Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@12:25:40 GMT

ساده انگاری مردم در پیک خطرناک کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۴۹۰۰

ساده انگاری مردم در پیک خطرناک کرونا

واقعیت این است که دنیا دوباره درگیر بحران کرونا شده است. اگر اخبار کشورها را دنبال کنید- با‌وجود اینکه بسیاری از کشورها واکسیناسیون را آغاز کرده اند- خواهید دید که تعداد مبتلایان کرونا افزایش پیدا کرده و برخی از کشورها هم بار دیگر محدودیت را برای شهروندانشان اعمال کرده‌اند.

در ایران هم ما شاهد پیک چهارم کرونا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیکی که بسیار خطرناک‌تر از دیگر پیک‌ها ظاهر شده و دلیلش هم نادیده گرفتن محدودیت‌ها و عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بوده است. البته در این یک سال چند باری محدودیت‌ها از سوی مسئولان اجرایی شد و تجربه این محدودیت‌ها نشان می‌دهد که مردم کمتر توجه به آن دارند. بنده معتقدم، فقط دادن بخشنامه و اعمال محدودیت‌ها تأثیر چندانى روی مردم ندارد. موضوع سلامت باید برای جامعه فرهنگسازی شود و آنها بدانند که به‌صورت درونی شده به سلامت خود و اطرافیانشان توجه کنند. این چند روز که محدودیت‌ها از سوی ستاد اعمال شده چقدر از مردم آن را اجرایی کردند؟ مگرواقعاً کسب و کارها تعطیل شده است؟ آیا همه رستوران‌ها بسته است؟ خیلی از مردم در خیابان هستند. ترافیک صبحگاهی، ترافیک عصر و یا رفت و آمدهای مردم در سطح جامعه نشان می‌دهد که بی‌توجهی به پروتکل‌ها بسیار است. سؤالم این است که با وجود افزایش مبتلایان این افراد کجا می‌روند و چرا مراقب سلامتی خود نیستند. مگر تمام مشاغل به جز مشاغل گروه یک نباید تعطیل باشند. بخشنامه و اعمال محدودیت فقط ٣٠ درصد مسأله را حل می‌کند ما به‌عنوان شهروند خودمان هم باید رعایت کنیم. البته که مسئولان هم نقش نظارتی باید داشته باشند و به موضوع سلامت به‌عنوان یک فرهنگ نگاه کنند.
با این حال در یک سال گذشته دانشگاه‌های فنى و مهندسی در حوزه تجهیزات پزشکی ورود کردند و بیشترین تعامل را با مسئولان بهداشتی کشور داشتند. ٢٨ شرکت دانش بنیان که با دانشگاه‌های فنی کشور هم همکاری دارند در تولید ماسک و تجهیزات پزشکی، تولید وسایل تشخیص بیماری و ضدعفونی‌ها ورود کردند. فعالیت‌های استارتاپ‌ها با دولت و کادر درمان ادامه دار بوده است و فکر می‌کنم اگر همکاری این شرکت‌های کوچک دانش بنیان نبود هم اکنون در ارتباط با برخی از وسایل پزشکی با مشکل مواجه می‌شدیم و وضعیت از این هم بحرانی‌تر می‌شد. موضوع بعدی وضعیت دانشگاه‌های کشور است. الان که در پیک چهارم هستیم دوباره برای دانشجویان باید برنامه‌ریزی کنیم. چند میلیون دانشجو در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند. اکثر دانشجویان هم با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند. از همان روزهای اول ورود کرونا ما سعی کردیم دانشجویان را مدیریت کنیم و فکر می‌کنم همه دانشگاه‌های کشور در این زمینه موفق عمل کردند. در خود دانشگاه امیرکبیر وضعیت رفت و آمد دانشجویان به دانشگاه کنترل شد و در خوابگاه‌ها هم شدیدترین پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شد. در پیک چهارم هم ما پروتکل‌های سختگیرانه‌ای اعمال کردیم. دانشگاه باز است اما همه کلاس‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود. باید ببینید که در ارتباط با واکسیناسیون چه اتفاقی می‌افتد تا ما برنامه‌ریزی جدید برای سال تحصیلی آینده داشته باشیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: محدودیت ها پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۴۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • راز عبور شورای شهر قشم از محدودیت منابع
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • اعمال محدودیت تردد در ۵محور آزاد راهی و شریانی کشور
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزیران باشد / خیزش دانشجویان و نخبگان غربی با اعمال خشونت خاموش نمی‌شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر