Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@12:25:12 GMT

همه چیز درباره پوکی استخوان

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۵۹۸۴

یک فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که در آن تراکم و استحکام استخوان کم می‌شود. ناطقان: پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم اظهار کرد: پوکی استخوان با استئوپرزیس اختلال اسکلتی است که در آن تراکم و استحکام استخوان کم شده و فرد بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او گفت: پوکی استخوان، شایع ترین اختلال متابولیسم استخوان و مواد معدنی است که تقریبا در ۵۰ درصد زنان بالای پنجاه سال و ۲۵ درصد مردان بالای پنجاه سال دیده می‌شود. سالانه حدود ۱‌‌.۵ تا ۲ میلیون نفر در آمریکا دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شوند که این شکستگی می‌تواند در مهره ها، استخوان رادیوس دست و یا لگن باشد که وخیم‌ترین آن شکستگی لگن است.

اسدی افزود: حدودا ۵۰ درصد بیماران قادر به حالت ایستاده قبل نخواهند بود. میزان مرگ و میر شکستگی ناشی از پوکی استخوان در سال اول حدود ۲۰ است.

اسدی در مورد علل پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان عوامل متفاوتی دارد، شامل عوامل ژنتیکی، مصرف استروئیدهای جنسی، زمان شیوع بلوغ هرچه زودتر باشد، کمبود هورمون رشد، عدم مصرف مناسب کلسیم، عدم ورزش کافی و مصرف برخی از داروها مثل مصرف بیش از هورمون های تیرویید، کورتون، داروهای ضدتشنج، لیتیوم و آلومنیوم.

او ادامه داد: پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، کمبود ویتامین دی، کاهش عملکرد غده‌های جنسی، اختلال در غدد جنسی، دیابت، کم‌کاری غده فوق کلیه، بیماری های گوارشی که جذب کلسیم و ویتامین دی در آنها کاهش می یابد و یا بیماری های کلیوی که دفع کلسیم از طریق کلیه، افزایش می‌یابد، عفونت‌هایی مثل ایدز، بیماری های روماتیسمی، بیماری های خونی مثل تالاسمی و لوسمی، آنمی ، هموفیلی و ...، کاهش استروژن در زنان و کاهش تستوسترون در مردان، مصرف سیگار و مصرف زیاد ویتامین A از دیگر علل ابتلا به پوکی استخوان است.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم بیان کرد: تشخیص از طریق BMD یا سنجش تراکم استخوان است. گرافی ساده خیلی کمک کننده نیست، مگر در مواردی که شکستگی رخ داده باشد.

او گفت: تمام زنان بالای ۶۵ سال و مردان بالای ۷۰ سال، تمام افراد بالای ۵۰ سال با سابقه شکستگی و تمام افرادی که به مدت سه ماه حداقل با دوز ۵ میلی گرم،  پردنیزولون مصرف کرده اند باید از نظر پوکی استخوان توسط سنجش تراکم استخوان، بررسی شوند.

اسدی در مورد پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان تصریح کرد: ورزش مناسب شامل ورزش هایی است که توام با تحمل وزن باشد، که بهترین آن پیاده روی است و مرحله بعد دوچرخه سواری. شنا در این موضوع، ورزش مناسبی نیست. دریافت کافی کلسیم و ویتامین دی روزانه به طور مثال، دریافت کلسیم روزانه با توجه به شرایط فرد، بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم و ویتامین دی، ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد در روز؛ می تواند از ابتلا افراد به پوکی استخوان جلوگیری کند.

او افزود: اساس پیشگیری و درمان، مصرف داروهای بیس فسفونات است که در نارسایی کلیه مرحله سه به بعد منع مصرف دارد و بیش از ۵ سال نباید استفاده شود، سایر درمان ها بستگی به شرایط بیمار، شامل هورمون تراپی و ... و نهایتا جراحی ترمیمی مهره مثل کیفوپلاستی و تزریق سیمان است. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: پوکی استخوان ، شایع ترین اختلال ، اسکلتی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: پوکی استخوان شایع ترین اختلال اسکلتی پوکی استخوان ویتامین دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار

مصرف سیگار موجب بروز سرطان‌های ریه، معده، روده، کبد، لوزالمعده، حنجره، مثانه و…، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی، دیابت و کبد چرب می‌شود.

سیگار همچنین خطر ابتلا به سل، بیماری‌های چشمی و مشکلات سیستم ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

به طور متوسط مصرف کنندگان سیگار ۱۴ سال زندگی خود را کوتاه‌تر می‌کنند.

سالانه بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

بیش از یک میلیون نفر از افراد غیرسیگاری بر اثر قرار گرفتن در معرض دود جان خود را از دست می‌دهند.

دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ هزار ماده شیمیایی است که سمّیت بیش از ۴۰۰ نوع آن و سرطان‌زایی بیش از ۷۰ نوع این مواد شیمیایی به اثبات رسیده است.

این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند.

مواد معطر این دستگاه‌ها سرطان زا و به شدت خطرناک است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • برگزاری ماراتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • برگزاری مارتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد