمندی‌ها در زمینه این بیماری تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به همکاری‌های تهران – آنکارا در زمینه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله حل بحران سوریه از مسیر گفت‌وگوهای آستانه، بر تداوم این همکاری‌ها تاکید کرد و گفت: همکاری ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار منطقه می‌تواند در حل و فصل مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای تأثیرگذار باشد.

روحانی در بخش دیگری از گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان با اشاره به تحرکات اخیر و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه و همچنین تروریسم هسته‌ای، تاکید کرد: همکاری کشورهای منطقه برای تأمین امنیت و صلح و ثبات ضروری است، باز شدن پای رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه را خطرناک می‌دانیم و برخورد جدی با آن ضروری و لازم است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک متقابل فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم ایران، بر اراده جدی آنکارا برای توسعه و تعمیق روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی در این تماس تلفنی با ابراز خوشحالی از اینکه همکاری‌های دو کشور حتی در دوره شیوع ویروس کرونا نیز همچنان ادامه داشته است، برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در اردیبهشت ماه سال جاری را نمونه بارزی از عزم و اراده بالای دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه بویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری دانست.

کد خبر 486993

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حسن روحانی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان رژیم صهیونیستی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ایران و ترکیه رئیس جمهور دو کشور همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار

تصمیم دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در بازار کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی اگرچه هدف پشتیبانی از مردم را دنبال می کرد، اما به مرور زمان با رانت ارزی که به طور طبیعی به دلیل اختلاف قیمت دلار نیما با بازار آزاد که یک مشکل سنواتی و سنتی است، شکل گرفت؛ اقلام مشمول دریافت این ارز محدودتر شدند و حالا فاصله بین دلار نیما با نرخ غیررسمی، مشکلات بیشتری را نمودار ساخته است که به خصوص در میان شرکتهای بورسی، سر و صدای زیادی به‌ پا کرده و پس لرزه های آن به سهامداران هم رسیده است؛ پس شاید زمان آن رسیده که دولت در این راستا تصمیم جدی تری بگیرد. 

رجا ابوطالبی در اقتصادآنلاین نوشت: افزایش نرخ دلار آزاد و سرکوب آن در تمامی دولتها مسبوق به سابقه بوده است. افزایشی که در سال های اخیر منجر به رشد فاصلۀ این دو نرخ شده و چالش های زیادی را به وجود آورده است، به نحوی که افزایش انگیزه واردات فارغ از نیاز تشدید کرده و در نهایت، منجر به کاهش شدید تراز تجاری کشور شده و طبیعتأ این مسأله موجب افزایش نرخ دلار آزاد در سال‌های آتی خواهد شد.

در این میان، اگرچه بازار غیررسمی ارز در هیچ کشوری به وسعت ایران شکل ندارد و به رسمیت شناخته نمی شود، اما به هر حال واقعیتی است که حداقل در ۵ دولت گذشته و فعلی وجود داشته و ادامه هم یافته است و متاسفانه بازار را هم تحت تاثیر قرار داده است، به نحوی که بسیاری از مواد اولیه تولید و خطوط کارخانجات، با احتساب ارز آزاد محاسبه می شود و نرخ نیمایی جایگاهی در محاسبات ندارد.

در واقع، صنایع کشور تمام هزینه‌های خود را با نرخ دلار آزاد پرداخت کرده؛ اما در نقطه مقابل به علت سیاست‌های رفع پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز صادراتی، ناگزیر مجبور به بازگشت ارز خود با نرخ نیمایی هستند؛ پس طبیعتا این اختلاف زیاد بین این دو نرخ، علاوه بر ایجاد رانت برای عده‌ای خاص به خصوص برای اشخاصی که به منبع دلار نیما دسترسی دارند، سود شرکت‌ها و صنایع را کاهش داده و در صورت تداوم این روند، انتظار نابودی بعضی از شرکت‌ها نیز دور از ذهن نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف ۲۰ هزار تومانی بین دلار آزاد و نیما، بیشترین ضربه را به دو صنعت بورسی کشور یعنی صنایع شیمیایی و پتروشیمی و آهن و فولاد می‌زند و زیانی بالغ بر ۵۰۰ همتی را متحمل اقتصاد کشور می‌کند.

این برآورد زیان را حتی می‌توان در صورت‌های مالی شرکت‌ها جست‌وجو کرد؛ جایی که در تمام صنایع، حاشیه سود اکثر نمادهای بازار در سراشیبی سقوط قرار دارند و ادامه این روند برای هیچ اقتصادی مطلوب نیست.

تاثیر این اختلاف به حدی است که تمام فعالین صنعت در خصوص عواقب آن ابراز نگرانی کرده‌اند؛ به‌طوری که حتی مهدی پورقاضی، عضو سابق اتاق بازرگانی تهران معتقد است نیرویی فرای ۳ قوه جلوی کاهش این اختلاف ایستاده است؛ البته وقتی سیاست‌های برخی نهادهای دولتی را دنبال می‌کنیم، متوجه می‌شویم که واقعا انگیزه‌ای برای تک نرخی کردن دلار وجود ندارد؛ چراکه در بعضی از روزها و در اقدامی نمادین تنها ۱ ریال قیمت دلار نیما افزایش می یابد.

حال اگر این اختلاف به صفر برسد چه تغییری در ارزش بازار صنایع به‌وجود خواهد آمد؟

در صورت از بین رفتن کامل اختلاف بین دلار آزاد و نیما، هزینه‌ی تحمیلی به شرکت‌ها کاهش می‌یابد، جریان نقدی مناسبی وارد صنایع شده و بازاریابی و میل به صادرات و فروش افزایش می‌یابد و دولت نیز با رصد دقیق کوتاژهای صادراتی می‌تواند منابع خود را تامین کرده و جیب رانت خواران از این فربه‌تر نمی‌شود.

تصویر زیر برآورد تقریبی افزایش ارزش بازار صنایع در صورت تک نرخی شدن دلار را به نمایش می‌کشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • استمرار جنایات سبعانه رژیم غاصب صهیونیستی در غزه
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • گزارش فلسطینی از اقدامات خرابکارانه و حملات صهیونیست‌ها در کرانه باختری