Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- تاثیر عطار بر شهر و ادب و فرهنگ ایران زمین و جهان اسلام همچون تاثیر نیشابور بر فرهنگ ایران و جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور ، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش علمی روز ملی عطار نیشابوری که بصورت مجازی وبا شرکت وسخنرانی جمعی از اعضای هیات علمی گروه زبان وادبیات فارسی این دانشگاه برگزار گردید اظهارکرد:25 فروردین ماه در تقویم فرهنگی کشور ما روز بزرگداشت شخصیت جهانی و شخصیت بلند نام پر افتخار عرفانی فریدالدین  عطار نیشابوری زینت بخش دفتر و دیوان بزرگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر سید مجتبی موحدی فر افزود: شخصیتی که در عرصه شعر و ادب عرفانی آوازه یافته و در سراسر جهان او را به شایستگی و بایستگی یاد می نمایند.

وی ابراز کرد: بی جهت نیست که شعرا، عرفا وسالکان نامدار ازجمله حضرت مولانا در وصف عطار نیشابوری می گوید:« هفت شهر عشق را عطار گشت؛ ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم».

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور بیان کرد: بزرگداشت این شاعر گرانمایه در اولین ماه از فصل رویش و بالندگی ماه شور و نشاط و سرزندگی مغتنم است وعلی الخصوص  آنکه  امسال که روز ملی عطار با مطلع ماه عبادت و بندگی ماه مبارکه رمضان متقارن شده است، برای دلبستگان به فرهنگ و ادب و معرفت و علاقمندان به آثار و مفاخر فرهنگی کشور و سرزمین اسلامی به ویژه دیار قلمدانهای مرصع و شهر حدیث سلسله الذهب مایه فخر و مباهات ویژه ای است. دراین روز مشایخی همچون عطار را در کنار ملت فرهنگ و هنر دوست تکریم و تعظیم نموده و چون گوهر نایاب در  موزه ذهن و جان خود حفظ می نماییم.

وی خاطرنشان کرد: امید دارم این همایش ها و بزرگداشت ها به شناخت آثار این بزرگان و اندیشمندان منتهی گردیده وخصوصا در این سالی که مزین به شعار «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» شده است اهتمام عمده دلبستگان به فرهنگ و ادب و معرفت بیش از گذشته معطوف، عمل و تلاش برای این سرزمین اسلامی باشد.

وی ادامه داد: آحاد جامعه به ویژه نسل جوان احساس هویت و استقلال چندانی مینمایند  زمانیکه عارفان و اندیشمندان علم  و عظمت  گذشته بی بدیل این مردان بزرگ شناسانده میشود،یادمان باشد که شناخت و شناساندن این بزرگان معتبر داشتن این ملت رشید و شجاع و بزرگوار است.

دکتر موحدی فر اذعان کرد: عطار نیشابوری بدون تردید یکی از مفاخر و مشاهیر تراز اول و بلکه یکی از ستارگان درخشان آسمان علم، ادب و عرفان و معرفت ایران است.

وی افزود: آوازه او قرنهاست که مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و آثار ارزشمندش حدیث دل و نجوای درون خیل عظیمی از صاحبدلان و اهالی اندیشه در سراسر گیتی شده است.
 
ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور تاکیدکرد: عطار از جمله انسان هایی است که خداجویی را در اشعار خود به شیواترین روش بیان کرده است، ارادت عطار به خاندان عصمت و طهارت نیز تا آنجاست که تذکرة الاولیا را که مجموعه‌ای از شرح احوال بزرگان احوال بزرگان دین عرفان است به گفته خود به سبب تبرک با ذکر مقامات کرامات امام جعفر صادق (علیه السلام) شروع نموده و در بخش نود و هفتم با ذکر مقامات کرامات امام محمد باقر (ع) پایان می بخشد.

وی بیان کرد: آری به طور قطع تاثیر عطار بر شهر و ادب و فرهنگ ایران زمین و جهان اسلام همچون تاثیر نیشابور بر فرهنگ ایران و جهان اسلام است.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور تصریح کرد: برماست به عنوان میراث داران و مشعل داران این گنجینه‌های ارزشمند نهایت تلاش خویش را در راه نگهبانی و بهره مندی و بهره برداری از آنها مصروف داریم، ضمن ابراز تقدیر و سپاس مندی از تمام مسئولان دلسوز و فرهیخته نیشابور به ویژه معاونت محترم استاندار و فرماندار نیشابور جناب آقای قامتی و اداره ارشاد اسلامی، اعضای هیئت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور و اساتید محترم مدعو و آنان که در بزرگداشت این روز همت گماشته اند امید داریم شاهد کوشش های علمی، پژوهشی و ادبی بیشتری از سوی اصحاب اندیشه و قلم بویژه نسل جوان در آینده باشیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تاثیر عطار همچون تاثیر نیشابور بر فرهنگ ایران و اسلام است دانشگاه آزاد اسلامی عطار نیشابوری جهان اسلام فرهنگ ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۷۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد

پژمان فاضلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اعلام کرد: با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، رشته‌های جدید کارشناسی ارشد از مهرماه امسال در این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

وی از پذیرش دانشجو در رشته‌های جدید کارشناسی ارشد آسیب‌شناسی ورزشی و تمرینات اصلاحی گرایش تمرینات اصلاحی، روانشناسی ورزشی، مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد خبر داد و افزود: در این دانشگاه ۵۱ رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد متذکر شد: این دانشگاه با در نظر گرفتن آمایش منطقه‌ای و برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین و همچنین پاسخ به نیاز جوانان جویای تحصیل به‌خصوص تحصیلات تکمیلی دنبال افزایش رشته‌های جدید و کاربردی است.

فاضلیمان فاضلی یادآور شد: برای تشویق نسل جوان و جویای علم، شرایط ویژه‌ای مانند تخفیف شهریه و وام‌های تحصیلی مختلف در نظر گرفته‌ایم.

وی تبیین کرد: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ می‌توانند از مهرماه امسال در این رشته‌ها مشغول به تحصیل شوند.

به‌ گفته معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، در این دانشگاه ۱۰ هزار دانشجو در رشته‌های تحصیلی مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری عمومی و دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها برای احیای سنت‌های محلی گام بردارند
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد
  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • بابل قهرمان مسابقات بدمینتون منطقه ۳ دانشگاه آزاد شد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • تلألو اردوی جهادی در روستای «زاری» اسفراین + فیلم و عکس
  • فیلم و عکس | تلألو اردوی جهادی در روستای «زاری» اسفراین