Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:22:34 GMT

یکهزارو ۱۴۵ هکتار آب‌بندان‌ مازندران پارسال بهسازی شد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۵۸۹۰

یکهزارو ۱۴۵ هکتار آب‌بندان‌ مازندران پارسال بهسازی شد

فرزین فرهادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که این میزان ۱۳۳ هکتار بیشتر از سال ۹۸ و نخستین سال اجرایی شدن طرح لایروبی آب بندان ها و بازگرداندن این سازه‌های آبی به زنجیره تولید بوده است.

طبق گزارش رسمی جهاد کشاورزی مازندران ، سال ۹۸ در مجموع ۵۲ قطعه آب بندان به مساحت یکهزار و ۱۲ هکتار در استان مرمت و لایروبی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام این که جهاد کشاورزی با مشارکت کشاورزان لایروبی ، مرمت و بهسازی سه هزار هکتار از آب‌بندان‌های مازندران را سال گذشته برنامه‌ریزی کرده بود ، علت محقق نشدن این برنامه را افزایش هزینه ها و کمبود اعتبار و همچنین شرایط کرونایی حاکم بر کشور برشمرد.

جهاد کشاورزی مازندران برای مرمت و لایروبی آب بندان ها در سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده بود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران لایروبی آب بندان ها را مهم توصیف کرد و گفت : آب بندان‌ها علاوه بر اینکه آب مطمئن زراعی را برای کشاورزان تامین می‌کند ، با توجه به اینکه سازه درون مزرعه‌ای محسوب می‌شود می‌تواند زه‌آب اراضی بالادست را در مواقع بارندگی جمع‌آوری و کیفیت کشاورزی را در اراضی  بالادست زه‌دار افزایش دهد.

وی افزود : مرمت و بهسازی آببندان‌ها یکی از طرح‌های مهم در سطح استان است که پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شد چرا که مازندران به عنوان خاستگاه سازه آبی سهم قابل توجهی را از منابع اعتباری به خود اختصاص داده و امسال هم پروژه های خوبی در سطح استان اجرا خواهد شد تا کشاورزان از منابع آب مطمئن زراعی برای فعالیت‌های کشاورزی بهره‌مند شوند و ریسک خطر کم آبی را از اراضی کشاورزی دور کنند.

لایروبی آب بندان ها و بازگرداندن آنها به زنجیره تولید همزمان با مصوبه آبان ماه سال ۹۷ هیات دولت تدبیر و امید مبنی بر اختصاصی شدن کشت برنج در شمال کشور کلید خورد  و بر اساس آن کار لایروبی آب بندان ها به همراه سردهنه های زراعی با بهره گیری از فناوری های جدید و تامین اعتبار از سال ۹۸ آغاز شد . دولت برای این منظور ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی کرده بود تا بر اساس پیشرفت کار میان سه استان مازندران ، گیلان و گلستان در مدت سه سال تقسیم شود و از این طریق تمامی آب بندان های شمال کشور مرمت و لایروبی شود.

دولت تدبیر و امید به دلیل مشکلات منابع آبی ناشی از خشکسالی، کشت برنج را به عنوان یک محصول استراتژیک به سه استان شمال کشور محدود کرده و همسو با این رویکرد چندین طرح زیرساختی از جمله لایروبی و مرمت آببندان ها ، تسطیح ، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و طرح زهشکی را به صورت ویژه مورد توجه قرار داد.

طبق گزارش رسمی جهاد کشاورزی مازندران در این استان ۹۳۱ قطعه آب بندان به مساحت حدود ۱۸ هزار هکتار دارد. طبق بررسی هایی که سال ۹۷ انجام شد ،  ۸۰ درصد این آب بندان ها نیاز به مرمت و لایروبی دارند.

کارشناسان کشاورزی می گویند که میانگین عمق آب بندان ها استان به خاطر چندین سال لایروبی نشدن به یک تا یک و نیم متر کاهش یافته است و لایروبی سبب می شود تا علاوه بر جلوگیری از کوچک شدن آب بندان ها به خاطر تغییرات اقلیمی ، بر عمق آنها افزوده شود.

آب بندان به عنوان سازه ذخیره ساز آب کشاورزی، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن " اندون " ، در گیلان " سل " و در استان گلستان " بندسار " می گویند. 

تامین آب زراعی ، جمع آوری آب های زهکش ، مخازن سیل گیر ، پرورش ماهی و گردشگری از جمله قابلیت های آب بندان ها در مازندران است.

به اعتقاد کارشناسان کشاورزی ، از آنجایی که ۳۵درصد بارندگی در فصول زراعی و ۶۵ درصد در فصول غیر زراعی در مازندران می بارد، ذخیره آب در آب بندان ها باعث رونق کشاورزی استان بویژه تقویت کشت های چند باره می شود.

ظرفیت آب بندان های مازندران تا پیش از آغاز طرح لایروبی حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعبت بود ولی گفته می شود با اتمام مرمت و لایروبی به حدود ۷۰۰میلیون مترمکعب افزایش می یابد که ۲ برابر ظرفیت سدهای استان است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ساری علی مراد اکبری مازندران آبیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ساری وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران آبیاری اخبار کنکور جهاد کشاورزی مازندران لایروبی آب بندان ها مرمت و لایروبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۵۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ایزدی بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه توجه به زنجیره ارزش در استان های مختلف یکی از تدابیر مهم دولت سیزدهم در شناسایی و تقویت توانمندی های استان ها است، تصریح کرد: در این تدبیر، استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی و گردشگری تعریف شده و ماهیت استان هم در همین قالب برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اقتصاد دریا محور است که اقداماتی در این راستا صورت گرفته است، عنوان کرد: در حال حاضر ۲۰ عنوان موافقت اصولی برای فعالیت گردشگری در بستر دریا صادر شده است.

ایزدی با تاکید بر اینکه همچنین ۲۰۰ موافقت اصولی برای تفریحات دریایی در مازندران صادر شده است، افزود: با موافقت ها و مجوزهای صادر شده مازندران بسترسازی های لازم را برای فعالیت براساس اقتصاد دریاپایه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در راستای توسعه زنجیره ارزش مورد توجه این استان، برنامه ریزی برای صادرات صنایع دستی به منظور حمایت از هنرمندان تدارک دیده شده است، اظهار کرد: در این راستا، رشته های اصلی و بومی مازندران احیا شده و بسته بندی صنایع دستی و برندسازی این محصولات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی احیای بناهای تاریخی و میراثی مازندران را در جذب گردشگر از برنامه های دیگر این اداره کل عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۸۰ هزار گردشگر خارجی وارد مازندران شدند که پیش بینی می شود با توسعه گردشگری دریایی در مازندران، این میزان در سال های آتی افزایش یابد.

کد خبر 6093231

دیگر خبرها

  • تأمین آب 7500 هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران